Model F 800 GT je novinkou v ponuke výrobcu a zároveň je hodenou rukavicou na trh turistických motocyklov strednej triedy. Predstavenie tohto motocykla začnem však z úplne inej strany. V roku 2000 skončilo BMW s výrobou modelu R 850 GS, čo bol objemovo menej vybavený brat klasického GéeSka. Až o celých 7 rokov do ponuky výrobcu vpadol radový dvojvalec a to v športovej verzii F 800 S a v turistickej ST. Povedzme si pravdu, turistika sa dá robiť prakticky na všetkom a ST veľmi dobre spĺňala základné požiadavky na tento druh cestovania. Každý sa však pýtal, prečo výrobca nevyrobil rovno 800-vkové GS, keďže cestovné endurá boli na vzostupe. Priania teda boli čoskoro vypočuté a v roku 2008 na trh vpadlo aj GS strednej triedy. BMW však nezabudlo na to, že cestovanie nie je len o vybudení ega na dobrodružne vyzerajúcom biku. Je to o spoľahlivom a pohodlnom stroji, ktorý vás dovezie tam, kam len chcete. Zbavilo sa teda formy, do ktorej odlievali model ST a pre budúcich majiteľov pripravilo motocykel, ktorý s hrdosťou nesie označenie Gran Turismo.
Oku lahodiaci dizajn Ako som spomínal v úvode, výroba modelu ST sa skončila a GT je jeho plnohodnotný nástupca. Pravdepodobne prvou vetou, ktorú si každý všimne je zmena kapotáže. Táto bola prekopaná úplne odznova. Ochrana jazdca vyzerá podstatne dynamickejšie a povedzme si pravdu, pôvodný model posunula z mladistvého vzhľadu do dospelosti. Samozrejmosťou pri úprave kapotáže je lepšia ochrana jazdca pred vetrom a inými poveternostnými vplyvmi a kľúčovým prvkom v tomto boji je nový predný štít. Okrem toho dostali zrkadlá dlhšie „stonky“, takže výhľad dozadu sa tak isto podstatne zlepšil a prispel tak k bezpečnosti.
Športovo ladený dvojvalec Hnacím prvkom GéTé-čka je pružný radový dvojvalec o objeme 798 ccm. Pomer vŕtania a zdvihu je 82×75,6 mm a kompresný pomer 12:1. Dôležitou zmenou oproti modelu ST je nárast výkonu o 5 koní na 90 k (66 kW) pri 8 000 ot./min. Krútiaci moment je 86 Nm pri 5 800 ot./min. Výfuková sústava bola prebraná z modelu F 800 R, ale firma Akrapovič pripravila pre GT špeciálny tlmič, ktorý sa dá dokúpiť ako súčasť doplnkovej výbavy. Pod povrchom pohodlného turistu sa teda stále skrýva svižný športovec, ktorý vám rád cestou na vrchol horského sedla ukáže čo sa v ňom skrýva.
Dlhšia kyvná vidlica a zvýšená nosnosť Jednou zo základných, i keď na prvý pohľad nie ľahko badateľných zmien je predĺženie kyvnej vidlice o 50 mm. Možno vám to nepríde moc, ale zmena je podstatná, a to hlavne čo sa týka jazdných vlastností. Dráha pruženia prednej vidlice bola znížená o 15 mm na výsledných 125 mm a pozitívom pre nižších jazdcov je možnosť nastavenia výšky sedla v úrovni od 840 do 800 mm.
Smerom k turisticky zameraným jazdcom je orientované zvýšenie možného zaťaženia o 11 kilogramov. Výsledných 207 kg povoleného závažia už je číslo, s ktorým sa dá na cestách počítať. Ten, kto precestoval nejaký ten kilometer, dokáže na prvý pohľad zanedbateľných 11 kíl oceniť.
Nové ABS Brzdový systém sa oproti predchádzajúcemu modelu nezmenil a nebudem mu preto venovať nejakú výnimočnú pozornosť. Dôležité je, že GT má namontovaný najnovší systém ABS od BMW Motorrad, ktorý je ľahší a kompaktnejší ako jeho predchodcovia a jedným z hlavných prvkov je senzor tlaku v prednom brzdnom okruhu, ktorý slúži na optimalizáciu kontroly kvality. Bonusom, ktorý doteraz zdobil len veľké zdvihové objemy výrobcu je systém ASC (automatická kontrola stability), ESA (elektronické nastavenie pruženia) a RDC (monitorovanie tlaku v pneumatikách), ktorý je samozrejme súčasťou doplnkovej výbavy.
Komfort pre každého Prvoradou podmienkou dobrého cestovania je pohodlie. BMW sa v prípade nového modelu pohralo s nastaveniami klasického trojuholníka stúpačky – sedlo – riadidlá a dospelo tak k ergonomicky lepšiemu posedu jazdca. Riadidlá sú o 20 mm vyššie a mali by byť zbavené vibrácií v najväčšej možnej miere. Okrem toho boli jazdcove stúpačky presunuté o 10 mm dopredu a sú o 10 mm nižšie, čím by sa mala dosiahnuť optimálna poloha a ohyb kolien. Prednosťou tohto motocykla by mala byť schopnosť vyhovieť naozaj širokému okruhu jazdcov, čomu by malo vyhovieť aj spomínané výškovo nastaviteľné sedlo.
Kniha prianí a sťažností Ako je už u BMW zvykom, doplnková výbava dokáže z motocykla vytvoriť osobitný stroj. Okrem spomenutého „safety packu“ (všetky tie skratky) tu máme „comfort pack“ (palubný počítač, vyhrievané rukoväte, hlavný stojan atď.). Každá zo spomenutých vecí sa dá, samozrejme, dokúpiť samostatne. Prekvapivá je pre mňa absencia hlavného stojanu v základnej výbave, keďže sa jedná o cestovný motocykel (ak niekto nakladal kufre na bočáku tak vie o čom hovorím). Poslednou „drobnosťou“, ktorú by som výrobcovi vytkol je, že model Gran Turismo nemá kufre v základnej výbave. Dokupovanie tank vaku je bežnou vecou, kufre sú však v prípade turisticky zameraného stroja samozrejmosťou.
BMW F 800 GT
Cena: 10 500 Eur
Motor: 798 ccm, 8 ventilov, DOHC, R2
Výkon: 90 k pri 8 000 ot./min.
Krút. moment: 86 Nm pri 5 800 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, remeň
Rozmery (D x Š x V): 2 156 x 905 x 1 248 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov
Hmotnosť: 213 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 514 mm
Výška sedla: 800 – 840 mm
Objem pal. nádrže: 15 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17
Text: Jozef Jambor, foto: archív Motomedia
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 4/2013
Janka