Connect with us

Motoporadňa

Oleje pre tlmiče

Publikovaný

on

01 Pre bežné tlmiče pruženia v motocykloch sa používajú minerálne a syntetické oleje. Ide o oleje s malou viskozitou, ale požiadavka na olej do tlmičov pruženia nie je vždy rovnaká, záleží na konštrukcii tlmiča. Pre tlmiče pruženia určitého konštrukčného prevedenia a zaručovaných parametrov je potreba olej, ktorý má pomerne úzky rozsah viskozity. Dnes sú už väčšinou teleskopické tlmiče dvojčinné (t.j.: tlmia v oboch smeroch, aj pri stláčaní aj pri rozťahovaní), toto konštrukčné riešenie bolo vynútené aj použitím vinutých pružín ako pružiacich prvkov. Funkcia tlmiča je že pôsobí tlmiacou silou proti vzájomnému kmitavému pohybu neodpruženej a odpruženej hmoty motocykla. Tlmiaca sila vzniká škrtením prietoku oleja, vyvolaného pohybom piesta vo valci tlmiča. Škrtenie sa deje pružinovými alebo planžetovými ventilmi v pieste, ich nastavením sa dá tlmiaca sila v určitom rozsahu regulovať. Tlmiče sú väčšinou rozoberateľné, čo znamená, že sa môžu opravovať, meniť v nich olej alebo ho doplňovať. No napriek tomu sa vyžaduje aby mal olej v tlmiči dlhú životnosť, pracovná teplota môže dosiahnuť až 70ºC. Pri používanej konštrukcii tlmičov pôsobia na piestnicu veľké bočné sily, hlavne pri brzdení. Z funkcie tlmiča môžeme odvodiť požiadavky na vlastnosti oleja do tlmičov pruženia.

Je to predovšetkým vhodná viskozita a jeho malá závislosť na teplote. Konštantnú viskozitu dosiahnuť nemožno, a preto pri chladnejšom počasí a mraze sú tlmiče vždy tvrdšie. Zvýšením odporom oleja pri prietoku cez ventily sa vyvinie veľké množstvo tepla, takže olejová náplň sa rýchlo ohrieva a funkcia tlmiča sa upraví. Značná chemická námaha a požiadavka dlhej životnosti vyžaduje olej aditivovať vhodnými antioxidačnými prípravkami kombinovanými s prísadou proti korózii. Doteraz je problém zaistiť mazaciu schopnosť oleja vzhľadom k vznikajúcim značným tlakom v tlmiči. Bežné protioderové prísady nie sú dosť účinné, a preto sa v usadeninách v tlmiči po dlhej prevádzke vždy nachádza oter z opotrebovania. Pretože sa pri práci tlmiča môže do oleja dostať vzduch, je dôležité znížiť sklon oleja k peneniu vhodnou prísadou. Pena v oleji sa môže prejavovať tvrdými rázmi v tlmiči, rovnako ako aj nedostatok oleja.

7 komentárov

1 komentár

  1. zeleno

    24. januára 2006 at 10:59

    Nároky na ten olej sú naozaj vysoké. V lete po pretekoch musel mať aj vyše 100 stupňov.
    V dávnejších dobách, keď bol len klasický tlmičový olej, používali sme do zadného teleskopu leteckú hydraulickú kvapalinu,
    čo išla do podvozkov na Miginu. Skúšali sme aj nahriatie autogénom, tlmil tak isto ako studený.

  2. tlmic

    24. januára 2006 at 17:53

    Na mojom skutry mam kapalinovo-plynove tlmice, ak sa teda nemylim. Daju sa aj taketo veci zrepasovat? Ked som prerazil ten zadny tak som marne skumal ako to rozobrat a mal som to aj u par mechanikov, ale boli z toho tiez paf. Zeby to bola jednorazovka? Poradte, dakujem.

  3. zeleno

    24. januára 2006 at 21:57

    tlmič: obávam sa, že je to jednorázovka. Kvapalino-plynové tlmiče majú tlakovú náplň v sebe. Olej je pod stálym tlakom a nepení sa. Natlakujú to v nejakom prípravku a hneď indukčne zavaria. Keby sa aj dali rozobrať, doma sa to nedá naplniťplynom. Nie je tak urobený.
    ps: sebe so to robil tak, že som ho rozpílil, opravil čo bolo treba, zvaril, vyvrtal dierku, naplnil inekciou olej a dierku zavaril.
    Nebol už síce plynový, ale fungoval ako bežnej motorke. Len ich musíš mať viac na súčiastky, s dobrým semeringom -ktorý netlmí
    a vytečený, ale s dobrým piestikom.

  4. psik

    24. januára 2006 at 23:38

    zeleno: V princípe ide o čosi podobné, ako plyno-kvapalinové pruženie v Citroenoch. A keďže som sa kedysi zaoberal Citroenmi, mal som kontakty na ľudí, ktorý Citroenové „gule“ dokázali repasovať. Ak bude záujem, môžem sa skúsiť kontaktovať ich znovu.

  5. tlmic

    25. januára 2006 at 7:13

    zeleno samozrejme ze som to spekuloval vsemozne rozobrat. Potom som kupil aj tak novy a urcite vies co nasledovalo. Ked bol novy namontovany, tak som stary tak ako hovoris rozpilil ,navrtal, zavaril naplnil -len olejom. Lenze tie tlmice na skutroch su tak male-priemer a zdvih, samozrejme ze naplne za „naprstok“ ze to nechce clovece fungovat. Ale ten plyn ………. to som uz na to neprisiel ako tam dostat… 😀 😀 😀 A to este nedostanes ani pruzinu z neho len tak jednoducho, ta je asi tiez u vyrobcu stlacena v pripravku a zo spodu zaistena privarenou podlozkou-na „FURT“…Su to ku..y, musis kupit novy!

  6. zeleno

    25. januára 2006 at 9:16

    tlmič: je to tak, obchod je obchod.
    ps: a just by som nekúpil nový, ale prerobil vyradený z inej moto, alebo auta. 😁 😁 😁
    / čo stál?/

  7. tlmic

    25. januára 2006 at 11:43

    zeleno predny 5000 a taktiez zadny. Viem ze som sa obzeral aj po nahrade, ale rozec uchytov nestalceneho je 250mm a nic podobneho som nenasiel, ale asi som slabo patral. Zatial original drzi, ale ak by som ich prerazil, tak uz nekupim novy ani za boha, uz len z principu.

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri