Testy a recenzie

Predstavenie – Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Publikovaný

on

Nástupca legendy
V posledných rokoch sa japonské značky k populárnej triede veľkých cestných endúr, akoby otočili chrbtom a nechali to všetko na Európanoch. Zatiaľ čo Yamaha, Suzuki a Kawasaki sa v tichosti vytratili, Honda do Varadera investuje len minimum, tak BMW, KTM, Ducati či Triumph svoje modely neustále modernizovali a túto triedu úplne ovládli. Nakoniec je to možno všetko úplne inak a Japonci potrebovali len nabrať dych a nakoniec sa opäť dostanú na samotný vrchol, minimálne Yamaha tak už urobila, pretože nástupca legendárneho modelu Super Ténéré tam jednoznačne smeruje.
______________________________________________

Všestrannosť nadovšetko
Pohľad na moderné cestné enduro odhaľuje motocykel, ktorý okrem schopnosti jazdy v teréne ukrýva v sebe oveľa viac a často dokáže byť motocyklom, ktorý uspokojí nielen vaše cestovateľské chúťky, ale dokáže byť každodenným spoločníkom na presuny po okolí. Ukrýva v sebe aj dušu športovca a cez víkend s ním môžete brúsiť stúpačky cestou na vrchol horského sedla. Presne v tomto duchu sa nesie aj koncept novej Yamahy. Nový veľkoobjemový dvojvalec ponúka dostatok výkonu a krútiaceho momentu v maximálne širokom okruhu využiteľných otáčok, čo umožňuje jeho využitie v rôznom prostredí. Ľahké a obratné ovládanie je ideálne pri pomalej jazde, naopak rýchle a presné riadenie ponúka istotu pri športovej jazde. Maximálna miera komfortu zaručuje dostatok pohodlia aj na dlhých výletoch. Moderné elektronické systémy pomáhajú zvyšovať bezpečnosť jazdy a prispievajú k jazdeckej istote bez toho aby zasahovali do jazdy skúseným jazdcom.
______________________________________________

Moderný dvojvalec
Radový dvojvalec je už dlhé roky súčasťou výrobného programu Yamahy a tento koncept si našiel cestu aj do nového Super Ténéré. Nový motor je vybavený štvoricou ventilov v každom valci ovládaných pomocou rozvodu DOHC. Pri objeme 1 198 ccm dosahuje tento motor maximálny výkon 110 k pri 7 250 otáčkach. Svojím usporiadaním s kľukami vyosenými o 90 stupňov a odpaľovacím intervalom 270 a 450 stupňov má jazdec okamžite k dispozícii hladko narastajúci výkon a reakcia na plynovú rukoväť je okamžitá. Nová pohonná jednotka sa radí medzi najmodernejšie v ponuke Yamahy o čom svedčia aj najmodernejšie elektronické systémy, ktoré sa tu objavili. Systém elektronicky ovládanej škrtiacej klapky (YCC-T) je známy už zo superšportovej rady YZF-R, no v tomto prípade je celý systém ponúkaný v kombinácii s elektronickou trakčnou kontrolou. Tento systém bol pôvodne vyvinutý na okruhovom špeciáli YZF-M1 zo seriálu MotoGP. Senzory monitorujú rýchlosť oboch kolies a v momente keď systém vyhodnotí situáciu ako stratu trakcie, tak okamžite upraví na zlomok sekundy výkon motora. Systém ponúka až dva stupne nastavenia trakčnej kontroly alebo ju môžete vypnúť úplne. Super Ténéré okrem iného ponúka aj systém manuálneho prepínania výkonových máp (D-MODE), kde si jazdec môže vybrať zo športového režimu (Sport) s okamžitou odozvou motora na pootočenie plynovej rukoväť, alebo z turistického režimu (Touring), ktorý ponúka plynulejší a ľahko dávkovateľný výkon.
______________________________________________

Odolný podvozok
Podvozok Super Ténéré bol konštruovaný s jasným zámerom presného a ľahkého ovládania. Minimálny rázvor, nízke ťažisko a nízka hmotnosť boli hlavným cieľom konštruktérov. Menším prekvapením preto môže byť priehradový rám pozváraný z ocele, no v náročných podmienkach je oceľový rám odolnejší ako hliníkový. Pruženie má na starosti plne nastaviteľná predná vidlica typu upside down. Vzadu nájdete centrálne uložený tlmič pruženia, ktorý je rovnako plne nastaviteľný. Na kompletné nastavenie pružiny nepotrebujete vôbec žiadne náradie a nastavenie je tak otázkou pár sekúnd. O náhon zadného kolesa sa už stará bezúdržbový kardanový hriadeľ, ktorý najmä z pohľadu nastavovania, čistenia a mazania je oveľa výhodnejším riešením ako klasická reťaz. Najväčšou novinkou na podvozku však predstavuje úplne nový kombinovaný elektronicky riadený protiblokovací brzdný systém ABS, ktorý výrobca označuje ako Unified Brake System. Senzory, ktoré používa trakčná kontrola využíva aj brzdný systém a v prípade, že systém zistí zablokovanie kolesa, tak dá pokyn hydraulickej jednotke, ktorá plynulo upraví brzdný účinok. V tomto prípade je brzdenie oveľa plynulejšie a vplyv aktivovaného ABS cítiť oveľa menej. Brzdy sú naviac prepojené medzi sebou a v prípade, že brzdíte len prednou brzdou, tak časť brzdného účinku sa prenáša aj na zadné koleso, naopak v prípade, že brzdíte len zadnou brzdou, tak sa žiaden brzdný účinok dopredu neprenáša.
______________________________________________

Dobrodružný turista
Super Ténéré je namierené do kategórie dobrodružných turistov a tomu zodpovedá aj vybavenie nového motocykla. Pneumatiky o rozmeroch 110/80-19 vpredu a 150/70-17 vzadu sú obuté do beždušových pneumatík. Špeciálna úprava ráfu dovoľuje použiť klasický výplet, ktorý je pružnejší a odolnejší pri jazde v teréne. Tvar riadidiel bol optimalizovaný tak, aby sa jazdec cítil pohodlne v sede a aj keď jazdí v stúpačkách. Vynikajúca ochrana motora a podvozku zabraňuje poškodenie pri ľahších pádoch. Nový model však okrem terénu musí zvládať aj diaľkovú turistiku. Jazdec má preto k dispozícii 23-litrovú nádrž, výškovo nastaviteľné sedlo a čelný štít dovoľuje nastaviť optimálnu polohu pri jazde. Nechýba ani 12V zásuvka. Výrobca samozrejme ponúka k novému modelu bohatú doplnkovú výbavu, ktorá okrem iného zahŕňa sadu hliníkových kufrov, hliníkový kryt motora, vyhrievané rukoväte, atď.

Yamaha XT1200Z Super Ténéré sa v roku 2010 u dílerov neobjaví, ale bude sa dať objednať len cez internet podobne ako je tomu v prípade modelu V-Max. V tomto roku bude naviac ponúkaná len v limitovanej edícii, čo znamená, že Yamaha bude tento model už v základe ponúkať s bohatou výbavou, ktorá už od roku 2011 bude len súčasťou doplnkovej výbavy.
______________________________________________

Publikované: Motomagazín č.: 4/2010
Text. M. Tamáši, foto: archív Motomedia
______________________________________________

Yamaha XT1200Z Super Ténéré
MOTOR
Typ: kvapalinou chladený štvortaktný radový dvojvalec, rozvod DOHC, 8 ventilov
Vŕtanie x zdvih: 98 x 79,5 mm
Zdvihový objem: 1 199 ccm
Kompresný pomer: 11 : 1
Max. výkon: 110 k pri 7 250 ot./min.
Max. krútiaci moment: 114 Nm pri 6 000 ot./min.
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva
Zapaľovanie: elektronické
Štartovanie: elektrické
Prevodovka: 6-stupňová
Sekundárny prevod: kardanový hriadeľ
PODVOZOK
Rám: priehradový pozváraný z oceľových rúrok
Rozmery (D x Š x V): 2 250 x 980 x 1 410 mm
Rázvor: 1 540 mm
Výška sedla: 845 – 870 mm
Objem palivovej nádrže: 23 l
Pneu: vpredu:110/80-19, vzadu: 150/70 – 17
Pruženie: vpredu: teleskopická vidlica typu upside down, priemer klzákov 43 mm, zdvih 190 mm, vzadu: jeden centrálne uložený tlmič pruženia, zdvih 190 mm
Brzdy: vpredu: 2 x kotúčová, priemer kotúča 310 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 282 mm
Hmotnosť: 261 kg (prevádzková hmotnosť)

Predstavenie Yamaha XT1200Z Super Ténéré

39 komentárov

Najčítanejšie

Exit mobile version