Jednou
z najlepších vecí spojených s motorkami je rôznorodosť, ktorá medzi
nimi panujea možnosť výberu je tak
ohromná. Jediným limitom sú dve kolesá a všetko ostatné je otvorené. Aj
preto vznikajú motorky ako Husqvarna 701 Supermoto, ktorá je stelesnením
športového extrému a neskutočnej zábavy, ktorú jazda v sedle
takejto motorky prináša.
Ovládanie s chirurgickou presnosťou
Na svete existujú
zážitky, ktoré môžete zažiť len v sedle poriadneho jednovalca. Čím menší
motor, tým kompaktnejší môže byť samotný motocykel a tým ľahšie bude je
ovládanie. Doslova to platí aj v prípade Husqvarny, ktorá z pohľadu
cestnej motorky prináša úžasné parametre v podobe hmotnosti 145 kg, maximálne
kompaktných rozmerov a dokonale štíhlej konštrukcie. Základom je
priehradový rám pozváraný z chrommolybdénových rúrok, ktorý váži len 8,4 kg. Ďalším stavebným
kameňom podvozku je plastový (polyamidové vlákna) samonosný podsedlový rám,
ktorý zároveň plní aj funkciu palivovej nádrže. Pod sedlo tak natankujete
celkom slušných 13-litrov paliva a dobrou správou je, že
premiestneniepaliva do iných časti pri
jazde ani nepocítite. Skôr naopak chýbajúca nádrž v predných partiách
umožnila konštruktérom vytvoriť prakticky rovné sedlo od zadného blatníka až po
hlavu riadenia. Jazdec sa tak bez problémov môže doslova natlačiť až na
riadidlá a pohyb v sedle je absolútne bezproblémový, čo je pre
supermoto dosť podstatný údaj. Vďaka týmto parametrom podvozku si v sedle
užívate extrémne ľahké ovládanie a motorka reaguje na vaše podnety doslova
s chirurgickou presnosťou.
K tomu
samozrejme pripočítame kvalitné komponenty pruženia z dielne WP, ktoré
majú celkom blízko k tomu, čo nájdete aj na športových špeciáloch. Predná
vidlica je vybavená oddelenými funkciami útlmu a kompresie, vďaka čomu je
ľahko nastaviteľná. Zadný tlmič je plne nastaviteľný a skúsený jazdec si ho
môže prispôsobiť doslova na mieru. Brzdy má na starosti Brembo a najmä
predná vás výkonom doslova posadí na zadok. Už po jemnom stlačení prichádza
okamžitá reakcia. Pre niekoho, kto nemá skúsenosti s ostrými športovými
brzdamimôže byť predný kotúč celkom
agresívny, no tieto brzdy sú stvorené k športovému extrému.
Kultivovaná sila
Pár rokov dozadu
by motor s takýmito výkonovými parametrami bol agresívnym kladivom
s minimálnou životnosťou, ktorého silu by dokázal zvládnuť len vyjazdený
profík. Píše sa však rok 2016 a Husqvarna sa môže pochváliť nielen
najvýkonnejším ale aj najmodernejším jednovalcom, ktorý na trhu existuje.
Nájdete tu doslova všetko čo súčasný motocyklový priemysel ponúka, elektronicky
ovládanú škrtiacu klapku a meniteľné výkonové mapy nevynímajúc. Mimochodom
rovnaký motor nájdete aj v supermote KTM 690. Je pravda, že tento jednovalec
dokáže vyprodukovať viac sily ako v bežnom živote využijete, no dobrou
správou je, že keď chcete a máte na to príležitosť, tak tento výkon
dokážete využiť. Vo výjazdoch z ostrých zákrut tak nebojujete
s neustále odliepajúcim sa predným kolesom a každé prudšie pridanie
vám nevytrhne riadidlá z rúk. Výkon sa dávkuje v dokonale lineárnej krivke
a dopredu vás síce tlačí ohromné stádo koní, no ste pánom situácie
a to aspoň v mojom prípade robilo jazdu ešte zábavnejšou.
