Testy a recenzie

Test KTM 950 Super Enduro R

Publikovaný

on

Hračka pre veľkých

Dalo by sa povedať, že v teréne bolo už všetko podstatné vymyslené a karty sú už dávno rozdané a ide len o to ako s nimi správne narábať. No pri pohľade na modely ako je KTM 950 Super Enduro sa táto teória začína pomaly rúcať ako domček z karát. Vývoj ide neustále dopredu a vznikajú novinky, ktoré prinášajú niečo nové, čo tu doteraz nebolo. Presne také je aj nové Super Enduro, ktoré sme podrobili redakčnému testu.

Hneď na úvod treba poznamenať, že KTM-ka nie je v tejto novovzniknutej kategórii osamotená, ale má zdatného konkurenta v podobe BMW HP-2, ktoré sa na trhu objavilo o niečo skôr. Nie je tomu tak dávno keď predstava veľkoobjemového dvojvalca osadenom v podvozku ostrého súťažného endura vyvolávala skôr úsmevy ako vážne úvahy o reálnosti takého projektu.

Výkon, výkon a znovu výkon

Na tento motocykel sa môžete pozerať z rôznych uhlov, no vždy skončíte pri konštatovaní, že je to o výkone. Aký by inak malo zmysel vtesnávať 100-koňový dvojvalec do off-roadového podvozku? Dobre známe kvapalinou chladené ?véčko?, sa objavilo už vo viacerých modeloch KTM, no verziu o objeme 942 ccm nájdeme okrem Super Endura už len v Supermote. Superduke a Adventure už používajú verziu o objeme 999 ccm vybavenú vstrekovaním paliva. Na prípravu zmesi v Super Endure teda ešte stále slúži karburátor, no rozhodne mu nebolo čo vyčítať. 6-stupňová prevodovka je odstupňovaná tak, aby bol motocykel využiteľný aj v bežnej premávke s odhadovanou maximálkou niekde okolo 200 km/h, čo je na enduro viac ako slušný údaj. Podvozok je tvorený priehradovým rámom, ktorý využíva nakrátko pozvárané rúrky. Kvalitné komponenty pruženia od firmy WP majú rovnaké špecifikácie ako na jednovalcových špeciáloch. Výkonný brzdný systém je pripravený na vyššiu hmotnosť a maximálny výkon motocykla. Za štandardné môžeme považovať rozmery ráfov 21-palcov vpredu a 18 vzadu. Hmotnosť celého motocykla je na prvý pohľad trochu odstrašujúcich 185 kg, no pohľad na maximálny výkon dáva tušiť, že na tieto údaje sa nemôžete pozerať očami priaznivca 125-tiek.

Hračka pre veľkých

Označenie ?Hračka pre veľkých? môžete v prípade Super Endura brať úplne doslovne. Výška sedla je síce len 920 mm, čo je síce stále prijateľná hodnota, no široké sedlo vás ešte oberie o pár centimetrov z dĺžky nôh a ak meriate menej ako 180 cm, tak budete manévrovať len na špičkách. Motocykel je aj svojimi celkovými rozmermi o poznanie väčší ako typická 450-ka, no je to jedna z vecí na ktorú si rýchlo zvyknete. Po nasadnutí na vás však čaká štandardné ?pracovisko vodiča? typického endura, čiže strohé a funkčné, čo považujem za dobrú správu. Zvuk dvojvalca však už naznačuje, že toto nie je štandardné enduro a pod sebou máte takmer dvojnásobok výkonu bežnej 450-ky a nebol to zlý pocit. Otázkou je ako tento ohromný výkon efektívne preniesť na zadné koleso. Už som to spomínal pri teste HP-2, že ponúknuť sto koní v rovnakej forme ako ?rýchlych? 50 koní jednovalca by bola asi samovražda a vôbec pohnúť sa s takýmto motocyklom z miesta by asi bolo dosť problematické. Namiesto toho máte k dispozícii hladký a plynulý nárast výkonu, ktorý trvá neuveriteľne dlho (Z pohľadu jednovalca). Aj keď v prípade KTM-ky bol nárast z minimálnych otáčok o niečo agresívnejší ako na BMW, stále bol dobre kontrolovateľný. S takýmto motocyklom sa dalo pohybovať prakticky v ľubovoľnom prostredí, no samozrejme malo to svoje špecifiká. Priznám sa, že na motokrosovej trati som mal plné ruky práce a čoskoro letel uterák do ringu, no tento motocykel nemal problémy na zemi ani vo vzduchu. Ak o 450-ke sa dá povedať, že na ľubovoľnú trať jej vystačia tri max štyri prevodové stupne, tak KTM-ka si vystačila s jedným! Chvíľami som mal výčitky svedomia, že robím čosi zle a preventívne som radil aj trojku, ale nemalo to nijaký efekt. Druhý prevodový stupeň rýchlo absorboval aj najdlhšie rovinky sverepeckej trati a spôsob ako si motor poradil s prudkými stúpaniami chvíľami naháňal strach. To čo na prvý pohľad najmä vďaka hladkému priebehu výkonu vyzerá v pohodičke je v skutočnosti veľmi rýchle a najmä v dlhých a tiahlych úsekoch sa rýchlosti veľmi rýchlo dostanú nad možnosti jednovalcov. Na druhej strane vás však rýchlo dobehne samotná hmotnosť motocykla a s tým spojená neohrabanosť v porovnaní s 100-kilovým jednovalcom. Je to ako keby ste sa na poľovačku na bažanty vybrali s ťažkým guľometom, pokiaľ by ste sa stihol, otočiť a stlačiť spúšť bažant by už dávno bol preč. Musím však povedať, že za tých päť minút slávy to stálo… Podobné je to aj v lesnom poraste, kde takýto výkon nikdy nevyužijete a boj s kilami je ešte citeľnejší. Všetko sa však mení v momente, keď sa priestor otvorí… Rýchle šotolinové cesty s dlhými tiahlymi zákrutami sú priam stvorené pre tento motocykel. Kvalitný podvozok si poradí so všetkým čo mu dokážete naservírovať a predimenzovaný brzdný systém rýchlo dostane veci späť do civilných sfér. Vašou jedinou starosťou tak je nepodľahnúť tomuto tempu a udržať veci pod kontrolou, pretože takmer 200-kilový motocykel nie je až taký tolerantný k pochybeniam ako ľahký jednovalec. Super Enduro má ešte jednu dobrú vlastnosť a tou je jeho správanie v bežnej premávke, kde sa cíti ako doma bez mihnutia oka sa môžete vydať na možno nudný ale pohodlný +100 km presun po asfalte.
Nie všetko je však dokonalé a perfektné. V prípade Super Endura mi vadilo príliš široké sedlo a nádrž, čo bránilo kolenám stlačiť nádrž pri jazde v stúpačkach. Zadná pružina mala problémy s menšími tesne za sebou nasledujúcimi nerovnosťami vo výjazdoch zo zákrut, namiesto plynulého výjazdu sa zadok stal nervóznym a až po ubratí sa skľudnil. Testovaný motocykel mal však za sebou nejaké preteky a pruženie už pravdepodobne niekto prestavoval, takže sériové nastavenie môže byť lepšie. Pri pomalej jazde sa motor rýchlo prehrieval a v lese takmer stále bežala vrtuľa chladenia. Sériové obutie Metzeler bolo vcelku dobré, no predná pneumatika v zákrutách príliš nepodržala. Profíci ako Sala dokážu každú zákrutu prejsť pomocou kontrolovaného šmyku zadného kolesa, kde sa predné koleso takmer nedotýka zeme, no bežní smrteľníci asi radšej prezujú niečo vhodnejšie.

Záver

KTM 950 Super Enduro je motocyklom, ktorý sa asi nestane bežnou kulisou na lokálnom country crosse, ale to ani nemá v popise práce. No na druhej strane ak ho tam náhodou uvidíte, nebuďte prekvapení jeho skutočným domovom je v prvom rade terén a tam sa cíti najlepšie. Má to však háčik, veci v sedle KTM-ky sa dejú trochu inak ako na jednovalci a na to treba byť poriadne pripravený.

výkon a priebeh výkonu motora, podvozok, jazdné vlastnosti
široká nádrž, nastavenie zadného tlmiča, prehrievanie motora

Technické parametre: KTM 950 Super Enduro R

MOTOR
Typ: kvapalinou chladený štvortaktný dvojvalec do ?V?, rozvod DOHC, 8 ventilov
Vŕtanie x zdvih: 100 x 60 mm
Zdvihový objem: 942 ccm
Kompresný pomer: 11,5 : 1
Max. výkon: 98 k pri 8 500 ot./min
Max. krútiaci moment: 95 Nm pri 7 000 ot./min
Príprava zmesi: karburátor, 2x Keihin 43 mm
Zapaľovanie: digitálne CDI
Štartovanie: elektrické
Prevodovka: 6-stupňová
Sekundárny prevod: reťaz
PODVOZOK
Rám: priestorový pozváraný z oceľových rúrok
Rozmery (D x Š x V): výrobca neudáva
Rázvor: 1 577? 10 mm
Výška sedla: 920 mm
Objem palivovej nádrže: 13 l
Pneu: vpredu: 90/90-21, vzadu: 140/80-18
Pruženie: vpredu: teleskopická vidlica typu upside down, priemer klzákov 48 mm, zdvih 250 mm, vzadu: centrálne uložený tlmič pruženia, zdvih 255 mm
Brzdy: vpredu: kotúčová, priemer kotúča 300 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 240 mm
Hmotnosť:185 kg
Cena: 461 527,- Sk

Motocykel na test zapožičal: KTM Hungária, Kft.
Text: M. Tamáši
Foto: V. Brniak

Článok je vlastníctvom MOTOMEDIA agency ? ZDRUŽENIE Vydavateľ motocyklového časopisu MOTOMAGAZÍN

Test KTM 950 Super Enduro R

5 komentárov

Najčítanejšie

Exit mobile version