Dňa 13.02.2009 o 16.00 bola v Slovenskom národnom múzeu v Martine otvorená výstava ?Motocykel včera a dnes?, ktorá je návštevníkom prístupná do 24.04.2009. Na ploche približne 500 m2 je zdokumentovaný vývoj motocyklov od skončenia 1. svetovej vojny až po súčasnosť. Celkom 55 vystavených motocyklov dáva divákovi prehľad o vývoji týchto dopravných prostriedkov, ich zdokonaľovaní a tiež o neskoršom delení na jednotlivé kategórie. Množstvo artefaktov spolu s modelmi motocyklov a 16 modelmi historických automobilov dopĺňa vystavené exponáty a dotvára atmosféru výstavy.
Expozícia výstavy je rozdelená do troch celkov
1. Motocykel včera (historické motocykle vyrobené v rokoch 1920-1975)
2. Motocykel dnes (súčasné motocykle vyrobené v rokoch 1998-2008)
3. Motocykle JAWA (vyrobené v rokoch 1932-2002)
Samostatne je situovaný kútik vojenských motocyklov
1, V prvej časti expozície je umiestnených 18 kusov historických motocyklov (motocykel včera), ktoré boli vyrobené približne od roku 1920 až do roku 1975. Mnohé z nich sa používajú ešte aj v dnešnej dobe.
– V tejto časti je umiestnený najstarší exponát výstavy, ktorým je torzo motocykla vyrobeného okolo roku 1920. Je ťažké presne určiť jeho pôvod, ale podľa indícií, ktoré torzo poskytuje sa zrejme jedná o anglický stroj značky STAR, alebo SPARKBOOK.
– Po ňom nasledujú motocykle DKW SB250 a ČZ 175, ktoré sú obidva vyrobené v roku 1938 a patria medzi najstaršie exponáty výstavy.
– Za týmito strojmi nasledujú štyri motocykle ČZ 125 typy B,T,C, vyrobené v rokoch 1947 až 1952, ktoré boli rozšírené po celej Európe a dokonca sa vyvážali aj do USA ak Indian-ČZ.
– Na vyvýšenom podstavci sú umiestnené dva motocykle typu Manet M-90 z roku 1950. Manet M-90 bol prvý motocykel, ktorý bol vyvinutý a sériovo vyrábaný na území Slovenska a v rokoch 1947-1951 bolo vyrobených celkom 37.630 kusov týchto vozidiel. Motocykel mal na svoju dobu moderný dizajn, bol jednoduchý a spoľahlivý. Názov Manet vznikol podľa vrchu Manín, ktorý sa vypína nad Považskou Bystricou.
– Ďalej nasledujú mopedy Stadion, Babetta a Puch, ktoré boli vo svojej dobe veľmi obľúbené a niektoré sú ešte stále v prevádzke.
– Prvú časť výstavy uzatvárajú štyri motocykle ČZ 175 rôznych typov. Najkrajším z nich je zrejme pekne zrekonštruovaný skúter Čezeta s prívesným vozíkom PAv40.
–
2, V druhej časti výstavy je situovaný kútik vojenských motocyklov, kde sú vystavené 2 motocykle. Sú to stroje Jawa 250 ?perák? a Dnepr 650 s postranným vozíkom. Takéto a podobné stroje používala aj československá armáda v päťdesiatych rokoch 20. storočia.
Avšak táto časť je určená najmä pre súčasné motocykle (motocykel dnes), ktoré boli vyrobené v rokoch 1998-2008. Motocykle sú rozdelené podľa súčasných kategórií na Moto 125/150, Chopper-Cruiser, Superšport, Skúter, Off Road a Enduro. Celkom je tu 13 kusov týchto motocyklov.
– Prvú trojicu strojov tvoria motorový bicykel Hercules, vozík pre invalidov BVH-1 a minimotocykel Hooper.
– Druhú trojicu tvoria Chopper Yamaha Virago, Cruiser (krížnik ciest) Harley Davidson a Naked (naháč) Yamaha MT-01.
