Katar ? Doha 18. – 22. 12. 2008 Spojenie okruhu Losail v katarskej Dohe a Hondy sa pomaly stáva tradíciou a aj v tomto roku mierili naše kroky práve do Kataru, kde sa uskutočnilo posledné tohtoročné testovanie nových modelov. V tomto roku to bolo trochu špecifické testovanie nakoľko Honda predstavila až dva modely a okrem inovovanej 600-vky to bol aj litrový Fireblade, oba vybavené novým elektronickým protiblokovacím systémom ABS.
Revolúcia na okruhu Kombinácia bezpečnosti ABS a extrémneho zaťaženia brzdného systému na okruhu dokopy príliš nejdú a nájsť kompromis medzi bezpečnosťou ABS a neustálym brzdením na hranici šmyku sa až doteraz nikomu nepodarilo. Zámerne používam slovné spojenie ?až doteraz?, pretože nový kombinovaný systém ABS z dielne Hondy bol vyvíjaný tak, aby splnil parametre plnohodnotného systému ABS, ktorý znesie aj okruhovú záťaž. Na rozdiel od klasického ABS je nový systém Hondy dosť odlišný a rozhodujúce slovo tu má elektronika, ktorá rozhoduje o tom kedy a ako sa aktivuje ABS. Tlakové ventily, ktoré v prípade potreby uvoľnia tlak vyvíjaný na brzdové obloženie nie sú ovládané hydraulikou ako doteraz, ale ovláda ich elektronická riadiaca jednotka. V porovnaní s klasickým ABS je nový systém nielen ľahší, ale využíva aj menej častí vďaka čomu nie je nárast hmotnosti príliš veľký, čo je u superšportov dôležité.
Deň prvý ? slnko, voda a piesok Práve vďaka ABS sa testovanie natiahlo až na dva dni a prvý bol venovaný správaniu ABS na rôznych povrchoch. Testovacia dráha obsahovala okrem suchého asfaltu aj mokrý pás cesty a dokonca aj úsek posypaný pieskom. Návod bol jednoduchý, rozbehnúť motorku na cca 80 ? 100 km/h a potom poriadne potiahnuť za brzdy. Na suchu to samozrejme nepredstavuje väčší problém, ale na vode a piesku? Na úvod to chcelo trochu odvahy, ale to čo brzdy dokazovali na vode a piesku bolo neuveriteľné. Pocit istoty a stabilita na ľubovoľnom povrchu je dokonalý. Na rozdiel od bežného ABS nebolo v páčkach cítiť žiadne pulzovanie a aj koleso spomaľovalo mimoriadne plynulo bez trhavých pohybov, ktoré ABS so sebou prináša. Tu sa naplno prejavilo aj športové nastavenie tohto systému a na zlomok urobiť krátke ?stoppie? na prednom kolese na mokrom povrchu nebol problém. Do kategórie superšportov prináša tento systém naozaj vysokú mieru bezpečnosti.
Deň druhý ? okruh Druhý deň sme sa s oboma modelmi presunuli na okruh, kde sme mali možnosť vyskúšať si verziu s ABS aj bez neho. 600-vka bola síce mierne inovovaná aj po motorickej stránke, ale testovanie bolo najmä o ABS. Katarský okruh je náročný svojím profilom a ponúka pár miest na dokonalé preverenie bŕzd. Celý deň na okruhu však skončil konštatovaním, že rozdielov medzi brzdami s ABS a bez neho veľa nebolo. V skutočnosti to znamená dobrú správu a len to podtrhuje fakt, že brzdy fungujú vynikajúco. Dostať sa do situácie kedy musí zasiahnuť ABS som zažil minimum a aj tie prebehli bez nežiaduceho natiahnutia brzdnej dráhy. Dokonca ani 10 kg váhy naviac, ktoré systém ABS prináša nepredstavovali žiaden problém a na ovládanie nemali žiaden negatívny vplyv. Na 600-vke aj veľkom Fireblade sa ABS správalo veľmi podobne a malo minimálny vplyv na jazdu. Hranica kedy ABS zasiahne je nastavená naozaj poriadne vysoko a na okruhu ovplyvňuje jazdu len minimálne. V praxi to znamená, že pre 85% jazdcov predstavuje tento systém výhodu aj na okruhu a dodáva im pocit istoty pri brzdení, ktorú inak nemali. No a pre zostávajúcich 15% naozaj rýchlych jazdcov možno ABS prínosom nie je, no tí väčšinou nepoužívajú superšport aj na bežnú jazdu po meste a pohybujú sa výlučne na okruhu.
Podrobná reportáž z testovania bude uverejnená v Motomagazine 03/09 (v predaji od 20. 02 2009).
Online správy z testovania Honda CBR600RR a CBR1000RR s ABS
Nerd a KankoXF pravdou je, že tento systém ABS funguje aj na superšportoch a jeho najväčším prínosom je, že má len minimálny vplyv na jazdné vlastnosti a aktivuje sa skutočne až v poslednom momente. Na tom sa zhodli všetci prítomní, ktorých rozhodne nebolo málo. Okrem prítomných novinárov sa prezentácie aktívne zúčastnil aj Jonathan Rea jazdec z tímu Ten Kate Honda a tohtoročný vicemajster MS Supersport, ktorý rovnako nemal najmenší problém s ABS na superšporte.
V závere článku som sa snažil naznačiť kto môže mať najväčší úžitok z tohto nového systému. Ak máte SS v racových kapotách a na okruh si ho doveziete pekne na vozíku, tak ABS je zbytočné a nepomôže vám k lepším časom. Na druhej strane, ak sa na okruh dostanete 1-2x do roka, poprípade vôbec a jazdíte najmä v bežnej premávke, tak vám tento systém môže zachrániť život, keď budete nútený riešiť nejakú krízovku. Práve táto skupina jazdcov, ktorých je na cestách najviac bude mať najväčší úžitok z ABS na superšporte.
Potom je tu ešte jeden dôvod, ktorý na prvý pohľad možno nie je až tak dôležitý, ale v blízkej budúcnosti môže byť rozhodujúci pre ďalšie smerovanie triedy civilných superšportov. Počas prvej oficiálnej prezentácie tohto systému v lete t.r. v Nemecku si Honda okrem vybraných novinárov pozvala aj zástupcov európskych zákonodarcov. Nie je žiadnym tajomstvom, že úradníkom v Bruseli začínajú motocykle a najmä ich stúpajúca nehodovosť stále viac prekážať. Superšporty sú v ich očiach doslova exemplárnym prípadom smrteľne nebezpečného dopravného prostriedku (180-koňová raketa bez akýchkoľvek prvkov aktívnej alebo pasívnej bezpečnosti). Je úlohou výrobcov presvedčiť ich, že robia všetko preto, aby sa superšporty stali bezpečnejšími a majú rovnaké právo jazdiť po bežných komunikáciách, ako ktorékoľvek auto vybavené najnovšími bezpečnostnými systémami, pretože ak sa nič neudeje, tak o toto právo môžeme veľmi rýchlo prísť a potom bude neskoro. V tomto smere môžeme Honde len poďakovať za aktivitu a dúfať, že aj ďalšie značky budú nasledovať.
Tamasi ja sa s tebou vobec nehadam 🙂 videl som na SS aj vacsie hovadiny ako ABS. problem je, ze pritomnost abs prida neskusenym jazdcom (ktori na takych motorkach nemaju co robit) akurat tak pocit „nesmrtelnosti“.
taketo motorky nemaju co v premavke robit…….
Moje vyjadrenie bolo mienene v podobnom duchu ako posledny prispevok od nerd .
Mam taky dojem, ze ako nadupane auta (vykon aj bezpecnostne systemy) urobili iba to, ze „kazdiy“ dilinko si mysli, ze neplatia fyzikalne zakony, lebo ABS, lebo ESP, lebo… lebo… Vid co urobi 5 cm snehu na SK cestach.
Nechcem sa vyjadrit k EU a jej komisii! To je fakt skoda casu a namahy. (RVHP bolo oproti tomu fungujuca a uzitocna institucia 😟 )
Pravda je, že motorka sama o sebe za nič nemôže a všetko je aj tak v hlave človeka čo ju riadi, takže či má susperšport ABS alebo nie, tak pre niekoho to aj tak nič nerieši, no ak by som momentálne riešil nový SS, tak by som nad ABS určite porozmýšlal
Ja tiez nie som zastanca ABS-ok, ale zrovna som dopozeral video z testu a poviem, ze ma to fakt presvedčilo. Brzda na mokrej vozovke a na piesku pri 120 tak to ano. A chlapi robili male stopy(20-30cm) bez problemov. A povedzme si uprimne kolko percent motorkarov vie robit take skutočne metrové stopy, podla mna málo.
Pôvodne som tiež myslel, že to bude vypínatľné, ale argument Hondy je, že ABS by potom strácalo zmysel. Pre tých čo nechcú jazdiť s ABS preto ponúka aj verziu bez protiblokovacieho systému.
Campa asi si nepostrehol slovíčka „ak by som“, ale sviatky sú inak ok, v kuse sa prežieram a na gauči už mám vyležané svoje miesto 😁
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
misi
22. decembra 2008 at 16:51
Ta CBR 1000 RR v REPSOL prevedeni je vauuuuu…….. 😶
nerd
23. decembra 2008 at 18:08
Dokonca ani 10 kg váhy naviac 😶 co je na tom lahsie?! sak stare systemy maju 5-7kg 😛
abs na supersporte nema co hladat 😁
kankoXF
24. decembra 2008 at 20:46
Tak tak… NA SS ziaden ABS. To ako keby Loeb na WRC mal ABS s brzdovym asistentom… 🤣
Tamasi
27. decembra 2008 at 12:28
Nerd a KankoXF pravdou je, že tento systém ABS funguje aj na superšportoch a jeho najväčším prínosom je, že má len minimálny vplyv na jazdné vlastnosti a aktivuje sa skutočne až v poslednom momente. Na tom sa zhodli všetci prítomní, ktorých rozhodne nebolo málo. Okrem prítomných novinárov sa prezentácie aktívne zúčastnil aj Jonathan Rea jazdec z tímu Ten Kate Honda a tohtoročný vicemajster MS Supersport, ktorý rovnako nemal najmenší problém s ABS na superšporte.
V závere článku som sa snažil naznačiť kto môže mať najväčší úžitok z tohto nového systému. Ak máte SS v racových kapotách a na okruh si ho doveziete pekne na vozíku, tak ABS je zbytočné a nepomôže vám k lepším časom. Na druhej strane, ak sa na okruh dostanete 1-2x do roka, poprípade vôbec a jazdíte najmä v bežnej premávke, tak vám tento systém môže zachrániť život, keď budete nútený riešiť nejakú krízovku. Práve táto skupina jazdcov, ktorých je na cestách najviac bude mať najväčší úžitok z ABS na superšporte.
