Teraz už viem, prečo majú niektoré arabské kultúry povolené mnohoženstvo. Je jedno koľko majú manželiek, o každú sa musia riadne postarať. Za odmenu im každá dopraje iný pôžitok a tento môj prípad je veľmi podobný. Mám dve priateľky. Jedna má 1 200 ccm a 150 k a poslúži mi na cesty do Álp a turistiku. Druhá je s veľkým priestorom pod sedačkou a pomáha mi pri nákupoch a volám ju skútersluha. Ale potrebujem skočiť ku kamarátovi o tri ulice ďalej, má nové XT a chcem mu ho pochváliť a odtiaľ potrebujem odskočiť na poštu pre list. XJ6 je moja tretia „motomanželka“. Bude mi slúžiť na krátke a rýchle presuny, ale i nečakané rýchle výjazdy mimo mesto, nie je ťažkopádna, je obratná, vynikajúco sa s ňou manipuluje v každom prostredí a bez kecov poslúcha na slovo. Toto je pre mňa vzťah z rozumu.
Minimálne zmeny M2011 Rok 2011 nepriniesol okrem nových farebných kombinácii u XJ6 žiadne zmeny a ide len o to, aby sme si pripomenuli, čím je táto nenápadná šestovka zaujímavá a ako pekne vie poslúžiť v rôznych prostrediach. Papierovo vám XJ6 o sebe prezradí len málo a napríklad výkon 78 k by sa zdal niekomu nedostatočný. Možno práve tento údaj v spojení s podvozkom, jednoduchým ovládaním, slušným pohodlím a pravdovravnosťou pre jej pána ju tvorí ako partnera, pre začínajúceho motorkára, babu ktorá už niečo pojazdila, alebo niekoho, kto nemá čas rozmýšľať koľko elektronických tlačidiel a nastavení pred jazdou musí urobiť. Proste sadnem – naštartujem – idem – zaparkujem a stále dookola. Presne takáto je XJ6. Ale iba do 5 500 otáčok, potom nastupuje síce amatérsky, ale každopádne športovec.
Mesto a okolie jej sedí XJ6 na prvý pohľad nevyzerá veľká a jej užšie, nastaviteľné riadidlá, kompaktný štvorvalec, štíhle športové zadné partie a zároveň nízko položené sedadlo sľubujú nenáročné ovládanie. Presne takto to je i v praxi. Posed je pre jazdca veľmi prirodzený, mierne predklonený a jazdec má pred sebou veľmi prehľadný panel s potrebnými údajmi. Pri štarte sa motor netají jednoduchosťou a poddajnosťou, v tomto prípade musím citovať už zabehnutý výraz „ide ako elektromotor“, pričom rozloženie výkonu a používanie jednotlivých stupňov je bez výstrelkov, potreby presného dávkovania plynu, či častého radenia. Motor je veľmi pružný a poddajný a odpustí vám čo len chcete a v tomto prípade platí, že rozkazujem ja a motor sa prispôsobuje. Dovolí ísť 60-tkou na šestke a zároveň dokáže v tejto situácii potrebne zrýchliť. Príjemný a neprekvapujúci záťah je už odspodu a razom v meste už mám za päť. Tak akosi podvedome to ide samé a dokonca sa v meste prichytávam, že mám za šesť a nevadí mi to. Nechám sa strhnúť novým kruháčom s priemerom 80 m a dám si ho tri krát za sebou – nechtiac, akosi podvedome pre zábavu z jazdy a zároveň hľadám čo najostrejší výjazd. XJ6 prehupne doprava ako pierko a kontinuálne bleskovo zatáča do opačnej zákruty až som sa zľakol. Zabudol som na štíhlu 160-ku gumu vzadu, ktorá zvyšuje obratnosť a má na svedomí bleskové „bezváhové“ preklápanie stroja. Pri fotografovaní sa x-krát otáčam stále dookola a točím ju doslova okolo nohy. Táto hravosť sa opäť samovoľne premieta do neviazanej zábavy a krkolomné úkony, ktoré robím pri tejto práci idú tak ľahko – a inak by som ich nerobil sa stávajú zdrojom pozorovania okolia. Aj im sa to páčilo.
Jednoduchý podvozok, skvelé brzdy Ani neviem, prečo je táto verzia aj s ABS. Testovaný model je bez ABS a ja oceňujem rýchly a dobre kontrolovateľný a presný brzdný účinok. Nie je to síce ako u R-6, ale ani tak nejazdím ako s R-6 a na váhu stroja a obutie som spokojný nadštandardne. Zadok ide ak chcem do šmyku, predok neulieta a dávkovanie účinku bŕzd je doslova školácke. V tomto prípade o ABS nestojím a plne mi vyhovuje tento štýl brzdenia. Predné vidly nie sú nastaviteľné a priemer 41 mm stačí na mestské, mimomestské nerovnosti, a dokonca asi 5 km pomalá vložka po lesnom porozbíjanom asfalte dala za pravdu vývojárom XJ6, že tu viac asi netreba. Pri vyšších rýchlostiach (+100 km/h) a následných nerovnostiach by som si ale vedel predstaviť mierne prestavenie. Zadný tlmič monocross umožňuje nastaviť predpätie pružiny, ale paradoxne i pri jazde v tandeme som pohnútky na prestavovanie nemal. Na ďalšiu – krátku jazdu som sa dokonca vystrojil iba v teniskách a pocítil som sálavé teplo od zvodov výfuku. Mimo obce do mňa niečo nad 90 km/h udiera vietor a zvyšovaním rýchlosti udiera ešte viac. Príjemná jazda končí pri cca 110 km/h a potom vietor narastá a treba s ním bojovať. Plecia a prilba chytajú plný zásah. Kolená mi ale vietor neodtláča a tie pekne lícujú k nádrži. V tomto prípade by určite prišiel vhod model Diversion, ale krátka mimomestká jazda nie je unavujúca a zatiaľ mi nevadí. Nemôžem zabudnúť na oceľový trubkový rám, ktorý je peknou vizuálnou súčasťou motorky a zvláda i vysoké rýchlosti – bez krútenia, s prirodzenou tuhosťou a zároveň dobrou poddajnosťou v technických pasážach. Vytýkaná koncovka výfuku je pre laika ťažko u XJ6 vypátrateľná. A predsa i u takéhoto motocykla zahrala významnú úlohu v spojení s výrazom centralizácia váhy. Koncovka s tlmičom je tesne pred zadným kolesom s vývodom splodín na pravú stranu. XJ6-tka si tak zachovala obojstranne štíhle línie a aj keď sa to nezdá, toto je jeden z dielov zo skladačky, ktorá má na svedomí celkovú prirodzenú ovládateľnosť XJ6.
Nad 5 500 športovec A nie len tak nedorobený začiatočník, akoby sa papierovo zdalo. Nad 5 500 ot. sa začínajú vážnejšie prejavovať emócie a teraz motor zahviezdil. Nie je výbušný ako u FZ6, a ani nepripomína vystrelenú raketu ako u R6, ale opäť symetrický nárast výkonu ukazuje skrytý charakter motora. Na toto potrebujem horský prechod plný tiahlych zákrut. Podradím za tri a ťahám serpentíny všetky bez ubratia plynu. Stúpajúce zákruty sú pre motor radostným úsekom a vyzretý jazdec kľudne s XJ6 to natrie menej skúsenému napr. na FZ1 alebo aj skúsenému jazdcovi. Výkonu je dosť a toto sú pasáže kde ide o techniku jazdy. Motor je silný práve v 5-6-7-8 000 a aj vyššie. Motorka poslúcha na slovo, a i napriek, priamo povedané, stredne vyspelému podvozku, nemá problém kopírovať v najvyššej rýchlosti serpentíny presne podľa pokynov idúcich z mojej hlavy. Je krásne navoditeľná do zákrut a nemá prekvapivé nečakané reakcie ani chyby, akými sú napríklad nedotáčavosť spojená s vynášaním v zákrute. Limit rýchlosti a náklonu je obmedzený iba 160-kou gumou a na to bacha. A ešte dôležité: tieto pasáže XJ6 radostne absolvuje aj s plnou posádkou.
Technicky vzaté, testom overené Radový štvorvalec so vstrekovaním pochádza z FZ6 a má upravený výkon smerom dolu na konečných 78 k. Motor disponuje kovanými piestami a keramickými vložkami valcov a vie byť krotký, no v horných otáčkach je zároveň športovec. Kľudne postaví motorku na zadné bez spojky len silou a poskytuje i bez zveličenia športový zážitok v kľukatých pasážach cesty. Je hravý, ako XJ6 celá a prispôsobí sa každému prostrediu, čo zväčšuje jej potencionálne využitie. Ale v nahom stave nepatrí na diaľnicu, pretože tu pri +130 km/h rýchlosti protivietor unaví pilota, ale na to je tu model Diversion. V plnom odsadení sa na kysuckých hrboľatých cestách a železničných prechodoch motorka mierne rozhúpe, ale nič nebezpečné, len treba sledovať cestu – to bola výčitka k podvozku. Spolujazdec má k dispozícii madlo, no neprepchá cez jeho otvor prsty a navyše je tesne pri sedadle – pod zadkom, tak sa spolujazdec drží jazdca, čo nie je vždy výhodou. Výhľad v zrkadlách je čistý a prehľadný. Pod sedlo mi vošla peňaženka, dva mobily, malý kompaktný foťák a doklady. Ale vôjde tu i U zámok. Pri dnešných strašných cenách benzínu sa testovaná spotreba zastavila na 5,1 l /100 km, časť sólo, časť tandem, na cestách – obec, mimo obce, diaľnica, horské prechody. Dizajnovo na nej dominuje „Yamahácke“ svetlo, ale predsa len dnes všetci výrobcovia už dávajú aspoň do zadných svetiel moderné LED diódy. A čo sa týka dizajnu, pozeral som príslušenstvo k XJ6 – skoro všetko je to o športe, a ak si ju kúpite a prejdete pár horských pasov, pochopíte prečo.
Yamaha XJ6
Cena: M10 6 490 Eur
Motor: 4T radový štvorvalec, DOHC, 16 ventilov
Zdvihový objem: 600 ccm
Max. výkon: 78 k pri 10 000 ot./min
Krútiaci moment: 59,7 Nm pri 8 500 ot./min
Prevodovka: 6-stupňová
Rám: oceľový chrbticový – tvar diamantu
Farby 2011: súťažná biela, červená pretekárska, polnočná čierna
Výška sedla / rázvor: 785 mm/1 440 mm
Objem palivovej nádrže: 17,3 l
Pneu: vpredu:120/70 – ZR 17, vzadu: 160/60 – ZR 17
Hmotnosť: 205 kg (prevádzková hmotnosť)
Nameraná spotreba: 5.1 l /100 km
Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe – CZ/SK
Autor: Vlado Brniak, foto autor, M. Tamáši a Yamaha
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 6/2011
Janka
Vzťah z rozumu – Test Yamaha XJ6
Motor z FZ6 je prepracovaný a doladený na konečných 78 k. Je najrozumnejšou časťou celej motorky a znesie i tú najprísnejšiu kritiku vo svojej triede
Prístrojovka je športovo ladená, ale disponuje len základnými údajmi. Lanko prekrýva z časti jej tlačidlá a v rukaviciach ich prepnúť za jazdy je dosť veľký problém, pretože sú malé
Brzdy sú presné, nenáročné, spoľahlivé. Model s ABS je dôležitý, ale bez ABS mi brzdy vyhovovali viac
XJ6 je vcelku lacná motorka a jej zadná kyvka patrí do kategórie strednej triedy. S jej prácou som bol spokojný na 85 %. Oceňujem jej skryté športové vlastnosti
Triezvy, moderný dizajn a vysoký účinok svetlometu = XJ6
Štíhle zadné línie dopĺňa madlo, ktoré má tvar spojlera