Extravagantný turista Spyder som mal možnosť testovať nedávno, v roku 2009, a bol to zážitok na celý život. Prvá skúsenosť je vratká, máte strach a v hlase neistotu – lenže po štarte a následných metroch všetko letí do nenávratna. Začínate sa baviť a tá zábava je tak návyková, že strácate kontrolu nad realitou. Spyder si naozaj treba skúsiť a už nikdy na to nezabudnete. A BRP ma chcú totálne zničiť, verzia RT je plne turistická, teraz fakt neviem, ako budem spávať.
______________________________________________
Originálny koncept Môžeme si ozrejmiť, že Spyder RT má základ v klasickej verzii. Jedná sa o trojkolku, kde je zadné koleso poháňané dvojvalcovým „véčkom“ od Rotaxu. Ten má príjemný nábeh, ktorý nevädne a na jeho charakter, či zvuk nebola žiadna sťažnosť. Čo dokázal ukážkovo, bola čierna „lajna“ po zadnej gume. A, samozrejme, nesmieme zabudnúť na bezpečnosť a tu je toľko elektrických anjelov strážnych, že si ich dáme len v skratke. Najdôležitejší je VSS, stabilizačný systém, ktorý ale spojuje všetku ostatnú elektrickú spleť systémov do jedného celku. TCS poznáme, trakčná kontrola, ktorá je ale naladená tak, že nám povoľuje v priamom smere urvať zadný valec zvaný pneumatika. Pri bočnom náklone už pracuje inak a hlavne sa do toho montuje ďalší systém s názvom SCS. Ten sleduje úplne všetko, zrýchlenie, a to i priečne, náklon, odľahčenie kolies, prácu bŕzd i ABS. To je doplnené systémom EBD, ktorý rozdeľuje prácu brzdného účinku na potrebné koleso. A nakoniec je tu DPS, aktívny posilňovač riadenia, ktorý treba menej nútiť a viac nechať pracovať. To nám pri jazdení mohlo stačiť, ale nemusel nás uspokojiť 44 l kufor v prednej časti a ochrana pred vetrom. A preto tu máme luxusnú verziu SPYDER RT.
______________________________________________
Pohodlie a luxus Moja priateľka sa nesťažovala pri jazde ako spolujazdec, ale mám ju rád a budem ju rozmaznávať, zaobstarám si nový RT. A čo to znamená v praxi? Hlavne sa zmenil dizajn, ten si zachoval ale jednu vlastnosť, ktorú mal aj súrodenec – nik nezostane chladným ak budete v nedeľu opúšťať mesto, v pondelok bude každá čakáreň u chiropraktika plná… Základom je batožinový priestor o veľkosti športového auta – celkovo 155 litrov. Samozrejme si veľké plexi ovládame len pomocou tlačidiel, ktoré sú plne podsvietené. Usadení sme v luxusných sedadlách, kde vodič má plnohodnotnú bedrovú opierku a spolujazdec pohodlné kreslo. Pre spríjemnenie je tu FM/AM audio systém vrátane dvoch reproduktorov, ktoré upravujú hlasitosť podľa rýchlosti ktorou krájate krajinu. Ak máte iPod, jeho funkcie taktiež po uložení na konzolu ovládate na riadidlách, rukoväte sú vyhrievané a na prístrojovke pribudol ukazovateľ teploty motora a stavu paliva. Na rukách je aj ovládanie poloautomatickej päťstupňovej prevodovky, ktorú sa nám podarilo otestovať už minulú sezónu a nesklamala nás, práve naopak. Ten komu nestačí základná výbava si môže doobjednať výkonnejšiu audio sústavu, prípadne LED osvetlenie ovládania, či hmlové svetlá alebo nastaviteľné zadné tlmenie. Všetko je tu orientované na komfort, tempomat, ktorý má jednoduché ovládanie, otváranie batožinového priestoru od vodiča, alebo elektronická parkovacia brzda. Už len farebná prepracovanosť informačného displeja umožňuje sa farebne rýchlo orientovať v ponúkaných informáciách. Spyder RT ale ponúka niečo, čo bolo skôr doménou úpravcov. Môžete si doobjednať príves v rovnakej farbe, ktorý ladí dizajnom a celkovo tak RT pojme spolu s prívesom až 777 l nákladu!
______________________________________________
Neopakovateľný zážitok Spyder nám ponúkol pri výkone 100 koní neopakovateľný zážitok plný športového vyžitia. Motor bol plne dostatočný a model RT ponúkne práve to, čo sa asi od takéhoto stroja očakáva – kvalifikovaného turistu. Už teraz je zrejmé, že tu nič neostalo na náhodu. Komfort a úžitkovosť pretkaná bezpečnosťou nám zaručia to pravé orechové. Jedná sa o ufo ktoré na ceste budí rešpekt a obdiv okolia. A to milujeme všetci. Spyder postavil latku poriadne vysoko a ťažko povedať, či má vôbec dáku konkurenciu.
PS: Spyder má jednu chybu. Ráno ho dáte von, zavriete garáž a v ušiach počujete manželku, že určite buď na obed doma ako si sľúbil. Chyba. Prídete večer ak nie v noci, úsmev ako po Moulin Rouge zábave, nik vás nečaká, kufre zbalené a na akúkoľvek otázku vám možno odpovie kľučka na vchodových dverách. Ale… stojí to za tú zábavu!
______________________________________________
Predstavenie bolo publikované: Motomagazín č.: 4/2010 Text: Dušan „Campa“ Lysák
Test Can-Am Spyder RT Techno nájdete v Motomagazíne č.: 6/2010 – na stánkoch od 21. mája. ______________________________________________
Can-Am Spyder RT MOTOR Typ: kvapalinou chladený štvortaktný dvojvalec do V, rozvod DOHC, 8 ventilov
Vŕtanie x zdvih: 97 x 67,5 mm
Zdvihový objem: 998 ccm
Kompresný pomer: 12,2 : 1
Max. výkon: 100 k pri 7 500 ot./min.
Max. krútiaci moment: 104 Nm pri 5 550 ot./min.
Príprava zmesi: elektronické viacbodové vstrekovanie
Prevodovka: 5-stupňová manuálna / automatická + spiatočka
Sekundárny prevod: remeň
PODVOZOK Rám: jednoduchý kolískový, pozváraný z oceľových profilov
Rozmery (D x Š x V): 2 667 x 1 572 x 1 145 mm
Rázvor: 1 708 mm
Výška sedla: 737 mm
Objem palivovej nádrže: 25 l
Pneu: vpredu: 165/65-R14, vzadu: 225/50-R15
Pruženie: vpredu: dva tlmiče, zdvih 151 mm, vzadu: centrálne uložený centrálny tlmič, zdvih 145 mm
Brzdy: vpredu: 2 x kotúčová, štvorpiestiková, priemer kotúča 260 mm,
vzadu: kotúčová, jednopiestiková priemer kotúča 260 mm
Suchá hmotnosť: 421 kg
Cena: od 19 926 Eur