Malé upozornenie. Redaktor po celé testovanie užíval
návykovú látku zvanú Vitpilen 7-0-1 a jeho vyjadrenia ako aj reakcie sú
ovplyvnené touto novinkou… Neberte ho vážne. Redakcia neručí za následky.
Cez plátno ku ceste
Koncept Vitpilen 701 si
odbil svoju premiéru už koncom roka 2015 na expo v Miláne. Takmer
identická motorka sa dostala po troch rokoch na prezentácie pre novinárov
a vášne budila ďalej. Mne sa páčila na fotkách, no naživo ma zobrala viac
a úplne ma zožrala a požuvala, keď som ju začal dusiť
v kolenách. Motorka to nie je veľká ale nie je to ani krpec. Dizajn
minimalizuje všetko, čo sa dá pohľadom precítiť a tak ostáva oku lahodiaca
čistota. Naša testovacia verzia mala doplnkové zrkadlá v riadidlách
a poriadneho „Akrapa“, tak to dostalo ten správny šmrnc. Ide o veľmi
krásne zvládnuté dielo. Denne ma dokázala prekvapiť kopa detailov, ktoré som si
nevšimol na prvé pozretie. Keď som dojazdil, mohol som sedieť v tráve
a kochať sa. Len tak. Frantík menom Maxim Thouvenin rozumne udrel
v dizajnovom štúdiu Kiska klinec po hlave. Nestalo by sa, keby spoločnosť
KTM neprevzala Husqvarnu, lebo Maxim pracoval práve pre oranžových, našťastie.
Vdýchol „Huse“ novú dizajnovú cestu a postupne končiac toto desaťročie,
treba uznať, ide o to najlepšie a najkrajšie za túto „desinu“.
Ice Dart
Vitpilen v preklade
znamená niečo ako „biela šípka“. Preložené to dodáva dojem pokoja
a ľahkosti, no 693 ccm zrodených v KTM vyvedú každého z omylu,
toto nie je anjelik… to teda nie. Stelesnená jednoduchosť a čistota
v líniách klame telom, je ako decentná ženská v krásnych
koktejlkách… pokiaľ jej ich nedáte dole – zrazu privrie oči, zavrčí
a vrhne sa na vás, vášeň a horko opantá vaše telo a dušu!
Vitpilen je presne o tom. Možno som čudný ale bavil ma každučký kúsok jej
strieborného tela. Keď som sa motal po meste, tak mi to vrátila bolesťou
v krku a rukách, keď som ju vášnivo tisol v kolenách
a držal pod krkom, bola vo svojom živle a na vrchole rozkoše. Taká
ale 701-ka je, má hlad po zákrutách a chce, aby si ju každý pohadzoval ako
len chce a nič je nedaroval. „Rejsová“ pozícia nie je nič pre hipsterov,
čo opúšťajú svoje obľúbené miesto po úprave brady, tu máme okruhové korene
a chce to poriadnu vášeň a nakladačku ak si chcete rozumieť.
Café to go
Keď si café beriem zo
sebou, reálne treba priznať kvalitu spracovania a vypracovanie detailov,
napríklad predný blatník bez „šraubov“, či otváranie nádrže alebo dizajnové uzatvorenie
podsedlového rámu nad zadným kolesom, kde nájdeme podpis 701, no nájsť rôzne
maličkosti je na celú stranu testu. Jednoduchá krása v každom detaile,
ktorá pokračuje aj v technických vymoženostiach, žiadne prepínanie módov,
len jeden mód, žiadne ladenie ABS, len jedno ABS (prípadne odstavenie zadného
kolesa na driftovanie) a nič viac, takto to tu máš milý pilot a jazdi,
viac ti nedám. Mám len slušnú porciu koní a mušiu váhu, to najlepšie ostré
riadenie aké poznám … a ja? Ja som to celé zhltol aj s navijákom.
Odpruženie od WP je mega
porno zdedené od KTM, i keď to nie je na okruh v meste je to
strašná nakladačka a funguje to úžasne pokiaľ nemáte chuť ísť pomalšie.
Podvozok dokáže príjemne filtrovať no telo v takej pozícii trpí a potrebuje
rýchlosť. Zbadám sériu kruháčov pri Boroch a v prilbe kričím
rozkošou, tlačím Vitpilen po hranu a neskutočne sa bavím. Smejem
sa pritom ako idiot. Takéto naladenie milujem, lakte mám na široko, chrbát
takmer ide zarovno nádrže a nohy tlačím dozadu… vtedy som šťastný lebo
cítim, že žijem, cítim čo chce predná USD ako aj zadná lepivá Brigestonka S21.
Nesedím dole, 830 mm
nie je malá výška sedadla, viem si niečo cez 150 kg váhy vychutnať
a pohadzovať v nohách, poslať to na poslednú chvíľu tam kam chcem
a moje pravé zápästie rozkazuje povel za povelom, musia ma v meste
priam nenávidieť. Utekám Bratislave, nechávam ju minulosti vykreslených
čiernych čiar a mierim na Záhorie, kde hľadám krátke a utiahnuté
esíčka. Musím tankovať a cítim sa šetrne, natlačil som tam 8 litrov
a mal plnú, tak potom 4 som tam už mal. 12 litrov nie je moc, no na
bežných 200 km
od tankovania ku tankovania stačí. Stále ma berie tá ostrosť a absolútna
precízna presnosť ovládania. Nepociťujem nedostatok brzdného účinku aj keď je
vpredu „len“ jedna 320-ka, do ktorej sa zakusne štvorpiestik Brembo. Krochkám
nad geometriou! Milujem bláznov čo vedia ladiť motocykel do blata a potom
si len tak urobia prdel a lúsknu cukríkového kafáča na cestu. To je fakt
droga! Jasne poznať, že vo fabrike vedia čo je to presná ovládateľnosť.
Šesťkvalt má takú dlhú enduro jednotku a dvojka je až príliš utiahnutá,
chutne krátka, možno aby som potom mohol rýchlo cez quickshifter buchnúť trojku
a ťahať na ostatné, lebo viem radiť hore a dole bez spojky a ide
to tam krásne bez zaváhania. Keď som presiahol 4 500 otáčok, cítim silu, ktorá
nezodpovedá hodnotám na prospektoch. Priletím ku ďalšej zákrute a vôbec
nemám strach to tam hodiť na hulváta, tu sa fakt činil ladič, čo bežne zožerie
na večeru jednu sadu slickov. Milujem ich. Keď zastavujem a premýšľam kde
je v tejto píle KTM, zisťujem že nikde. To nie je 690-ka akú poznám, táto
krasotinka je o inom. Aj tá trakcia je tu len jedna bez možností ladenia
a poviem vám, jej hodnota je tam presne kde má byť – zábavná ale bezpečná.
Viac menej som na ňu prišiel až za dažďa. Ale keď som všetko vypol, usmieval sa
na mňa nápis – NOT LEGAL – pobavil ma… no, no, no môj… spojka, jednotka,
spojka a už išiel…áááále legal!
Neprekonateľná tajná láska
Zbláznil som sa? Áno
a vôbec mi to nevadí. Tento „jednobuch“ chce točiť a má to rád, môžem
ísť na doraz a využiť všetko na 100 %, lebo podľa mňa ani jedna súčasť
nezaostáva. Aj to čo niekomu príde ako jemný nedostatok má svoj zmysel
v celkovej koncepcii súhier fungovania Vitpilenu. Dokonca som často
schválne rozkmital riadenie, ktoré sa aj bez tlmiča riadenia okamžite zrovnalo
a počas toho ako som mu robil zle, som okamžite poslať sedemstojednotku
kam som potreboval. Druhé čo ma prekvapilo, aj keď som atakoval vysokú
rýchlosť, nechcelo ma odfúknuť. Neviem ako je to možné, ale dá sa valiť dlho
bez toho, že vám utrhne helmu. Za ďalšie, vibrácie sú inde, je tam rýchlosť,
kde sa to klepe ako tretiak pred striptérkou, no celkovo je tento jednovalec
fakt technická oáza na radosť, plus, málo žerie. A dáme aj jedno menšie
mínus – enduro zvuk je tam, čo nebolo zlé, len mu chýbal basovejší prejav.
A idem to zaklincovať. Vitpilen je lepší ako Duke, je to dokonca trieda sama
o sebe, nie je tu taká motorka a nemám ju ani ako porovnať. Je
jedinečný a je to najlepší jednovalec aký moja prdel ochutnala.
Husqvarna Vitpilen 701
Cena:
10 150 Eur (cena 2018)
Motor: 692 ccm,
4 ventily, SOHC, jednovalec
Výkon: 75
k pri 8 500 ot./min.
Krút. moment:
71 Nm pri 6 750 ot./min.
Prevodovka:
6-stupňová, reťaz
Rám:
priehradový, pozváraný z oceľových profilov
Hmotnosť: 157 kg (suchá)
Rázvor:
1 434 ± 15 mm
Výška sedla: 830 mm
Objem pal. nádrže: 12 l
Pneu: vpredu:
120/70-17, vzadu: 160/60-17
Motocykel na test
zapožičal: Husqvarna Motorcycles SK
Test bol
uverejnený v časopise Motomagazin
10 / 2019
Text: Dušan
„Campa“ Lysák, foto: Peter Ruža
Husqvarna Vitpilen 701 – album k testu MMA 10 / 2018