Testy a recenzie

Úspešné pokračovanie – test Can-Am Spyder F3-LTD

Publikovaný

on

Zrod modelu F3 bolo zásahom v Can-Am, ktorý nikto neočakával. Trojkolka s podtónom cruiser vďaka rôznym technickým úpravám ponúklanové dimenzie pre spotrebiteľa a nie je to len o unikátnom dizajne, ale i zmene jazdných vlastností, ktoré pre pilota tohto stroja pripravili novú alternatívu zábavy a vo veľa smeroch odlišnú od pôvodného Spydera. Ak teda použijeme u Spydera označenie F3, bavíme sa o novom ráme, rázvore, podvozku, uložení motora, posedu v štýle cruiser a to pre oboch pasažierov, s trubkovými riadidlami, jednoducho technicky odlišnom stroji, ako bol pôvodný. Žiaľ iba jeden úložný priestor (24,4 l) vpredu za maskou limituje možnosti cestovania do vzdialených destinácii. Stroj za takéto peniaze má byť len caféracer, či mestský exhibicionista? V žiadnom prípade. Už ďalší rok po zrode F3 je tu model F3-LTD, ktorý cruisera mení na bagger s cestovateľskými ambíciami a zásadne tak rozširuje akčný rádius využitia a s maximálnou mierou pohodlia pre posádku. Spyder F3 sme pred rokom testovali na Malorke, reportáž bola v Motomagazíne č.: 4/2015, prípadne si ju môžete dohľadať v článkoch na portáli Motocykel.sk. Keďže technika je prakticky identická, my sa budeme venovať rozličnostiam nadstavby F3, modelu F3-LTD a tak pre nás zábava v štýle F3 skoro presne po roku pokračuje.  

 

Veľa zmien – väčšie pohodlie

Už na parkovisku pred strojom okamžite dostávate vizuálnu informáciu, že sa tu udialo dosť technických zmien, ktoré by som povedal skoro kopírujú rast niekdajšieho modelu Spyder RS, na radu ST a nakoniec  RT, čo v úplnej jednoduchosti i vtedy znamenalo rast turistického potenciálu Spydera. A nakoniec prečo nie a bola by hlúposť neisť týmto smerom. Čo teda znamená F3-LTD? V prvom rade sa tento model nesie v znamení populárneho bagger štýlu, ktorý dôverne poznáme z motocyklov. Amerika dodnes šalie po extrémne vyzerajúcich baggeroch a ako mi ukázala tohtoročná návšteva Daytona Bike Week, kategória bagger zažíva v USA evolúciu, takže v prípade Spyder F3-LTD sa ide úplne správnym smerom. Základná zmena u Limited je nadstavba pôvodnej prednej kapoty z F3 a jej vrch zdobí špeciálne plexi s veľkým priestorom medzi spodným okrajom a kapotou. Polokapota zároveň umožnila „ušaté“ smerovky / spätné zrkadlá vložiť do svojich bočných integrovaných častí. Ak sa posadíte do sedla tohto stroja, pod plexi nájdete vodeodolnú skrinka s USB a AUX pripojením. Vojde tu peňaženka mobil, dokonca i rukavice. Pohľad do kokpitu F3 sa mi v tejto chvíli zdá veľmi chudobný, zatiaľ čo verzia F3-T mi poskytuje radostnejší – technickejší pohľad. F3 disponuje trojkruhovým prístrojovým panelom, pričom ľavý kruh je analógový rýchlomer, pravý otáčkomer a tretí stredný kruh je jednofarebný displej so všetkými potrebnými údajmi. U F3-LTD sú tieto dva krajné ukazovatele identické, ale stredný LCD displej je plne farebný, presnejšie poznáme ho napr. z modelu RT. Ten už nesie ďaleko väčšie množstvo údajov vrátane obsluhy audio súpravy, či pripojených zariadení. Potom vľavo od spínacej skrinky je tlačidlový spínač vyhrievania rukovätí, ktorý je v leme osvetlený. Ovládače na riadidlách vpravo i vľavo sú identické. Posed je u oboch strojov pre posádku rovnaký s tým rozdielom, že u LTD má jazdec pod chodidlami nastaviteľné plošiny. Zadný pohľad je absolútne odlišný a zatiaľ čo F3 roadsterovsky odhaľuje zadné koleso s krátkym krytom pneumatiky, tak model LTD nesie dva objemné uzamykateľné kufre a v spojení so zadnou kapotou, presnejšie blatníkom sú plocho skosené presne v tvare bagger. Nemôžem tu nájsť jedinú chybičku dizajnu, či detailu, ktorý by sa mi nepáčil.  

 

To čo nevidíte,

to sú technické zmeny, ktoré musíte vyčítať z tech. listov. Totižto každý stroj sa správa podvozkovo mierne odlišne. Toto je spôsobené odlišným typom pruženia, vpredu síce s rovnakým zdvihom 129 mm, ale s odlišným tlmičom. Zatiaľ čo verzia F3 uprednostňuje tvrdší, športovejší plynový tlmič Fox Podium, verzia Limited tu má tlmič pre pohodlnejšiu jazdu SACHS Big-Bore. čo v prevádzke stroje odlišuje. Pohľad na zadnú vidlicu nám priniesol mierne prekvapenie a zatiaľ čo F3 disponuje trubkovou konštrukciou, zadná vidlica u modelu Limted nesie obdĺžnikový profil. Áno, jazdné vlastnosti sú odlišné, ale akcelerácia, nastavenie elektronických systémov je identická. Prekvapením je kratšia dĺžka F3 Limited oproti F3 a to presne o 46 mm, čo ma vizuálne oklamalo a tvrdil by som presný opak. Špičkový trojvalec ROTAX 1330 s výkonom 115 koní pri bežnej jazde vymyslí na 27 l nádrž až 406 zábavných kilometrov. Priebeh výkonu, krútiaci moment a efekt prenesenia sily na zadné koleso môže byť doslova výkladnou skriňou toho, čo sa dá s takýmto strojom vyvádzať a to od „piánko“ ležérnej jazdy, cez akčný presun mestom, nasledujú preteky na horskom priesmyku a nakoniec driftovacia dráha dragsterov. Čo si vyberiete vy?  

 

Ako vás obslúži F3-LTD?

V prvom rade si musíte zvyknúť na trošku zvláštne nastupovanie. Pokiaľ ste naučení na motorku ako jazdec či spolujazdec nastupovať cez ľavú stúpačku, tu bude problém, pretože obe sú cruiserovsky predsunuté. Nízke sedadlo jazdcovi dovolí nastupovať priamo zo zeme a spolujazdec bude zo začiatku maturovať, pretože nikto nemá taký rozkrok, aby ľavou nohou zo zeme prehodil pravú nohu cez kufre. Odporúčam teda ako prvému nastupovať spolujazdcovi. Štartujeme, neodpustím si ihneď zapnúť rádio. Ak spustíte štartér, motor si sám pri štarte zvýši otáčky a až sa roztočí zníži ich na normálnu hladinu. 6-stupňový poloautomatvyužíva systém hydrauliky a tak radenie oboma smermi môže počas jazdy prebiehať pod plynom. O radenie dolu sa nestarám, elektronika si podľa otáčok podraďuje sama. Radím palcom smerom hore, a ukazovákom smerom dolu. Okamžite pri prejazdoch škaredými slovenskými, mestskými a dedinskými cestami som pochopil prácu tlmičov. Prekážky a nerovnosti prekonávajú o poznanie hladšie ako u modelu F3. Na parkovisku sa zahúpam najprv na stúpačke jedného stroja, potom druhého, aj na mieste je to poznateľné. Teším sa na naše tajné redakčné, vysokorýchlostné cesty, kde testujeme „zakázané ovocie“. Vďačím konštruktérom za tolerantnú trakčnú kontrolu, ktorá z „nekompromisnej učiteľky“ konvertovala na „hriešnu blondínu“ a dovolí mi akceleračné drifty z miesta s väčším rozsahom prešmyku kolesa po asfalte ako to bolo vymyslené u prvých Spyderov. To samé sa deje i z výjazdov zo zákrut a nakoniec prichádza viacnásobné brzdenie až nadoraz! Celá elektronika je nastavená na hranicu toho, čo by sme robili bez nej. Skvelé pretekárske brzdy (štvorpiestikové pevné Brembo vpredu, 1-piestikový strmeň s plávajúcim kotúčom vzadu) zastavujú stroj ako by to bol monopost F1. Výstrel z dela, to je plný plyn a treba sa mať na pozore, pretože všetko dookola veľmi rýchlo letí. V oboch prípadoch je bezpečná pozícia jazdca, kde pocitovo pri týchto extrémnych kúskoch som pevne zakotvený v jazdeckom trojuholníku,sedadlo-rukoväte-chodidlá a netrpím pocitom, že by ma tento koník rád vyhodil zo sedla. Štvrtý oporný bod je tzv. opierkovo ladený tvar sedačky. Spolujazdec si takéto výčiny moc neužíva, čo naznačujú jeho kŕčovité ruky okolo môjho pásu. To bol ale extrém, a teraz ideme tak ako vraví môj kamarát Dan „Pohodička najväčšia!“  

 

Núti ma pretekať, ale nedám sa len tak!

Áno toto je typ stroja, ktorý vás nejakým spôsobom núti pretekať, zrýchľovať, brzdiť a opäť zrýchľovať. Cruiser či bagger to predsa jazdcovi nerobia a tak sa tu ocitám vo vojne sám so sebou. Chladný rozum vyhráva a ideme sa len lahodne vyvážať. Radenie je príjemne hladké, polokapota s plexi chráni posádku až neuveriteľne výborne. Dokonca aj základné F3 má zaujímavé obtekanie vzduchu vďaka zníženému posedu pričom v prípade LTD je to dotiahnuté k dokonalosti, neskúšal som ho ale v daždi. Odstredivý tlak rúk na konce riadidiel v zákrutách nie až tak potrebný, nižšie ťažisko a rozloženie váhy stroja vodiča v zákrutách neunavujú ruky ako napríklad pri modeli ST. Všetky veci tu fungujú pohodlnejšie, poddajnejšie, presnosť riadidiel sa ale nemení. Aj na malý „ťuk“ do riadidiel vďaka efektívnemu posilňovaču riadenia Spyder presne zareaguje. Pokojnejšia jazda vytvára úsmev na tvári spolujazdca a jeho ruky sa z môjho pásu premiestnili na madlá. Skutočná, priam rodinná idylka nám dovolí medzi sebou komunikovať i bez interkomu, len tak cez prilby, pretože hluk od motora v pozícii posádky je minimálny a neúnavný. V zákrutách ale i tak na posádku pôsobí určitá odstredivá sila v závislosti na rýchlosti prejazdu zákruty. Po jazde vyberám z bočných kufrov množstvo vecí vrátane nákupu, do predného úložného priestoru ukrývam integrálnu prilbu.Ešte musím zapnúť elektronickým tlačidlom parkovaciu brzdu, inak bude Spyder nepríjemne a veľmi hlasno pípať.Motor si počas takejto jazdy skvele pradie, sám si do kopca podraďuje, čím prerozdeľuje výkon motora do správnych hodnôt, čo v konečnej fáze šetrí nielen palivo ale i rotujúce časti motora. Nenašiel som prípad počas jazdy, kedy by sa motor zadýchal, koní má nadbytok radový trojvalec jazdu neskutočne spríjemňuje. Treba ale cúvať, tlačím tlačidlo „R“ , ukazovákomtlačidlo „mínus“ a tento zvuk sa nijako v žiadnom Spyderi nezmenil, vždy je to šupa.  