– Ďalšiu trojicu tvoria Supersport Honda VFR a dva stroje kategórie Scooter ktorými sú Yamaha 250 MajestyDX a Kymco 50.
– V pravej časti miestnosti stoja dva motocykle kategórie Off Road Honda a jedno Enduro Suzuki 125.
– Samostatné miesto patrí motocyklu KTM EXC-R z kategórie Enduro, na ktorom jazdil v roku 2008 najúspešnejší slovenský motocyklový pretekár Jaroslav Katriňák.
3, V tretej časti výstavy je umiestnená kolekcia motocyklov značky JAWA a JAWA-ČZ, ktoré sú najznámejšími československými motocyklami. Značka JAWA vznikla vtedy, keď Ing. František Janeček kúpil licenciu na nemecký motocykel Wanderer a spojil začiatočné písmená do jedného názvu.
Strojov tejto značky je na výstave celkom 22 a sú rozdelené na skupinu malých motocyklov (s obsahom 50-100 cm2) a na skupinu stredných a veľkých motocyklov JAWA.
Malé motocykle JAWA reprezentuje 9 strojov, najmä päťdesiatky, známe pod názvom Pionier a Jawetta, pri ktorých stojí aj deväťdesiatka Cross.
– V prvej trojici sú zoradené stroje Jawa 50 typ 550 a typ 555. Prvý zľava je zrenovovaný červený motocykel, ktorý je raritou najmä preto, že bol v Martine registrovaný v roku 1955 ako prvý malý motocykel a má číslo MA-1, ale aj preto, že jeho prvý majiteľ sa volal Horník a súčasný sa volá Dolník.
– V druhej trojici sú motocykle Jawa 50 typ 05, typ 21 a typ 23-Mustang, ktoré boli dlhú dobu nosným programom v Považských strojárňach.
– Tretiu zostavu tvoria málo známe a niekedy zaznávané mopedy Jawetta Standard a Jawetta Sport, za ktorými túto časť uzatvára Jawa 90 Cross.
Stredných a veľkých motocyklov JAWA je vystavených 13 kusov. Tieto stroje boli vyrobené v rokoch 1932 až 2002.
– Expozíciu začína motocykel Jawa 175 s motorom Villiers vyrobený v roku 1932. Bol to vôbec prvý motocykel, ktorý bol skonštruovaný firmou Jawa, mal však ešte anglický motor. Motocykel neskôr dostal nový motor Jawa a vyrábal sa až do roku 1946.
– Spolu s týmto strojom je vystavený motocykel Jawa 98 – Robot vyrobený v roku 1938. Vtedajšia doba si vyžiadala výrobu malých motocyklov do 100 cm2, ktoré mali pedále a tak mohli jazdiť bez ŠPZ. Riadiť ich mohli osoby už od 14 rokov, preto boli veľmi obľúbené.
– Zvláštnu pozornosť si zaslúži motocykel Jawa 350 OHV vyrobený v roku 1936. Tento vzácny motocykel je po úplnej rekonštrukcii ktorú vykonal Ing. Marián Daníšek a je v historicky aj technicky správnom stave. Jeho rekonštrukcia bola veľmi náročná a nákladná, ale konečný výsledok si určite zaslúži úctu a obdiv.
– 2. svetová vojna na čas zastavila vývoj civilných vozidiel, avšak niektorí nadšenci aj počas okupácie pracovali na svojich projektoch. V továrni Jawa postavil konštruktér Josef Jozíf nový motocykel Jawa 250 perák, ktorý bol do výroby zavedený po skončení vojny. Bez podstatných zmien sa vyrábal v rokoch 1946-1954, teda celých osem rokov. Vystavený exponát bol vyrobený v roku 1947 a pripravuje sa jeho rekonštrukcia.
– Ľahký a tuhý rám motocykla Jawa 250 perák, umožnil aj vmontovanie dvojvalcového motora s obsahom 350 ccm a tak bol v rokoch 1948-1956 vyrábaný Ogar 350, Jawa 350 typ 12 a neskôr Jawa 350 typ 18. Uvedené stroje tu reprezentujú dva stroje vyrobené v rokoch 1948 a 1953.
