Connect with us

Testy a recenzie

Rande naslepo – test KTM 690 Duke

Publikovaný

on

  Keď mi môj kolega Miro oznámil, že sa v Bratislave „povaľuje“ jedna KTM-ka a čaká len na mňa, aby som ju zobrala prevetrať, potešila som sa. Išlo konkrétne o najnovšiu generáciu naháča KTM Duke 690. Pravdou je, že o tej motorke som veľa informácii nemala a bola som natoľko zaneprázdnená, že som sa tým ani netrápila a tešila som sa na blížiace sa „rande naslepo“.    


Prvý dojem

Duke svojím dizajnom nesklamal. Kombinácia oranžovej s čiernou, vždy lahodila môjmu oku. Už na prvý pohľad jeho štíhly, ostrý vzhľad dáva najavo, za akým účelom bol zostrojený. Pôsobí dojmom naháča tzv. moto čistá, bez zbytočnosti, no ukrýva v sebe prvky supermota. Na prvý pohmat ma celkom tvrdé športové sedlo vydesilo, ale počas jazdy ten pocit zmizol a môj zadok netrpel. Posed rovný, ruky mierne roztiahnuté a nohy zalomené v prijateľnom uhle. Všetko vám hneď padne bez problémov do rúk, žiadny chaos. Súčasťou riadidiel je hneď niekoľko tlačidiel, pomocou ktorých, môžete podľa potreby nastaviť mód Sport, Street alebo Rain, ktorý upraví palivovú mapu. Farebný palubný počítač je prehľadný. Mňa osobne príjemne prekvapila automatickázmena podsvietenia počas jazdy v tieni.  


Skvelá technika

Top technika bola vždy požehnaním a zároveň aj prekliatím pre túto motorku. Jednovalec, ktorý svojou cenou zatienil nielen dvojvalce podobného objemu, je pre mnohých ťažko stráviteľnou pilulkou a to ešte nehovorím o využiteľnosti, ktorá má od kapotovaného univerzála na míle ďaleko. Potom je tu však úzka skupinka jazdcov, ktorí vždy vedeli čo chcú a rýchly, obratný a technikou nabitý jednovalec bol presne tou správnou voľbou. Kvapalinou chladený jednovalec je teraz vďaka novej hlave valcov ešte výkonnejší a dosahuje maximálny výkon 73 k a 74 Nm krútiaceho momentu. Výrobca naviac sľubuje o 1 000 otáčok širší okruh využiteľného výkonu. Motor je momentálne jednoznačne to najlepšie čo medzi jednovalcami môžete mať a nájdete tu všetko čo najmodernejšia technika momentálne ponúka. Elektronické ovládanie škrtiacej klapky, dvojité zapaľovanie s individuálnou mapou pre každú sviečku, meniteľné výkonové mapy alebo antihoppingová spojka. To je len časť toho čo motor ponúka. Potom je tu samozrejme zbytok motorky a nechýbajú top brzdy Brembo s 320 mm kotúčom vpredu a najnovším dvojkanálovým systémom Bosch 9M ABS. Nechýba vypínateľná trakčná kontrola a jazdec je o všetkom informovaný na farebnom TFT displeji.  


Jazdné vlastnosti: alebo ako ma prepadla hravosť

Toto žihadlo vás zasiahne rovno do srdca a prebudí vo vás pravého chuligána, ktorý sa nezmesti do kože. Tento jednovalec s váhou iba cca 150 kg sa rozbehne bez váhania, ako šíp, už pri prvom otvorení plynu. Vďaka ľahkému ovládaniu a štíhlemu dizajnu, vás neznechutí ani každodenná ranná zápcha. Vyhýbanie sa dieram a rôznym prekážkam vám príde ako hra a vy si budete priať aby ich bolo viac. Duke, jednoducho miluje zákruty, driftovanie a rôzne kaskadérske kúsky. Na zadné to ide samo. Nerobila mu problém ani nespevnená štrková cesta, ktorú prešiel s ľahkosťou a bez zaváhania. Vo vysokých otáčkach je ako doma priam sa v nich vyžíva, avšak ak klesnú otáčky pod 4 000 Duke vám to dá nepríjemne najavo začne vibrovať a nespolupracuje, naopak ak otvoríte plyn a otáčky vyletia nad 4 000 zasiahne vás spŕškou adrenalínu a spokojnosť bude zaručená.  


 Nič nie je dokonalé!

Ako to už býva, výhody väčšinou sprevádzajú nevýhody a ani u tejto moto to inak nie je i keď viem, že je to vec subjektívna a veľa záleží od zamerania jazdcov. Duke nie je práve stvorený na cestovanie, už aj kratšie „výlety okolo komína“ môžu byť problém. Necelých 300 km v sedle po maďarskom vidieku, kde cesta miestami pripomínala 60 odtieňov šedej, môžem skonštatovať: „na Dukovi sa o pohodli nedá veľmi rozprávať“. Vo vysokých rýchlostiach mi chýbala ochrana pred vetrom, mala som pocit že stratím hlavu.  Áno viem, veď je to naháč! No neustále bojovanie s vetrom a vibrácie mi po niekoľkých km nepridávali na nálade a vďaka sedlu, ma okrem zadku bolel celý človek. Z bezpečnostného hľadiska ma dosť znervózňovali spätne zrkadlá, jednak uhol viditeľnosti za vami bol malý a jednak počas jazdy celý obraz v nich vďaka vibráciám bol rozmazaný.  


Ideálna motorka, ale pre koho?

Podľa môjho názoru, táto motorka, nie je pre začiatočníkov. Na Dukovi sa naozaj narobíte, neustále prehadzovanie rýchlosti vzhľadom na zručnosti začiatočníkov, môžu byť demotivujúce a stresujúce. Turisti si na svoje tiež neprídu, ale ak máte už čo to za sebou a patríte medzi tých, ktorí radi dávajú plný plyn, vyhľadávate zákruty, alebo sa radi inak šantite na motorke, tak Duke si jednoducho zamilujete a po inej motorke sa viac nepozriete.    


Čo dodať?

Duke bol stvorený pre zábavu, nie na turistiku, alebo sa kochanie okolitou scenériou. Ak sa vám naskytne príležitosť vyskúšať ho, neváhajte! Vrelo odporúčam! Je to ozajstný zážitok! Jazda na ňom vás vráti spať do mladosti a pravdepodobne odľahčí vašu peňaženku za nejaké pokuty spojené s jazdou vymykajúcou sa pravidlám cestnej premávky, no bude to stáť zato!     


 KTM 690 Duke

Cena: 8 390 Eur

Motor: 690 ccm, 4 ventily, SOHC, jednovalec

Výkon: 73 k pri 8 000 ot./min.

Krút. moment: 74 Nm pri 6 500 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, reťaz

Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok

Hmotnosť: 148,5 / 147,5 kg (pohotovostná)

Rázvor: 1 466 ± 15 mm

Výška sedla: 835 / 865 mm

Objem pal. nádrže: 14 l

Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 160/60-17    


Motocykel na test zapožičal: KTM CEE s. r. o., Bratislava  


Test bol publikovaný v časopise Motomagazin 11/2016

Text: Soňa Krížová, foto: Vlado Brniak  

KTM 690 Duke – album k testu Motomagazin 11 / 2016

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri