Ak zakopneme o názov CFMOTO, jediné čo vás v tej
súvislosti môže napadnúť, boli ATV a UTV CFMOTO ale tento rok bol
prevratný a naša redakcia už sedlala dve motorky CFMOTO 650 a pred
nedávnom i skúter s presne definujúcim názvom JETMAX 250.
Prekvapivo veľký skúter
V prípade skútrov
s obsahom 250 ccm sa až tak výrobcovia nestarajú o ich nadštandardnú
veľkosť a tak MAX v označení tohto skútra skutočne znamená maximálne
veľký. Veľkosťou a rázvorom by som ho prirovnal k Piaggio X10. Na
obrázku sa možno zdá malý, skutočnosť stáť pri ňom je iná. I napriek
väčším rozmerom, hlavne v šírke a dĺžke je väčšina hmoty umiestnená
veľmi nízko a vďaka týmto vlastnostiam skúter pri nasadnutí prestane
pôsobiť pocitovo ozrutnea dostávate ihneď pocit sebavedomia v oblasti ovládania.Predo mnou širokánska kapota s veľkým
plexisklom, podo mnou obrovské sedadlo, pre jazdca s opierkou, pod ním
obrovský priestor pre integrálu a jet prilbu naraz.Pred kolenami skrinka s USB portom, AV
konektorom pre audio + na kábliku vidím ďalší, zrejme servisný konektor.
V oblasti dvierok ale nenachádzam tesnenie proti vode, zato sa tu zmestí
i pláštenka do dažďa, vľavo vidím otvor pre chladiacu kvapalinu
chladiča.V strede krytu riadidiel
ma oslňuje plech s logom CFMOTO a pod ním 3 zvláštne tlačidlá.
Stláčam spodné vľavo a zrazu počujem rádio. Na displejoch ale nič
nenaskakuje, rádio hrá, to pravé tlačidlo je voľba medzi rádiom a vaším
MP3 prehrávačom muziku z môjho smartfónu prehrávajú 4 nenápadné
reproduktory umiestnené na prednej kapote smerom k posádke. Tlačidla sú
podsvietené dvojfarebne, oranžová / modrá a farby identifikujú rádio
/ AV vstup.V kokpite nachádzam 2
LCD displeje, v strede analógový ukazovateľ rýchlosti, pričom vľavo je
teplota chladiča a palivomer, vpravo denný čas a kilometre. Nad nimi pár
kontroliek, pričom všetky údaje sú výborné čitateľné i na slnku
a hlavne sú prehľadné.
Pohľad zvonku
Pohľad spredu ukazuje dva
veľké postranné vertikálne svetlomety, na vrchu ktorých sú integrované LED smerovky.
V strede je až netradične veľká dierovaná maska, ktoránavádza vzduch priamo na chladič ukrytý za
ňou. Maska už na pohľad disponuje aerodynamickými prvkami, ale pôsobí na mňa
trošku rozpleštene a s nádychom staršieho dizajnu a to presne sa
týka i partií vzadu, kde objavujem nad EČ moderné, LED svetlo spojené so
smerovkami a duplicitne smerové svetlá v bokoch kapoty osadené
bežnými žiarovkami. Zadným partiám dominuje velikánsky zadný nosič pre
kufor, ktorý jednoliatym tvarom prechádza dopredu a tvorí tu masívne madlá pre
spolujazdca. Tie madlá sú zvonku eloxované, ale z vnútornej stranymajú textilnú výstelku a spríjemňujú
spolujazdcovi držanie sa. Pre spolujazdca sú pripravené okrem priestranného
sedadla aj plošiny pre nohy z lesklého hliníku s protišmykovým vzorom.
Všimnite si na oboch stranách skútra dva pozdĺžne, lesklé kovové doplnky, jeden
na hrane zadnej kapoty, druhý v mieste stúpačky spolujazdca. Majú evokovať
určitú dávku luxusu i u tak lacného skútra, ako je tento. A aby
som nezabudol, jazdec má pred kolenami na bokoch dve okrúhle, rebrované,
mechanicky ovládanéklapky… je to
kúrenie na nohy!
Pod kapotou, nad kapotou
Dva kotúče vpredu, jeden
vzadu, absencia ABS, bočný a hlavný stojan v základnej výbave.Pohľad mi zakotvil na zadné tlmiče
s nastaviteľným predpätím, sú dosť štíhle na tak veľký skúter, tak
somzvedavý ako budú pracovať.Zadné koleso je uchytené obojstranne, pohľad
z pravejstrany na motor odhaľuje
jeho jednoduchosť, päťlúčové odlievané kolesá sú obuté na pneumatikách s dobre
pôsobiacim vzorom, ale divného profilu, aký som ešte asi ani nevidel. Zahúpem
na mieste s prednými tlmičmi… vcelku dobré, motorka aj keď mohutne
vyzerá, váži iba 150 kg.
Sadám teda odvážne za riadidlátohto
„lacňáka“, nemám z toho zlý pocit, posed je ergonomický, typický skôr pre
veľkoobjemové skútre, riadidlá dobre padli do rúk, rukoväte sú mäkké, pozerám
na vedľa stojace ATV CFMOTO X520, tie rukoväte sú presnetie isté. Opačný koniec kľúča je viachranný,
dokážem ním mechanicky uzavrieť príklopku otvoru pre kľúč spínacej skrinky, ale
prstom som ochrannú plôšku otočil do pôvodnej pozície, tak ide iba
o jednoduchý efekt. Nič zložité tu viac nehľadám, tak šup na cestu.
Drží, jazdí, funguje
Motor naskakuje
v chladnom ráne na prvý šup, otáčky nekolíšu, s radosťou púšťam
skryté rádio. Všetko prebieha hladko, prirodzený rozbeh je súčasťou jazdy.
Motor sa nezdá, ale koníkov má dosť, okamžite ďaleko za mnou nechávam kolegu,
ktorý krotí úplne nového Gladiatora X520. Na začiatok radšej opatrne skúšam brzdný
účinok, oboma páčkami, nevidím v brzdení žiaden problém, efekt tlaku
prstov na páčky je pre kotúče zrozumiteľný pre mňa i skúter, v tomto
ohľade viac veci neriešim. Dynamika je veľmi slušná, rýchlosť 120 km/h dosahujem rýchlo
a hlavne lineárne bez výkyvov, dosiahnutie ešte vyššej rýchlosti už potrebuje
dlhšíúsek. Opätovné, razantnejšie
brzdenie skúter bez problémov zastavuje. Je čas riešiť pružiace jednotky,
roztrasené cesty mu nevadia s väčšími jamami na ceste pri vyššej rýchlosti
radšej opatrne. Nie, nevrazí to do riadidiel, ale prenesie sa to do tela
skútra. Pruženie teda znesie zo stupnice 1-5 známku 3,5čo je veľmi slušné. Tu pomáhajú aj príjemne
široké riadidlá, ktoré sú aj garanciou pri pomoci stabilizácie skútra
v extrémnych situáciách. Dobre, idem bilancovať v pomere cena /
technika:budíkyOK, ovládanie OK, zrýchlenie 2 x OK, brzdenie
OK, pruženie OK, dizajn potrebuje modernu, dielenské spracovanie – pár vecí na
doladenie by sa tu našlo, aerodynamika OK, odkladací priestor 2 x OK, pohodlie
2 x OK.
Pneumatiky vyžadujú samostatnú kapitolu
Prečo? Profil dezénu je
vynikajúci, nerozumiem ale zakrivenie profilu v priereze je divné. Zadná
pneumatika má divný profila tak
pri pomalých zákrutách nie celkom dobre komunikuje s prednou pneumatikou,
čo vás v praxi, ak sadáte na skúter po prvý krát, trošku vyľaká. Dostanete
v náklone pocit, že skúter do zákruty skôr padá, ako sa nakláňa, to sa
deje v naklonení skútra do zákruty, v strede zákruty sa to
stabilizuje, návrat do rovnej polohy je bezproblémový. Robí to na obe strany,
nie je to nebezpečné, po pár zákrutách som si na to zvykol, ale predtým som
zastal a kontroloval, či sú pneu a podvozok v poriadku. Na to,
že to robí zadná pneumatika som prišiel až pri kontrolnej prehliadke a zistil
som i to, že pneu vpredu i vzadu sú rozličného vzoru dezénu i
konštrukcie. Navyše som sa dozvedel, že tie pneu pekne za mokra kĺžu, takže
zistenie som odovzdal importérovi a keďže vieme, že v CFMOTO vo fabrike
reagujú na podnetu z trhu, som presvedčeným, že túto malú chybičku
jednoducho vo výrobe odstránia výmenou za inú zadnú pneumatiku.
A to je všetko?
Áno, vy si vyberte si čo
potrebujete, kebyže mám max 3 100 Eur a chcem skúter pre dvoch,
v podstate ani nemám na výber. Pomer cena / kvalita je viac ako len dobrý,
je tu množstvo prvkov, ktoré potešia a použité množstvo praxou overenej
techniky. CFMOTO nie je žiaden nováčik v oblasti motorovej techniky a
v SK i CZ má dlhoročné zázemie. Česká centrála je v domovskej
fabrike veľmi vážená a aj keď importér CFMOTO je nováčikom v dovoze
CFMOTO motoriek, neznamená to, že tie motorky a skútre sa už dlhé roky
nevyrábajú pre iné trhy, akurát k nám dorazili až teraz.
CFMOTO JETMAX 250
Cena: 3 100Eur
Motor: 249ccm, 4T
jednovalec, SOHC, Euro 3
Výkon: 20 k pri 7 250ot./min.
Rozmery (D x Š x V): 2 259 x 798 a 1 366
mm
Hmotnosť / nádrž: 150
kg/ 12,5l
Max. nameraná rýchlosť: 138 km/h
Pneu: vpredu: 120/70-15, vzadu:
140/60-14
Skúter na test
zapožičal: Journeyman CZ s.r.o., Praha – Strančice