Je začiatok apríla roku 2005. Ja nezamestnaná a bez peňazí ležím na posteli, a so zhrozením zisťujem, že čoskoro (cca 3 mesiace) je tu letná sezóna (cca 3 týždne) a bolo by treba sa ohliadnúť po motorke, ktorá by prešla do mojeho vlastníctva. Zdvíham telefón a vytočím prvé a jediné číslo, ktoré by ma mohlo spasiť ? moja banka. Po zdvorilostných frázach prechádzam k veci: potrebujem si požičať peniaze. Nasledujú otázky ohľadom mojeho príjmu. Vyrukujem s fiktívnou prácou a priamo úmernym platom. Účel požičky? Kúpa motorky. Koľko si chcem požičať? 1500 libier. Chalanisko na druhej strane je vraj tiež motorkár a pýta sa, či nechcem viacej. Vraj pri mojom ?plate? nie je problém si požičať 5-6000. Ponuka je to lákavá, ale odolávam pokušeniu a odmietnem. Po dvoch minútach čakania na ortieľ prichádza dobrá správa: peniaze budú do 5 dní na účte. Želá mi šťastnú ruku pri výbere a naša, pre mňa veľmi prínosná konverzácia, sa končí.
Toto bola tá ľahšia časť plánu. Nasleduje tá ťažšia: nájsť to, čo potrebujem za tú správnu cenu. Čím dlhšie surfujem net, tým viacej sa presviedčam, že som si asi mala požičať 5 litrov. Nielen, že by som mala väčší výber, ale aj motorky, z ktorých by som si vyberala, by vyzerali jazdenia schopné a nevyzerali by, že niektoré už našli svoje uplatnenie v hľadaní mín na otvorených priestranstvách. (Ja viem, že svoje motorky milujete, ale to neznamená, že za ne musíte pýtať toľké prachy). Po dlhom prieskume internetu: haleluja! Vidím presne to, čomu som sa v 1999 zaprisahala, že nikdy nekúpim – Yamaha XJ 600S. Ale ľudia aj ekonomické podmienky sa menia. Ponúkaná farba sa mi nepáči a u mňa je farba priorita číslo jeden. Na jednej strane: necelých 30 000 míľ, 7 ročna, 10 mesiacov ostáva do budúcej technickej prehliadky a toľko isto aj do kúpy novej cestnej dane, 3 majitelia, a tak sa mi vidi, že je fakt vo veľmi dobrom stave. Na strane druhej – tá farba. Rozum víťazí nad citmi a ja vytáčam číslo chlapika, ktorý túto motorku inzeruje na e-bay-i. Aj mi niečo začne hovorit, ale ja trvám na tom, že radšej raz vidieť, ako počuť tie jeho chválospevy. Dohodneme si teda stretnutie na nedeľu. Ešte mu poviem, že príde so mnou aj kamarát, nech sa nezľakne, keď sa dostavíme dvaja. Schvaľuje mi to ako rozumnú vec, zobrať so sebou niekoho, kto sa rozumie do motoriek. ?Nie, ja ho beriem, aby si ty na mňa niečo neskúšal. Dovi v nedeľu. ? a položím.
Je tu nedeľa a ja cestujem 35 míľ, okuknúť potencionálneho Piškota. Farba nie je až taka zlá a je neuveritelne čistá, až sa mi nechce veriť, že najazdila tých 30 000 míľ. To to by bol asi prvý prípad, keď niekto pretočí hodiny dopredu, lebo mne sa to tak javilo. Vysadnem na ňu, naštartujem a už viem, že je to on: môj Piškot 0005. Chlapík ukazuje všetky papiere, čo od motorky má a je ich neúrekom. Mňa zaujíma hlavne ?rodný list? motorky. Zrak mi hneď padne na jedno: farba – BLUE. Začnem mávať s papierom vo vzduchu, "veď aj slepý vidí, že je zelená". A všetko išlo tak dobre ? Uistuje ma, že je to odtien modrej, ale ja už idem s lajstrom von porovnávať čísla rámu a motora ? sedia. Už trochu pokojnejšia súhlasím s kúpou, tľapneme si s tým, že ju dovezie v Utorok v dohodnutý čas.
Čakací čas si trávim tak, že obvolávam poistovne a jeden den celý trávim nakupovaním v auto-moto supermarkete. Môj Piškot predsa musíi mať to najlepšie? mazadlá, oleje, kvapaliny, odmastňovač, šampóny. Jedine, čo som do dnesneho dňa použila, bol olej a brzdová kvapalina.
Je Utorok a môj Piškot bol dovezený presne na minútu. Prebehne transakcia a ja som jeho novou majiteľkou. Chlapík ma upozorňuje, že by som mala ísť hneď na benzínku, lebo je tam málo benzínu. Taký kilometer a pol je benzínka, tak tam hneď idem. Asi po kilometri na prudkom kopci počujem zvuky, ktoré najprv nepoznám, ale potom si spomeniem: dochádza benzín. Ešteže to má rezervu. Zastanem, že zapnem rezervu, ale niekto ma predbehol. Po malom zvítacom monológu s Piškotom skúsim či naštartuje. Naštartoval na prvýkrat a tak sa pomaly ponáhľam k pumpe. Piškot definitívne zhasíňa asi 20 metrov pred cieľom, ale to ho už odtlačím (poznámka: motorka sa tlačí omnoho ľahšie, ak je v neutrály).
