Skúter alebo
motorka? Táto otázka sprevádza model Honda Integra už od prvého momentu kedy sa
objavil na trhu (r. 2012). Úplne jednoznačná odpoveď na túto otázku nie je, no
môžeme povedať, že tu nájdete z každej kategórie niečo, pričom viac
spoločných prvkov predsa len pochádza z motoriek. Každopádne dôležitý je
výsledok a Honde sa podarilo predstaviť vozidlo, ktoré osloví celkom
slušný okruh ľudí a určite medzi nimi budú aj takí, ktorí k motorkám
nikdy neinklinovali a skúter považujú za maximum priblíženia sa tradičnej
motorke.
Jedna platforma rôzne vozidlá
Táto veta, ktorá
je obľúbená najmä v automobilovom priemysle si najmä vďaka Honde našla
cestu aj do motocyklového priemyslu. V roku 2012 predstavili Japonci modelovú
radu NC, ktorej súčasťou je aj model Integra. Trojica modelov (naháč, cestné
enduro a skúter) zdieľali motor, rám a komponenty podvozku. Napriek
tomu sa medzi sebou odlišujú a každý oslovuje iný okruh zákazníkov
a vďaka zníženým nákladom na výrobu sa u všetkých podarilo nastaviť priaznivé
ceny. Honda tento koncept naďalej rozvíja, keď pribudol nový model
v podobe cruisera, motory prišli s väčším objemom a výkonom.
Posledná vlna inovácii prišla spolu s modelovým rokom 2016.
Inovácie
Inovácie
tohtoročného modelu nemajú zásadný charakter sú to skôr menšie zmeny, ktoré
majú za cieľ vylepšiť existujúci model. Najviac viditeľnou zmenou sú nové LED
svetlá vpredu aj vzadu, nasleduje nová prístrojovka, ktorá sa dá individuálne
podsvietiť rôznymi farbami. Nové farebné kombinácie dodávajú Integre viac
dynamiky. Do kategórie zmien, ktoré vizuálne neuvidíte patrí upravený
dvojspojkový automat DCT, ktorý prichádza s novým softvérom a trojicu
nových športových režimov radenia. Vítaná zmena sa udiala aj na pružení, kde sa
objavila kvalitatívne lepšia vidlica Showa SDBV. Nová koncovka výfuku mierne
zmenila (k lepšiemu) zvukovú kulisu motora a netreba zabúdať na emisnú normu
Euro 4, ktorú Integra odteraz spĺňa.
Dizajn maxiskútra
Po vizuálnej
stránke sa Integra okamžite radí medzi maxiskútre vďaka mohutnej čelnej
kapotáži a širokým plošinám namiesto stúpačiek. Pohodlný posed
s nohami mierne vystretými pred seba rovnako patrí do kategórie skútrov.
Pod sedlom sa dokonca nachádza úložný priestor, aj keď v tomto smere
Integra nikdy nebude patriť medzi špičku a priestor pod sedlom je skôr
symbolický ako praktický a prilbu tam určite neuskladníte. Dokonca aj súrodenecká
dvojica modelov rady NC750 S a X, ktorá využíva priestor na nádrž ako
kufor má väčší úložný priestor ako Integra. Určitou kompenzáciou je originálny
top case, ktorý vám ponúkne oveľa viacej úložného priestoru. Dizajn však patrí
medzi silné stránky Integry a najmä ak patríte medzi športovo ladených
jazdcov, tak dynamické línie dizajnu vás určite potešia. Ako celok naviac
Initegra dokáže osloviť aj náročného zákazníka, čo je tak trochu paradox,
pretože dvojica súrodencov rady NC750 postavených na rovnakej platforme je
naopak namierená skôr na menej náročných a začínajúcich zákazníkov .
Podvozok motorky
Na rad prichádza
podvozok, ktorý asi najvýraznejšie oddeľuje Integru od bežného skútra. Oceľový
rám tvorí otvorenú dvojitú kolísku a je identický ako na motocykloch rady NC,
motor je tak posunutý viac dopredu, čo má priaznivý vplyv na rozloženie
hmotnosti a tým pádom aj jazdné vlastnosti. Motocyklové sú aj komponenty
pruženia a 17-palcové kolesá na oboch koncoch. Motor s valcami
naklonenými dopredu naviac výrazne znižuje ťažisko, čo sa priaznivo odzrkadľuje
na ľahkom ovládaní. Jazdné vlastnosti tak znesú porovnanie skôr so športovým
naháčom ako tradičným skútrom. Zo skútrov sa jazdnými vlastnosťami približuje
snáď len TMAX, no ten je v inej cenovej hladine a dá sa teda povedať,
že Honda ponúka viac muziky za menej peňazí.
Univerzálny dvojvalec
Radový dvojvalec
prešiel od svojej premiéry niekoľkými úpravami a v súčasnej podobe má
obsah 745 ccm a disponuje maximálnym výkonom 55 k, čo je z pohľadu
maxiskútrov výborná hodnota a za pomoci dvojspojkového automatu DCT si
užívate nadštandardnú dynamiku, ktorá zatieni tradičnú variátorovú konkurenciu.
Okrem dynamiky sa motor môže pochváliť aj mimoriadne nízkou spotrebou
a nemá problém dostať sa hlboko pod 4 l/100km, čo pri viac ako 14-litrovej
nádrži zaručuje dojazd porovnateľný s diaľkovými cestovateľmi. Naviac
vďaka prevodovke DCT na Integre nenájdete páčku spojky a jazdíte rovnako
ako so skútrom. Stačí zvoliť jazdný režim, pootočiť plynovou rukoväťou
a ide sa.
Skutočný univerzál
Čas strávený
v sedle Integry som si maximálne užíval, pretože z môjho pohľadu je
to vozidlo, ktoré spája komfort a praktickosť skútra s jazdnými
vlastnosťami a výkonom motocykla tým najlepším možným spôsobom. Jazdné vlastnosti
a dynamika, ktoré sú z pohľadu motorky možno priemerné mi v sedle
Integry prišli ako výborné a patrične som si užíval športové tempo. Je
síce pravda, že pruženie je namierené skôr na komfortnú jazdu, no ovládanie je
presné a ľahké, pričom podvozok ma zakaždým podržal. Rýchle presuny po
diaľnici ľahko nad rýchlostný limit opäť bez problémov aj vďaka veľmi dobrej
ochrane pred vetrom. Každodenné presuny po meste boli hračkou vďaka prítomnosti
automatu, ktorý vám čas v sedle maximálne spríjemnil. Dokonca som konečne
našiel správny režim na prevodovke DCT, ktorý presne vyhovoval môjmu jazdnému
štýlu a nemusel som jazdiť v manuálnom režime. V minulosti tu
bol len úsporný režim Drive, ktorý okamžite po rozbehu rýchlo odradil smerom
nahor a motor stratil dynamiku. Potom tu bol už len režim Sport, ktorý
naopak vytáčal prevody do maxima skôr ako preradil. Na novej Integre je
možností viac a ako ideálny prevod sa ukázal režim S1, ktorý je súčasťou
nového športového režimu. Prevodovka sa nebránila vysokým otáčkam, no zároveň
dokázala v meste po chvíli odradiť a udržiavať pohodové tempo. Mimo
mesto na nižších prevodoch rýchlo akceleroval, no po rýchlom rozbehu odradil a stačilo
udržiavať rýchlosť. Keď bolo treba obehnúť, prevodovka okamžite podradila
a rýchlo a bezpečne som obehol. Manuálny režim som zrazu využíval len
minimálne.
Komfortom sa
Integra vyrovná skútrovskej konkurencii a ani presuny na väčšie
vzdialenosti neboli nijak únavné. Chýbajúce úložné priestory určite môžeme
považovať za slabšiu stránku inak skvelej Integry, no riešením je kúpa
spomínaného kufra a pri nadobúdacej cene Hondy, ktorá je v porovnaní s konkurenciou
citeľne nižšia vás táto investícia nebude až tak bolieť. Potom si už môžete
užívať jeden z a najuniverzálnejších motocyklov – skútrov na trhu.
Honda Integra
Cena: 8 650 Eur
Motor: 745 ccm, 8
ventilov, SOHC, R2
Výkon: 55
k pri 6 250 ot./min.
Krút. moment: 68
Nm pri 4 750 ot./min.
Prevodovka:
automatická dvojspojkova DCT, reťaz
Rozmery (D x Š x V):
2 195 x 810 x 1 440 mm
Rám: priehradový,
pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 238 kg (pohotovostná)
Rázvor: 1 525 mm
Výška sedla: 790 mm
Objem pal. nádrže:
14,1 l
Pneu: vpredu:
120/70-17, vzadu: 160/60-17
Motocykel na test
zapožičal: Honda Motor Limited SK, o. z.
Test bol
uverejnený v časopise Motomagazin 9
/ 2016