Honda
500 Rebel poteší hlavne držiteľov vodičského preukazu skupiny A2, čiže
s max. výkonom do 35 kW. Jednoduché ovládanie, ľahká manipulácia
a celkom svižný motor na svoju kategóriu. Papierovo mi nedá nič len
odporučiť túto motorku začínajúcim a menej skúseným jazdcom. Svojou ľahkosťou
a nízkou výškou sadne určite aj ženám. Pre nich je to priam ideálna
motorka. Aká teda je nová Honda Rebel?
Úprimne povedané Honda Rebel pre mňa nebola po
stránke vzhľadu láska na prvý pohľad. Už z prvých obrázkov som nemal veľké
nadšenie. Aj keď začínam trocha negatívne, tak verte, že naživo vás príjemne
prekvapí a sám som sa na konci testu s týmto Rebelom veľmi nerád
lúčil a stále ma prekvapoval. Vysvetlím aj prečo.
Po prevzatí motorky som si dal chvíľu na
preskúmanie vzhľadu a detailov, pričom musím skonštatovať, že naživo
vyzerá oveľa lepšie ako na fotke. Prvé prekvapenie. Následne sa trocha povŕtam
v katalógu a v cenníku svieti suma 5 990 Eur, čo je super cena.
Druhé prekvapenie. Sadám si do sedla a tu prišlo tretie prekvapenie. Veľmi
ľahké ovládanie a nebyť dlhšieho rázvoru, tak by som ovládanie prirovnal
k skútru.
Skvelá základňa na ďalšie úpravy
Poďme poporiadku. Vzhľadovo si prirátajte
k obrázkom pár bodov, a ak nad ním rozmýšľate, určite navštívte
showroom. Motocykel je ladený v štýle „Bobber“, čiže s krátkymi
blatníkmi a bez zbytočných kapotáži, či krytov. Čierna farba z neho
robí toho pravého rebela. Klasický Bobber štýl je doplnený moderným okrúhlym
prístrojovým panelom s nutnými informáciami ako rýchlomer, teplota motora,
počítadlo kilometrov a hodinky. Je plne digitálny a na priamom slnku
trocha horšie viditeľný. Honda Rebel si však doslova pýta na seba doplniť
príslušenstvo a individualizovať si ho. Ponúka pritom neskutočne veľa
možností na ďalšiu úpravu a odlíšenie od ostatných. Na motocykli dokonca
nie je výrazne logo Honda a často si Rebela ľudia v meste
zamieňali za iného výrobcu.
Pohodlie malého cruisera
Posed je pomerne nízky, iba 690 mm nad zemou
a s mojou výškou 185
cm som mal trocha problém so stúpačkami, ktoré by som
v mojom prípade posunul viac vpred. Motocykel je veľmi štíhly a aj
jazda medzi autami je bezproblémová. Sedlo je tvrdé a pohodlné, zato
spolujazdcove je skôr núdzové. To sa však dá iba pomocou dvoch skrutiek
demontovať a zmeniť Rebela na jednosedadlovú verziu. Škoda len, že Honda
nemyslela na žiadny odkladací priestor aspoň na nutnú výbavu. Menší objem
nádrže (11 litrov) si vyžaduje častejšie tankovať, no pri spotrebe cca 3,7
litra je to ešte v norme. Cez spätné zrkadlá je dobrý výhľad vzad, no ich
umiestnenie tesne nad rukoväťou znamená, že som do nich často zavadil rukou
a treba si zvyknúť.
Svižný dvojvalec
Motor sa použil z už osvedčeného modelu
CB500 a so svojimi 34 kW (47 k) umožňuje jazdu aj začiatočníkom
s vodičským oprávnením A2. Zvuk motora je tichý a vo vyšších otáčkach
celkom príjemne hlboký a to aj vďaka sériovej koncovke výfuku. Vibrácie
z motora sú minimálne a začnú byť citeľné až pri vysokých otáčkach,
kedy sa prenášajú iba do riadidiel a nie stupačiek. Čo sa týka bŕzd, tak na
danú kategóriu im nie je čo vytknúť a plne postačujú. Už od výroby sú
vybavené systémom ABS čo ocenia nie len začínajúci jazdci. Rúrkový rám je výrazný
a s jednoduchou zadnou kyvkou dotvára klasický vzhľad.
Rebel zapadne do prostredia mestskej džungle
Nemusíte sa ani rozbehnúť a je vám hneď
jasné, že manévrovanie a ovládanie je veľmi ľahké. Aj neželané naklopenie
motocykla na mieste vyrovnáte bez veľkých problémov. Kľúč od zapaľovania
nájdete na ľavej strane pod nádržou rovnako ako u iných predstaviteľov
kategórie cruiserov. Prevodové stupne sa radia hladko a aj reakcia na plyn
je krásne plynulá. Ak by som to mal zhodnotiť, tak s Rebelom je veľmi
príjemná jazda. Menšiu výhradu by som mal k tlmičom, kde vpredu boli mäkko
nastavené no naopak vzadu dostával jazdec nepríjemné kopance do sedla aj
napriek možnosti nastavenia predpätia pružiny. Pocit istoty v zákrutách je
menší aj kvôli širokej prednej pneu s vysokým profilom, no na druhej
strane pri ostrejšej jazde nie je problém chytiť v zákrute stúpačku.
Manévrovanie medzi autami a v nízkych rýchlostiach je veľmi
jednoduché a v meste zvádza na jazdu medzi autami ako na skútri.
Naopak nesedí mu vyššia rýchlosť, kedy už nad 130 km/h sa stratí výkon
motora a komfort z jazdy. Mimo mesta s ním môžete s istotou
predbiehať, no už pri diaľničnej rýchlosti si predbiehanie treba zvážiť. Naopak
motor v nízkych otáčkach veľmi dobre ťahá. Osobne sa mi s Rebelom
lepšie jazdilo po meste a v nižších rýchlostiach ako mimo mesto. Na
to, že motor má len 34 kW je elastický a to aj vďaka dobrému
sprevodovaniu.
Motorka stvorená na customizáciu
Rebel je trochu ako neopracovaný kameň, ktorý
si možno upraviť. Možností na prispôsobenie je neskutočne veľa. Či už začnem od
výfuku, alebo kožených brašien až po chromované doplnky. Aj strohý nástrek na
nádrži zvádza k doplneniu o vlastný motív. Keďže si poslednú dobu
ulietavam na klasickom štýle „a la café racer“, tak mám kopec nápadov ako
jednoducho by sa dal Rebel prispôsobiť. A aj toto vo mne vzbudzuje veľké
nadšenie pre Rebela. Hlavne ak si zoberiem nadobúdaciu cenu, tak za málo peňazí
ponúka veľký potenciál na motocykel podľa vlastných predstáv. Jednoducho kašlať
na výkon, ide o to cítiť sa na motorke príjemne. A presne o tom
Honda Rebel je.
Aký je teda Rebel v skutočnosti?
Jazda s Hondou Rebel je veľmi jednoduchá
a príjemná. Vzhľadovo som si ju obľúbil a hneď by som si ju prispôsobil
doplnkami. Úprimne poviem, že má svoje malé muchy. Tie nie sú zasa nijak
výrazné, no na druhú stranu za tú cenu je to výborný pomer hodnoty a ceny.
Rebel na mňa veľmi zapôsobil a určite by som ho odporučil začínajúcim
jazdcom alebo nežnejším polovičkám. Aj napriek tomu, že ide o štýl Bobber,
tak som si Rebel užil v uliciach Bratislavy a každodenná jazda bola
veľkou zábavou, preto dávam palec hore.
Honda
CMX500 Rebel
Cena: 5 990 Eur
Motor: 471 ccm, 8 ventilov DOHC, R2
Výkon: 45 k pri 8 500 ot./min.
Krút.
moment: 44,6 Nm pri 6 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery
(D x Š x V): 2 188 x 820 x 1 094 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z oceľových profilov
Hmotnosť: 190 kg
(prevádzková)
Rázvor: 1 488 mm
Výška
sedla: 690
mm
Objem
pal. nádrže: 11,2 l
Pneu: vpredu: 130/90-16, vzadu:
150/80-16
Motocykel na test zapožičal: Honda Motor Limited SK, o. z.
Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 10 / 2017
Text: Pavol Škorpík, foto: Vlado
Brniak
Honda CMX500 Rebel – album k testu – Motomagazín 10/17