– V roku 1953 sa spojili závody Jawa a ČZ a vytvorili podnik Jawa-ČZ, ktorý fungoval do roku 1960. Prvým spoločným dielom boli motocykle Jawa-ČZ 125 typ 351 a Jawa-ČZ 150 typ 352 známe ako medzityp, pretože do rámu Jawa bol vmontovaný motor ČZ. Vystavený stroj je Jawa-ČZ 150 typ 352 vyrobený v roku 1954, ktorý sa nachádza v nálezovom stave.
– Nasledujúce stroje sú vďaka zadnej kyvnej vidlici známe ako ?kývačka?. Jedná sa o stroje Jawa-ČZ 125 typ 355 z roku 1956, Jawa-ČZ 175 typ 356 z roku 1962 a Jawa-ČZ 250 typ 353 z roku 1959.
– Kolekciu motocyklov Jawa uzatvárajú stroje, ktoré boli vyrobené po rozdelení podniku Jawa-ČZ a návrate k pôvodným označeniam. Prvým z týchto vozidiel je Jawa 250 typ 559 z roku 1962 známa ako ?panelka?, ďalej Jawa 350 typ 360 z roku 1968 a Jawa 350 typ 640 z roku 2001, ktorá má zdvojené riadenie a je upravená na výcvik vodičov motocyklov.
Z hľadiska historickej hodnoty sú najvzácnejšími exponátmi Jawa 175 Standard s motorom Villiers z roku 1932, Jawa 350 OHV z roku 1936, DKW SB-250 z roku 1938 a ČZ 175 z roku 1938.
Z hľadiska svetového významu vládne výstave ostrý pretekársky motocykel KTM EXC-R, na ktorom Jaroslav Katriňák absolvoval v apríli 2008 preteky Dakar Series 2008 v Maďarsku a Rumunsku (Central Europe Rally absolvoval s číslom 8) a v septembri v Portugalsku (Pax Rally absolvoval s číslom 10).
Medzi najkrajšie exponáty výstavy patria historické motocykle po vykonanej rekonštrukcii. Sú to najmä prvý slovenský motocykel Manet M-90, predvojnová Jawa 350 OHV, povojnový československý motocykel ČZ 125t a skúter ČZ 175 s prívesom PAv40.
Svojim dizajnom určite zaujmú aj moderné motocykle, najmä Harley-Davidson, Honda a Yamaha.
Výstavu autorsky pripravili členovia a sympatizanti občianskeho združenia VETERÁN KLUB – MARTIN. Hlavným poslaním tohto združenia, ktoré vzniklo v roku 2008, je poznávanie motoristickej histórie, zachovanie historických vozidiel a ich prezentácie na verejnosti.
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
labkooo
20. februára 2009 at 10:35
Cez víkend tam určite pôjdem pozreť! vizerá to zaujímavo 🙂
MartineR
20. februára 2009 at 11:08
Tiez nad tym uvazujem … ze by som aj kuzelnika navstivil ? 😈
senior
20. februára 2009 at 11:21
Bol som na otvorení – peknééé. 🙂
betty
20. februára 2009 at 12:04
Neverim vlastnym usiam take nieco a v MT drzim Vam palce len tak dalej 😁
AIR
20. februára 2009 at 14:18
Tiez to mam za rohom a tak asi pojdem kuk, kamosi uz boli minuly tyzden, tak nesmiem byt horsi 😛
italofighter
20. februára 2009 at 20:44
No asik pojdem aj ja kuk ak bude peknejsie a kusok casu
AIR
20. februára 2009 at 20:47
Ano, tiez pockam, az sa tam bude dat ist na moto, teraz je snehu vsade ☹️
charym
21. februára 2009 at 13:19
Organizaotr je asi exebat? 🙄 a mozte vstupne platit aj kredytom z tadialto 😁