Spravodajstvo

BMW G 650 GS – Návrat

Publikovaný

on

Predstavenie BMW G 650 GS

Text: J. Jambor, foto: archív Motomedia

Je pekné vidieť, že sa výrobca vrátil nazad k niečomu, čo bolo dobré a čoho bola škoda. Myslím, že ani malý trik, pri ktorom označil osemstovkový dvojvalec ako F 650 GS nepomohol a výrobca musel uznať, že z ponuky stratil pohodlné malé enduro.
Prvý model, vtedy ešte s označením F 650 (Funduro a Strada), sa objavil na trhu v roku 1993. Prvé motocykle boli navrhnuté v spolupráci s Apriliou a boli aj vyrábané v závodoch tohto talianskeho výrobcu (Aprilia vyrábala svoj vlastný model Pegaso). O pohon sa staral rakúsky jednovalec Rotax. V roku 2000 boli „staré“ šesťstopädesiatky nahradené modelom F 650 GS, F 650 GS Dakar a F 650 CS Scarver. Všetky tri mali už elektronické vstrekovanie a v triede malých endúr sa jednalo o veľmi dobré a spoľahlivé motocykle. V roku 2006 sa v ponuke výrobcu objavila rada G, ktorá ponúkala tri modely ľahkých endúr. Tieto pomaly vytlačili F 650 GS z trhu a tak sa výroba tohto modelu v roku 2007 skončila.


Koncept a podvozok

Do rodiny GS pribudol ďalší zaujímavý člen. Pokiaľ bude aspoň tak dobrý ako „staré“ F 650 GS, na ktorom som odjazdil pár tisíc kilometrov, tak sa máme načo tešiť.
Od motora sa dá očakávať, že bude spoľahlivý a nezahanbí svojich predchodcov. Kvapalinou chladený jednovalec s objemom 652 ccm a štyrmi ventilmi podáva výkon 48 k pri 6 500 ot./min. a maximálny krútiaci moment vrcholí na hodnote 60 Nm pri 5 000 ot./min. Vďaka elektronickému vstrekovaniu, ktoré je dnes samozrejmosťou, zapaľovaniu s dvoma sviečkami, vysokému kompresnému pomeru 11,5:1 a katalyzátoru sa podarilo výrobcovi dosiahnuť veľmi nízku hladinu spotreby paliva. Pri stabilnej rýchlosti 90 km/h udáva výrobca len 3,2 litrov na 100 km. Nádrž o objeme 14 litrov tak zaručuje motocyklu veľmi pekný dojazd. Motor samozrejme nič nezostáva dlžný svojmu enduro určeniu a bez problémov sa nechá popreháňať aj mimo asfaltového kráľovstva.
Pruženie motocykla bolo vyvinuté hlavne s úmyslom jazdy po nespevnených cestách. Rám sa oproti predošlej rade nezmenil, stále sa jedná o oceľový trubkový rám, ktorý motocyklu už predtým dával dobré vlastnosti. Vpredu sa o pruženie stará teleskopická vidlica s dráhou pruženia 170 mm. Vzadu je to klasická kyvná vidlica s centrálne uloženým tlmičom pruženia a dráhou pruženia 165 mm. Okrem komfortu v teréne je podvozok schopný aj rýchlej jazdy na ceste a malé BMW je schopné dosiahnuť maximálnu rýchlosť až 170 km/h.
O zastavenie stroja sa postarajú kotúčové brzdy Brembo. Vpredu je to jeden kotúč o priemere 300 mm, s dvoma piestikmi a plávajúcim strmeňom. Vzadu je tak isto jeden kotúč o priemere 240 mm s jedným piestikom a plávajúcim strmeňom. Za príplatok je možné vybaviť motocykel systémom ABS s možnosťou vypínania pre prípadnú jazdu na nespevnenom povrchu. Motocykel má vpredu devätnásť palcové koleso obuté do pneumatiky s rozmerom 110/80. Vzadu je sedemnásť palcové koleso a pneumatika rozmeru 140/80. Spomeniem ešte, že motocykel má prevádzkovú hmotnosť (s 90 % paliva) 192 kg. Sedlo jazdca je len 780 mm nad zemou. Aby sa však vyhovelo jazdcovi akejkoľvek výšky je možné zakúpiť si ako doplnkovú výbavu nižšie sedlo s výškou 750 mm, alebo naopak vyššie 820 mm.

Technológia a dizajn

Jednovalcové motocykle od BMW boli od začiatku známe svojim kompaktným dizajnom a jednoduchou ovládateľnosťou. Tak isto je tomu pri G 650 GS. Nádrž motocykla sa nachádza podobne ako u predchádzajúceho typu pod sedadlom spolujazdca. GS má vďaka tomu nízko položené ťažisko, čo veľmi pozitívne ovplyvňuje manévrovateľnosť. Úzka (falošná) nádrž a celkovo úzka stavba motocykla zaručuje aj jazdcovi nižšej postavy, že nebude mať problém dosiahnuť na zem. Ďalším pozitívom takejto stavby je možnosť jazdy v stúpačkách pri off-roade. Okrem pohodlnej sedačky a príjemne umiestnených stúpačiek k pohodliu jazdca prispievajú aj nové, lepšie tvarované riadidlá. Mimochodom páčka spojky sa dá nastaviť a mala by teda padnúť do ruky. Pri vyšších rýchlostiach bude jazdca chrániť predný štít, ktorý prúd vzduchu posiela ponad jazdcovu prilbu. Pre ešte väčší komfort je možné dokúpiť vyšší štít. Úplnou novinkou je dizajn prednej masky a kokpitu. Aby bolo jasné, že G-éčko patrí do rodiny GS, dostalo asymetricky rozložené predné svetlo. Samotný kokpit je nový a jazdcovi ponúka analógový rýchlomer a LCD displej s digitálnym tachometrom. Okrem toho sa na LCD zobrazujú dve počítadlá denných kilometrov a čas. Kontrolky výbavy (diaľkové svetlo, ABS, smerovky, rezerva, dobíjanie a teplota motora) sú prehľadne usporiadané na pravej strane kokpitu.

Živé farby a bohatá výbava

Farebné kombinácie novej G 650 GS boli navrhnuté tak, aby podtrhli enduro rysy
motocykla. Motocykle sa budú dodávať v kombinácii farieb čierno-biela a čierno-červená. Aby sa dala navoliť akákoľvek kombinácia pri výbere, výrobca pripravil možnosť zvoliť si farbu sedadla a to čierno-šedú a čierno-červenú. Je teda možný výber zo štyroch farebných variant. Ako býva u BMW štandardom, aj tohtoročná novinka ponúka bohatú paletu doplnkov z rôznych oblastí od bezpečnosti jazdy (ABS, alarm DWA), odkladacieho priestoru (sada kufrov, tankvak), komfortu (rôzne druhy sediel, predný štít, vyhrievané rukoväte) až po veci, ktoré mi na motocykli pripadajú ako samozrejmosť, akou je napríklad hlavný stojan.

BMW G 650 GS

Cena: 7 250 Eur
Motor: 652 ccm, 4 ventily, DOHC, R1
Výkon: 48 k pri 6 500 ot./min.
Krút. moment: 60 Nm pri 5 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 165 x 920 x 1 240 mm
Rám: dvojitý priehradový pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 192 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 477 mm
Výška sedla: 780 – 820 mm
Objem pal. nádrže: 14 l
Pneu: vpredu: 110/80-19, vzadu: 140/80-17

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 3/2011

Návrat

2 komentáre

Najčítanejšie

Exit mobile version