V piatok 30. decembra 2005 sa stala tragická
dopravná nehoda na diaľnici pri Bratislave. Jej účastníkmi boli aj vodiči
kamiónov. Opätovne sa rozprúdila diskusia týkajúca sa oprávnení polície
kontrolovať technický stav najmä nákladných motorových vozidiel a sankcionovať
vodičov pre zlý technický stav. Nakoľko sa k oprávneniam polície v tejto
otázke vyjadrovali viacerí hovorcovia iných inštitúcií a ich vyjadrenia boli
nepresné a častokrát nepravdivé, publikujeme vyhlásenie Prezídia PZ SR.
Prezídium Policajného zboru (Odbor
dopravnej polície) za obdobie od 1.1.2005 až doposiaľ opakovane niekoľkokrát
upozorňovalo na tento stav MDPT SR. V uznesení vlády SR č. 391/2005 zo dňa
18.5.2005 je povinnosť MDPT SR zabezpečiť výkon ustanovení tohto zákona účinnou
vyhláškou a nariadeniami vlády SR s termínom IHNEĎ. /dopravno-bezpečnostná legislatíva, p. č. E.1/
Pred účinnosťou zákona mohol policajt v cestnej
premávke kontrolovať takmer všetko, čo sa týkalo technického stavu vozidla
a jeho komponentov a vyvodzovať za zistené nedostatky aj príslušné sankčné
opatrenia napr. uložiť pokutu, alebo zadržať osvedčenie o evidencii.
Čo polícia od 1.3.2005 v dôsledku
zrušenia vykonávacích vyhlášok nemôže kontrolovať
Z hľadiska vykonávania kontrol v cestnej
premávke orgánmi Policajného zboru jenajväčším problémom, že neboli
vydané vykonávacie predpisytýkajúce sa :
2. podrobnosti
o nespôsobilosti alebo technickej nespôsobilosti vozidla na premávku
na pozemných komunikáciách /§ 24 ods. 6/
Do nadobudnutia účinnostizákona č. 725/2004 Z. z.bolitechnické podmienky premávky vozidiel na pozemných komunikáciách upravené vyhláškou MDPT SR
č. 116/1997 Z. z., ktorou sa vykonávali niektoré ustanovenia zákona NR SR
o premávke na pozemných komunikáciách, ktorá bola zrušená nadobudnutím účinnosti
tohto zákona.
Predmetná vyhláška vo svojich ustanoveniach priamo
a konkrétne ustanovovala podmienky, ktoré museli spĺňať jednotlivé komponenty
vozidla. V dôsledku jej zrušenia polícia nemôže kontrolovať napr.:
brzdy, riadenie, výhľad z miesta vodiča, ovládacie
a kontrolné zariadenia, kolesá, pneumatiky, karosériu, výfukový systém,
osvetlenie a svetlomety, zasklenie vozidla, spájacie zariadenia, nárazníky,
výbavu bicykla a pod. Táto vyhláška tiež konkrétne ustanovovala technickú
nespôsobilosť vozidla na cestnú premávku, t.j. kedy vozidlo muselo byť ihneď
vyradené z cestnej premávky do času kým sa závady neodstránia. Išlo najmä
o slabý účinok bŕzd, veľkú vôľu v riadení, deformáciu náprav, poškodenie čelného
skla, poškodenie pruženia a tlmičov, zjavné unikanie paliva alebo oleja, poruchy
v osvetlení, zjavné poškodenie podvozku alebo karosérie a pod.
V súčasnej dobe nie je ustanovená povinná
výbava vozidiel. Policajt v premávke nemôže
kontrolovať, či je vozidlo vybavené napr. prenosným výstražným trojuholníkom,
náhradným kolesom, náhradnými žiarovkami, kľúčom na matice kolies, zdvihákom
vozidla a prípadne i hasiacim prístrojom alebo snehovými reťazami v zimnom
období pre určité kategórie vozidiel.
MDPT SR tvrdí,
že polícia sa môže riadiť smernicami Európskej únie. Tie však musia byť
aproximované do našej legislatívy. Doposiaľ bolo vydané len jedno aproximačné
nariadenie vlády SR, ktoré je použiteľné pri kontrole v premávke na pozemných
komunikáciách a to č. 406/2005 Z. z. o technických požiadavkách na hĺbku dezénu
jazdnej plochy pneumatík určitých kategórii motorových vozidiel a ich prípojných
vozidiel. V zmysle tohto nariadenia minimálna hĺbka dezénu pre vozidlá kategórie
M1 ? osobné vozidlá, N1-nákladné vozidlá do celkovej hmotnosti 3500 kg, O1 ?
prípojné vozidlá do celkovej hmotnosti 750 kg a O2 ? prípojné vozidlá do
celkovej hmotnosti 3500 kg je ustanovená na 1,6 mm.
Pre ostatné vozidlá napr. kamióny,
autobusy, motocykle príp. iné kategórie vozidiel minimálna hĺbka dezénu
v súčasnej dobe nie je upravená a mal by to upravovať
všeobecne záväzný právny predpis vydaný Ministerstvom dopravy, pôšt
a telekomunikácií SR k § 24 ods. 6 predmetného zákona.
Z uvedeného je zrejmé, že rozsah oprávnení na
kontrolu technického stavu vozidiel a ich výbavy je v porovnaní
s predchádzajúcou úpravou značne obmedzený.
Čo polícia kontrolovať môže
Polícia môže kontrolovať a prípadne uložiť sankcie vtedy, keď vozidlo nespĺňa
ustanovené podmienky a je nespôsobilé pre premávku na pozemných komunikáciách /§
24 ods. 1 písm. a) zákona s poukazom na § 21 ods. 2 zákona/, len v týchto
prípadoch:
nie je schválené na premávku na pozemných
komunikáciách,
sa nezhoduje so schváleným typom alebo na
ktorom boli vykonané neoprávnené zásahy do systému, komponentu alebo
samostatnej technickej jednotky, alebo ktoré je dodatočne vybavené
neschváleným systémom, komponentom alebo samostatnou technickou jednotkou,
poškodzuje pozemné komunikácie nad prípustnú
mieru,
nie je prihlásené do evidencie vozidiel
v Slovenskej republike, ak tejto povinnosti podlieha, alebo do evidencie
vozidiel iného štátu okrem novo zakúpeného vozidla podliehajúceho prihláseniu
do evidencie vozidiel, ktoré je vybavené platnou tabuľkou so zvláštnym
evidenčným číslom,
nie je vybavené platnou tabuľkou alebo
tabuľkami s evidenčným číslom alebo osobitným evidenčným číslom, alebo
zvláštnym evidenčným číslom, ak takej povinnosti podlieha, alebo platnou
tabuľkou alebo tabuľkami s evidenčným číslom iného štátu,
nemá doklad o poistení zodpovednosti za škodu
spôsobenú prevádzkou motorového vozidla,
nemá osvedčenie o evidencii podľa § 23 ods. 1
zákona alebo technické osvedčenie vozidla podľa § 23 ods. 4 zákona,
nemá platné
osvedčenie o technickej kontrole podľa § 52 zákona,
nemá platné osvedčenie o emisnej kontrole
podľa § 70 zákona,
nemá identifikačné číslo vozidla VIN zhodné
s identifikačným číslom vozidla VIN uvedeným v osvedčení o evidencii alebo
technickom osvedčení vozidla, ak bolo také číslo vozidlu pridelené.
Na
technickú nespôsobilosť vozidla sa tiež vzťahuje ustanovenie § 21 ods. 3
citovaného zákona v zmysle ktorého sa v premávke na pozemných komunikáciách
nesmie prevádzkovať ani:
1. historické vozidlo, ktoré nemá platný preukaz
historického vozidla, nie je vybavené platným osvedčením o pridelení zvláštneho
evidenčného čísla a tabuľkou alebo tabuľkami so zvláštnym evidenčným číslom,
2. športové vozidlo, ktoré nemá platný preukaz
športového vozidla, nie je vybavené platným osvedčením o pridelení zvláštneho
evidenčného čísla a tabuľkou alebo tabuľkami so zvláštnym evidenčným číslom pre
športové vozidlo.