Potom je tu ešte jeden dôvod, ktorý na prvý pohľad možno nie je až tak dôležitý, ale v blízkej budúcnosti môže byť rozhodujúci pre ďalšie smerovanie triedy civilných superšportov. Počas prvej oficiálnej prezentácie tohto systému v lete t.r. v Nemecku si Honda okrem vybraných novinárov pozvala aj zástupcov európskych zákonodarcov. Nie je žiadnym tajomstvom, že úradníkom v Bruseli začínajú motocykle a najmä ich stúpajúca nehodovosť stále viac prekážať. Superšporty sú v ich očiach doslova exemplárnym prípadom smrteľne nebezpečného dopravného prostriedku (180-koňová raketa bez akýchkoľvek prvkov aktívnej alebo pasívnej bezpečnosti). Je úlohou výrobcov presvedčiť ich, že robia všetko preto, aby sa superšporty stali bezpečnejšími a majú rovnaké právo jazdiť po bežných komunikáciách, ako ktorékoľvek auto vybavené najnovšími bezpečnostnými systémami, pretože ak sa nič neudeje, tak o toto právo môžeme veľmi rýchlo prísť a potom bude neskoro. V tomto smere môžeme Honde len poďakovať za aktivitu a dúfať, že aj ďalšie značky budú nasledovať.
Frank
27. decembra 2008 at 12:55
Super Honda je fakt kanón. verím, že sa dostanem na 600 -vku niekde na okruhu. Bola by to paráda prevetrať to tam. 😁
nerd
27. decembra 2008 at 17:31
Tamasi ja sa s tebou vobec nehadam 🙂 videl som na SS aj vacsie hovadiny ako ABS. problem je, ze pritomnost abs prida neskusenym jazdcom (ktori na takych motorkach nemaju co robit) akurat tak pocit „nesmrtelnosti“.
taketo motorky nemaju co v premavke robit…….
kankoXF
27. decembra 2008 at 22:06
Moje vyjadrenie bolo mienene v podobnom duchu ako posledny prispevok od nerd .
Mam taky dojem, ze ako nadupane auta (vykon aj bezpecnostne systemy) urobili iba to, ze „kazdiy“ dilinko si mysli, ze neplatia fyzikalne zakony, lebo ABS, lebo ESP, lebo… lebo… Vid co urobi 5 cm snehu na SK cestach.
Nechcem sa vyjadrit k EU a jej komisii! To je fakt skoda casu a namahy. (RVHP bolo oproti tomu fungujuca a uzitocna institucia 😟 )
Tamasi
28. decembra 2008 at 18:20
Pravda je, že motorka sama o sebe za nič nemôže a všetko je aj tak v hlave človeka čo ju riadi, takže či má susperšport ABS alebo nie, tak pre niekoho to aj tak nič nerieši, no ak by som momentálne riešil nový SS, tak by som nad ABS určite porozmýšlal
campa
29. decembra 2008 at 7:05
Miro, Miro – tak to sú vianoce!!!!! ŽE dobre ti je!
😉 😉 😇 👋
kankoXF
29. decembra 2008 at 14:23
Tamasi povedzme, ze OK. Ale, urcite jedine vypinatelny. Viem co robi nevypinatelne ABS na snehu v horach na aute.
p.s.: Inak urcite by mali davat na SS este aj ESP. 🤣 🤣 😘
Alexius
29. decembra 2008 at 16:34
No chcel by som si to odskušať hlevne tu 1000-ku, to asi ju poriadne ani na predne kolo nedostanem … 😠
misi
30. decembra 2008 at 1:12
Ja tiez nie som zastanca ABS-ok, ale zrovna som dopozeral video z testu a poviem, ze ma to fakt presvedčilo. Brzda na mokrej vozovke a na piesku pri 120 tak to ano. A chlapi robili male stopy(20-30cm) bez problemov. A povedzme si uprimne kolko percent motorkarov vie robit take skutočne metrové stopy, podla mna málo.
Tamasi
30. decembra 2008 at 12:07
Pôvodne som tiež myslel, že to bude vypínatľné, ale argument Hondy je, že ABS by potom strácalo zmysel. Pre tých čo nechcú jazdiť s ABS preto ponúka aj verziu bez protiblokovacieho systému.
Campa asi si nepostrehol slovíčka „ak by som“, ale sviatky sú inak ok, v kuse sa prežieram a na gauči už mám vyležané svoje miesto 😁