Väčšina z nás, fanúšikov motoriek,
absolvovala veľmi podobnú anabázu:
objavenie
závidenie
motivovanie
makanie
odriekanie
kupovanie
eufória
fóbia
Ak ste nepochopili o čom hovorím, tak vám napoviem: prvých sedem bodov
sa týka predmotorkového obdobia a posledný sa stáva skutočnosťou hneď
prvú noc po kúpe motocykla.
Aby sme aspoň ako – tak eliminovali svoje nočné mory, v ktorých sa nám
pravidelne zjavujú zakrádajúce sa tmavé siluety, hodlajúce nás pripraviť
o zdroj našej eufórie, budeme spolu chvíľu mudrovať, ako im skomplikovať
ich nekalé úmysly. Zámerne som použil slovo ?skomplikovať? a nie slovo
znemožniť. Prečo? Pretože naozaj bezpečne zabrániť krádeži motocykla
sa dá – podľa mňa ? len jediným spôsobom: Zaliatím až po zrkadlá do betónu.
Svorka zúrivých Pittbulov sa dá otráviť, team hliadkujúcich otrokov postrieľať
alebo podplatiť, betónová garáž podmínovať, oceľová rozpáliť, atď…
Reálne možností mechanického, elektrického, elektronického zabezpečenia,
alebo ich kombinácii sú tieto:
1.) MECHANICKÝ ZÁMOK
1. a) zámky na kotúč: už z ich názvu
je aj horšie chápajúcim zjavné, ako sa používajú. To, že ich je viac
druhov už tak jasné nie je. Pri kúpe takéhoto zámku si musíme dávať pozor
na jeho rozmery. Prvá zrada nás čaká v šírke ?štrbiny? ktorú tvorí jeho
pevná časť, ktorú máme v úmysle nasunúť na kotúč. Tu nám výrobcovia zámkov
ponúkajú dve alternatívy. Všetkým, ktorý majú záujem o kúpu takéhoto
zámku odporúčam, aby si ?šublerou? odmerali hrúbku kotúča. Druhý zádrheľ
nás môže zaskočiť vtedy, keď je priemer (alebo šírka) chladiaceho otvoru
v činnej časti kotúča menšia, ako priemer zasúvacieho kolíku. Použitím
druhej strany šublery (a voľbou správneho priemeru kolíku) sa opäť môžeme
zachrániť. Tretia zrada, ktorú na nás výrobca motocykla v spolupráci
s výrobcom zámku pripravil, je absencia chladiacich otvorov v kotúči.
Ale aj tu nás zachráni kamarátka šublera ? konkrétne jej druhý ? výsuvný
koniec a zámok s hlbšou drážkou. Nechcem nikoho podceňovať, ale aj tak
ťa upozorňujem: použi pero a papier a všetky výsledky svojho metrologického
snaženia si zapíš. A šubleru si zober zo sebou aj do motopredajne, pretože
(reklama!): nie každý je poctivý tak ako ja a v predajni ju nemusí mať
k dispozícii.
1. b) dlhé ?U?: Výhodou
tohto zariadenia oproti predošlému je to, že ho môžeme aplikovať prakticky
na akúkoľvek súčiastku motocykla. Samozrejme, že sme tiež obmedzený vzájomnými
rozmermi ?účka? a dotyčnej časti motocykla. Pre pomalšie chápajúcich
uvádzam možnosti použitia: Predné koleso (cez teleskopy, alebo aj nie).
Zadné koleso cez reťaz, kyvku, kotúč, brašne… Teleskop – stĺpik, rukoväť
– zábradlie pri pohostinstve, atď… Výhodou ?účka je teda možnosť primontovania
svojho miláčika k stĺpu, zábradliu alebo inému zariadeniu, ktoré sa ťažko
nakladá do nákladného vozidla, určeného na odvoz nášho majetku. Zvlášť
vynaliezaví jedinci si môžu ?účkom? o motorku primontovať aj iné predmety,
ku ktorým majú vzťah (peknú prilbu, nevere ľahko podliehajúcu frajerku…).
Nevýhodou zariadenia, ktoré tu práve preberáme je jeho rozmer, ale hlavne
to, že pri pohľade na pákové nožnice ?hádže uterák do ringu?.
Pre zariadenia a) aj b) platí: POZOR
PRI ROZJAZDE !
2.) LANKO
Je ľahké, skladné (veď je stočené do malého krúžku) a univerzálne.
Ale napriek tomu, že sa dodáva v rôznych priemeroch a z rôzne pevných
materiálov, je vždy málo účinné. Samozrejme že sú aj lanká potiahnuté
plastom, ktorý chráni motorku pred poškriabaním.
3.) REŤAZ
3. a) O-krúžková:
Väčšinou býva zabalená v syntetickom tkanom obale, aby nepoškodila lak
motorky a zároveň si zachovala svoju ohybnosť. Jej výhodou je mimoriadna
univerzálnosť a skladnosť. Nevýhodou zase nižšia bezpečnosť, ale hlavne
jej veľká hmotnosť. To, že si ňou môžeme zabezpečiť motorku samostatne,
alebo ju prichytiť o čosi pevne zachytené o zemeguľu, je nám po predchádzajúcom
školení úplne jasné. Dokonca to môže byť aj kandeláber, pretože o-krúžková
reťaz sa mu ochotne prispôsobí. Ako som už povedal: je veľmi univerzálna!
3. b) Prstencová:
Platí tu to, čo vždy doteraz: vyrába sa v rozličných priemeroch aj z
rozlične kvalitných materiálov. Stupeň jej bezpečnosti je vždy veľmi
nápadne vyobrazený na obale. Oproti o-krúžkovej je to ?profesionálnejšie“ riešenie,
ale ako vždy, má svoje výhody aj nevýhody. Lopkárovi s pákovými nožnicami
pri pohľade na prstencovú reťaz zaručene narastie dlhý nos. Plastový
obal, v ktorom je schovaná ju lepšie ochráni pred nepriazňami všetkého
druhu ? a zároveň aj lak motorky. Je o niečo ľahšia, ako o-krúžková.
Je pomerne neskladná, z čoho logicky vyplýva jej menšia možnosť využitia
u superšportov, v čom si môže ruky-nohy podať s vyššie uvedenou ťažkokalibrovkou.
Jej menšia ohybnosť trochu sťažuje možnosti jej uplatnenia aj pri aplikácii.
4.) ZÁMOK S ALARMOM
V princípe ide o zabezpečenie, ktoré je nám známe už z bodu 1.a). Vylepšené
je o alarm, ktorý by mal začať jačať hneď, ako niekto pohne s našim miláčikom,
alebo aj v tom prípade, že sami trpíme Alzheimerovou chorobou alebo sklerózou
a pokúšame sa opustiť parkovisko, alebo sa rýchlo zbaviť dievčiny na
jednu noc bez demontáže tejto užitočnej drobnosti. Útek pred rodičovskou
zodpovednosťou tohto druhu nám však spoľahlivo skomplikujú všetky ostatné
mechanické zariadenia! Preto sa budeme v druhej časti venovať elektronickému
zabezpečeniu, ktoré nevyžaduje našu ustavičnú a komplikovanú kontrolu.