„Žiješ pre výzvy. Kde to ostatní vzdajú, ty pokračuješ…“, tak začína oficiálna prezentácia tejto novinky.
Novinky v strednej triede GS sú ale dve, F 750 GS, ktorá je zameraná viac
na asfalt, je nižšia, slabšia, má jednoduchší podvozok, 19“ koleso vpredu a offroadovejšie
poňatý model F 850 GS má vpredu 21“ koleso, vyšší výkon, kvalitnejšie pruženie
a väčší potenciál okrem asfaltu vybehnúť aj do terénu.
Všetko je úplne nové
F 850 GS nie je upgrade pôvodnej F
800 GS, ale úplne nová motorka. Už na prvý pohľad vás táto motorka navádza na
dobrodružnú jazdu pričom odľahčený a svieživzhľad ju pasuje tak do mesta, ako
i mimo neho, či offroadovú cestu. Nedajte sa pomýliť enduro vzhľadom, ale
toto geesko dokáže vďaka výkonu 95 k letieť až 200 km/h. Výkonnejší motor
oproti pôvodnej F 800 GSje úplne nový
a samozrejme mu sekunduje i nová podvozková technika. Motor má nový
systém mazania so suchou skriňou a spojka je antihoppingová. Interval zapaľovania
je 270° a teraz sú tu dva vyvažovacie hriadele, čím sa znížili vibrácie na
minimum a zatraktívnil sa jeho zvuk.Oproti F 800 GS je doplnený o dve mapy riadenia Road / Rain,
a tak ako veľké GS je možnosť ho doplniť módmi Dynamic
a v neposlednom rade módom Enduro, ktorý menšia F 750 GS nemá. Mód
Enduro Pro sa aktivuje špeciálnym zásuvným elektronickým kľúčom pod sedadlom,
mód Enduro, Dynamic, Road a Rain elektronickým tlačidlom na pravej
rukoväti. Motorka sa jednoznačne hlási k štýlu GS a tak sa jej okruh
využitia značne rozširuje. Je kompaktná, má nižší čelný štít, pohodlné sedadlo
pre posádku a nezabudli do nej ponúknuť i voliteľný 6,5“ TFT displej,
alebo ju môžete mať s klasickým GS prístrojovým panelom. Vedľa prístroja
som našiel 12V zásuvku, čo je fajn pre množstvo iných vecí. V súvislosti
s charakterom motocykla je tu ešte vypínateľné ABS. Toto všetko vám otvára
4 smery cesty vášho dobrodružstva, kde patrí i plynulý prechod
z asfaltu do terénu a naopak. O bezpečnosť jazdca sa stará aj
trakčná kontrola (ASC, možnosť ju aj vypnúť), zasahujúca citlivo podľa
navoleného režimu jazdy. Mostíkový rám je z ocele, navrchua zoviera motor, ktorý sa správa ako
podporný element z hľadiska torznej tuhosti. Nová je i 15 l nádrž
s prudkým spádom k jazdcovi a tak jazdec do motorky pohodlne
zapadne. Súčasťou je i hlavný stojan (doplnkový) , ktorý je naprojektovaný
tak, že neznižuje svetlosť motocykla, ale krásne drží spodnú líniu
s ochranným rámom motora.
Za príplatok
Je toho veľa, viete dostať k motorke
Dynamic ESA – elektronicky nastaviteľný podvozok, čo vytvára zaujímavý
dizajnový prvok – uloženie pretlakového valca zadnéhopruženia je pod sedadlovým rámom vľavo. V
ponuke je tiež DTC, čo je dynamická kontrola trakcie, v praxi potom
podvozok v milisekundách reaguje na to, čo sa deje pod kolesami. Ak nie
ste zástancom klasického kľúča, máte možnosť si navoliť i bezkľúčový štart
(Keyless Ride) a nakoniec i kontrolu tlaku v pneumatikách, ktorá
sa zobrazuje na palubnom prístroji. Nemôžem zabudnúť na možnosť znižovacej sady
sedadla, či objednať si sedadlo Comfort, teda mäkšie a pohodlnejšie, alebo
športovejšie v štýle Rallye, alebo aj vyššie riadidlá. Za príplatok tiež
viete dostať asistenta radenia bez spojky (Shift Assistant Pro).
A nakoniec si môžete navoliť i ABS Pro, ktoré využíva systém senzorov
pre brzdenie v náklone.I tento model je možné dovybaviť systémom eCall – čo je tiesňové
volanie v prípade núdze, ktoré môže byť automatické, alebo manuálne. To
bolo to najdôležitejšie, ale tej výbavy je omnoho viac. Motocykel si môžete
takto priamo vyskladať pre svoje individuálne potreby na stránke importu – www.bmw-motorrad.sk.
Testovací model skoro v plnke
Testovaný model má kompletnú
výbavu, teda sú tu pridané jazdné módy Dynamic a Enduro, potom pruženie
Dynamic ESA, rýchloradenie bez spojky, tempomat, tlmič riadenia, enduro
pneumatiky, kontrolu tlaku v pneumatikách, ale aj vyhrievané rukoväte
a bezkľúčový štart.Len málokto
môže povedať, že mu motorka nesadne do ruky. Správne nastavený jazdecký
trojuholník, vysoká svetlosť, ale aj bezpečné dostúpenie na zem (moja výška je 180 cm), pri sedení na
motorke a toto všetko vás navedie na to, že s touto motorkou musí byť
veľká zábava. To, že nemá žiaden čelný štít, alebo len ten malý, čo kryje prístrojový
panel, vás na ďalekú turistiku nenavedie, nádrž ale prudko padá dolu, takže
v motorke ste doslova ponorený a tým aj ochránený a i tak malý
štít vás teda kryje skoro po krk.I keď má motorka plné enduro gény po nasadnutí dostávate pocit
každodennej, vrtkej motorky v meste a rýchlej na horskom pase. Motor
má dravý zvuk, taká šelmička, páčka spojky ide ladne a ladne idú
i prevody. Zakrytie kolien je len tak skoro napoly, pretože štíhly motor
dokázal umocniť štíhle partie aj v okolí štíhlej nádrže. Zapínam si
v hlave i enduro obutie Metzeller Karoo 3 a to z toho dôvodu, že
v teréne vás toto obutie podrží, samozrejme aj na asfalte, ale prudké
zákruty na Šturci s prudkým náklonom vás vedia rýchlo dostať na hranu
dezénu zadnej pneumatiky, čo sa stalo i mne a potom môže guma
ustreliť a z pilota „klopiča“ sa razom môže stať pilot „zvodidiel“ –
fakt na toto pozor. Poďme teda vyraziť, ale najskôr hľadám miesto na
lekárničku, pod sedadlo vošla nielen ona, ale i peňaženka a drobné náradie.
Sedadlo tiež odokrylo okamžitý prístup k batérii.Na parkovisku ešte pozerám ten displej,
ktorému je jedno, že naň svieti slnko. Displej nesie neskutočné množstvo
informácií, ovláda sa na ľavej rukoväti rolovacím ovládačom. Takže mapa Road,
Esa – sólo jazdec a môžeme vyraziť.
Keď je motor súčasťou rámu
Tento typ konštrukcie, kde motor
tvorí súčasť torznej tuhosti rámu je dosť špecifický, ale má nesporné výhody.
Motocykel sa správa kompaktnejšie v extrémnych situáciách a dokonca
máte pocit jednoliateho svalu, ktorý robí presne to, čo vy chcete.Zatiaľ čo model F 750 GS má vpredu klasickú, 41 mm vidlicu, 850-tka má 43 mm USD vidlicu, čo je
okamžite cítiť. Viem to, pretože deň pred touto motorkou som sa vozil na
750-tke a rozdiel pocíti i amatér. Čo je ale zhodné u oboch
motoriek je výkonnosť a dynamika motora. Výkonnejšia 850-tka vie dosiahnuť
rýchlosť až 200 km/h,
750-tka „iba“ 190 km/h,
ale spája ich jedna vlastnosť. Charakter motora a dávkovanie výkonu je
skutočným rajom pre športových jazdcov. Motor zrýchľuje na jednej strane
agresívne, ale zároveň bezpečne. Diaľničné tempo v rýchlosti 140 km/h sa zmení na
pretekársku trať behom chvíľky, stačí zaťať pravú ruku. Akcelerácia je ohromná,
niekde pri cca 5 500 ot./min sa mi zdali vibrácie najväčšie, ale prakticky
ich i tak ani nevnímam. Geniálnym vynálezom je rýchloradenie bez spojky.
Nahor pod plynom, dolu s ubratím plynu a všetko ide ladne ako má, len
to vyžaduje rýchlosť nad 50
km/h. Perfektne vás v radení školí displej, v
pozícii kde ukazuje zaradený rýchlostný stupeň, ak ste nezaradili hore, šípka
vás upozorní, že treba radiť. Toto funguje iba smerom hore. Prechádzam cestu
s dlhokánskou 80-tkou, tak ju naladím na tempomat a neriešim
rýchlosť, pozerám okolie.Pri nabehnutí
rezervy sa na displeji objaví obrovský oranžový obdĺžnik, až som sa skoro
zľakol, že čo sa deje. Displej má k dispozícii množstvo svetových jazykov,
slovanské jazyky tam ale chýbajú. Na pumpe tankujem ledva za 20 Eur, necelých
15 litrov, pretože mám dojazd na 25
km. V nádrži som teda nemal ani 3 deci benzínu,
prístroj ukazuje priemernú spotrebu 4,6 litra, ale to som tomu nakladal.
Meranie PHM je teda dôveryhodné a môžete sa naň spoľahnúť. Tak či onak má
motorka dojazd cez 300 km,
čomu vďačí za úpravy a naladenie motora.
Netreba sa obmedzovať – offroad je super
Náš fanúšik na Facebooku – Matěj
H. nám k redakčnému videu na FB poslal foto svojej 850-tky, ako sa
s ňou vytrepal niekde do hôr, po skalnatom koryte vysušenej horskej rieky
s komentárom:“Dokonalá mašina. Zvládne totálne všetko.
A na ceste sa chová ako nejaký naháč. Výborná crosska mimo asfalt“.
A mal plnú pravdu.Ak teda máte
enduro gény v sebe, kúpili ste správne, ak nie, voľte viac asfaltový model
Exclusive, či Racing Red, inak sú to vyhodené peniaze za pridanú hodnotu
endura. Mašina váži 229 kg,
aj keď pocitovo, pri manévrovaní s ňou by ste to nepovedali. Dal som si
s ňou po cestnom úseku na začiatok horský, nenáročný terén, šotolinu
s trávou a rozbitú cestu. Vďaka štíhlemu prednému kolesu90/90-21, viete s motorkou manévrovať
i v ťažšom prostredí. Motorka je sama o sebe štíhla, ak sa
postavíte do stúpačiek je razom medzi kolenami ešte štíhlejšia. Dynamika
motora, podporená mapou riadenia motora Enduro, teda otvára v tomto smere
bránu odvážnejším jazdcom. Trakčná kontrola v móde Enduro dovoľuje
kontrolovaný preklz zadného kolesa a ESA automaticky motorku pridvihne. Je
to pekne cítiť, ak zapnete Road, motorka opäť klesne. Ak ste vyjazdení
v teréne, vypnite si ABS i trakčnú kontrolu, zhoďte gumy zo stúpačiek
a dostanete pod podrážky pravé motokrosové stúpačky. Terén predo mnou je
čistý tankodrom a až v stoji v stúpačkách si uvedomujem, že
i takáto váha sa dá presne nasmerovať v extrémnom prostredí do
ideálnej stopy. Využívam jemné drifty zadného kolesa na zrýchlenie technickej
jazdy. Podvozok pracuje vďaka Dynamic Esa spôsobom, že je evidentné, že
elektronika mi pomáha túto ťažkú trať spríjemniť na maximum pri
dosiahnuteľnosti čo najvyššej, podotýkam zábavnej rýchlosti. Fú, priznám
sa, že už som dávnejšie nejazdil takýto terén a ani som netušil ako to s
týmto géesom bude ľahké. Stačí si len obnoviť enduro návyky a veci idú
potom skoro samé a potom aj vďaka šírke prednej pneu a rozumného
ponoru masívneho pruženia viete siahať i na extrémnejšie trate, akou som
prechádzal ja. Celkom som rád, že motorka je vybavená chráničmi rukovätí, lebo
sem-tam ma pretiahnu konáre, ale pozor, táto ochrana nie je podložená kovovou
výstuhou, je to len plast na dvoch skrutkách, ktorý ľahko uhne. A potom
nemôžem zabudnúť na výkonné Brembá s dvoma kotúčmi vpredu pri akčnom
brzdení motorku adekvátne ponárajú, v tomto bode je F 750 GS na tom trochu
horšie, ale od nej sa nebudú vyžadovať podobné – extrémnejšie vlastnosti.
Zlatá stredná trieda
F 850 GS ma prekvapila svojou
univerzálnosťou a poddajnosťou tak na asfalte, ako i v meste, či
v teréne. V mnohom mi jazdecky pomáhala doplnková elektronika, ale
i keby tam nebola hlavné vlastnosti motora a podvozku sa nemenia.
Výrazný, dynamický motor, skvelý tuhý podvozok, ktorý nenakopáva, ani
neprepružuje pri hobby jazde stavia túto motorku do širokého využitia. Treba si
zvyknúť na to, že sa na ňu nasadá viac endurovsky, je vyššia, 21“ koleso treba
ako v zákrutách na asfalte aj v teréne o to viac tlačiť do
stopy a zadná pneu má na asfalte limity náklonu. Vybavená je ako veľké GS, veď
Dynamic ESA vám dovoľuje turisticky nastaviť podvozok pre sólo jazdca, jazdca
s batožinou, dvoch jazdcov / s batožinou. TFT displej vám ukáže tak
obrovské množstvo trasových a palubných údajov, aké nebude možno
potrebovať ani na ceste do Mongolska. Nepoznám človeka, ktorému by sa nepáčila,
môže byť v sólo jazde partnerom aj do toho Mongolska, v tandeme dáte
rumunské, či alpské pasy ako nič. Tu vás nesklame ani motor, ani pruženie.
Servis máte na štyroch miestach v SR a hľadať chyby na tomto stroji
je skoro hriech… či? Cena s touto výbavou sa vám zdá privysoká?
BMW F 850 GS
Cena: od 11 750 Eur
(v r. 2018)
Cena testovaného modelu: od 15 353 Eur
Motor: 853
ccm, 8 ventilov, DOHC, R2
Výkon: 95
k pri 8 250 ot./min. (aj vo verzii 35 kW)
Krút. moment: 92 Nm pri 6 250 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 305 x 922 x 1 356 mm
Rám: mostíkový,
pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 229 kg
(prevádzková)
Rázvor:
1 593 mm
Výška sedla: 860 mm
Objem pal. nádrže: 15 l
Pneu:vpredu: 90/90-21, vzadu: 150/70-17
Maximálna rýchlosť: + 200
km/h
Motocykel na test
zapožičal: BMW Slovenská republika s. r.
o.
Test bol
uverejnený v časopise Motomagazin
10 / 2018
Autor: Vlado Brniak,
foto: autor a M. Tamáši
BMW F 850 GS – album k testu v Motomagazíne č. 10/18
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.