Testy a recenzie

Keď žiješ pre výzvy – test BMW F 850 GS

Publikovaný

on

„Žiješ pre výzvy. Kde to ostatní vzdajú, ty pokračuješ…“, tak začína oficiálna prezentácia tejto novinky. Novinky v strednej triede GS sú ale dve, F 750 GS, ktorá je zameraná viac na asfalt, je nižšia, slabšia, má jednoduchší podvozok, 19“ koleso vpredu a offroadovejšie poňatý model F 850 GS má vpredu 21“ koleso, vyšší výkon, kvalitnejšie pruženie a väčší potenciál okrem asfaltu vybehnúť aj do terénu.  


Všetko je úplne nové

F 850 GS nie je upgrade pôvodnej F 800 GS, ale úplne nová motorka. Už na prvý pohľad vás táto motorka navádza na dobrodružnú jazdu pričom odľahčený a svieživzhľad ju pasuje tak do mesta, ako i mimo neho, či offroadovú cestu. Nedajte sa pomýliť enduro vzhľadom, ale toto geesko dokáže vďaka výkonu 95 k letieť až 200 km/h. Výkonnejší motor oproti pôvodnej F 800 GSje úplne nový a samozrejme mu sekunduje i nová podvozková technika. Motor má nový systém mazania so suchou skriňou a spojka je antihoppingová. Interval zapaľovania je 270° a teraz sú tu dva vyvažovacie hriadele, čím sa znížili vibrácie na minimum a zatraktívnil sa jeho zvuk.Oproti F 800 GS je doplnený o dve mapy riadenia Road / Rain, a tak ako veľké GS je možnosť ho doplniť módmi Dynamic a v neposlednom rade módom Enduro, ktorý menšia F 750 GS nemá. Mód Enduro Pro sa aktivuje špeciálnym zásuvným elektronickým kľúčom pod sedadlom, mód Enduro, Dynamic, Road a Rain elektronickým tlačidlom na pravej rukoväti. Motorka sa jednoznačne hlási k štýlu GS a tak sa jej okruh využitia značne rozširuje. Je kompaktná, má nižší čelný štít, pohodlné sedadlo pre posádku a nezabudli do nej ponúknuť i voliteľný 6,5“ TFT displej, alebo ju môžete mať s klasickým GS prístrojovým panelom. Vedľa prístroja som našiel 12V zásuvku, čo je fajn pre množstvo iných vecí. V súvislosti s charakterom motocykla je tu ešte vypínateľné ABS. Toto všetko vám otvára 4 smery cesty vášho dobrodružstva, kde patrí i plynulý prechod z asfaltu do terénu a naopak. O bezpečnosť jazdca sa stará aj trakčná kontrola (ASC, možnosť ju aj vypnúť), zasahujúca citlivo podľa navoleného režimu jazdy. Mostíkový rám je z ocele, navrchua zoviera motor, ktorý sa správa ako podporný element z hľadiska torznej tuhosti. Nová je i 15 l nádrž s prudkým spádom k jazdcovi a tak jazdec do motorky pohodlne zapadne. Súčasťou je i hlavný stojan (doplnkový) , ktorý je naprojektovaný tak, že neznižuje svetlosť motocykla, ale krásne drží spodnú líniu s ochranným rámom motora.    


Za príplatok

Je toho veľa, viete dostať k motorke Dynamic ESA – elektronicky nastaviteľný podvozok,  čo vytvára zaujímavý dizajnový prvok – uloženie pretlakového valca zadnéhopruženia je pod sedadlovým rámom vľavo. V ponuke je tiež DTC, čo je dynamická kontrola trakcie, v praxi potom podvozok v milisekundách reaguje na to, čo sa deje pod kolesami. Ak nie ste zástancom klasického kľúča, máte možnosť si navoliť i bezkľúčový štart (Keyless Ride) a nakoniec i kontrolu tlaku v pneumatikách, ktorá sa zobrazuje na palubnom prístroji. Nemôžem zabudnúť na možnosť znižovacej sady sedadla, či objednať si sedadlo Comfort, teda mäkšie a pohodlnejšie, alebo športovejšie v štýle Rallye, alebo aj vyššie riadidlá. Za príplatok tiež viete dostať asistenta radenia bez spojky (Shift Assistant Pro). A nakoniec si môžete navoliť i ABS Pro, ktoré využíva systém senzorov pre brzdenie v náklone.I tento model je možné dovybaviť systémom eCall – čo je tiesňové volanie v prípade núdze, ktoré môže byť automatické, alebo manuálne. To bolo to najdôležitejšie, ale tej výbavy je omnoho viac. Motocykel si môžete takto priamo vyskladať pre svoje individuálne potreby na stránke importu – www.bmw-motorrad.sk.  


Testovací model skoro v plnke

Testovaný model má kompletnú výbavu, teda sú tu pridané jazdné módy Dynamic a Enduro, potom pruženie Dynamic ESA, rýchloradenie bez spojky, tempomat, tlmič riadenia, enduro pneumatiky, kontrolu tlaku v pneumatikách, ale aj vyhrievané rukoväte a bezkľúčový štart.Len málokto môže povedať, že mu motorka nesadne do ruky. Správne nastavený jazdecký trojuholník, vysoká svetlosť, ale aj bezpečné dostúpenie na zem (moja výška je 180 cm), pri sedení na motorke a toto všetko vás navedie na to, že s touto motorkou musí byť veľká zábava. To, že nemá žiaden čelný štít, alebo len ten malý, čo kryje prístrojový panel, vás na ďalekú turistiku nenavedie, nádrž ale prudko padá dolu, takže v motorke ste doslova ponorený a tým aj ochránený a i tak malý štít vás teda kryje skoro po krk.I keď má motorka plné enduro gény po nasadnutí dostávate pocit každodennej, vrtkej motorky v meste a rýchlej na horskom pase. Motor má dravý zvuk, taká šelmička, páčka spojky ide ladne a ladne idú i prevody. Zakrytie kolien je len tak skoro napoly, pretože štíhly motor dokázal umocniť štíhle partie aj v okolí štíhlej nádrže. Zapínam si v hlave i enduro obutie Metzeller Karoo 3 a to z toho dôvodu, že v teréne vás toto obutie podrží, samozrejme aj na asfalte, ale prudké zákruty na Šturci s prudkým náklonom vás vedia rýchlo dostať na hranu dezénu zadnej pneumatiky, čo sa stalo i mne a potom môže guma ustreliť a z pilota „klopiča“ sa razom môže stať pilot „zvodidiel“ – fakt na toto pozor. Poďme teda vyraziť, ale najskôr hľadám miesto na lekárničku, pod sedadlo vošla nielen ona, ale i peňaženka a drobné náradie. Sedadlo tiež odokrylo okamžitý prístup k batérii.Na parkovisku ešte pozerám ten displej, ktorému je jedno, že naň svieti slnko. Displej nesie neskutočné množstvo informácií, ovláda sa na ľavej rukoväti rolovacím ovládačom. Takže mapa Road, Esa – sólo jazdec a môžeme vyraziť.    


Keď je motor súčasťou rámu

Tento typ konštrukcie, kde motor tvorí súčasť torznej tuhosti rámu je dosť špecifický, ale má nesporné výhody. Motocykel sa správa kompaktnejšie v extrémnych situáciách a dokonca máte pocit jednoliateho svalu, ktorý robí presne to, čo vy chcete.Zatiaľ čo model F 750 GS má vpredu klasickú, 41 mm vidlicu, 850-tka má 43 mm USD vidlicu, čo je okamžite cítiť. Viem to, pretože deň pred touto motorkou som sa vozil na 750-tke a rozdiel pocíti i amatér. Čo je ale zhodné u oboch motoriek je výkonnosť a dynamika motora. Výkonnejšia 850-tka vie dosiahnuť rýchlosť až 200 km/h, 750-tka „iba“ 190 km/h, ale spája ich jedna vlastnosť. Charakter motora a dávkovanie výkonu je skutočným rajom pre športových jazdcov. Motor zrýchľuje na jednej strane agresívne, ale zároveň bezpečne. Diaľničné tempo v rýchlosti 140 km/h sa zmení na pretekársku trať behom chvíľky, stačí zaťať pravú ruku. Akcelerácia je ohromná, niekde pri cca 5 500 ot./min sa mi zdali vibrácie najväčšie, ale prakticky ich i tak ani nevnímam. Geniálnym vynálezom je rýchloradenie bez spojky. Nahor pod plynom, dolu s ubratím plynu a všetko ide ladne ako má, len to vyžaduje rýchlosť nad 50 km/h. Perfektne vás v radení školí displej, v pozícii kde ukazuje zaradený rýchlostný stupeň, ak ste nezaradili hore, šípka vás upozorní, že treba radiť. Toto funguje iba smerom hore. Prechádzam cestu s dlhokánskou 80-tkou, tak ju naladím na tempomat a neriešim rýchlosť, pozerám okolie.Pri nabehnutí rezervy sa na displeji objaví obrovský oranžový obdĺžnik, až som sa skoro zľakol, že čo sa deje. Displej má k dispozícii množstvo svetových jazykov, slovanské jazyky tam ale chýbajú. Na pumpe tankujem ledva za 20 Eur, necelých 15 litrov, pretože mám dojazd na 25 km. V nádrži som teda nemal ani 3 deci benzínu, prístroj ukazuje priemernú spotrebu 4,6 litra, ale to som tomu nakladal. Meranie PHM je teda dôveryhodné a môžete sa naň spoľahnúť. Tak či onak má motorka dojazd cez 300 km, čomu vďačí za úpravy a naladenie motora.   


Netreba sa obmedzovať – offroad je super

Náš fanúšik na Facebooku – Matěj H. nám k redakčnému videu na FB poslal foto svojej 850-tky, ako sa s ňou vytrepal niekde do hôr, po skalnatom koryte vysušenej horskej rieky s komentárom:“Dokonalá mašina. Zvládne totálne všetko. A na ceste sa chová ako nejaký naháč. Výborná crosska mimo asfalt“. A mal plnú pravdu.Ak teda máte enduro gény v sebe, kúpili ste správne, ak nie, voľte viac asfaltový model Exclusive, či Racing Red, inak sú to vyhodené peniaze za pridanú hodnotu endura. Mašina váži 229 kg, aj keď pocitovo, pri manévrovaní s ňou by ste to nepovedali. Dal som si  s ňou po cestnom úseku na začiatok horský, nenáročný terén, šotolinu s trávou a rozbitú cestu. Vďaka štíhlemu prednému kolesu90/90-21, viete s motorkou manévrovať i v ťažšom prostredí. Motorka je sama o sebe štíhla, ak sa postavíte do stúpačiek je razom medzi kolenami ešte štíhlejšia. Dynamika motora, podporená mapou riadenia motora Enduro, teda otvára v tomto smere bránu odvážnejším jazdcom. Trakčná kontrola v móde Enduro dovoľuje kontrolovaný preklz zadného kolesa a ESA automaticky motorku pridvihne. Je to pekne cítiť, ak zapnete Road, motorka opäť klesne. Ak ste vyjazdení v teréne, vypnite si ABS i trakčnú kontrolu, zhoďte gumy zo stúpačiek a dostanete pod podrážky pravé motokrosové stúpačky. Terén predo mnou je čistý tankodrom a až v stoji v stúpačkách si uvedomujem, že i takáto váha sa dá presne nasmerovať v extrémnom prostredí do ideálnej stopy. Využívam jemné drifty zadného kolesa na zrýchlenie technickej jazdy. Podvozok pracuje vďaka Dynamic Esa spôsobom, že je evidentné, že elektronika mi pomáha túto ťažkú trať spríjemniť na maximum pri dosiahnuteľnosti čo najvyššej, podotýkam zábavnej rýchlosti. Fú, priznám sa, že už som dávnejšie nejazdil takýto terén a ani som netušil ako to s týmto géesom bude ľahké. Stačí si len obnoviť enduro návyky a veci idú potom skoro samé a potom aj vďaka šírke prednej pneu a rozumného ponoru masívneho pruženia viete siahať i na extrémnejšie trate, akou som prechádzal ja. Celkom som rád, že motorka je vybavená chráničmi rukovätí, lebo sem-tam ma pretiahnu konáre, ale pozor, táto ochrana nie je podložená kovovou výstuhou, je to len plast na dvoch skrutkách, ktorý ľahko uhne. A potom nemôžem zabudnúť na výkonné Brembá s dvoma kotúčmi vpredu pri akčnom brzdení motorku adekvátne ponárajú, v tomto bode je F 750 GS na tom trochu horšie, ale od nej sa nebudú vyžadovať podobné – extrémnejšie vlastnosti.  


Zlatá stredná trieda

F 850 GS ma prekvapila svojou univerzálnosťou a poddajnosťou tak na asfalte, ako i v meste, či v teréne. V mnohom mi jazdecky pomáhala doplnková elektronika, ale i keby tam nebola hlavné vlastnosti motora a podvozku sa nemenia. Výrazný, dynamický motor, skvelý tuhý podvozok, ktorý nenakopáva, ani neprepružuje pri hobby jazde stavia túto motorku do širokého využitia. Treba si zvyknúť na to, že sa na ňu nasadá viac endurovsky, je vyššia, 21“ koleso treba ako v zákrutách na asfalte aj v teréne o to viac tlačiť do stopy a zadná pneu má na asfalte limity náklonu. Vybavená je ako veľké GS, veď Dynamic ESA vám dovoľuje turisticky nastaviť podvozok pre sólo jazdca, jazdca s batožinou, dvoch jazdcov / s batožinou. TFT displej vám ukáže tak obrovské množstvo trasových a palubných údajov, aké nebude možno potrebovať ani na ceste do Mongolska. Nepoznám človeka, ktorému by sa nepáčila, môže byť v sólo jazde partnerom aj do toho Mongolska, v tandeme dáte rumunské, či alpské pasy ako nič. Tu vás nesklame ani motor, ani pruženie. Servis máte na štyroch miestach v SR a hľadať chyby na tomto stroji je skoro hriech… či? Cena s touto výbavou sa vám zdá privysoká?     


BMW F 850 GS 

Cena: od 11 750 Eur (v r. 2018)

Cena testovaného modelu: od 15 353 Eur

Motor: 853 ccm, 8 ventilov, DOHC, R2

Výkon: 95 k pri 8 250 ot./min. (aj vo verzii 35 kW)

Krút. moment: 92 Nm pri 6 250 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, reťaz

Rozmery (D x Š x V): 2 305 x 922 x 1 356 mm

Rám: mostíkový, pozváraný z oceľových rúrok

Hmotnosť: 229 kg (prevádzková)

Rázvor: 1 593 mm

Výška sedla: 860 mm

Objem pal. nádrže: 15 l

Pneu: vpredu: 90/90-21, vzadu: 150/70-17

Maximálna rýchlosť: + 200 km/h  


Motocykel na test zapožičal: BMW Slovenská republika s. r. o.  


Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 10 / 2018

Autor: Vlado Brniak, foto: autor a M. Tamáši  

BMW F 850 GS – album k testu v Motomagazíne č. 10/18

Pridaj komentár

Najčítanejšie

Exit mobile version