Connect with us

Testy a recenzie

Vynikajúca alternatíva – Test Kawasaki Versys 1000 Grand Tourer

Publikovaný

on

V časoch, keď trieda dobrodružných cestovateľov je na absolútnom vrchole a jednotliví výrobcovia sa priam predháňajú v bombastických prezentáciách a reklamných kampaniach plných superlatívov o dokonalosti a všestrannosti svojich noviniek, tak litrový Versys z dielne Kawasaki stojí tak trochu bokom. Nie žeby bola táto motorka prehliadnuteľná, práve naopak, svojím „hranatým“ dizajnom a robustným výzorom dokonale vyčnieva, no svetlám reflektorov akoby sa chcela uhýbať. Po týždni a viac ako 1 800 km strávených v sedle som presvedčený, že veľký Versys si zaslúži oveľa viac pozornosti ako sa mu dostáva.

Versys po druhé
Testovaná Kawasaki Versys nebola úplným nováčikom v našej redakčnej garáži a prvé stretnutie prebehlo už minulý rok. Musím sa však priznať, že moc času som v sedle žiaľ nestrávil a oveľa viac si ju užil kolega Vlado. Dojem z motorky určite nebol najhorší, no Versys dorazil v čase, keď bola redakčná garáž plná testovacích motoriek a náš spoločný kontakt bol naozaj krátky. Na druhej strane, za to možno trochu mohla spomínaná skromnosť, ktorá motorku netlačí do popredia a Versys nezanecháva za sebou auru módnej ikony alebo technického skvostu, ale je to skôr poctivý pracant, na ktorého sa môžete vždy spoľahnúť. Čaká ma poriadna dávka kilometrov a týždeň v sedle, tak uvidíme, čo z toho je pravda.

Pozrime sa čo to tu máme
Pred bratislavskou predajňou Kawasaki už na mňa čaká pripravený Versys 1000, presnejšie ide o špeciálnu edíciu Grand Tourer, ktorá je vybavená trojicou kufrov a jazdcovi ponúka skutočne luxusný úložný priestor, ktorý som aj náležite využil a mám pocit, že v prípade potreby by som si mohol pribaliť aj nejaké kuchynské spotrebiče, aby bol môj čas strávený na cestách maximálne pohodlný :-). Vecí, ktoré sa dajú na motorke obdivovať je však oveľa viac, akurát sú dobre ukryté a musíte sa pozrieť bližšie. Už len samotná voľba radového štvorvalca je originálnym počinom, ktorý nik z konkurencie momentálne nemá (Crosstourer z dielne Hondy disponuje kompaktnejším motorom V4). Motor a rám pochádza z modelu Z1000. V porovnaní s originálom sa samozrejme dočkal menších úprav, ktoré zvyšujú pružnosť najmä v nižších otáčkach, no dušu športovca v sebe nezaprel a stačilo sa len na chvíľu nechať uniesť a digitálny ukazovateľ rýchlosti sa pohyboval vysoko nad povolené limity. Jazdec má naviac k dispozícii dvojicu meniteľných výkonových máp. Výkon vám pomáha krotiť trojstupňový elektronický systém trakčnej kontroly, ktorý sa v prípade potreby dá aj odpojiť. Tento systém s označením KTRIC je špecifický v tom, že je kombináciou športových nastavení vyvinutých na ZX-10R a plne turistického nastavenia z turistického modelu GTR1400. Vyhovuje tak športovo založeným jazdcom, ale aj rýchlym turistom. Ďalšie dobre ukryté tajomstvo Versysa predstavuje výkonný brzdný systém, ktorý okrem vynikajúceho účinku športových motocyklov disponuje elektronickým systémom ABS, ktorý zasahoval s maximálnou citlivosťou. Nakoniec je tu plne nastaviteľný systém pruženia, ktorý vám dovolí poladiť si oba konce podľa svojich požiadaviek. Na rýchle nastavenie zadného pruženia poslúžila otočná hlavica ukrytá na pravej strane.

