Krátko po ukončení vývoja Burgmana 400 prvej generácie sa realizačný tím rozhodol postaviť ešte čosi väčšie. Pomohli si „polovičným“ motorom z vtedajšej Hayabusy, ktorý spojili s CVT automatom od firmy Subaru. K ich veľkému prekvapeniu vedenie firmy odobrilo tento projekt a vďaka tomu si môžeme dnes predstaviť najnovšiu generáciu tohto kríženca skútra a cestovného motocykla.
Dizajn Hoci predchádzajúci vzhľad skútra nebol nijako zlý, predsa len trh potrebuje oživiť, hlavne z dôvodu, že predchádzajúci model je na trhu už zopár rokov. Nové a prepracované línie pôsobia podstatne dynamickejším a športovejším dojmom. Opticky štíhlejšia zadná časť je v prednej časti doplnená mohutnou ochranou jazdca pred nepriazňou počasia. V podstate, ak porovnávate minuloročný „výbehový“ model s aktuálnym, nenájdete identický kryt či rovnaké krivky. Ale aj napriek modernému, sviežemu a „vzdušnejšiemu“ vzhľadu je hneď na prvý pohľad jasná príslušnosť k „maxáčom“ od Suzuki.
Motor Zmeny dizajnu môžu evokovať úplne nový skúter, ale pod kabátom ukrýva osvedčenú techniku dvojvalcového motora a CVT prevodovky nainštalovanej v bloku motora. Objem nanovo odladeného dvojvalca DOHC, 16V je 638 ccm. Navyše zmenami v sprevodovaní a znížením mechanických strát trením sa podarilo dosiahnuť až 15 % úsporu paliva v režime Drive. K ešte lepším výsledkom v premávke je na novej palubovke nainštalovaný „Eco Drive Indicator“, čo je v preklade kontrola signalizujúca ekologickú prevádzku s nízkou spotrebou a emisiami. Možno detail, ale na získanie správnych návykov užitočná pomôcka. Režimy prevodovky zostali zachované, to je „eco“ Drive, ostrejší „Power“, resp. päťstupňový „virtuálny manuál“. Akustické utlmenie motora dostal na starosť kompletne nový výfukový tlmič s moderným trojuholníkovým prierezom.
Brzdy Drobným zmenám sa nevyhol ani brzdový systém. Predné kotúče sú už na aktuálnej verzii Burgmana plávajúce. Rovnako novinkou je ABS v sérii s prepracovanou jednotkou, ktorá je o 55 % ľahšia než predošlá. Zmenami prešla aj ručná brzda situovaná pod predným okrajom sedla, u ktorej výrobca avizuje ľahšie, pohodlnejšie a prístupnejšie ovládanie.
Prevodovka Už spomenutý CVT automat je zabudovaný priamo v bloku motora. Na koleso je krútiaci moment prenášaný ozubenými kolesami v hliníkovom puzdre tvoriacom súčasne aj zadnú kyvnú vidlicu. Prepracovaný systém ovládania prevodovky s plným názvom „Suzuki Electronically-controlled Continuously Variable Transmission“ sa stará o bezproblémový prenos hnacej sily na koleso. Avizovaný rýchlejší nástup akcelerácie či menej výrazné brzdenie motorom pri prudkom ubratí plynu však budeme môcť zhodnotiť až pri testovaní naživo. Na svedomí to majú podľa výrobcu okrem iného aj nové spojkové lamely, ktoré kladú pri ovládaní o 35 % menší odpor.
Podvozok, komfort Klasický kolískový rám zvarený z oceľových trubiek kruhového priemeru je skombinovaný s tlakovo odlievanou hliníkovou zadnou vidlicou. Rázvor 1 595 mm stále svedčí o poriadnom kuse motocykla. Zdvihy pruženia sú vpredu 110 mm a vzadu 100 mm. Konštrukcia rámu umožňuje aj napriek štíhlejšej zadnej časti uložiť pod sedlo do osvetleného priestoru dve plnohodnotné integrálne prilby. Dva priestory pred kolenami jazdca sú určené na drobnosti ako mobil či mapa a v jednom z nich si našla miesto aj 12V napájacia zásuvka. Prehľadná analógová palubovka poskytuje okrem bežných údajov aj stav oleja, spotrebu, kontrolku eko jazdy, teplotu kvapaliny a teplotu okolia či zaradený režim resp. manuálne zaradený prevodový stupeň. Ku komfortu prispieva aj elektricky nastaviteľný predný štít, užitočnou pomôckou sú elektricky sklápateľné spätné zrkadlá ovládané tlačidlom.
Pre koho je Burgman 650 Tento typ skútra je vďačným objektom pomerne dobre vyprofilovanej cieľovej skupiny. Na veľkého skútra musí mať človek – motorkár v krvi značnú dávku náklonnosti k automatom a takisto sa rád nechať hýčkať komfortom. Skútristi si radi vozia nohy pekne v suchu a pohodlí a najradšej všetko ovládajú iba rukami. Komu raz sadne maxiskúter, ťažko opúšťa tieto vody. A je jedno či cestuje denne do práce, alebo iba raz za rok si prejde od polárneho kruhu ku Gibraltáru. Každopádne nový Burgman 650 ABS pôsobí veľmi dobrým dojmom a zaručene zamieša predajné čísla maxáčov.
Suzuki Burgman 650
Motor: 638 ccm, 8 ventilov, DOHC, R2
Výkon: 56 k pri 7 000 ot./min.
Krút. moment: 62 Nm pri 5 000 ot./min.
Prevodovka: automatická s plynulým CVT / 6-stupňová poloaut.
Rozmery (D x Š x V): 2 270 x 810 x 1 430 mm
Rám: priestorový, pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: výrobca neudáva
Rázvor: 1 590 mm
Výška sedla: 750 / 755mm
Objem pal. nádrže: 15 l
Pneu: vpredu: 120/70 – 15, vzadu: 160/60 – 14
Text: D. Demovič, foto: archív Motomedia
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 4/2013
Janka