Špičková športovo-turistická prilba dnes ponúka široký záber využitia a okrem dokonalého komfortu nesmie chýbať maximálna výbava, ktorá uspokojí aj najnáročnejšieho cestovateľa. Okrem toho musí byť pripravená so cťou obstať aj vo svete vysokých rýchlostí a občasného okruhového nasadenia. Adeptov, ktorí dokážu všetky tieto požiadavky uspokojivo splniť nie je na trhu veľa, no nám sa do rúk dostala športovo-turistická prilba, HJC RPHA ST Murano MC-2, ktorá osloví aj najnáročnejších užívateľov.
RPHA – okruhová technológia v rodnom liste Produkcia značky HJC dnes zasahuje prakticky do všetkých segmentov motocyklového trhu s prilbami a na samom vrchole je modelová rada RPHA10 Plus, ktorá patrí medzi špičkový okruhové prilby na trhu a svoju dôveru do nej vkladá napríklad aj top jazdec seriálu MotoGP, Jorge Lorenzo. Skratka RPHA (Revolutionary Performance Helmet Advance) sa však objavuje pri všetkých top modeloch HJC a kde sa objaví pri označení prilby, tam môžete očakávať len to najlepšie. Platí to aj v prípade testovaného modelu ST Murano, ktorý je nabitý top technológiami.
Ľahký a tuhý skelet prilby Pri konštrukcii škrupiny prilby bol použitý ľahký a mimoriadne pevný kompozit zo sklených vlákien. Výrobca túto technológiu označuje skratkou FRP a tento materiál sa nemalou mierou podieľa na priaznivej hmotnosti prilby, ktorá napriek použitému príslušenstvu začína na 1 350 g pri najmenšej veľkosti XS. Testovaná prilba (XL) bola o niečo ťažšia, no vážila stále ešte prijateľných 1 500 g. Samotný tvar prilby bol optimalizovaný v aerodynamickom tuneli a treba dodať, že prilba výborne odvádza nápory a obtekanie vetra. Ani vo vysokých rýchlostiach tak nebola hlučná a vietor nevytváral nežiaduce turbulencie.
Prémiový turista Výbava a pohodlie je z pohľadu turistickej jazdy naozaj výborná. Veľkosť škrupiny sa dodáva v troch rôznych rozmeroch, čo som vzhľadom na svoju veľkosť XL uvítal a v kombinácii s priedušnou výstelkou SilverCool Plus, ktorá výborne odvádza pot máte hlavu ako v perinke. V oblasti uší sú umiestnené kruhové výrezy, ktoré poslúžia na bezproblémové osadenie reproduktorov komunikačného zariadenia a ich prítomnosťou nijak netrpí komfort vašej hlavy. Drážky sú vytvorené aj pre prípad, že nosíte dioptrické okuliare. Prilba je naviac výborne utesnená a dovnútra sa dostáva len minimum hluku. Výklopná slnečná clona, ktorá sa v tejto triede prilieb pomaly stáva nutnosťou sa ovláda posuvnou páčkou na ľavej strane a vďaka dobre zvolenej polohe na ňu rýchlo a bez problémov dosiahnete.
Okruhová DNA Prilba si odbila premiéru na okruhu v exkluzívnej spoločnosti Yamahy YZF-R1 a musím povedať, že nesklamala. Najmä výbavou v ničom nezaostáva za čistokrvnými okruhovými prilbami. Zapína sa osvedčeným spôsobom pomocou dvojice D-krúžkov. Čelný štít sa dá automaticky uzamknúť pomocou pružinového mechanizmu podobne ako v prípade okruhovej prilby RHPA10. Výmena čelného štítu je vďaka systému RapidFire otázkou pár sekúnd. Samotný štít je prispôsobený na montáž Pinlock-u. Nechcené zahmlievanie štítu naviac pomáha eliminovať aj nosná prepážka. Najväčší dojem na mňa však urobil perfektne fungujúci systém vetrania, ktorý sa postaral o príjemnú klímu vo vnútri prilby v prostredí, kde vládla horúca a vlhká klíma. Prívod vzduchu sa dá ľahko regulovať a v prípade chladnejšieho počasia môžete hlavné prívody vzduchu jednoducho uzavrieť.
Skvelá voľba rýchlych jazdcov Prilba HJC RPHA ST Murano MC-2 dnes patrí medzi to najlepšie, čo trh športovo orientovaných cestovných prilieb ponúka a presne vypĺňa medzeru medzi luxusnými turistickými vyklápačkami a čistokrvnými okruhovými prilbami. Výhody integrovanej slnečnej clony, ktorá prakticky eliminuje potrebu výmeny štítov využíva stále viac vyznávačov rýchlej športovej jazdy a táto prilba jednoznačne prináša v tomto smere maximum. Dokonca sa osvedčila aj na okruhu a pre občasných účastníkov okruhových dní, ktorí inak jazdia najmä v bežnej premávke je to ideálna voľba a jediná prilba, ktorú budú potrebovať. Pre čistokrvných okruhovych strelcov však jednotkou naďalej zostáva model RHPA10 Plus. Je pravda, že ST Murano ponúka prakticky rovnakú techniku, no rozdielom je hmotnosť. Presnejšie 120 gramov, ktoré hovoria v prospech RPHA10 Plus a aj keď na prvý pohľad to nie je veľa, tak na konci dňa stráveného v plnom nasadení ten rozdiel pocítite.
HJC RPHA ST Murano MC-2 Materiál skelet: kompozit zo sklených vlákien Materiál interiér: SilverCool™ Slnečná clona: ÁNO Aretácia plexi: ÁNO Regulovateľná ventilácia: ÁNO Váha: od 1400 g Cena: 399,90 Eur
Dovozca: Petro a spol., Prešov Článok je publikovaný v časopise Motomagazín 5/2015. Text: Miro Tamáši, foto: archív Motomedia