Ani ryba ani rak
Vždy keď príde na trh niečo, čo aj v najmenšom vystupuje zo zaužívaných pravidiel, tak sa okrem súhlasných reakcií vždy vynoria aj negatívnejšie komentáre, ktoré už v zárodku celú novú myšlienku odmietajú. Versys je niečím podobným a do kategórie cestných endúr prichádza s veľkým a výkonným radovým štvorvalcom, ktorý na prvý pohľad do tejto kategórie ani nepatrí. Kawasaki však od samotného začiatku radí tento motocykel trochu inde a viac na asfalt, kde nájdete stroje ako Triumph Tiger Sport, Ducati Multistrada alebo najnovšie Aprilia Caponord. No a práve v polohe štvorvalcovej alternatívy sa Versys cíti ako doma a je rovnocenným konkurentom spomínanej trojice. V prospech toho motocykla hovorí ešte jedna vec a tou je cena, ktorá je v základnom prevedení len 11 995 Eur, no v tejto cene je zahrnutý systém ABS, nastaviteľné pruženie a meniteľné výkonové mapy. Cena testovaného modelu s turistickou výbavou je 12 995 Eur. No a v prípade, že chcete naozaj výbornú cenu, tak stačí siahnuť po minuloročnej verzii (2012), ktorá je až na sfarbenie úplne identická s najnovším modelom a ten môžete mať už za 9 995 Eur, čo je cena, akú vám momentálne v tejto triede nikto iný neponúkne.

Rýchlik, ktorý veľa nepýta
Priznám sa, že diaľničné presuny na motorke moc v láske nemám, ale to asi nikto. V tomto prípade však nemám príliš na výber, do cieľa to bolo takmer 750 km, z ktorých drvivá väčšina viedla práve po diaľnici. Schopnosť pobaliť všetko možné aj nemožné som už spomínal, no je to ešte lepšie. Versys je na prvý pohľad veľkou motorkou, no vyvažuje to vynikajúcim komfortom, ktorý si užijete práve pri monotónnom presune na diaľnici. Pohodlné sedlo je doslova kreslom, do ktorého vkĺznete a únava sa nedostaví ani po celom dni jazdenia. Aj vďaka hlbokému vykrojeniu sedla majú dostatok istoty aj nižšie postavy. Čelný štít v najvyššej polohe odvádza skvelú prácu a diaľničné rýchlosti jazdec zvláda v absolútnom pohodlí. V tomto prostredí sa vynikajúco cíti aj motor, pružný štvorvalec sa správa ako turbína a každé pootočenie plynovou rukoväťou sprevádza spontánna reakcia motora spojená s okamžitou akceleráciou bez potreby podraďovania. Štvorvalec svojím hladkým chodom a jemnými vibráciami jazdca neunavuje, a v sedle sa dá tráviť naozaj množstvo času. Príjemným prekvapením pre mňa bola spotreba, ktorá sa pri rýchlostiach 130 – 140 km/h pohybovala na vynikajúcej úrovni 5,8 l/100 km. S 21-litrovou nádržou tak kilometre pekne ubiehali bez častých zastávok. Na druhej strane, aj tu sa našlo pár detailov, ktoré už tak nepotešili. Asi najviac mi chýbali chrániče rukovätí, ktoré by pomohli udržať ruky v suchu dlhšie aj v daždi. Po tretej dažďovej prehánke mi už došli náhradné rukavice, ktoré som si ani raz nestihol včas vymeniť, pretože ruky som mal mokré v priebehu pár sekúnd. V prípade základného modelu by som to oželel, ale verzia označovaná ako Grand Tourer by to už mohla mať. Celkovému dizajnu by určite neuškodili a svoju prácu by odviedli. Tento nedostatok trochu kompenzujú vyhrievané rukoväte, no sú len súčasťou doplnkovej výbavy a to isté platí aj v prípade 12V zásuvky, za ktorú si rovnako musíte priplatiť.

Alpský športovec
Našťastie nie všetok čas strávený v sedle predstavovala diaľnica a užil som si aj kľukatých alpských úsekov s výborným asfaltom a tu Versys ukázal tvár zábavného športovca. Najskôr však zhadzujem vrchný kufor, pôvodný zámer zloženia všetkých kufrov pri pohľade na spleť rúrok, ktoré tvoria držiaky bočných kufrov radšej zamietam, pretože dizajnu motorky to nejako nepridáva a radšej jazdím s bočnými kuframi. Motor je vyladený tak, že otáčky nevystrelia do maxima pri každom prudšom pridaní, ale tento proces je plynulejší a vo výjazdoch sa zakaždým môžete oprieť o mohutný záťah motora, ktorý vyvrcholí už pri 9 000 ot./min., no krátkym radením dokáže byť mimoriadne zábavný a zároveň poriadne rýchly. Trakčná kontrola funguje vzorne a športové tempo nijako neobmedzuje, práve naopak, jemným zasahovaním bez náhleho prerušovania výkonu ho pomáha udržať na maxime. Vďaka pruženiu s vysokým zdvihom je aj ťažisko motocykla o niečo vyššie a preklápanie zo strany na stranu do hlbokých náklonov vyžaduje trochu viac práce ako povedzme v prípade menšieho Versysa, no široké riadidlá mi pomáhajú poslať motorku presne tam kde chcem. Prednej vidlici vďaka svojmu vysokému zdvihu trochu chýbala spätná väzba, no nájsť potrebný pocit istoty chcelo len trochu zvyku a v kombinácii s výbornými pneumatikami Pirelli Scorpion sa motorka čoskoro dostávala do hlbokých náklonov. Výborne sa správajú brzdy, ktoré sú výkonné a ľahko dávkovateľné, agresívne športové tempo im nijako nevadí. Daňou za športovú zábavu je o niečo málo vyššia spotreba v porovnaní s výbornými hodnotami dosiahnutými na diaľnici, no za tú zábavu to rozhodne stálo :-).

Ľahký offroad zvládne
Napriek papierovým predpokladom a odporúčaní výrobcu o smerovaní motocykla predovšetkým na asfalt sa nemusíte obávať ani ľahšieho terénu, no a v prípade, že kemp sa nachádza na konci prašnej cesty plnej vyjazdených koľají, tak to nemusíte vzdávať popredu. Dokonca som mal pocit, že jazda v stúpačkách je s Versysom oveľa pohodlnejšia ako v prípade iných, väčšinou dvojvalcových konkurentov a nemusíte sa príliš predkláňať, aby ste dosiahli na riadidlá. Môže za to aj zamatovo hladký chod motora a príjemný záťah od najnižších otáčok. Samozrejme, Versys nikdy nebude konkurentom BMW R 1200 GS alebo KTM Adventure, no v teréne nie je až tak stratený a skúsený jazdec si dokáže poradiť s 240 kg štvorvalcom aj v momente, keď asfalt na chvíľu zmizne.

Ideálny diaľkový cestovateľ
Týždeň v sedle ubehol akosi rýchlo, no veľký Versys ma presvedčil o svojich kvalitách a napriek pár drobnostiam je to určite jedna z top volieb pre rýchlych diaľkových turistov, ktorí okrem hltania kilometrov v maximálnom komforte využívajú motorku na kratšie športové výlety po okolí, poprípade každodennú jazdu. Pravdou je, že tento motocykel sa asi nestane nadupanou imidžovkou, ktorá bude stredobodom pozornosti všade kde sa objaví. Versys ma naopak presvedčil svojím prístupom poctivého pracanta, ktorý sa na nič nehrá a zo sedla budete zosadať rovnako spokojní teraz, ale aj o pár rokov, pretože táto motorka to čo má v náplni práce robí naozaj dobre.

Kawasaki Versys 1000 Grand Tourer

Cena: 12 995 Eur (test. verzia) / 10 995 Eur (mod. rok 2012)
Motor: 1 043 ccm, 16 ventilov, DOHC, R4
Výkon: 118 k pri 9 000 ot./min.
Krút. moment: 102 Nm pri 7 700 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 235 x 900 x 1 405 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov
Hmotnosť: 239 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 520 mm
Výška sedla: 845 mm
Objem pal. nádrže: 21 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17

Motocykel na test zapožičal: U.M.S., s.r.o., Bratislava

Text: Miro Tamáši, foto: autor a V. Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 9/2013 Janka

Vynikajúca alternatíva – Test Kawasaki Versys 1000 Grand Tourer

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri