Svartpilen Rideout Ostrava Test bol publikovaný v Motomagazíne 6/2019
Husqvarna, ktorá je posledných pár rokov súčasťou spoločnosti KTM AG hneď od začiatku tohto spojenectva prevzala filozofiu rakúskej značky, ktorá je postavená na odlišnosti. Jednoducho nechce byť súčasťou jednoliateho davu ale zakladá si na jedinečnosti. Je jasné, že táto filozofia otvára dvere originálnym nápadom a konceptom, ktoré sa pretavia na jedinečné motorky a jednou z nich je aj nový jednovalcový naháč Svartpilen 701, ktorý sme si boli vyskúšať v okolí Ostravy u našich západných susedov.
Z terénu na cestu Keď sa povie Husqvarna, tak väčšina z nás si vybaví čisto offroadovo zameranú značku. Pravdou je, že väčšina úspechov spájaných s touto kedysi švédskou značkou prichádza práve z terénu, no na druhej strane patrí medzi jednu z najstarších motocyklových značiek, ktoré prežili do dnešných dní a má za sebou pestrú históriu, kde nechýbali ani cestné motorky. Nakoniec aj názvy Svartpilen a Vitpilen pochádzajú z historických cestných modelov Husqvarny. Na túto históriu sa snaží nadviazať aj súčasná Husqvarna a po dvojici menších verzii Svartpilen / Vitpilen 401 tu máme dvojicu veľkých jednovalcov Svartpilen / Vitpilen 701.
Byť iný je správne Dáva to zmysel, Husqvarna vstupuje na trh, ktorý ovládajú veľké značky s množstvom modelov rôznych kategórii. Namiesto splynutia s davom v podobe viac menej tradičného modelu, ktorý kopíruje ponuku konkurencie tu máme niečo iné, čo tu možno chýbalo. Husqvarna sa zameriava na miesta na trhu, ktoré nie sú obsadené a aj keď nejde o masové záležitosti, tak ak nemáte v tomto segmente priamych konkurentov, tak predajné čísla môžu byť aj tak zaujímavé. Nakoniec presne takto pred rokmi sa na trhu cestných motoriek etablovala sesterská značka KTM, ktorá bola rovnako čisto offroadovou značkou prichádzajúcou na asfalt.
Svartpilen nie je scrambler ani neo retro Výrobca označuje Svartpilen za model namierený na novú generáciu jazdcov, ktorí nie sú možno až tak zaťažení potrebou vlastniť najvýkonnejšie a technicky najdokonalejšie motorky na trhu. Touto dnes už možno aj až otrepanou vetou sa však oháňa väčšina výrobcov, ktorí stále márne hľadajú recept ako dostať čo najviac mladých ľudí za riadidlá motorky. Na druhej strane Svartpilen je iný ako to čo ponúka konkurencia. Nie je to typické scramblerovské zhmotnenie klasiky a ani neo retro prezentácia modernej klasiky. Svartpilen je moderným naháčom, ktorý to aj dáva najavo, no dizajn je jednoduchý, funkčný a prakticky bez nejakých výstrelkov. Napriek tomu ako celok to vyzerá výborne, všetko do seba zapadá, dizajn sa naviac úspešne odvoláva na populárne flat trackové motorky, ktoré jazdia po ováloch väčšinou v Severnej Amerike a najviac to pripomínajú zadné partie a rozšírený plast na pravej strane pod sedlom. Zaujímavý detail vytvára zadné sedlo, ktoré tu na prvý pohľad ani nie je a zadná časť pripomína skôr plastový spojler. Táto časť je však mäkká podobne ako sedlo. Potom je tu predné kruhové svetlo, ktoré je osadené v štvorcovom plaste a tak trochu pripomína prednú tabuľku na nalepenie štartového čísla. LED technológiu na svetlách ani netreba pripomínať. Pracovisko jazdca opäť nie je nijak zložité a všetko potrebné sa dozviete z kruhového digitálneho displeja, ktorý tu celkom vyčnieva, no napriek tomu zapadá do celkového moderného dizajnu.
Za všetkým hľadaj jednovalec Jednou z vecí, ktorá robí zo Svartpilena tak jedinečnú motorku je motor. Rakúšania (Husqvarna / KTM) disponujú jednovalcom, ktorý už pekných pár rokov nemá na trhu rovnocenného konkurenta. Tento výkonný a kultivovaný jednovalec s objemom 690 ccm je doslova nabitý najmodernejšou technikou a nájdete tu elektronicky ovládanú škrtiacu klapku, trakčnú kontrolu, antihoppinngovú spojku, quickshifter fungujúci v oboch smeroch alebo vyvažovaciu hriadeľ, ktorý eliminuje vibrácie. Tento motor pritom dosahuje maximálny výkon 75 k pri 8 500 ot./min, čím dokáže zatieniť viaceré dvojvalce podobného objemu. To všetko pri hmotnosti len 43,6 kg a jeho rozmery sa inak ako kompaktné označiť nedajú.
Kompaktný a tuhý podvozok Svartpilen naplno ťaží z rozmerov motora a podvozok sa dá najlepšie opísať slovami – kompaktný. Najmä z pohľadu cestných motoriek je Svartpilen naozaj útly naháč, čo oceníte hneď po prvých metroch v sedle. Motor je uchytený v štíhlom rúrkovom ráme , ktorý okrem výbornej tuhosti vyniká nízkou hmotnosťou. Komponenty pruženia má na starosti značka WP a na oboch koncoch nájdete výbornú kvalitu. Predná vidlica s priemerom 43 mm a oddelenou funkciu útlmu a kompresie sa dá jednoducho nastaviť a zadný centrálne uložený tlmič je spojený s kyvnou vidlicou pomocou pákového prevodu a podobne je plne nastaviteľný. Brzdy má na starosti Brembo a aj keď vpredu nájdete len jeden kotúč s priemerom 320 mm, tak výkon brzdného systému je skvelý. Naviac jeho súčasťou je aj bezchybne fungujúci systém ABS z dielne Bosch.
Mesto Svartpilen váži bez paliva 158 kg, čo veľa napovedá o tom ako sa s touto motorkou jazdí. Posed je vzpriamený a komfortný, široké motokrosové riadidlá padnú presne do rúk. Vďaka štíhlym stredovým partiám sa budete v sedle cítiť ako doma hneď od prvých metrov. Túto ľahkosť a kompaktnosť dokáže ponúknuť naozaj len jednovalec. Jazda v meste je tak doslova hračkou a pripomína oveľa menšie kubatúry. Podvozok reaguje okamžite a je veľmi dobre nastavený. Pruženie v úvodnej fázy zdvihu ponúka mäkšie nastavenia a tuhšie nastavenie na vás čaká, keď sa priblížite k jeho limitom. Bežné nerovnosti filtruje úplne s prehľadom a zároveň bez mihnutia oka absorbuje aj väčší náraz. Motor ukáže v meste svoju priateľskú tvár aj keď je ho treba držať nad hranicou 3 000 otáčok inak vám jemným trhaním bude dávať svoju nespokojnosť. V mestskej premávke som si tak väčšinou vystačil s tretím prevodovým stupňom, ktorý je dostatočne pružný a pokrýval väčšinu rýchlostí v mestskej premávke.
Rýchlosť a zábava je tu okamžite Veľké kone nie sú automaticky zárukou rýchlej a zábavnej jazdy. Pri správnom mixe všetkých vstupných parametrov vám občas bude stačiť oveľa menej, no aj tak vám úsmev z tváre nezmizne. Presne tento mix prináša Svartpilen. Nízka hmotnosť, ľahké ovládanie, komfortný posed, tuhý podvozok a spomínaných 75 k výkonu boli na kľukatých cestách, ktorých sme si užili neúrekom doslova neprekonateľné. Podvozok pri športovej jazde naplno ukáže svoj talent a v kombinácii s nízkou hmotnosťou môžete pojem agresívna jazda posunúť na novú úroveň. Akákoľvek zmena smeru vyžadovala minimálnu námahu a k tomu neustále prichádza presná spätná väzba od podvozku. Viete čo motorka pod vami robí a myslím, že nemusíte byť ani extra vyjazdení, čo je určite dobré. Nerovnosti väčšie ale aj menšie absorbuje s ľahkosťou, chvíľami som si pripadal, že jamy na ceste viac vyhľadávam ako sa im vyhýbam. Jednoducho od prvých metrov je to skvelá zábava. Motor v tejto zábave podvozku výborne sekunduje a jednovalec posiela 75 k na zadné koleso priamočiaro a so svižným nástupom. V kombinácii s quckshifterom je tak zážitok dokonalý. Naviac v silách jednovalca sú rýchlosti blízko hranice 200 km/h, čo je zároveň oveľa viac ako reálne potrebujete. Svartpilen nie je práve stvorený na diaľničné presuny a nápor vetra na naháči je dosť veľký, pri vysokých otáčkach trochu pocítite aj jemné vibrácie jednovalca, ktoré vám zľahka rozostria obraz v spätných zrkadlách. Čo však vie viac ako dobre sú krátke šprinty a čím tesnejšiu sériu za sebou nasledujúcich zákrut nájdete, tým viac si užijete v sedle zábavy.
Ľahký offroad Zámerne píšem ľahký offroad, pretože ak od motorky očakávate čokoľvek viac ako len poľnú cestu, tak na to má Husqvarna oveľa lepšie stroje. V prostredí spomínaného ľahkého offroadu sa však Svartpilen cíti výborne a opäť je to o poriadnej zábave. Stačí vypnúť trakčnú kontrolu a flat track plný driftov môže začať. Vzpriamený neutrálny posed, široké riadidlá prídu vhod práve pri krotení dlhých driftov. Tu je dobre vidieť offroadové skúsenosti Husqvarny.
Nie len pre novú generáciu Ak sa jazdou radi zabávate, využívate motorku často na kratšie každodenné presuny, víkendy vypĺňate kratšími adrenalínovými výletmi a občas si jazdu spestríte nejakým priestupkom proti dobrým mravom v podobe menšieho wheellie alebo obrubník jednoducho preskočíte, tak Husqvarna Svartpilen 701 je vašim ideálnym parťákom. No a je jedno či ste práve súčasťou novej generácie jazdcov alebo naopak máte skúseností na rozdávanie, Svartpilen 701 vás jednoducho dostane. Jediným vážnejším mínusom na inak skvelom vysvedčení bude asi cena, ktorá je o niečo vyššia, ale tu dostávate naozaj veľa muziky za svoje peniaze.
Husqvarna Svartpilen 701
Cena: 10 150 Eur (k 5/2019) Motor: 692 ccm, 4 ventily, SOHC, jednovalec Výkon: 75 k pri 8 500 ot./min. Krút. moment: 72 Nm pri 6 750 ot./min. Prevodovka: 6-stupňová, reťaz Rám: priehradový, pozváraný z oceľových profilov Hmotnosť: 158,5 kg (suchá) Rázvor: 1 436 ± 15 mm Výška sedla: 835 mm Objem pal. nádrže: 12 l Pneu: vpredu: 110/80-18, vzadu: 160/60-17 Text: Miro Tamáši, foto: Martin Matula, Husqvarna
Husqvarna Svartpilen 701 – album k testu MMA 6/2019