Yamaha počas minuloročnej výstavy Intermot v Kolíne predstavila koncept radového trojvalcového motora, ktorý bol prezentovaný ako základ úplne novej generácie motocyklov, ktoré by sa na trhu mali objaviť v blízkej budúcnosti. Japonská značka plní svoj sľub a svetlo sveta uzrel úplne nový športový naháč MT-09, ktorý je poháňaný radovým trojvalcom novej generácie.
Dôležitý krok Predstavenie nového trojvalca je pre Yamahu bezpochyby jedným z najdôležitejších krokov v posledných rokoch a nie je len indikátorom budúceho smerovania značky, ale vnáša nový impulz aj do modelovej rady MT. Yamaha v tomto prípade kládla vysoký dôraz na samotný zážitok z jazdy, ľahké ovládanie a všestrannosť tohto konceptu.
Kompaktný trojvalec Bezpochyby najdôležitejšou súčasťou nového modelu je kompaktný trojvalec, ktorý je kľúčovým prvkom celého dizajnu motocykla. Konštrukčne motor vychádza z pohonnej jednotky superšportu R1 a aj tu sa stretáme so špeciálnym usporiadaním kľukového hriadeľa „Crossplane crank“, ktorá sa opiera o vyosené čapy kľukovej hriadele a nepravidelné odpaľovanie jednotlivých valcov. V prípade trojvalca sú všetky tri čapy vyosené v uhle 120 stupňov. Výsledkom je lineárny nárast masívneho krúťaku, pričom motor stále ponúka dostatok výkonu vo vysokých otáčkach, ktorý dosahuje svoje maximum 115 k pri 10 000 ot./min. a krútiaci moment vrcholí na 87,5 Nm pri 8 500 ot./min. Na zachovanie hladkého chodu motor využíva kompaktnú vyvažovaciu hriadeľ. Elektronický systém vstrekovania v tomto prípade spolupracuje s elektronicky ovládanou plynovou rukoväťou (YCCT). Súčasťou elektronického balíka je potom trojica pripínateľných výkonových máp. Samotný motor váži len 60 kg.
Obratný naháč s vizážou bulldoga Kompaktný motor má nemalý vplyv na celkovú konštrukciu motocykla. V porovnaní so štvorvalcom FZ8 dokázali konštruktéri ušetriť 10 kg na motore a ďalších 10 kg na podvozku. Motocykel je so svojimi 188 kg prevádzkovej hmotnosti jedným z najľahších modelov nielen vo svojej triede, ale napríklad je ľahší ako superšportový model YZF-R6. Ľahkosť podvozku sa samozrejme prenáša aj do samotného ovládania motocykla. Dobrou správou je, že oba konce pruženia sú nastaviteľné. Zadný, horizontálne uložený tlmič pruženia zostáva verný tradícii originálnych riešení modelov rady MT. V tomto duchu môžeme hovoriť aj o dizajne, ktorý opticky presúva celkovú hmotnosť motocykla dopredu a zadné partie naopak pôsobia odľahčene.
Yamaha prezentuje tento model ako univerzálny naháč a tomu aj prispôsobila bohatú paletu originálnych doplnkov, ktoré budú na tento model k dispozícii. Výrobca označuje Yamahu MT-09 ako model na rok 2014, no v predaji sa určite objaví ešte v tomto roku.
Text: Miro Tamáši, foto: Yamaha
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 7-8/2013
Janka
Som naozaj zvedavý koľkým ľudom príde táto motorka na chuť. Myslím si, že tak vyladený motor mohol byť osadený aj v oveľa krajšom rúchu. Takto to vyzerá čudne… niečo z XJ, niečo z FZ… atď. Som z toho v rozpakoch, lebo vôbec mi to akosi nezapadá do rady MT. Naživo možno osloví viac, i keď dúfam, že ten motor použijú aj do niečoho iného a pôjdu podobným smerom, ako konkurenčné značky a rozšíria tak záujem aj iných cieľových skupín zákazníkov. Osobne si ten motor viem viac predstaviť v TDM. 🙂
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Dragon
20. augusta 2013 at 8:18
Som naozaj zvedavý koľkým ľudom príde táto motorka na chuť. Myslím si, že tak vyladený motor mohol byť osadený aj v oveľa krajšom rúchu. Takto to vyzerá čudne… niečo z XJ, niečo z FZ… atď. Som z toho v rozpakoch, lebo vôbec mi to akosi nezapadá do rady MT. Naživo možno osloví viac, i keď dúfam, že ten motor použijú aj do niečoho iného a pôjdu podobným smerom, ako konkurenčné značky a rozšíria tak záujem aj iných cieľových skupín zákazníkov. Osobne si ten motor viem viac predstaviť v TDM. 🙂