Prémiová hračka pre dospelých
Konštruktéri v Husqvarne
odviedli kus práce aby vás motorka dostala ešte skôr ako sa posadíte do sedla.
Je síce pravda, že v prípade dizajnu vám jednovalcové supermoto veľa
možností na revolučné myšlienky neponúka, no Husqvarna si to vynahradila
dokonalým dielenským spracovaním a množstvom drobných detailov, ktoré vás
presvedčia, že sedíte na prémiovej motorke a 9 399 Euro je prijateľná
cena zodpovedajúca kvalite, ktorú dostávate. Malým príkladom je kľúč
zapaľovania, ktorý ponúka nielen výrazné logo ale aj modro-bielu farbu
Husqvarny a určite si ho nepomýlite. Veľké logo Husqvarny nájdete
v prednej časti sedla označenie modelu 701 Supermoto je umiestnené vzadu.
Mimochodom sedlo prichádza v trojfarebnej kombinácii, ktorá elegantne
nadväzuje na grafiku postranných plastov. Spomeniem ešte výrazné žlté pásy na
čiernych ráfoch kolies.
V sedle
Ak hľadáte
univerzálnu a obratnú motorku na každý deň, tak ste na zlej adrese,
Husqvarna Supermoto je všetko len nie univerzálna. Oveľa viac sa sem hodí slovo
„účelová“ a adrenalín pravého okruhového supermota pocítite na vlastnej
koži. Motorka dokonca nemá ani stúpačky spolujazdca a je striktne
jednomiestna. Ovládanie je neskutočné ľahké a presné. Rýchle prehadzovanie
motorky z jednej zákruty do druhej sa stane návykovou záležitosťou
a tesné okruhy zo zákrutami „okolo nohy“ budete vyhľadávať.Hĺbka náklonu je chvíľami nekonečná
a podvozok vás s ohromnou istotou podrží aj v momente keď sa
stúpačky šúchajú o asfalt. Agresívnu jazdu má oveľa radšej ako výlety „na
kochačku“. Motor aj vďaka sprevodovaniu ku šťastiu potrebuje otáčky a ak
ich necháte padnúť nízko, tak sa ozve jemným trhaním a musíte podradiť.
V meste jazdite maximálne na štvorke a šestku tam kopnete až keď sa
rýchlosť prehupne cez 100
km/h. Napriek kultivovanému prejavu vo vyšších otáčkach
sa motor jemných vibrácii úplne nezbavil, čo najlepšie vidieť na jemne
rozostrenom pohľade v spätnom zrkadle. To mu však radi odpustíte pretože vás
zásobuje krásne dávkovateľným výkonom. Akcelerácia a maximálka vás počas
šprintu na vrchol horského sedla hravo udrží aj v spoločnosti papierovo
výkonnejších viacvalcových motoriek. Komfort je samozrejme obmedzený
a o turistiku by som sa ani nepokúšal, no aj tak by som Husqvarnu
okamžite bral a užíval si každý moment v sedle, pretože spĺňa presne to,
čo ma pred x-rokmi dostalo k motorkám – adrenalín a čistá zábava.
Husqvarna 701 Supermoto
Cena: 9 399 Eur
Motor: 690 ccm, 4
ventily, SOHC, jednovalec
Výkon: 67
k pri 7 000 ot./min.
Krút. moment: 67
Nm pri 6 500 ot./min.
Prevodovka:
6-stupňová, reťaz
Rám: priehradový,
pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 145 kg (pohotovostná)
Rázvor: 1 480
± 15 mm
Výška sedla: 890 mm
Objem pal. nádrže:
13 l
Pneu: vpredu:
120/70-17, vzadu: 160/60-17
Motocykel na test zapožičal: KTM CEE s.r.o. / Husqvarna Motorcycles, Bratislava
Test bol uverejnený v časopise Motomagazin
10/2016
Text: Miro Tamáši, foto: P. Tamášiová
HUSQVARNA 701 Supermoto – album k testu MMA 10/2016