Keď mi môj kolega Miro oznámil, že sa
v Bratislave „povaľuje“ jedna KTM-ka a čaká len na mňa, aby som ju
zobrala prevetrať, potešila som sa. Išlo konkrétne o najnovšiu generáciu
naháča KTM Duke 690. Pravdou je, že o tej motorke som veľa informácii
nemala a bola som natoľko zaneprázdnená, že som sa tým ani netrápila
a tešila som sa na blížiace sa „rande naslepo“.
Prvý
dojem
Duke svojím dizajnom nesklamal. Kombinácia
oranžovej s čiernou, vždy lahodila môjmu oku. Už na prvý pohľad jeho
štíhly, ostrý vzhľad dáva najavo, za akým účelom bol zostrojený. Pôsobí dojmom
naháča tzv. moto čistá, bez zbytočnosti, no ukrýva v sebe prvky supermota.
Na prvý pohmat ma celkom tvrdé športové sedlo vydesilo, ale počas jazdy ten
pocit zmizol a môj zadok netrpel. Posed rovný, ruky mierne roztiahnuté a
nohy zalomené v prijateľnom uhle. Všetko vám hneď padne bez problémov do rúk,
žiadny chaos. Súčasťou riadidiel je hneď niekoľko tlačidiel, pomocou ktorých,
môžete podľa potreby nastaviť mód Sport, Street alebo Rain, ktorý upraví
palivovú mapu. Farebný palubný počítač je prehľadný. Mňa osobne príjemne
prekvapila automatickázmena
podsvietenia počas jazdy v tieni.
Skvelá
technika
Top technika bola vždy požehnaním
a zároveň aj prekliatím pre túto motorku. Jednovalec, ktorý svojou cenou
zatienil nielen dvojvalce podobného objemu, je pre mnohých ťažko
stráviteľnou pilulkou a to ešte nehovorím o využiteľnosti, ktorá má
od kapotovaného univerzála na míle ďaleko. Potom je tu však úzka skupinka
jazdcov, ktorí vždy vedeli čo chcú a rýchly, obratný a technikou nabitý
jednovalec bol presne tou správnou voľbou. Kvapalinou chladený jednovalec je
teraz vďaka novej hlave valcov ešte výkonnejší a dosahuje maximálny výkon
73 k a 74 Nm krútiaceho momentu. Výrobca naviac sľubuje
o 1 000 otáčok širší okruh využiteľného výkonu. Motor je momentálne
jednoznačne to najlepšie čo medzi jednovalcami môžete mať a nájdete tu
všetko čo najmodernejšia technika momentálne ponúka. Elektronické ovládanie
škrtiacej klapky, dvojité zapaľovanie s individuálnou mapou pre každú
sviečku, meniteľné výkonové mapy alebo antihoppingová spojka. To je len časť
toho čo motor ponúka. Potom je tu samozrejme zbytok motorky a nechýbajú
top brzdy Brembo s 320 mm kotúčom vpredu a najnovším dvojkanálovým
systémom Bosch 9M ABS. Nechýba vypínateľná trakčná kontrola a jazdec je
o všetkom informovaný na farebnom TFT displeji.
Jazdné
vlastnosti: alebo
ako ma prepadla hravosť
Toto žihadlo vás zasiahne rovno do srdca a prebudí
vo vás pravého chuligána, ktorý sa nezmesti do kože. Tento jednovalec s váhou
iba cca 150 kg
sa rozbehne bez váhania, ako šíp, už pri prvom otvorení plynu. Vďaka ľahkému
ovládaniu a štíhlemu dizajnu, vás neznechutí ani každodenná ranná zápcha.
Vyhýbanie sa dieram a rôznym prekážkam vám príde ako hra a vy si
budete priať aby ich bolo viac. Duke, jednoducho
miluje zákruty, driftovanie a rôzne kaskadérske kúsky. Na zadné to ide
samo. Nerobila mu problém ani nespevnená štrková cesta, ktorú prešiel s ľahkosťou
a bez zaváhania. Vo vysokých otáčkach je ako doma priam sa v nich vyžíva, avšak
ak klesnú otáčky pod 4 000 Duke vám to dá nepríjemne najavo začne vibrovať a nespolupracuje, naopak
ak otvoríte plyn a otáčky vyletia nad 4 000 zasiahne vás spŕškou
adrenalínu a spokojnosť bude zaručená.
Nič nie
je dokonalé!
Ako to už býva, výhody väčšinou sprevádzajú
nevýhody a ani u tejto moto to inak nie je i keď viem, že je to
vec subjektívna a veľa záleží od zamerania jazdcov. Duke nie je práve
stvorený na cestovanie, už aj kratšie „výlety okolo komína“ môžu byť problém. Necelých
300 km
v sedle po maďarskom vidieku, kde cesta miestami pripomínala 60 odtieňov šedej,
môžem skonštatovať: „na Dukovi sa o pohodli nedá veľmi rozprávať“. Vo
vysokých rýchlostiach mi chýbala ochrana pred vetrom, mala som pocit že stratím
hlavu. Áno viem, veď je to naháč! No neustále
bojovanie s vetrom a vibrácie mi po niekoľkých km nepridávali na nálade a vďaka
sedlu, ma okrem zadku bolel celý človek. Z bezpečnostného hľadiska ma dosť
znervózňovali spätne zrkadlá, jednak uhol viditeľnosti za vami bol malý
a jednak počas jazdy celý obraz v nich vďaka vibráciám bol
rozmazaný.
Ideálna
motorka, ale pre koho?
Podľa môjho názoru, táto motorka, nie je pre začiatočníkov.
Na Dukovi sa naozaj narobíte, neustále prehadzovanie rýchlosti vzhľadom na zručnosti
začiatočníkov, môžu byť demotivujúce a stresujúce. Turisti si na svoje tiež
neprídu, ale ak máte už čo to za sebou a patríte medzi tých, ktorí radi dávajú
plný plyn, vyhľadávate zákruty, alebo sa radi inak šantite na motorke, tak Duke
si jednoducho zamilujete a po inej motorke sa viac nepozriete.
Čo
dodať?
Duke bol stvorený pre zábavu, nie na turistiku,
alebo sa kochanie okolitou scenériou. Ak sa vám naskytne príležitosť
vyskúšať ho, neváhajte! Vrelo odporúčam! Je to ozajstný zážitok!
Jazda na ňom vás vráti spať do mladosti
a pravdepodobne odľahčí vašu peňaženku za nejaké pokuty spojené
s jazdou vymykajúcou sa pravidlám cestnej premávky, no bude to stáť zato!
KTM 690
Duke
Cena: 8 390 Eur
Motor: 690 ccm, 4 ventily, SOHC, jednovalec
Výkon: 73 k pri 8 000 ot./min.
Krút.
moment: 74 Nm pri 6 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 148,5 / 147,5 kg (pohotovostná)
Rázvor: 1 466 ± 15 mm
Výška
sedla: 835 / 865 mm
Objem
pal. nádrže: 14 l
Pneu:
vpredu: 120/70-17, vzadu: 160/60-17
Motocykel na test zapožičal: KTM CEE s. r. o., Bratislava
Test bol publikovaný v časopise Motomagazin 11/2016
Text: Soňa Krížová, foto: Vlado
Brniak
KTM 690 Duke – album k testu Motomagazin 11 / 2016