Testy a recenzie

Xenter 125 len spokojní majitelia – Test Yamaha Xenter 125

Publikovaný

on

Tento skútrik od Yamahy sa teší priazni a záujmu hlavne s novopečenou skupinou „B“. Béčkový vodičák tak zohrial sedadlo už nejednému Xenteru a nájsť negatíva na tomto skútri je veľmi ťažké. Xenter je pohodlný, pekný a zároveň jednoduchý, vynikajúco ovládateľný, so stabilným podvozkom, presnými brzdami a s akčnou akceleráciou. Je to skúter určený pre každú vekovú kategóriu a svojho majiteľa nemá prečo sklamať. Xenter = viac ako dobrá voľba.

Dizajn a moderna
Xenter je v prvom rade elegantný moderný skúter, ktorý nadčasovým dizajnom a vlastnosťami jeho majiteľ nebude veľmi dlho meniť, ak vôbec. Nesie prvky moderny, poteší vás zadné LED svetlo a priam unikátny prístrojový panel, ktorý pri otočení kľúčom poskytne majiteľovi doslova rituál naskakovania údajov. Navyše je večer pekne podsvietený a radosť z tohto pohľadu zväčšuje fakt, že tmavé plexi, ktoré sa tvári ako jeho súčasť je veko malej úložnej skrinky pre mobil, či peňaženku. Výrobca okamžite ponúka ku skútru 39 l top case a doslova turistické predné plexi. Zadný doplnkový kufor vo farbe skútra je v hodnote 60 Eur, ale určite ho budete potrebovať hlavne preto, lebo vďaka 16“ pneu zvýšil pod sedadlom len minimálny priestor. Ale rovno povedané, radšej oželiem priestor pod sedadlom, ale budem mať tento podvozok, ktorý by mal byť v našom regióne povinný.

V tomto je jeho sila
Ako prvé dám do pozornosti motor so vstrekovaním, ktorý svojím výkonom poskytne takú dynamiku jazdy, akú si práve jazdec aj so spolujazdcom praje a je skutočne oceniteľná. Tento skúter fakt šľape. Potom je tu bezproblémové nastupovanie a vystupovanie vďaka rovnej podlahe pod nohami vodiča. Najväčšia karta je ale v podvozku zavesenom na 16“, 5-lúčových hliníkových ráfoch. Trošku vás zaskočí, že skúter v tejto cene má vzadu iba bubnovú brzdu, ale verte mi, ani som si to nevšimol. Technológia zjednoteného brzdenia v praxi znamená, že brzdenie je ďaleko presnejšie a vyrovnané v pomere predné / zadné koleso, čo vám eliminuje aj menšiu jazdeckú chybičku. A potom je tu špecialitka, ktorá poteší pri jazde a to je uchytenie motora v ráme s prefíkanou antivibračnou technológiou. Zadné pruženie Monocross, ktoré sa používa aj u maxiskútrov T-Max je skoro horizontálne, vám potom v kombinácii so spomínanými 16“ pneu veľmi uľahčí život na rozbitých cestách. Inak takto uložený tlmič ničím nenarúša podsedlové línie skútra, čo je v tomto prípade aj dizajnová lahôdka.

Jazda je jednoduchá, ovládanie zrozumiteľné
Ak ste nikdy nemali vodičák na motocykel a ste „B“ motocyklovo pozitívny a rozmýšľate o svoje prvej 125-tke v živote, tak potom ste tu správne. Všetky spomínané systémy sú ako stvorené na rýchlo návykovú obsluhu skútra aj pre tých najväčších laikov. Podporný brzdný systém skutočne veľa odpustí, výkon motora so skútrom presne urobí to, čo v danej chvíli s rukoväťou urobíte. Pre začiatočníka môže byť jediným nebezpečenstvom vysoká rýchlosť skútra, ktorá raz dva presiahne hranicu nad 100 km/h a to je tu vcelku rýchlo. Veľmi zaujímavo je tu vyriešené uloženie chladiča. Ten je na pravej strane dolu pod nohami spolujazdca, rafinovane prekrytý náporovým rebrovaním. Aj keď sa to nezdá i pár týchto kilogramíkov nenápadne znižuje ťažisko skútra, a preto je potom Xenter tak dobre ovládateľný. Futuristická prístrojovka je presne čitateľná i na slnku a nezabudlo sa i na ukazovateľ teploty vzduchu a hodiny, kde pre získanie týchto informácií treba oči sklopiť nižšie. Pozor na prekročenie 50-tky v obci, táto rýchlosť je pre skúter hračkou a pokuty sú mastné. Jediné čo mi chýba, je bočný stojan, za toto by mali výrobcov trestať a mal by byť povinný na každom skútri, veď práve i táto maličkosť je o každodennom pohodlí a o tom predsa Xenter je.


Yamaha Xenter 125

Cena: 2 850 Eur s kufrom
Motor: 125 ccm, 4 ventily SOHC
Výkon: 12,4 k pri 7 500 ot./min
Krút. moment: 11,9 Nm pri 7 250 ot./min
Prevodovka: automatická s plynulým prevodom, remeň
Rozmery (D x Š x V): 1 990 x 690 x 1 135 mm
Rám: jednoduchý, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 142 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 385 mm
Výška sedla: 785 mm
Objem pal. nádrže: 8 l
Pneu: vpredu: 100/80-16, vzadu: 120/80-16

Motocykel na test zapožičal: YMME – CZ/SK

Autor: Vlado Brniak, foto: Miro Tamáši

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 10/2013 Janka

Xenter 125 len spokojní majitelia – Test Yamaha Xenter 125

Pridaj komentár

Najčítanejšie

Exit mobile version