Connect with us

Testy a recenzie

ZÁ.BA.VA – Test KTM DUKE 390

Publikovaný

on

KTM úspešne predáva model Duke vo verziách 125 a 200 a vo svojich promo materiáloch ho špecifikovala ako Urban bike. Ku verzii 390 už oprávnene pridala označenie Country Road. Vojvoda má dnes 6 verzií a jedná sa o to najzábavnejšie v danej triede čo trh ponúka. Pre mňa určite. Môj pôvodný zámer nafotiť s Richardom motorku v prostredí každodennej premávky sa síce podaril, no menším „blbôstkam“ sa jednoducho nevyhnete, pretože Vojvoda to tak má rád. OK? Ready to race?


ZÁ = 3:
Tak ZA prvé je to váha. Indická firma Bajaj dokázala pri dvoch slabších súrodencoch, že kvalitné motocykle KTM stavať vie. Podvozok zostal rovnaký a mení sa len zopár detailov, kde najdôležitejším je práve motor 390. Zadná kyvka ostala rovnaká, jej rebrovanie zaručuje perfektnú tuhosť ktorá má potom za dôsledok zlepšenie jazdných vlastností. Je vyrobená novou metódou tlakového odlievania a maximálne tak eliminuje pnutie.
ZA druhé je to zábava. Podvozok od skúsených WP, predná USD a zadná centralizovaná od rámu, obe majú tuhšie predpätie a útlm. Chrómmolybdenový priehradkový rám má motor nízko uložený, spolupráca všetkých komponentov tak má za následok príjemné driftovanie, ku ktorému sa dá ukecať pod jemným nátlakom aj motor. No a ZA tretie je tu teda motor. A zamilujete si ho. Váži 36 kg a má za úlohu prinášať hravosť a dobrú odozvu pri presnom podvozku. Dvojvačkový jednovalec má pri objeme 375 ccm úctyhodných 44 kobyliek.

BA = 9:
BrAtislava už zažila vojvodu pod mojím vedením a tešil som sa dlho na tento motor. Keď som si vojvodu bral, bál som sa, či som sa netešil pridlho a nesklame ma. Motor naskočil ihneď a bol príjemne pokojný. Všetko sa mi javilo byť po starom, jediné čo som si všimol bola zmena pneumatík na značku Metzeler. Rozumné riešenie pri tom čo Duke dokáže už pri pohľade na stojane. Motocykel inak nie je veľký a vysokým nesadne, no to ho nedegraduje do nepoužiteľnosti aj pre nich. Dnes sa na trhu nenachádza stroj tak pravoverne držiaci pevnú zásadu: prečo si vlastne viac menej motocykel kupujeme. Máme ho až na pár výnimiek pre zábavu a potešenie, a to sa v KTM všetkým podarilo na jednotku. Už keď som si nasadol na známe miesto som mal opäť všetko po ruke a príjemne rozložené. Chýba len možnosť nastavenia páčok. Inak tu nie je čo ohovárať. Znova pripomeniem podsvietenie prepínačov, skvelú palubovku, kde ledva odpozorujem otáčkomer (ale veď mám zvukovú kulisu, ktorá úplne stačí :-)) a skvelé uloženie môjho pozadia a nôh na stúpačky vrátane kolien.
Jednotka tam padne ako nič a radenie je bezproblémové. Pri stovke ukazuje otáčkomer na šestke rovných 5 000 ot./min. a maximálku som mal presne na 168 km/h. Podvedome mi oči hľadajú dedinskú cestu plnú zákrut, kde môžem tento pomaranč poriadne „vymačkať“ pod krkom. Tá prevodovka je fakt skvelá, radostné radenie ide pocitovo do ucha cez príjemný zvuk nad 6 000 otáčok. Mňam.
Nakladám jednu zákrutu za druhou a radím o život, aby som si udržal maximálny prísun výkonu do žíl motora.
Tri deväť nulka má slušnú pružnosť motora a dokáže bez problémov ťahať aj v spodnom pásme, no to radenie je tak návykové, že som sa vždy našiel v hornej časti. Na tento objem sa motor nad osem tisíc tak pekne berie do otáčok, že pochybujem o niekom, koho by to nebavilo. Pneu plne plní svoju úlohu záchrancu, ABS a podvozok je presne tak naladený, aby niečo dovolil a nechránil až prehnane moc. Celková symbióza všetkých komponentov je tak účinne zladená, že si dovoľujem prehlásiť k modelu 390 dovetok: bezkonkurenčná.
Prehadzujem si motorku na našich roztrieskaných cestách do zákrut a všetko je čitateľné a isté na rukách a telu. KTM dáva presnú odozvu čítania prednej časti, pneumatík i bŕzd. Toto by bola motorka do autoškôl a na učenie sa po motardovom okruhu. Mám presne uložené kolená a v nohách sa výborne drží. Stroj sám núti jazdca do správneho polohovania, navádza do zákrut pod správnym posedom a návykom. Dávam prestávku a sledujem vodník a jeho okolie keď pijem čaj. Fakt pekná motorka… pomyslel som si, trocha malá, ale fakt skvelá. Dizajn sa naozaj podaril a čo poteší najviac, je kvalita spracovania. Aj keď som spomínal páčky, ktoré si neviem poladiť, sú menšie a vhodnejšie na tak malú ruku. Dokonca ani neprečahujú do strán a celkovo padnú do rúk veľkosti „M“ alebo menšie. Aj vás napadla pekná baba dobre „nastajlovaná“ ako nám chlapom vytrie kocúra v zákrute? 🙂

Ale naspäť k motorke. Pri troche gumovania sa mi dokonca podarilo odpojiť ABS, ktoré sa ale po novom pootočení kľúčika bezpečne zapne. Chcelo by to na palubovke riadne označený prepínač, načo ho tam tajiť fakt netuším.
Vraciam sa do mesta a na preplnených cestách Bratislavy dohadujem fotenie. Skúšam každodenný život do práce či presun za priateľkou, či za synom a k vode. Ono zábava je pekná vec a použitie druhá, Duke to zvláda. Po dni sa dokáže i pri športovej jazde odmeniť príjemnou spotrebou. Na „Račku“ mi skáče na semaforoch zelená a ja pri poriadnom „kakau“ dostávam predok len cez plyn do vzduchu, preletím po zadnom celú križovatku a podvedome pohladkám motor. Opakujem si, že kone nie sú všetko (mysliac na moju Multistradu) a ľutujem všetkých, ktorí uvažujú nad kúpou niečoho podobného, ako majú chudobný výber. Po 23 rokoch jazdenia mi tak v meste i mimo neho KTM pripomenula ako sa zabávať. Mám na to presne 9 dôvodov (nie životov): podvozok, brzdy, tlmenie, ovládanie, motor, pneumatiky, spätná väzba, posed a krása.

VA = 0:
Vada? Nula. O brzdenie sa starajú brzdy Bybre, ktoré sú výsledkom spolupráce s firmou Brembo a je to aj cítiť, niekoľkokrát som sa bol pozrieť či len zle nečítam. Tento Duke má dokonca o niekoľko tried lepší informačný panel ako jeho väčší súrodenci. Presný je ukazovateľ zaradených prevodových stupňov, niekoľko tripov či dojazd alebo priemerná a okamžitá spotreba. Snáď len malé číslice otáčkomera môžu vadiť pokiaľ si človek nezvykne na rovnicu stúpania. Trochu ma irituje odskok zadného tlmenia i jeho progres, no na funkciu motocykla to prazvláštne nemá dopad, skôr ho tak radí aj k dlhému používaniu na ceste a nijako mu neuberá na športovosti. No pre seba by som si asi trocha pritvrdil #61514;. Len dlhá dráha plynu ma trochu na začiatku rozhádzala, no všetko sú to veci, ktoré sú buď riešiteľné alebo len minimálne kazia zábavu.
Dnes, keď už sedím v aute, si pripomínam to, že zábava existuje, kľúčenkou KTM, ten PVC model KTM 390 sa mi hompáľa pod spätným zrkadlom a ja som rád, že aj takéto motorky stále trh dokáže ponúknuť.

Názor druhého jazdca – VINCO:
Tak ako som písal pri 200… atraktívna, súčasná a dizajnovo ostrá motorka, ktorá vás uspokojí aj jazdnými vlastnosťami, motor v tejto kubatúre ponúka už slušný výkon, ktorý keď si spojím s ľahkou ovládateľnosťou máme tu vynikajúci bike na presúvanie… a hlavne na nekonečné šantenie a skúšanie fighterských kúskov.


KTM 390 Duke

Cena: 4 990 Eur
Motor: 375 ccm, 4 ventily, DOHC, R1
Výkon: 43 k pri 9 500 ot./min.
Krút. moment: 35 Nm pri 7 250 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 139 kg (pohotovostná)
Rázvor: 1 367 ± 15 mm
Výška sedla: 800 mm
Objem pal. nádrže: 11 l
Pneu: vpredu: 110/70-17, vzadu: 150/60-17

Motocykel na test zapožičal: KTM CEE s.r.o., Bratislava

+ Podvozok a celkové chovanie, obrovská porcia zábavy a skvelá možnosť ako sa vychovať na poriadne precítenie motocykla. Top vo svojej triede

Nič čo by stálo za hanenie


Text: Dušan „Campa“ Lysák, foto: Rišo Karnok

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 9/2013 Janka

ZÁ.BA.VA – Test KTM DUKE 390

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri