K anglickým klasikám z dielne Triumphu pribudol na rok 2017
Bobber, ktorýsom mal príležitosť
potrápiť na krásnych 500 kilometroch po záhoráckých cestách v peknom
počasí. Túlali sme sa po mestách, zákrutách ale aj v kolónach,
podporili sme spolu výjazd cca 200 motoriek a úspešne zahájili tohtoročnú
sezónu.
Na začiatok niečo z histórie
Niekedy v 30-tych rokoch sa na americkej custom scéne začal trend,
ktorý bol zo začiatku označovaný ako „bob job“ alebo „cut down“. Hlavným znakom
a cieľom tohto trendu bolo znížiť, odľahčiť a celkovo zmodernizovať dizajn
dovtedy vyrábaných motocyklov.Typickým
prvkom týchto úprav bola hlavne modifikácia rámu so zníženou polohou sedla a
skráteným rázvorom. Tieto modifikácie nakoniec viedli k označovaniu takto
upravených motocyklov slovom „bobber“.Presne týmto štýlom sa inšpirovali páni z Triumphu a vytvorili
niečo, čo chcem – nechcem musím označiť slovom sériovo vyrábaný custom – viem
pekná hlúposť, ale tak sa vec proste má.
Zopár technických faktov
Bonneville Bobber je postavený na základe Bonneville T120 teda maximálne
v tom, že používa rovnaký variant nového motora Triumph 1200 ccm
s vysokým krútiacim momentom. Jedná sa o osem ventilový, kvapalinou
chladený paralelný dvojvalec s 270 stupňovou kľukovkou a 6 stupňovou
prevodovkou. Bobber má nový, dvojitý systém sania vzduchu (airbox) s dvojitým
filtrom a výfukovým systémom s charakteristickým zvukom, ktorý mi
pripomína staré Jawy OHC. Motor Bobbera je vyladený na výkon a krútiaci
moment hlavne v dolnom rozsahu otáčok.
Konkrétnejšie, je to nečakaných 77 koní pri 6 100 ot. / min, s najväčším krútiacim
momentom 106 Nm pri 7 000 ot./min. Riadiaca jednotka ponúka dva jazdné režimy (Road
a Rain, z ktorých oba majú prístup k celému výkonu motocykla, ktorý ja ale inak
dávkovaný). Ďalšou z „nebobroidných“ záležitostí je prítomnosť ABS
a kontrola trakcie. Jednou z príjemných informácií, ktorá veľmi poteší, je
zvýšený servisný interval, takže kávička s dílerom vás čaká až po
odjazdení 16 000 kilometrov.
Prvý kontakt
Dosť bolo technických údajov, poďme jazdiť! Toto je to, čo má tento Triumph
rád. Musím priznať, že som sa na ten moment, keď sa konečne preveziem na „bobrovi“
od anglánov celkom tešil. Hneď prvé usadenie na motorke mi natiahne úsmev až po
kraje prilby, nemať ju na hlave vyzerám ako vrch popolnice. Prekliato nízko
a blízko k asfaltu ale oceníte, až sa nakloníte do prvej zákruty. Aj
keď som vyššej postavy, štandardne nastavené sedlo som nemal potrebu
prestavovať. Menšie postavy poteší možnosť znížiť výšku sedadla až na 690 mm, taktiež možnosť jeho
nastavenia nielen na výšku, ale aj v ose motocykla.
Poďme na asfalt
Natankujem, pretože dojazd mi píše 33 kilometrov a v hlave už
vidím presne trasu, ktorú určite nemám v úmysle rozdeliť zastávkou na
pumpe. Natankoval som a zase ten úsmev – z papierovej dvacky mi ešte
ostalo na dobrý obed. Prepletám sa mestom s vidinou skorých zákrut
a pozerajúc sa vodičom malých fiatov priamo do očí, uvedomujem si, že
sedím skoro na zemi. Áno, je to naozaj bobber a v presvedčení ma
utvrdzuje nielen nízky posed, ale aj celkový prejav motorky od zvuku až po
tvrdší podvozok. Neviem zhodnotiť či je tento Bobber mestský tip, ale vytiahol
ma z preplneného piatkového mesta rovnako rýchlo ako vidina čapovaného
piva po náročnom týždni v práci. Toľko spojkovania cez mesto ma donútilo
pochváliť ľahký chod spojkovej páčky a nakoniec som si prepletačky
v meste aj naozaj užíval. V hlave mi bežia rôzne prirovnania, ktoré
sú pravidelne prerušované seknutím chrbtice a cvaknutím zubov, keď namočím
predné vidlice s krátkym zdvihom do dvojmetrových jám po zime. Každý
výjazd z križovatky sa ozýva kontrola trakcie, ale motor si pýta
a provokuje, no vývojárske fičúrky ma držia na uzde. Pri najbližšej
príležitosti to určite vypnem.
Mimo mesto
Konečne nemám na chrbte milión pohľadov, ktoré tu určite nie sú kvôli mojej
maličkosti, ale sťahuje ich na seba to, čo mám pod zadkom. „Dnes bude mať tá
baba poriadneho bobra,“ napadlo ma pri prvej zákrute cestou na Pezinskú Babu.
19-ka vpredu a 16-ka vzadu so šírkou 150 mm a motorka
s 228 kilami suchej váhy a chodom tlmičov 80 mm by sa nemala dať takto
ovládať, to si robia srandu asi… Ďalšie a ďalšie zákruty ma presvedčujú,
že toto nie je sranda ale fakt, rám asi robil kúzelník.Akokoľvek sa snažím motorku rozvlniť, alebo
znervózniť, nedarí sa mi. Skúsim ísť teda rázne na brzdy. Na zadnú síce treba
viac dôrazu, ale ani tu nič, dokonca mi do toho začne kecať ABS a motorka
je stále pokojná. Neskutočne ma baví správanie rámu a odozva motorky.
Hodinky mi merajú zvýšený tep, zastavím teda na fotku a cigaretku na vrchu
kopca a konečne vypnem tú kontrolu trakcie. Bobber sa mi následne odvďačí
krásnym odjazdom s minimálne desaťmetrovým podpisom od Avon Cobra, ktoré
napriek svojmu nepresvedčivému rozmeru podržia motorku tak, že stúpačky si
s asfaltom tikajú a stretajú sa častejšie ako Ducatisti
v servise. Musím sa priznať, že takýto kus zábavy som od motocykla tohto
štýlu určite nečakal. Manipulácia na mieste a pokladanie do zákrut je také
ľahké a ide s takou istotou, až nadobúdam podozrenie, že Bobbera uhranul
Speed Tripple, samozrejme toto prirovnanie je len nadnesené, ale vo svojom
segmente Bobber od Triumphu určite prevyšuje svojich konkurentov.
Zapadá slnko, my fotíme
a budíky mi tetujú slnečné lúče presne do očí, no nič, čas natankovať
a pri tej príležitosti som využil nastaviteľné polohovanie budíka
s klasickým bicyklovým patentom, takže žiadne náradie nie je potrebné.
Pozriem bližšie na budík a vidím aj ukazovateľ zaradeného rýchlostného
stupňa – no hurá nemusím radiť šestku dvanásť krát.
Nielenže má táto motorka dokonalú asfaltovú DNA, ale je aj neuveriteľne
fotogenická. Zobral som do ruky zrkadlovku a začal som si všímať detailov,
ktoré mi dovtedy ani nedošli. Jednoduchý až minimalistický dizajn nie je len
o tom, že bolo z motorky zhodené všetko nepotrebné, ale zaujímavé sú
hlavne najmenšie detaily ako spracovanie sedla, zaujímavo riešený kryt na
batériu, alebo kryt zadnej nádobky na brzdovú kvapalinu. Navyše Triumph ponúka
ďalších 150 dielov, ktorými môžete svoj bike odlíšiť, aj keď si myslím, že tu
už nemá zmysel nič meniť.
Pár slov na záver
Jeden môj nemenovaný „spolupíč“ povedal, že tento Bobber je presne na
nedeľné pohádanie sa s manželkou a následné odreagovanie
a odvibrovanie negatívnych emócií. S paní hrabjenkou (moja skvelá
žena), sa síce kvôli tomu hádať nebudem, ale inak s ním plne súhlasím.
Zásadne neťahajte Bobbera nikam mimo cestu, skončíte s rozhryzeným jazykom
a zistíte, že existujú zvuky, ktoré patria skôr do kováčskej dielne, ako na
motorku. Keby som mal povedať tri veci, ktoré ma na Bobberovi zaujali najviac,
tak je to motor a jeho krútiaci moment, dobrý kus práce na ráme, ktorý
pozitívne prekvapil a napriek tomu, že som kontrolu trakcie vypínal pri
každom otočení kľúča, táto funkcia má u tejto motorky svoj zmysel.
Triumph Bonneville Bobber
Cena: od 12 410 Eur
Motor: 1 200 ccm, 8
ventilov, SOHC, R2
Výkon: 77 k pri 6
100 ot./min.
Krút. moment: 106 Nm pri 4
000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová,
reťaz
Rám: dvojitý
kolískový, pozváraný z oceľových rúrok
Rozmery (DxŠxV): 2 235 x
800 x 1 025 mm
Hmotnosť: 228 kg (suchá), Rázvor: 1 510 mm
Výška sedla: 690 mm
Objem pal. nádrže: 9,1 l
Pneu: vpredu: 100/90-19, vzadu: 150/80 – 16
Motocykel
na test zapožičal: Motocorse BL
Test bol uverejnený v časopise Motomagazin
5/17
Text: Juraj Vyskočil, foto: Marek Benes
Triumph Bonneville Bobber – album k testu MMA 5/2017