Testy a recenzie

NOLAN N44 – univerzálny crossover – Test Nolan N44

Publikovaný

on

Mám viac motoriek a chcem len jednu prilbu. Tak toto zrejme trápi každého motorkára. Na naháča potrebuje prilbu, ktorá dobre tesní, na cestovnej motorke potrebuje teplo a ticho, na endurku mu je predný štít na dve veci.

N44 vystriedala N43
Prepracovanejšia N44 ostala verná myšlienke viacúčelovosti. V detailoch sa výrobca zameral viac na úžitok a v konečnom dôsledku aj na dizajn, každopádne dobre nadviazal na predchodkyňu. Je pekná, ľahká, v každej farbe lahodí oku a komu by jednofarebná nestačila, objavili sa aj viacfarebné kombinácie.

Integrálu využijete najviac
Čo si užívateľ prvé všimne sú krídelká pod bradou. Slúžia na odvod náporu vetra od krku a tak trochu aj stabilizujú prilbu na hlave počas jazdy hlavne na naháči. Každopádne fungujú a pocit jarného chladu na krku sa pod prilbou nedostavil. Navyše pribudla do brady nová sieťka a tak je turbulencia pod bradou eliminovaná. Prilba sa pohodlne nasadzuje aj s bradovou časťou ale pokiaľ má niekto širšie lícne kosti docení možnosť demontovania brady pred nasadením. Tu nastala ďalšia zmena. Pokiaľ doteraz boli klapky držiace bradu na prilbe, po novom sú integrované priamo do odnímateľnej brady, a tak je k nim lepší prístup aj v rukaviciach, dokonca s nasadenou prilbou na hlave. Predtým to nebolo také jednoduché. Čuduj sa svete aj zapáliť som si mohol 😉 a prilba nemusela dole. (Tak toto je choré Amis nie?) Navyše má nová brada ľúbivejší dizajn, pričom čelný štít ju celú prekrýva.

Nové čelné plexi
Neskutočne ľahko sa otvára i odníma, pričom netreba pri tom nič skrutkovať ani vylupovať. Jednoducho sa potlačí poistka a štít v určitej polohe sám vyskočí. Pre umývanie mušiek nedoceniteľná novinka a všetko je potom jednoduchšie a rýchlejšie. Na pôvodnom štíte bol len malý vetrací otvor v plexi a fungoval len pri silnejšom protivetre. Nový štít je vybavený vyklápateľným otvorom, ktorý ani pri používaní bez brady nebráni vo výhľade z prilby. Pri silnejšom slnku si môže jazdec sklopiť vnútornú slnečnú clonu, ktorá ako pri staršom modeli siaha až ponad nos a plne chráni zrak proti slnku aj keď svoj zrak upierate na svetlá semafórov. Nové je však jej sklápanie a odklápanie. Starý systém nútil jazdca siahať si za ucho a pohybom ľavej ruky hore dole ovládať clonu. Po novom je ovládanie na úrovni ľavej časti spodnej sánky a jemným potiahnutím páčky dopredu spustíte dolu a následne potlačením poistky vystrelí späť hore. Toto sa dá praktizovať aj s dlaňou a je to návykové, hlavne pokiaľ potrebujete pozrieť niekomu priamo do očí.

Otvorená JET prilba
„Brada“ dolu a máme jednu z najlepších JET prilieb na trhu. Štít siaha hlboko pod bradu jazdca, po novom ovládateľné vetranie na ňom tiež spríjemňuje jazdu a tak ako na predchodkyni do nej odspodu nefučí. Odklopenie je možné na jednu tretinu ak je moc teplo alebo úplne hore kedy nezakrýva horné vetracie otvory. Tie sú tiež nové prepracovanejšie. Sú potiahnuté po celom vrchu prilby a ostali prekryté, aby slúžili aj za dažďa. Pri tých starých vám predsa len občas napršalo do prilby ;-). Ani pri otvorenom, ani pri zavretom vetraní do prilby „nehučí“ viac než by jazdec zvládol alebo začal mať pocit, že je to už nepríjemné. Prúdenie vzduchu je aj pri vyšších rýchlostiach na naháči stabilné a netrápi tvár príliš studeným vzduchom. Dokonca ani očné spojivky netrpia, tak ako je to pri iných typoch prilieb. Ako prívod, tak aj odvod vzduchu je dotiahnutý k dokonalosti a po rozbehu všetko pracuje ako má. Vo veľkých teplách je možné štít nechať aj s bradou doma a pokiaľ má motorka slušné závetrie vystačí si jazdec aj otvorenou verziou so slnečnou clonou. V balení je navyše elegantný štítok, ktorý sa nasadzuje miesto predného plexi, chráni pred slnkom zhora a dotvára tak prilbu. Takto upravená prilba je vhodná aj na dennodenné nosenie do práce a vození sa na skútriku v letnom období.

Enduro alebo len endurko
Aby sme teda neostali len na ceste a občas sa aj trocha zašpinili, je možné vyššie uvedenú ľahkú verziu doplniť o bradu, vložiť krosové okuliare a vybehnúť si zablbnúť na šotolinku. Prilba je funkčná aj ako krosová alebo skôr enduro prilba a jazdec má pri prípadnom „držkopáde“ chránenú aj bradu. Treba si však uvedomiť, že na nejaké hardcore jazdy to prilba predsa len nie je a tu už by som radšej volil niečo konkrétnejšie, a hlavne na to určené. Navyše kvalitné vnútorné polstrovanie predsa len nie je určené na nešetrné zaobchádzanie s prilbou ako je to u krosových prilieb zvykom.
Resumé: V závere by som novinke nič nevytýkal, možno tak systém zapínania na krku by mohol mať bohatšie prekrytie ochranou nad zámkom, nakoľko to dosť otláča krk ale doriešim si to našitím semišu a bude ;-). Dizajnovo pekná, v detailoch vylepšená a každopádne predchodkyňou preverená funkčnosť mi dáva záruku, že tu sa išlo jasne do lepšieho. Dávam jej palec hore.

Tech. parametre:
Hmotnosť: cca 1 300 g
Materiál skelet: Lexan®
Interiér: Clima Comfort plne odnímateľný
Príprava pre komunikáciu: Nolan N-Com®
Zapínanie: Microlock2
Cena: od 223 Eur

Na test zapožičal: dovozca STYX Vráble

Autor: Amis – Bohdan Cichacký, foto: Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 5/2013 Janka

NOLAN N44 – univerzálny crossover – Test Nolan N44

1 komentár

Najčítanejšie

Exit mobile version