Spravodajstvo

Aprilia RS 457: chce byť najlepšia v triede!

Publikovaný

on

Model RS 457 je pre Apriliu historickým krokom, a to nielen z technologického hľadiska. Nový dvojvalcový športový motocykel Aprilia cieli na nové trhy, aby uspokojil rastúci celosvetový dopyt po jednoduchých, ale zábavných, technologicky a štýlovo revolučných motorkách.

Teraz sa Aprilia vracia k svojmu pôvodnému poslaniu s projektom určeným novej generácii motocyklistov. Zhodnocuje znalosti nazbierané na závodných tratiach po celom svete.

V roku 2020 odštartoval model Aprilia RS 660 obrovským úspechom (najpredávanejší športový motocykel v Európe) revolúciu vo svete športových motocyklov strednej triedy a vytvoril nový segment.

Rovnaký vzorec sa opakuje s Apriliou RS 457, ktorá tiež vznikla ako úplne nový projekt. Navrhli a vyvinuli ho tam, kde vznikajú všetky Aprilie, vrátane motocyklov MotoGP. Nová Aprilia je ideálnym spojením medzi prvými 125 cm3 motormi a RS 660. Kompletuje rodinu RS, ktorá zahŕňa výkonné superbiky V4 a technologicky najvyspelejší RS-GP – víťazný stroj MotoGP.

Motor, ktorý chce konkurovať

Novou pohonnou jednotkou je kvapalinou chladený dopredu naklonený radový dvojvalec s dvoma vačkovými hriadeľmi a štyrmi ventilmi na valec. Dosahuje maximálny výkon 35 kW (47,6 k) pri 9 400 ot./min, čo je limit pre pre A2. Krútiaci moment 43,5 Nm pri 6 700 ot./min, z čoho 82 % je k dispozícii už pri 3 000 otáčkach. To je rekordný výkon pre dopredu naklonený dvojvalec s týmto objemom.

Nový dvojvalec od Aprilie využíva všetky skúsenosti získané pri vývoji výkonného motora V4 s objemom 1100 cm 3 pre model RSV4 a tiež dvojvalce s objemom 659 cm 3 pre celý rad 660: RS, Tuono a Tuareg. Inžinieri Aprilie zapracovali na optimalizácii veľkosti a úplnej integrácii chladiaceho aj mazacieho okruhu do motora. Eliminovali tým externé hadice. Kľuková skriňa je horizontálne rozdelená na dva kusy, aby sa ďalej zmenšila veľkosť motora a jeho konštrukcia bola pevnejšia.

Na minimalizáciu vnútorného trenia boli použité rôzne riešenia. Valce sú odsadené o 6,5 mm vzhľadom k osi kľukového hriadeľa, čím sa znižuje tlakové trenie piestu . Predlohový hriadeľ a vodná pumpa sú uložené v ihlových ložiskách namiesto puzdier a piestne čapy majú povrchovú úpravu DLC (Diamond Like Carbon). V neposlednom rade, prevodovka pracuje s valčekovými klietkovými ložiskami namiesto puzdier. Ako pri motoroch Aprilia V4, a tiež využíva patentované riešenie mazania s integrovaným systémom v osiach vidličiek prevodovky.

Sľubovaný pocit z jazdy

Prednosťou tohto športového motocykla je jeho ľahkosť a zároveň najvyšší možný pomer výkonu a hmotnostiľahká ovládateľnosť a technologická výbava . Model RS 457 je navrhnutý tak, aby sprevádzal motocyklistov pri ich jazdeckom raste na ceste aj na trati. Ergonómia sa vyznačuje riadidlami clip-on uchytenými nad horným mostíkom vidlice, ktorá pri športových cestných motocykloch ponúka najlepší kompromis medzi športovou jazdnou pozíciou a komfortom.

Táto pohonná jednotka prispieva k dosiahnutiu pomeru hmotnosť/výkon Suchá hmotnosť motocykla je 159 kg, vrátane kvapalín potom vystúpi na 175 kg.

Odľahčený rám

Nové RS 457 ťaží zo zásobárne know-how značky a je jediným motocyklom s hliníkovým rámom vo svojom segmente.

Rám tvoria dva bočné hliníkové nosníky zoskrutkované v oblasti hlavy riadenia av zadnej časti. Motor slúži ako nosný prvok, čo je špecifické riešenie inšpirované konštrukciou použitou na modeli RS 660. Aby bol rám ešte ľahší a tuhší, čap oceľovej kyvnej vidlice umiestnili priamo na motore.

Brzdný systém a podvozok

Predná vidlica má priemer 41 mm, zdvih 120 mm a nastaviteľné predpätie. Zadný tlmič , rovnako s nastaviteľným predpätím, pracuje na oceľovej kyvnej vidlici a dáva kolesu zdvih 130 mm.

Brzdový systém sa skladá z predného kotúča s priemerom 320 mm s radiálne uloženým štvorpiestkovým strmeňom ByBre. Páčka brzdy je nastaviteľná v záujme dosiahnutia čo najlepšej ergonómie. Vzadu zviera strmeň ByBre oceľový kotúč s priemerom 220 mm. Na všetko dohliada dvojkanálové ABS Bosch s dvoma mapami, ktoré umožňujú aktiváciu na oboch kolesách alebo iba vpredu.

Športové 17” ráfiky obuli do pneumatík 110/70 vpredu a 150/60 vzadu. Je to ideálna veľkosť pre vynikajúcu priľnavosť a zachovanie obratnosti.

Elektronika

Systém Ride by Wire Aprilia ako prvá predstavila v MotoGP na futuristickom modeli RS Cube. V sériovej výrobe na modeli Shiver, ovláda reakciu motora pomocou troch jazdných režimov. Riadia priebeh výkonu, krútiaceho momentu a kontroly trakcie. Majú tri úrovne nastavenia s možnosťou úplného vypnutia.

Kontrola trakcie ATC (Aprilia Traction Control) je vždy nastaviteľná, bez ohľadu na zvolený jazdný režim, dokonca aj počas jazdy, pomocou praktických tlačidiel UP a DOWN na ľavom ovládacom bloku. Vo všetkých jazdných režimoch je ABS nastavené na maximálnu úroveň na oboch kolesách. ABS na zadnom kolese je možné pri stojacom motocykli deaktivovať stlačením a podržaním tlačidla jazdného režimu.

Na záver

Aprilia chce patriť na vrchol dvojvalcových superšportov do pol litra. Prvé kusy očakávame v máji 2024 s počiatočnou cenou okolo 7300 EUR. K dispozícii bude hromada originálneho príslušenstva a určite toto malé žihadlo prevetráme v redakčnom teste.

Aprilia RS 457 – Technické špecifikácie

Typ motoraKvapalinou chladený štvortaktný radový dvojvalec DOHC s tichou rozvodovou reťazou na pravej strane, štyri ventily na valec
Vŕtanie x zdvih69 x 61,1 mm
Zdvihový objem457 cm3
Kompresný pomer10,5:1
Maximálny výkon na kľukovom hriadeli47,6 k (35 kW) pri 9400 ot./min
Maximálny krútiaci moment na kľukovom hriadeli43,5 Nm pri 6700 ot./min
Palivový systémAirbox s predným vstupom. 2 vstrekovacie jednotky Æ 36 mm, plyn Ride-by-Wire
ŠtartérElektrický
MazanieMokrá skriňa
Prevodovka6 rýchlostí (Obojsmerný quickshifter Aprilia ako príslušenstvo)
SpojkaViaclamelová v olejovom kúpeli, antihopping a asistenčné servo systém
Sekundárny prevodReťazom, prevodový pomer 15/43
Elektronické systémyAEM (palivové mapy), ATC (kontrola trakcie)3 jazdné režimy (Eco, Sport a Rain)

Predné odpruženie USD vidlica Æ 41 mm s vratnou pružinou a nastaviteľným predpätím. Zdvih predného kolesa: 120 mm
Zadné odpruženieOceľová kývna vidlica. Tlmič s nastaviteľným predpätím. Zdvih zadného kolesa: 130 mm
Predná brzda  Zadná brzda  ABS Plávajúci disk Æ 320 mmRadiálne strmene ByBre so 4 protiľahlými piestami Æ 32 mm. Pancierové brzdové hadice

Kotúč Æ 220 mm. Jednopiestkový strmeň ByBre.Pumpa s oddelenou nádobkou a pancierové brzdové hadice Dvojkanálové ABS Bosch 
Ráfiky  Z hliníkovej zliatiny, predné: 3.0”X17”, zadné: 4.5”X17”
Pneumatiky Radiálne bezdušové, predné: 110/70 ZR 17, zadné: 150/60 ZR 17
 Rozmery  Rázvor: 1350 mmDĺžka: 1960 mmŠírka: 795 mmVýška sedla: 800 mmUhol hlavy riadenia: 24,1°Stop: 102,5 mm 
Hmotnosť175 kg prevádzková (159 kg suchá)
Homologácia Spotreba palivaEuro 5+ 4,1 litrov/100 km
 emitovaný CO2 93 g/km
 Objem nádrže Farby 13 litrov (vrátane rezervy 3 litre) Závodné pruhy, prizmatická tmavá, opalizujúce svetlo 

Pridaj komentár

Najčítanejšie

Exit mobile version