Spravodajstvo

Online správy z testovania Honda CBR600RR a CBR1000RR s ABS

Publikovaný

on

Katar ? Doha 18. – 22. 12. 2008
Spojenie okruhu Losail v katarskej Dohe a Hondy sa pomaly stáva tradíciou a aj v tomto roku mierili naše kroky práve do Kataru, kde sa uskutočnilo posledné tohtoročné testovanie nových modelov. V tomto roku to bolo trochu špecifické testovanie nakoľko Honda predstavila až dva modely a okrem inovovanej 600-vky to bol aj litrový Fireblade, oba vybavené novým elektronickým protiblokovacím systémom ABS.

Revolúcia na okruhu
Kombinácia bezpečnosti ABS a extrémneho zaťaženia brzdného systému na okruhu dokopy príliš nejdú a nájsť kompromis medzi bezpečnosťou ABS a neustálym brzdením na hranici šmyku sa až doteraz nikomu nepodarilo. Zámerne používam slovné spojenie ?až doteraz?, pretože nový kombinovaný systém ABS z dielne Hondy bol vyvíjaný tak, aby splnil parametre plnohodnotného systému ABS, ktorý znesie aj okruhovú záťaž. Na rozdiel od klasického ABS je nový systém Hondy dosť odlišný a rozhodujúce slovo tu má elektronika, ktorá rozhoduje o tom kedy a ako sa aktivuje ABS. Tlakové ventily, ktoré v prípade potreby uvoľnia tlak vyvíjaný na brzdové obloženie nie sú ovládané hydraulikou ako doteraz, ale ovláda ich elektronická riadiaca jednotka. V porovnaní s klasickým ABS je nový systém nielen ľahší, ale využíva aj menej častí vďaka čomu nie je nárast hmotnosti príliš veľký, čo je u superšportov dôležité.

Deň prvý ? slnko, voda a piesok
Práve vďaka ABS sa testovanie natiahlo až na dva dni a prvý bol venovaný správaniu ABS na rôznych povrchoch. Testovacia dráha obsahovala okrem suchého asfaltu aj mokrý pás cesty a dokonca aj úsek posypaný pieskom. Návod bol jednoduchý, rozbehnúť motorku na cca 80 ? 100 km/h a potom poriadne potiahnuť za brzdy. Na suchu to samozrejme nepredstavuje väčší problém, ale na vode a piesku? Na úvod to chcelo trochu odvahy, ale to čo brzdy dokazovali na vode a piesku bolo neuveriteľné. Pocit istoty a stabilita na ľubovoľnom povrchu je dokonalý. Na rozdiel od bežného ABS nebolo v páčkach cítiť žiadne pulzovanie a aj koleso spomaľovalo mimoriadne plynulo bez trhavých pohybov, ktoré ABS so sebou prináša. Tu sa naplno prejavilo aj športové nastavenie tohto systému a na zlomok urobiť krátke ?stoppie? na prednom kolese na mokrom povrchu nebol problém. Do kategórie superšportov prináša tento systém naozaj vysokú mieru bezpečnosti.

Deň druhý ? okruh
Druhý deň sme sa s oboma modelmi presunuli na okruh, kde sme mali možnosť vyskúšať si verziu s ABS aj bez neho. 600-vka bola síce mierne inovovaná aj po motorickej stránke, ale testovanie bolo najmä o ABS. Katarský okruh je náročný svojím profilom a ponúka pár miest na dokonalé preverenie bŕzd. Celý deň na okruhu však skončil konštatovaním, že rozdielov medzi brzdami s ABS a bez neho veľa nebolo. V skutočnosti to znamená dobrú správu a len to podtrhuje fakt, že brzdy fungujú vynikajúco. Dostať sa do situácie kedy musí zasiahnuť ABS som zažil minimum a aj tie prebehli bez nežiaduceho natiahnutia brzdnej dráhy. Dokonca ani 10 kg váhy naviac, ktoré systém ABS prináša nepredstavovali žiaden problém a na ovládanie nemali žiaden negatívny vplyv. Na 600-vke aj veľkom Fireblade sa ABS správalo veľmi podobne a malo minimálny vplyv na jazdu. Hranica kedy ABS zasiahne je nastavená naozaj poriadne vysoko a na okruhu ovplyvňuje jazdu len minimálne. V praxi to znamená, že pre 85% jazdcov predstavuje tento systém výhodu aj na okruhu a dodáva im pocit istoty pri brzdení, ktorú inak nemali. No a pre zostávajúcich 15% naozaj rýchlych jazdcov možno ABS prínosom nie je, no tí väčšinou nepoužívajú superšport aj na bežnú jazdu po meste a pohybujú sa výlučne na okruhu.

Podrobná reportáž z testovania bude uverejnená v Motomagazine 03/09 (v predaji od 20. 02 2009).

Online správy z testovania Honda CBR600RR a CBR1000RR s ABS

13 komentárov

Najčítanejšie

Exit mobile version