Connect with us

Testy a recenzie

Dvojtakty opäť na vrchole – v sedle KTM 250 / 300 EXC TPI 2018

Publikovaný

on

Jednoznačne najväčšou udalosťou vo svete offroadových špeciálov ma rok 2018 je príchod novej generácie dvojtaktov z dielne KTM, ktoré sú vybavené systémom elektronického systému vstrekovania paliva a okrem nových možností nastavenia motora je najdôležitejšou skutočnou fakt, že s prehľadom spĺňajú emisnú normu Euro 4. Ako sa jazdí s novou generáciou „čistých“ dvojtaktov sme si boli vyskúšať na trati v Skýcove, kde sa k nám pripojili výhercovia našej čitateľskej súťaže- Staň sa VIP testovacím jazdcom s KTM a Motomagazínom.  


TPI nová budúcnosť pre dvojtakty

Situácia v posledných rokoch sa pre dvojtaktné motory v motocyklovom priemysle nevyvíjala práve najlepšie a po tom ako prakticky zmizli z bežnej premávky sa pomaly začali vytrácať aj z pretekárskych okruhov a tratí, kde dlhé roky pred tým dominovali. Jednou zo značiek, ktorá tomuto trendu odolávala je práve KTM a koncept ľahkého dvojtaktu úspešne rozvíjala najmä medzi súťažnými endurami, kde sa tento motor stále teší popularite medzi jazdcami.Nakoľko súťažné endurá sa môžu pohybovať aj v prostredí bežnej premávky, tak podliehajú rovnakým predpisom ako bežné vozidlá a aj na túto kategóriu sa tak vzťahuje povinnosť spĺňať emisnú normu Euro 4, ktorá je pre motocykle platná od roku 2017. Pre dvojtakt so svojím nedokonalým spaľovaním, kde sa naviac do paliva primiešava olej na mazanie je to viac ako náročná úloha. Riešením, ktoré nielenže plní prísnu normu Euro 4, ale ponúka aj rezervu do budúcna je práve elektronické vstrekovanie paliva TPI. KTM pracovala na vývoji tohto systému niekoľko rokov, no je jasným signálom, že dvojtakty majú pred sebou dlhú budúcnosť.  


 Palivo vstrieknuté priamo do sacích kanálov

Pohľad na nový valec odhaľuje mimoriadne kompaktnú konštrukciu systému TPI a dokonca samotný valec je rovnaký ako na verzii vybavenej karburátorom. Najväčší vizuálny rozdiel predstavuje dvojica vstrekovacích trysiek, ktoré ústia priamo do zadných sacích kanálov. Práve tu dochádza k dokonalému zmiešaniu zmesi nasatého vzduchu a paliva. Presné dávkovanie a dokonalá atomizácia nasatej zmesi prinášajú optimálne spaľovanie s minimálnymi stratami nespáleného paliva. Ďalšou dôležitou časťou tohto systému je škrtiaca klapka s priemerom 39 mm, ktorá reguluje množstvo vzduchu, ktorý sa dostane do sacích kanálov. Informácie o množstve nasatého vzduchu sa do riadiacej jednotky dostávajú z polohového senzora škrtiacej klapky. Spolu so vzduchom sa cez škrtiacu klapku nasáva aj olej na mazanie, ktorý prichádza z externej olejovej nádrže umiestnenej pod palivovou nádržou na ráme. Presné dávkovanie oleja má na starosti olejová pumpa, ktorá dostáva informácie z riadiacej jednotky. Vďaka tomuto presnému dávkovaniu sa tradičná dymivosť dvojtaktného motora znížila až o 50% a priemerný pomer paliva a oleja je až na hranici 1:80.    


V sedle 

Na trati v Skýcove sme mali k dispozícii oba modely vybavené systémomvstrekovania paliva 250 a 300 EXC TPI. Už prvé metre na enduro okruhu v Skýcove ukázali, že nové motory svojím priebehom a maximálnym výkonom prinášajú veľmi podobné vlastnosti ako minuloročná karburátorové verzie, čo však v tomto prípade treba brať ako veľké plus oboch dvojtaktov, pretože motory vybavené karburátormi boli v tomto ohľade vyladené prakticky k dokonalosti. To čo naopak hovorí v prospech modelov so vstrekovaním je fakt, že tieto parametre dosahujú pri podstatne nižšej spotrebe paliva a odpadá nutnosť nastavovania bohatosti zmesi pri zmene nadmorskej výšky alebo vonkajšej teploty vzduchu. Jednoducho v každom prostredí je prísun paliva optimálne nastavený. Ďalšou vítanou zmenou je jemnejší nástup výkonu z nízkych otáčok a v náročných sekciách boli oba modely priateľskejšie, čo najmä v prípade 300-vky je výborná správa. Najmä s „mäkšou“ výkonovou mapou si v tesnom teréne môžete bez agresívneho nástupu výkonu vychutnávať pružnosť dvojtaktu v minimálnych otáčkach aj pri vyššie zaradenom prevodovom stupni.  


Podrobný test aj s vyjadreniami našich testovacích jazdcov (Jakub Chudý, Dávid Ižák a Miro Rajtók) si budete môcť prečítať už v najbližšom vydaní Motomagazínu 9/2017, ktoré bude v predaji od 20. 8. 2017.

Dvojtakty opäť na vrchole – v sedle KTM 250 / 300 EXC TPI 2018

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri