Čo si budeme nahovárať, hry, hračky a zábavu máme radi všetci a je jedno či máte práve 10 alebo 50 rokov, keď sa naskytne správna chvíľa, tak práca a povinnosti idú bokom. Presne v tomto duchu prichádza najnovší prírastok na trhu úžitkových štvorkoliek – Access Max 700 EFI a ako sme sa presvedčili v našom redakčnom teste je pripravený kedykoľvek hodiť prácu za hlavu a vrhnúť sa na poriadnu adrenalínovú zábavu.
Špička v ponuke výrobcu Max 700 je novinkou, ktorá sa radí na absolútny vrchol v ponuke výrobcu a je citeľným posunom vpred nielen po dizajnovej, ale aj motorickej stránke. Moderný dizajn a veľmi dobrá úroveň dielenského spracovania musia uspokojiť aj náročných užívateľov. No a to isté platí aj v prípade podvozku, ktorý je pripravený zvládať najnáročnejší terén.
Motorická moderna Kvapalinou chladený jednovalec o objeme 686 ccm je vybavený štvorventilovou technikou ovládanou rozvodom SOHC. Vnútorný povrch valca je pokrytý keramickou vrstvou, ktorá znižuje trenie vo vnútri valca a pomáha lepšie odvádzať teplo a zvyšuje životnosť motora. Ľahký kovaný piest vyniká tuhosťou a pomáha dostať motor rýchlo do otáčok. Naopak, o kultivovaný chod bez vibrácií sa stará vyvažovacia hriadeľ. Tu však výpočet technických inovácií nekončí a o prípravu zmesi sa stará elektronické vstrekovanie od firmy Bosch, ktoré spolupracuje so snímačom polohy škrtiacej klapky a ponúka lineárne narastajúci výkon. No a o tom, že výkon tomuto motoru nechýba sme sa presviedčali na každom kroku, vlastne po celý čas som mal zaradený rýchly prevodový stupeň a to aj v pomalých sekciách alebo strmých stúpaniach, čo je samo o sebe dobrou vizitkou motora. Tento výkon sa na kolesá dostáva pomocou štandardného dvojstupňového variátora a ďalej si môžete elektronicky aktivovať predný náhon a keď je najhoršie, tak aj uzávierku prednej nápravy.
Obratný podvozok Základ podvozku tvorí tuhý oceľový rám v ktorom je uložený motor. Všetky štyri kolesá sú zavesené nezávisle a vysoký zdvih pruženia sľubuje bezproblémovú prejazdnosť aj v náročnom teréne. Tuhosť pruženia sa potom dá nastaviť v piatich polohách. O rýchle spomalenie sa stará štvorica kotúčových bŕzd. V prípade podvozku by som však vyzdvihol kompaktnosť celej konštrukcie a krátky rázvor, čo prinášalo ľahké a obratné ovládanie, ktoré nie je u úžitkových štvorkoliek samozrejmosťou. Max na tom nebol zle ani čo sa týka hmotnosti a so svojimi 305 kg patrí medzi najľahšie vo svojej triede.
Ergonómia športovca Vydarený dizajn som už spomínal a potešila aj úroveň dielenského spracovania. Pri pohľade zboku Max vyzerá skôr ako športová štvorkolka s vysokými zdvihmi pruženia a plynule nadväzujúcim jednodielnym sedlom na nádrž. Športový je aj posed a sedlo je len minimálne vykrojené a sedíte tak viac vzpriamene. Napriek tomu komfortu je dostatok a miesto tu nájde aj prípadný spolujazdec, ktorý má naviac k dispozícii vyvýšené plastové plošiny namiesto stúpačiek.
Bohatá výbava V prípade štvorkoliek ázijského pôvodu sme si už zvykli na bohatú sériovú výbavu a Max v tomto smere rozhodne nesklamal. Okrem efektných hliníkových diskov a robustných kovových nosičov, ktoré naviac štvorkolku chránia pred poškodením sa už v sériovej výbave dočkáte kovových krytov motora a podvozku, vodotesnej odkladacej skrinky vpredu, elektrického navijáku, homologovaného ťažného zariadenia a 12V zásuvky.
V ústrety zábave Aj keď Max 700 sa radí do kategórie úžitkových štvorkoliek, tak hneď po prvých metroch strávených v sedle bolo jasné, že táto štvorkolka je pripravená maximálne vyjsť v ústrety aj športovo a dobrodružne ladeným jazdcom. V nemalej miere za to môže výkonný motor, ktorý už od najnižších otáčok zásobuje jazdca dostatkom výkonu, ktorý sa vo veľmi lineárnej krivke a prakticky bez výkyvov šplhal až do svojho maxima. Pomalé prekonávanie náročných úsekov, alebo naopak okamžitá akcelerácia, je na porovnateľnej úrovni ako v prípade renomovanej konkurencie podobných objemov.
Potom je tu podvozok, ktorý je síce nastavený mäkšie a ponúkal komfortnú jazdu aj pri rýchlych presunoch po rozbitých cestách, no vysoké zdvihy pruženia dokázali bez mihnutia oka absorbovať aj väčšie nárazy a občasný ľahký prelet ponad horizontník nijako negatívne neovplyvnil kvalitu jazdy, práve naopak, tej zábavy bolo zrazu ešte o niečo viac. Čo ma však potešilo najviac bola obratnosť štvorkolky, ktorú so sebou prinášal krátky rázvor. Chvíľu som si vzhľadom na rozmery a zameranie štvorkolky musel na to zvykať, no v náročnom teréne som tomu rýchlo prišiel na chuť a bez problémov sa dali robiť v stúpačkach „otáčky okolo nohy“ pričom zadné kolesá boli neustále v šmyku, čo ešte uľahčovalo prudké zatáčanie a ovládanie bolo doslova hravé.
Je Max 700 ešte úžitková štvorkolka? Odpoveď je áno a práve v tom je najväčší plus tejto štvorkolky. Môžete na ňu naložiť všetko potrebné, poprípade zapnúť dozadu vozík alebo kosačku presne tak, ako na bežnej pracovnej štvorkolke, no s jediným rozdielom, že cestou za prácou si to môžete strihnúť hustým lesom alebo blatistým brodom a užiť si pri tom trochu zábavy.
Záver Access Max 700 je štvorkolkou, ktorá je pripravená uspokojiť aj náročného zákazníka, nechýba jej výkon, kvalitný podvozok a bohatá sériová výbava, vďaka čomu môžete rovno vyraziť za prácou alebo v tomto prípade aj za zábavou, no a pri cene 6 799 Eur sa dá povedať, že za relatívne málo peňazí na vás naozaj čaká kopec zábavy.
Access Max 700 EFI
Cena: 6 799 Eur
Motor: 686 ccm, 4 ventily, SOHC, R1
Výkon: výrobca neudáva
Krút. moment: výrobca neudáva
Prevodovka: automatická s plynulým prevodom CVT, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 040 x 1 200 x 1 252 mm
Rám: kolískový, pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 305 kg
Rázvor: 1 260 mm
Výška sedla: 800 mm
Objem pal. nádrže: 21 l
Pneu: vpredu: 25×8-12, vzadu: 25×10–12
Homologizácia: áno
ATV na trest zapožičal: ASP Group, s.r.o., Žebrák (CZ)
Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 4/2013
Janka
Hračka pre veľkých chlapcov – Test Access Max 700 EFI