 

Zážitok za 28 000 Eur

Šialená cena za exkluzívnu techniku. Stroj, za ktorým sa obzrie od malého decka, poštárka a aj 85 ročná babička. Na rovinu, jeho dizajn presahuje hranice luxusu a spadá do kategórie exhibicionizmu, ktorému sa nijako nedá v jeho sedle zabrániť. Stroj nielen že exkluzívne vyzerá, ale sú tu použité aj exkluzívne technológie. Začiatočník bude potrebovať krátky zábeh na pochopenie niektorých vecí a potom bez rešpektu naň sadať netreba. Mimochodom, zatiaľ čo pri bežnej motorke na parkovisku nachytám rodiča, ako posadil svoje dieťa na moju motorku a fotí ho, tak v prípade Spydera sa celé okolie drží v úctivej vzdialenosti, ako by to bolo UFO. Proste rešpekt z luxusu. Na záver sa pýtate či je model F3 oproti F3 LTD horší? Ani náhodou, niekto má rád naháče, niekto turistiku, niekto supešport. V tomto prípade je len na vás k čomu inklinujete aj lacnejšia F3 je stále rovnako žiadaným modelom a navyše dovoľuje viac fantázie v úpravách a k tomu bol koncept F3 predsa pôvodne určený. V americkej Daytone som stretol policajnú F3 upravenú pre potreby polície – majáky, sirény a hneď na to som tu objavil F3 dragster – Spyder F3 Daytona 500 Turbo.A aj o tomto celá rada F3 práve je!    

Techické parametre:

Can-Am Spyder F3-S SE6 / F3-LTD SE6

Cena: 24 960 / 28 200 Eur

Motor: 1 330 ccm, 12 ventilov, DOHC, R3

Výkon: 115 k pri 7 250 ot./min.

Krút. moment: 130 Nm pri 5 000 ot./min.

Prevodovka:6-st. manuálna / 6-st. poloautom. + spiatočka, remeň

Rozmery (D x Š x V): 2 642/2596 x 1 497/1 497 x 1 099/1 241 mm

Pneu: predné: 165/55R 15, zadné: 225/50R 15

Rám: jednoduchý kolískový, pozváraný z oceľ. profilov

Hmotnosť: 386 / 430 kg (suchá hmotnosť)

Rázvor: 1 709 mm

Výška sedla: 675 mm

Objem pal. nádrže: 27 l

Systémy: SCS – systém kontroly stability TCS – systém trakčnej kontroly ABS – protiblokovací systém DPS – dynamický posilňovač riadenia ANTI-THEFT System – kódované zapaľovanie  

Spyder na test zapožičal: Imidjex spol. s r.o., Bratislava    

 

Hlavné rozdiely:

Can-Am Spyder F3-LTD SE6

Pruženie vpredu: SACHS (129 mm)

Pruženie vzadu: SACHS s nastaviteľným predpätím (132 mm)

Chrómované časti:ráfiky kolies + vrchná časť prednej masky, + detail zadných kufrov + modul zadných stúpačiek

Farebný displej podobný ako na RT Zabudované rádio, výkonný audio systém

Vyhrievané rukoväte

Pridaná väčšia predná kapota + štít

Úložný priestor je 78 l Rozdiel hmotnosti je + 44 kg oproti F3

Zadná kyvná vidlica: obdĺžnikový profil

Plošinové, nastaviteľnéstúpačky vodiča

 

Can-Am Spyder F3-S SE6

Pružnie vpredu:FOX PODIUM (129 mm)

Pružnie vzadu: SACHS s nastaviteľným predpätím (132 mm)

LCD jednofarebný displej

Rozdiel hmotnosti je 44 kg

Úložný priestor je 24,4 l

Zadná kyvná vidlica: trubkový dvojitý profil    

 

Článok bol uverejnený v časopise Motomagazin 5/2016  

Autor: Vlado Brniak, foto: autor + M. Tamáši  

Can-Am Spyder F3 SE6 S LIMITED A – Album k testu, MMA 5/2016

Pridaj komentár

Najčítanejšie

Exit mobile version