Keď z redakcie prišla ponuka na test novej verzie pollitrového modelu CB od Hondy, tak musím povedať, že som ani na sekundu nezaváhal. Táto motorka má v sebe kus zaujímavej histórie, veď pôvodná 500-vka prišla na trh v roku 1993 a dlhé roky patrila medzi obľúbených univerzálov, no a aj v našich končinách sa pre mnohých stala vďačnou vstupenkou do sveta veľkých motoriek. Honda sa po niekoľkoročnej odmlke v roku 2015 vrátila ku konceptu CB500 a posledná modernizácia mu dodala výraznejší športový imidž, ktorý jej fakt pristane.
V sedle
Mojou prvou obavou pri 500-vke bolo, či mi jednoducho nebude malá. Človek zhýčkaný veľkým cestovným endurom vníma väčšinu ostatných motoriek ako niečo malé a nepohodlné (teda okrem cruiserov). CB500F ma však v tomto smere príjemne prekvapila. Sedí sa na nej absolútne pohodlne. Sedadlo je dostatočne dlhé, aby sa v ňom mohol jazdec posunúť dopredu a dozadu. Nasadanie je rýchle a bezproblémové. V sedle mám vzpriamený posed a vôbec sa nemusím zavesiť do riadidiel. Sú dostatočne široké a zároveň správne umiestnené. Nádržma správnu šírku, takže nezavadzia a zároveň mi dovolí zaprieť sa o ňu. Práve vďaka ergonomickému rozloženiu nie je jazda vôbec únavná a telo nebolí ani po dlhšej jazde. Mimochodom rozmerovo je CB500F kúsok za litrovým súrodencom. Rázvor je kratší o 7 cm, hmotnosť nižšia o 60 kíl a sedadlo nižšie o jeden centimeter.
Zrodená na zábavu
Prchám z redakcie a beriem smer diaľnica. CB500F ako zástupca naháčov nemá nijakú ochranu jazdca. Nasadenú mám enduro prilbu so šiltom, takže čakám, čo na diaľnici príde. A práve tu zažívam druhé prekvapenie. Neviem čím to je, ale diaľničný presun je úplne v pohode. Motocykel točím na 130 až 140 km/h a ako sedenie, tak ovládanie je bezproblémové. Diaľnicu som si ešte pár krát zopakoval, ale povedzme si pravdu, cieľom tejto motorky sú kľukáté cesty prvej a druhej triedy. Dvojvalcový motor s objemom 471 ccm a výkonom 47 koní sa dostáva do otáčok pomalšie ako by som čakal, na druhú stranu však CB500F je doslova hravá a to čo nepodá na výkone vráti na ovládateľnosti. Štandardne by som povedal, že je vhodná pre novopečených jazdcov, ale naháňanie sa po okreskách ma bavilo natoľko, že je jednoducho vhodná pre každého, kto nepotrebuje k životu nevyužiteľný prebytok koní. Každého poteší zvuk, ktorý tento dvojvalec vydáva. Je to zvuk veľkej mašiny, ktorý CB500F dostala vďaka novej koncovke výfuku.
Kvalita dospelej motorky
Jazdcov výhľad absolútne nič neruší. Budíky sú v spodnej časti zorného poľa, ani raz som ich však nemal schované tak, aby som sa za nimi musel obzerať. Prístrojový panel pôsobí veľmi príjemne a modré podsvietenie bolo dobre čitateľné pri akomkoľvek odraze svetla. Panel ukrýva štandardné kontrolky, grafický ukazovateľ otáčok a digitálny ukazovateľ rýchlosti sú vkusne a čitateľné spracované. Prístrojovka ďalej ukrýva grafický stav nádrže, hodiny a prepínacie menu zobrazujúce kilometre, dva údaje denných kilometrov, aktuálnu spotrebu na 100 km, priemernú spotrebu na 100 km a aktuálny počet spotrebovaných litrov paliva. Pri prepnutí na rezervu ukazujú budíky dojazd. Priemerná spotreba reportovaná motocyklom bola 4,4 litra na 100 km, ale aktuálna sa mi málokedy prehodila cez 3 litre, takže usudzujem, že niekto predo mnou ju práve nešetril. Výrazne mi chýbal snímač zaradenej rýchlosti, takže sa mi občas stalo, že som si najvyššiu rýchlosť vyskúšal zaradiť ešte raz. Súhlasím, že je otázkou cviku tak nejak odhadnúť v akej rýchlosti mám práve nakopnutú prevodovku, ale myslím, že pri súčasnom stave techniky nemôže byť problém dať ukazovateľ zaradeného prevodového stupňa ako bežnú výbavu. So svojou druhou výtkou ešte ostanem pri kokpite a to konkrétne u zrkadiel, ktoré sa mi počas celého testu nepodarilo „vyladiť“ tak, aby som videl za seba. Bohužiaľ stále len plecia a pre pohľad dozadu som sa musel vykláňať a presúvať. V mojom prípade by to teda chcelo nejaký aftermarket a náhradné zrkadlá. Spomeniem ešte prepínače na riadidlách, ktoré nepôsobia rozpočtovo, ako bolo neblahým zvykom u starších ročníkov Hondy. Brzdová páčka je nastaviteľná v piatich polohách a sadne tak do ruky každému.
Slušňák a športovec v jednom
Dosť bolo ovládacích prvkov, vráťme sa k samotnej jazde. Prebieham okreskami a ako všetci vieme , tak ta kvalita povrchu nie je vždy ideálna. CB500F s prehľadom prechádza nerovnosti (a to aj pozdĺžne) a vždy sa chová kultivovane. Pri prejazde jám sa mi ani raz nestalo, že by tlmiče išli nadoraz. Niekoho môže zaraziť, že je vpredu len jeden brzdný kotúč. Pre daný motocykel je takáto výbava úplne postačujúca a 320 mm kotúč s dvojpiestikom vpredu a 240 mm kotúč s jednopiestikom vzadu s prehľadom spomalia a zastavia motocykel. Takže čo sa týka bŕzd je to úplná spokojnosť a navyše sú veľmi pekne vykrojené, takže ladia k celkovému dizajnu motocykla. CB má v sérii obuté gumy Dunlop Sportmax. Ja som z nich nejak zvlášť očarený nebol, ale aby som im nekrivdil tak treba dodať, že test prebiehal pri 3°C v občasnom daždi a vtedy väčšine gúm budete vyčítať nejakú tu rezervu v adhézii. Načrtol som tému dizajnu a ten je pre rok 2016 veľmi vydarený. Motocykel je do detailu prepracovaný a majiteľ sa bude tešiť s rôznych maličkostí. Osobne sa mi napríklad veľmi páčilo spracovanie kapotáže pri zadnom sedadle, ktoré mi pripomínalo stíhačku. Nádrž je úžasne tvarovaná a rýchly dvojpruh jej dodáva výrazne športový nádych. Predné svetlo vybavené LED technológiou dostatočne svieti a zároveň dizajnovo zapadá do celkovej stavby motocykla. Potešilo ma, že vzadu zmizli madlá spolujazdca, ktoré na tomto type motocykla pôsobia podľa mňa rušivo. Ľadvinka nech sa pekne drží tam, kde sa má držať. Na druhú stranu mi pre tohto každodenného spoločníka chýbali úchytné body pre sieťku. Sú ľudia, čo testujú motorky, keď je pekne a sú ľudia, ktorí testujú motorky. Patrím do druhej skupiny a aj napriek nie moc vydarenému počasiu som si CB500F náramne užil. Je to príjemný spoločník na každý deň, pohodlný cestovateľ na víkendové výlety a dostatočný športovec pre takého civila, ako som ja.
Honda CB500F ABS
Cena: 5 590 Eur
Motor: 471 ccm, 8 ventilov, DOHC, R2
Výkon: 47 k pri 8 500 ot./min.
Krút. moment: 43 Nm pri 7 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 075 x 740 x 1 145 mm
Rám: priehradový, pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 192 kg (prev. hmotnosť)
Rázvor: 1 410 mm
Výška sedla: 785 mm
Objem pal. nádrže: 16,7 l
Pneu: vpredu: 120/70 – 17, vzadu: 160/60 – 17
Motocykel na test zapožičal: Honda Motor Limited SK, o. z.
Článok bol uverejnený v časopise Motomagazin 7-8/2016