Úspešné modely sú na tom podobne ako chovné kone. Sú šľachtené a každým rokom sa výrobca snaží dotiahnuť detaily k dokonalosti. „Malý“ V-Strom je toho príkladom. Na trhu sa pohybuje od roku 2004 a hneď od svojho uvedenia si našiel množstvo priaznivcov, čo mu vynieslo prvenstvo v kategórii cestovných endúr s objemom 650 až 800 ccm. Rok 2015 je v znamení ďalších inovácii tohto modelu a na trh prichádza dobrodružná verzia V-Strom 650XT. Poďme sa bližšie pozrieť, čo nám teda verzia 650XT prináša.
Osvedčené „véčko“ Hnacím mechanizmom nového modelu je pre V-Strom už typický 90 stupňový V-éčkový dvojvalec s rozvodom DOHC a objemom 645 ccm. Vŕtanie x zdvih je 81×62,6 mm a kompresný pomer je 11,2:1. Vďaka poctivému ladeniu vo výrobe, motor ponúka nielen široký záber krútiaceho momentu v nízkych a stredných otáčkach, ale nebojí sa nabehnúť aj do vyšších čísel, kde sa nestratí. Spaľovacia komora valcov má kompaktné rozmery a ventily naopak široký priemer (31 mm pre nasávanie a 25,5 mm pre výfuk). Novinka bez vstrekovania paliva snáď už v tomto segmente ani neexistuje. Suzuki do V-Stromu použila svoj overený systém SDTV (Suzuki Dual Thorttle Valve) s dvojicou vstrekovacích trysiek a dvojicou iridiových sviečok na valec, kde piesty sú potiahnuté kompozitnými materiálmi SCEM (Suzuki Composite Electrochemical Material). Medzi zaujímavé prvky patrí chladenie motora. Priamo v kapotáži je „ukryté“ nasávanie chladného vzduchu, pričom odvod teplého vzduchu vedie tak isto cez kapotáž tak, aby nebolo narušené pohodlie jazdca. V-Strom 650 má na rozdiel od konkurencie ľahký a pevný hliníkový rám. Novinkou, čo sa týka podvozku, sú vypletané hliníkové kolesá. V prípade modelu 650XT teda výrobca upustil od liatych kolies a čo je hádam ešte dôležitejšie, tak na V-Strom konečne obul bezdušové pneumatiky. Pneumatiky majú teda rozmer 110/80-19 vpredu a 150/70-17 vzadu.
Pohodlie dospelého dobrodruha Jazdecká pozícia je tak ako hádam u všetkých cestovných endúr nastavená tak, aby jazdec sedel vo vzpriamenej pozícii a teda aby mal počas jazdy čo najmenšiu záťaž. Plusom v prípade „malého“ DL je výška sedla. U jazdca je to len 835 mm, čiže aj jazdci z nižšou postavou si prídu na svoje. Pohodlie jazdca však nie je zabezpečené len jeho sedením, uložením stúpačiek a riadidiel. Čo nám teda 650XT ponúka okrem toho? Predný štít je nastaviteľný v troch pozíciách a to +24 alebo -18 mm oproti základnému stavu. Pri rýchlom porovnaní s pravítkom to nemusí nikomu prísť ako niečo svetoborné, s vetrom to však môže robiť divy. Okrem vyššieho štítu majiteľa čaká zadné pruženie nastaviteľné bez akýchkoľvek nástrojov a nastaviteľné pruženie aj vpredu. Samozrejmosťou je elektronický systém ABS, ktorý je prípade Suzuki odľahčený. Veľmi príjemne a prehľadne je spracovaný multifunkčný displej skladajúci sa z analógovej časti (otáčkomer) a s LCD časti. Medzi podstatné časti, ktoré zobrazuje LCD patrí zaradený prevodový stupeň a spotreba paliva. Zaujímavosťou je senzor zamrznutej vozovky, ktorý sa rozsvieti pri teplote pod tri stupne a po rozsvietení tam drží až do 5 stupňov. Ruku na srdce, koľkí z vás to budú mať možnosť otestovať na cestách?
Štýl a výbava stvorená na pravé „adventure“ Niekto by si mohol povedať, „ach, ďalšie cestné enduro so zobákom“. Opak je pravdou, Suzuki nenasleduje dav, keďže zobák výrobca používal už na svojom stroji DR Big z deväťdesiatych rokov. Zobák je príjemne zapustený do celkového dizajnu motocykla a ladí s jeho štíhlou stavbou. Mimochodom motocykel sa bude vyrábať v štyroch farbách a to biela, modrá, červená ako vlajka a šedá ako uplynulé leto. Keďže V-Strom je svojim zameraním a vlastnosťami určený na cestovné využitie, tak aj množstvo doplnkov je ladených práve týmto smerom. Základným doplnkom sú kufre a topcase, pričom oba tieto batožinové priestory sú novo navrhnuté pre model 650XT. Okrem nich má výrobca v ponuke chránič pod motor, turistický deflektor na štít, padacie rámy, chránič reťaze, hmlovky, hlavný stojan a 12V zásuvku. Stále si však myslím, že niektoré z tých vecí by mali byť samozrejmosťou v základnej výbave. Suzuki V-Strom 650 bol svojimi majiteľmi už v minulosti hojne využívaný na dobrodružnú turistiku a práve týmto jazdcom je určená verzia XT, ktorá je robustnejším a lepšie chráneným motocyklom, ktorý dobrodružnú jazdu s prehľadom zvláda.
Suzuki V-Strom 650XT Motor: 645 ccm, 8 ventilov, DOHC, V2 Výkon: 69 k pri 8 800 ot./min. Krút. moment: 60 Nm pri 6 400 ot./min. Prevodovka: 6-stupňová, reťaz Rozmery (D x Š x V): 2 290 x 835 x 1 405 mm Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hlin. profilov Hmotnosť: 215 kg (prev. hmotnosť) Rázvor: 1 560 mm Výška sedla: 835 mm Objem pal. nádrže: 20 l Pneu: vpredu: 110/80 – 19, vzadu: 150/70 – 17
Text: Jozef Jambor, foto: Suzuki Článok bol publikovaný v časopise Motomazagín 12/2014.
Všestrannejší a dobrodružnejší – Suzuki V-Strom 650XT