Testy a recenzie

Test prilby vyklápačky HJC i90 Davan – príjemná, bezpečná, štýlová

Publikovaný

on

S prilbami od výrobcu HJC sa v redakcii stretávame už pomerne dlhú dobu a doteraz sme s nimi mali len pozitívne skúsenosti. Podobne ako kolegovia testovali viacero prilieb HJC, konečne sa to podarilo i mne. Za posledné roky redakcia otestovala HJC RPHA11 s motívom Pixar, HJC FG-ST s motívom od Marvelu, ale napríklad aj repliku Jorgeho Lorenza HJC RPHA 10, tak sme sa netradične rozhodli otestovať to, čo ponúka HJC farebne ladené pre dámske osadenstvo. Z ponuky sme teda vybrali turistickú prilbu i90 Davan MC8SF.

Text a foto: Jozef Jambor

Vyklápačka za super cenu
HJC i90 Davan je svojím riešením zaradená medzi vyklápacie alebo aj modulárne prilby a je to teda jedna z vhodných alternatív pre moto-turistické cestovanie. Davan prevzal v ponuke výrobcu štafetu od úspešnej série IS-Max II a teda výrobca ju postavil na veľmi silnom základe. Prilba je homologovaná duálnou homologizáciou (P/J) a teda bola schválená pre používanie počas jazdy, ako otvorená aj ako uzavretá prilba.

Ide ako po masle. Prilba sa nasádza veľmi jednoducho, všetko funguje hladko a dobre sedí na hlave. Pri výbere, tak ako aj u iných prilieb, treba dať pozor na rozmery. Mne prilba sadla na prvý pokus bez výhrad. Po nasadení (v otvorenej pozícii) sedí na hlave a po zapnutí upínania drží pevne a nepôsobí labilne. V princípe nie som fanúšikom open-face prilieb okrem prípadu, akým je jazda na skútri do 125 cm3. Občas by som tiež ocenil open-face prilbu, najmä pri pomalom presune vo veľmi teplom počasí. Raz ma podobné kolóna-trápenie chytilo v Maďarsku a v integrálnej prilbe to bolo utrpenie. Čo by som bol vtedy dal, za kvalitnú vyklápaciu prilbu, akou je práve Davan od HJC. V prípade skútrov a menších približovadiel je použitie open-face prilby taktiež diskutabilné. Sú to síce väčšinou jednoduché kusy do mesta, ale ak sa v kategórii skútrov bavíme o kusoch, akými sú Honda Forza alebo Italjet Dragster, ktorých horná hranica rýchlosti je už na úrovni 125 km/h, tak by som open-face prilbu okamžite zamenil za vyklápaciu.

Škrupina a otváranie
Davan má skelet vyrobený z polykarbonátového kompozitu a z rovnakého materiálu má aj vyklápaciu časť – bradu. Pre nás bežných smrteľníkov to znamená, že prilba vytvorená pomocou CAD technológie zachováva všetky prvky bezpečnosti podľa ECE 22.05 a zároveň ponúka cenovo dostupnú alternatívu ku karbónovým škrupinám. Davan sa vyrába v troch veľkostiach škrupiny podľa toho, akú veľkosť prilby jazdec/jazdkyňa potrebuje. 

 

 

Vyklápanie prilby zabezpečuje červené tlačidlo na spodnej časti brady. Mechanizmus funguje ľahko, ovláda sa jedným palcom a tlačidlo je dostatočne široké na rukavicu. U vyklápacích prilieb som bol zvyknutý na to, že prilba si žiadala zvýšený tlak na toto tlačidlo a najmä dámy s ním občas bojovali. Touto chorobu Davan netrpí a ovládanie je natoľko jednoduché, že určite nedôjde k poškodeniu laku na nechtoch;)

Po odistení bradového mechanizmu sa predná časť vyklopí nahor, kde sa pevne zasekne do západky. Uchytenie v hornej časti je natoľko pevné, že určite nedôjde k jeho samočinnému uvoľneniu a skôr naopak, občas treba zabrať, aby sa predná časť vrátila dole.

Po zavretí bradovej časti prilba pevne dosadne na líca a pôsobí pevne, ako integrálna prilba. Výhľad zo zavretej prilby je naozaj širokouhlý, nič výhľadu nebráni a aj počas jazdy som mal dostatočné periférne videnie.

Predný štít s označením materiálu HJ-33 sa pri zavretí zachytí do malej poistky, aby nedošlo k jeho otvoreniu pri zvýšenej rýchlosti. Štít je vybavený technológiou uchytenia RapidFire™, čiže jeho výmena je ultra-rýchla a prevádza sa bez použitia náradia.

Výbava je nadštadardná
Na bežnú a cenovo dostupnú vyklápaciu prilbu je i90 vybavená nad moje očakávania. V prvom rade je to slnečná clona HJ-V9. Oči pri ostrom slnku vďaka clone nie sú unavené a tak môžem potvrdiť, že plní svoj účel podľa očakávaní. Clona sa otvára a zatvára posuvným mechanizmom ovládaným palcom pravej ruky, posunutím páčky v bradovej časti dopredu, resp. dozadu. Ovládanie je jednoduché a ide ľahko. Podobne som na svojej bežnej prilbe zvyknutý na „pružinový“ mechanizmus, ktorý ide o niečo ťažšie. S HJC to nebola žiadna námaha. Počas jazdy nosím dioptrické okuliare a trochu som sa obával, či si s clonou nebudú zavadzať. Nezavadzajú, clona ponecháva dostatok miesta na okuliare. Okrem clony sú pre okuliare pripravené aj drážky vo výplni prilby. Ramená okuliarov ma tak počas jazdy netlačia ani neobmedzujú.

Ďalším zaujímavým a samozrejmým prvkom u HJC i90 Davan je ochrana brady proti prievanu zospodu a ochrana nosa proti zahmlievaniu štítu. Obe sú praktické a dobre vyriešené.

Zaujímavo mi prišlo vyriešené odvetranie, ktoré na rozdiel od iných prilieb (ktoré som vlastnil) skutočne funguje. Odvetranie je riešené v prednej časti cez veľký posuvný uzáver a na vrchu prilby cez menší bežec. Po otvorení vetrania jazdec cíti prúdenie vzduchu, hlava sa teda nepotí a jazda v prilbe nie je únavná. Podľa údajov od výrobcu, by malo ACS (Advanced Channeling Ventilation System) využívať až sedem nasávacích a dva výfukové otvory.

Poslednou zaujímavosťou je, že Davan prichádza už v základnej výbave s prípravou na Pinlock systém a s Pinlock fóliou v balení. Je to opäť jedna z vecí, ktorá ma na tejto prilbe prekvapila.

Interiér
Vnútrajšok prilby pôsobí príjemne na dotyk. Interiér v technológii SuperCool® udržuje hlavu v príjemnej, chladnej  a priedušnej atmosfére, odvádza vlhkosť, a tak ako sme zvyknutí je vyberateľný a prateľný. Pod vnútornou vrstvou nájdeme miesto na slúchadlá interkomu.

Príprava na interkom SMART HJC Bluetooth je v zadnej časti prilby. Interkom sa síce dokupuje samostatne, ale či už máte nejaký svoj alebo sa rozhodnete kúpiť ten od HJC, je to určite položka, do ktorej sa oplatí investovať.

Prilba sa na hlave zabezpečí zapnutím mikrometrickou sponou, ktorá je praktická a jednoducho ovládateľná. Na druhú stranu prilbu jasne posúva na turistiku a je jedným z prvkov, prečo prilbu nepoužívať na super-športových modeloch.

Záver môže by ť len pozitívny
HJC i90 Davan s jej 1720 gramami nie je najľahšou prilbou, ale váha je daňou za nadštandardnú výbavu, ktorá v danej cenovej kategórii určite nie je samozrejmosťou. Častou otázkou u prilieb býva hlučnosť. Davan je vyklápacia prilba a zvýšená hlučnosť (oproti integrálnej) je teda očakávaná. Ja som však pri i90 nejakú výrazne zvýšenú hlučnosť nezaznamenal.
Cena: 259 Eur
Odkaz na stránku dovozcu: https://lnk.sk/dvd0

Naše testy prilieb HJC
2019 HJC RPHA11 Pixar https://motocykel.sk/clanok.php?id=53232017
2017 HJC FG-ST Punisher https://motocykel.sk/clanok.php?id=4837
2016 HJC RPHA Max Evo https://motocykel.sk/clanok.php?id=4680
2015 HJC RPHA ST Murano MC-2 https://motocykel.sk/clanok.php?id=4272
2014 HJC RPHA 10 Jorge Lorenzo Replica https://motocykel.sk/clanok.php?id=3950

 

 

Príjemná, bezpečná, štýlová – test vyklápačky HJC i90 Davan

 

Pridaj komentár

Najčítanejšie

Exit mobile version