Fakty
PNEUMATIKY
Za 9 mesiacov sme najazdili bez nehody slabých 6 500 míľ (cca 10 500 km) tento rok bol na jazdenie mizerný. Ja som mala dva týždne dovolenku bez Piškota a on tiež strávil čosi vyše týždňa bezo mňa na ?liečení? a ?preliečení?. Pneumatiky Bridgestone BT 45F, boli pri kúpe nové, a ešte stále majú v sebe veľa života, čo ma teší.
PADÁKY (Padacie rámy)
Tieto už boli namontované, keď som ho kúpila. Napriek tomu, že ich nepotrebujem, raz som neodolala a vyskúšala ich, keď už tam teda sú. Sú fakt dobrá vec. Motorku to neoškrelo vôbec a dva dni motor vydával zvuk ako Harley. Moje padáky ale spôsobujú, že v rozmedzíi 4-4500 otáčkach, Piškot kus nervózne vibruje. Na začiatku to bolo celkom príjemné, ale teraz je to otravné, ako partner po 10 ročnom spolužití.
SPOTREBA
Perpetum mobile síce moj Piškot nie je, ale občas mám pocit, že trpí nechutenstvom. Bežne spravím 150 míľ a v nádrži ešte stále benzín je.
MAX. RÝCHLOSŤ
Teraz sa usmievam. Moj Piškot spraví maximálne 112mph (180 kmh) a je to šport (polokapotáž). Už som zažila, že ľudia čo majú nahú verziu tvrdia, že dokážu ísť 230kmh. Bola by so rada, keby prišli vysvetliť tomu mojemu, že má ešte bohovské rezervy, budem im za to vďačná.
ÚDRŽBA
Minimálna. Jediné čo robím, že mažem reťaz (a stále je vo výbornom stave, používan ChainWax) a raz mal vymenený olej. Raz ho mal dopĺňaný, ale k tomu sa vrátim o chvíľu. Síce je vám nasledujúca informácia prd platná, aj tak ju uvediem: Najlepší benzín je od firmy MURCO, a neviem ako sa volá, ale je ten najdrahší. Piškot ide na ňom jak raketa, hladko a ticho! Tuto reakciu nemáva pri žiadnom inom drahom/ vysoko-oktánovom benzíne. škoda len, že ich benzínka je 30 kilometrov vzdialená.
PROBLÉMY
Hrdza: Táto motorka je priam stvorená aj s niekoľkými ďalšími na jazdu počas celého roka a počasie, soľ a štrk na cestách zanechávaju svoje stopy. Na zimu som Piškota umyla a naniesla na všetky časti ktoré by mohli hrdzaviet výrobok: Waxoil. Údajne zostáva nanesený počas celej zimy a netreba ho nanášat znova. Na jar sa zmyje dobrým odmastňovacím prostriedkom a motorka je ako nová. Alebo aspoň v takom stave, aká bola pred nanesením.
Žial, hrdza postihla aj môj chladič. Olej sa z neho doslova lial, a kedže mechanik nemal volný termín prvé dva dni a potom som zas nemala volný termín ja, tak mi vravel, aby som olej dolievala. Takto Piškot prefiltroval asi liter oleja (a nie hociakého: sám Sete Gibernau ho odporúča. A čo je to dobré pre Seteho motorku, je dobré aj pre mojeho Piškota).
LOŽISKÁ
Ložiská v zadnom kolese už museli byť menené. Sú tam tri plné ložiská a jedno gulôčkové. Posledné spomenuté, sa doslova rozpadne, a vraj je tento problém dosť časty na Yamahách. Problém sa začal prejavovať tak, že keď som išla po nerovnej ceste, počula som zvuk trenia, medzi dvomi železami. Bol to dosť ostrý a nepríjemný zvuk. Čo bolo zavádzajúce, že tento zvuk vychádzal spod nádrže. Rozmýšľam, že to bude asi spojka. Prevodovka je príliš drahá na to, aby som ju do svojich úvah vôbec zapojila. Po troch týždňoch je zvuk so mnou už stále, a je čím ďalej ostrejší a prenikavejší. Piškot ide teda k mechanikovi. Ten nájde problém a napraví ho. Gulôčkové ložisko, ktoré mi potom ukazuje je totálne rozsraté.
ZÁVER
Krasavec to síce nie je, a divé zviera v ňom tiež nedrieme, ale spoľahlivo a lacno ma zatiaľ povozil vyše 10 000 km. Rozprávala som sa s pár ľudmi a ich Xjčka mali vyše 150 000 míľ, a stále spoľahlivo slúžili. Dúfam, že pri výbere Piškota 0006 budem mat rovnako šťastnú ruku.