Jednoznačne
najväčšou udalosťou vo svete offroadových špeciálov ma rok 2018 je príchod novej
generácie dvojtaktov z dielne KTM, ktoré sú vybavené systémom elektronického
systému vstrekovania paliva a okrem nových možností nastavenia motora je
najdôležitejšou skutočnou fakt, že s prehľadom spĺňajú emisnú normu Euro
4. Ako sa jazdí s novou generáciou „čistých“ dvojtaktov sme si boli
vyskúšať na trati v Skýcove, kde sa k nám pripojili výhercovia našej
čitateľskej súťaže- Staň sa VIP
testovacím jazdcom s KTM a Motomagazínom.
TPI nová budúcnosť pre dvojtakty
Situácia
v posledných rokoch sa pre dvojtaktné motory v motocyklovom priemysle
nevyvíjala práve najlepšie a po tom ako prakticky zmizli z bežnej
premávky sa pomaly začali vytrácať aj z pretekárskych okruhov
a tratí, kde dlhé roky pred tým dominovali. Jednou zo značiek, ktorá
tomuto trendu odolávala je práve KTM a koncept ľahkého dvojtaktu úspešne
rozvíjala najmä medzi súťažnými endurami, kde sa tento motor stále teší
popularite medzi jazdcami.Nakoľko
súťažné endurá sa môžu pohybovať aj v prostredí bežnej premávky, tak
podliehajú rovnakým predpisom ako bežné vozidlá a aj na túto kategóriu sa tak
vzťahuje povinnosť spĺňať emisnú normu Euro 4, ktorá je pre motocykle platná od
roku 2017. Pre dvojtakt so svojím nedokonalým spaľovaním, kde sa naviac do
paliva primiešava olej na mazanie je to viac ako náročná úloha. Riešením, ktoré
nielenže plní prísnu normu Euro 4, ale ponúka aj rezervu do budúcna je práve
elektronické vstrekovanie paliva TPI. KTM pracovala na vývoji tohto systému
niekoľko rokov, no je jasným signálom, že dvojtakty majú pred sebou dlhú
budúcnosť.
Palivo vstrieknuté priamo do sacích kanálov
Pohľad na nový
valec odhaľuje mimoriadne kompaktnú konštrukciu systému TPI a dokonca
samotný valec je rovnaký ako na verzii vybavenej karburátorom. Najväčší
vizuálny rozdiel predstavuje dvojica vstrekovacích trysiek, ktoré ústia priamo do
zadných sacích kanálov. Práve tu dochádza k dokonalému zmiešaniu zmesi nasatého
vzduchu a paliva. Presné dávkovanie a dokonalá atomizácia nasatej
zmesi prinášajú optimálne spaľovanie s minimálnymi stratami nespáleného
paliva. Ďalšou dôležitou časťou tohto
systému je škrtiaca klapka s priemerom 39 mm, ktorá reguluje
množstvo vzduchu, ktorý sa dostane do sacích kanálov. Informácie
o množstve nasatého vzduchu sa do riadiacej jednotky dostávajú
z polohového senzora škrtiacej klapky. Spolu so vzduchom sa cez škrtiacu
klapku nasáva aj olej na mazanie, ktorý prichádza z externej olejovej
nádrže umiestnenej pod palivovou nádržou na ráme. Presné dávkovanie oleja má na
starosti olejová pumpa, ktorá dostáva informácie z riadiacej jednotky.
Vďaka tomuto presnému dávkovaniu sa tradičná dymivosť dvojtaktného motora
znížila až o 50% a priemerný pomer paliva a oleja je až na
hranici 1:80.
V sedle
Na trati v Skýcove sme mali
k dispozícii oba modely vybavené systémomvstrekovania paliva 250 a 300 EXC TPI. Už prvé metre na enduro
okruhu v Skýcove ukázali, že nové motory svojím priebehom
a maximálnym výkonom prinášajú veľmi podobné vlastnosti ako minuloročná
karburátorové verzie, čo však v tomto prípade treba brať ako veľké plus
oboch dvojtaktov, pretože motory vybavené karburátormi boli v tomto ohľade
vyladené prakticky k dokonalosti. To čo naopak hovorí v prospech
modelov so vstrekovaním je fakt, že tieto parametre dosahujú pri podstatne
nižšej spotrebe paliva a odpadá nutnosť nastavovania bohatosti zmesi pri
zmene nadmorskej výšky alebo vonkajšej teploty vzduchu. Jednoducho
v každom prostredí je prísun paliva optimálne nastavený. Ďalšou vítanou
zmenou je jemnejší nástup výkonu z nízkych otáčok a v náročných
sekciách boli oba modely priateľskejšie, čo najmä v prípade 300-vky je
výborná správa. Najmä s „mäkšou“ výkonovou mapou si v tesnom teréne
môžete bez agresívneho nástupu výkonu vychutnávať pružnosť dvojtaktu
v minimálnych otáčkach aj pri vyššie zaradenom prevodovom stupni.
Podrobný test aj
s vyjadreniami našich testovacích jazdcov (Jakub Chudý, Dávid Ižák a Miro
Rajtók) si budete môcť prečítať už v najbližšom vydaní Motomagazínu 9/2017, ktoré bude
v predaji od 20. 8. 2017.
Dvojtakty opäť na vrchole – v sedle KTM 250 / 300 EXC TPI 2018