Pre bežné tlmiče pruženia v motocykloch sa používajú minerálne a syntetické oleje. Ide o oleje s malou viskozitou, ale požiadavka na olej do tlmičov pruženia nie je vždy rovnaká, záleží na konštrukcii tlmiča. Pre tlmiče pruženia určitého konštrukčného prevedenia a zaručovaných parametrov je potreba olej, ktorý má pomerne úzky rozsah viskozity. Dnes sú už väčšinou teleskopické tlmiče dvojčinné (t.j.: tlmia v oboch smeroch, aj pri stláčaní aj pri rozťahovaní), toto konštrukčné riešenie bolo vynútené aj použitím vinutých pružín ako pružiacich prvkov. Funkcia tlmiča je že pôsobí tlmiacou silou proti vzájomnému kmitavému pohybu neodpruženej a odpruženej hmoty motocykla. Tlmiaca sila vzniká škrtením prietoku oleja, vyvolaného pohybom piesta vo valci tlmiča. Škrtenie sa deje pružinovými alebo planžetovými ventilmi v pieste, ich nastavením sa dá tlmiaca sila v určitom rozsahu regulovať. Tlmiče sú väčšinou rozoberateľné, čo znamená, že sa môžu opravovať, meniť v nich olej alebo ho doplňovať. No napriek tomu sa vyžaduje aby mal olej v tlmiči dlhú životnosť, pracovná teplota môže dosiahnuť až 70ºC. Pri používanej konštrukcii tlmičov pôsobia na piestnicu veľké bočné sily, hlavne pri brzdení. Z funkcie tlmiča môžeme odvodiť požiadavky na vlastnosti oleja do tlmičov pruženia.
Je to predovšetkým vhodná viskozita a jeho malá závislosť na teplote. Konštantnú viskozitu dosiahnuť nemožno, a preto pri chladnejšom počasí a mraze sú tlmiče vždy tvrdšie. Zvýšením odporom oleja pri prietoku cez ventily sa vyvinie veľké množstvo tepla, takže olejová náplň sa rýchlo ohrieva a funkcia tlmiča sa upraví. Značná chemická námaha a požiadavka dlhej životnosti vyžaduje olej aditivovať vhodnými antioxidačnými prípravkami kombinovanými s prísadou proti korózii. Doteraz je problém zaistiť mazaciu schopnosť oleja vzhľadom k vznikajúcim značným tlakom v tlmiči. Bežné protioderové prísady nie sú dosť účinné, a preto sa v usadeninách v tlmiči po dlhej prevádzke vždy nachádza oter z opotrebovania. Pretože sa pri práci tlmiča môže do oleja dostať vzduch, je dôležité znížiť sklon oleja k peneniu vhodnou prísadou. Pena v oleji sa môže prejavovať tvrdými rázmi v tlmiči, rovnako ako aj nedostatok oleja.