Connect with us

Testy a recenzie

Super kšeft – test CFMOTO Jetmax 250

Publikovaný

on

  Ak zakopneme o názov CFMOTO, jediné čo vás v tej súvislosti môže napadnúť, boli ATV a UTV CFMOTO ale tento rok bol prevratný a naša redakcia už sedlala dve motorky CFMOTO 650 a pred nedávnom i skúter s presne definujúcim názvom JETMAX 250.  


Prekvapivo veľký skúter

V prípade skútrov s obsahom 250 ccm sa až tak výrobcovia nestarajú o ich nadštandardnú veľkosť a tak MAX v označení tohto skútra skutočne znamená maximálne veľký. Veľkosťou a rázvorom by som ho prirovnal k Piaggio X10. Na obrázku sa možno zdá malý, skutočnosť stáť pri ňom je iná. I napriek väčším rozmerom, hlavne v šírke a dĺžke je väčšina hmoty umiestnená veľmi nízko a vďaka týmto vlastnostiam skúter pri nasadnutí prestane pôsobiť pocitovo ozrutnea dostávate ihneď pocit sebavedomia v oblasti ovládania.Predo mnou širokánska kapota s veľkým plexisklom, podo mnou obrovské sedadlo, pre jazdca s opierkou, pod ním obrovský priestor pre integrálu a jet prilbu naraz.Pred kolenami skrinka s USB portom, AV konektorom pre audio + na kábliku vidím ďalší, zrejme servisný konektor. V oblasti dvierok ale nenachádzam tesnenie proti vode, zato sa tu zmestí i pláštenka do dažďa, vľavo vidím otvor pre chladiacu kvapalinu chladiča.V strede krytu riadidiel ma oslňuje plech s logom CFMOTO a pod ním 3 zvláštne tlačidlá. Stláčam spodné vľavo a zrazu počujem rádio. Na displejoch ale nič nenaskakuje, rádio hrá, to pravé tlačidlo je voľba medzi rádiom a vaším MP3 prehrávačom muziku z môjho smartfónu prehrávajú 4 nenápadné reproduktory umiestnené na prednej kapote smerom k posádke. Tlačidla sú podsvietené  dvojfarebne, oranžová / modrá a farby identifikujú rádio / AV vstup.V kokpite nachádzam 2 LCD displeje, v strede analógový ukazovateľ rýchlosti, pričom vľavo je teplota chladiča a palivomer, vpravo denný čas a kilometre. Nad nimi pár kontroliek, pričom všetky údaje sú výborné čitateľné i na slnku a hlavne sú prehľadné.  


 Pohľad zvonku

Pohľad spredu ukazuje dva veľké postranné vertikálne svetlomety, na vrchu ktorých sú integrované LED smerovky. V strede je až netradične veľká dierovaná maska, ktoránavádza vzduch priamo na chladič ukrytý za ňou. Maska už na pohľad disponuje aerodynamickými prvkami, ale pôsobí na mňa trošku rozpleštene a s nádychom staršieho dizajnu a to presne sa týka i partií vzadu, kde objavujem nad EČ moderné, LED svetlo spojené so smerovkami a duplicitne smerové svetlá v bokoch kapoty osadené  bežnými žiarovkami. Zadným partiám dominuje velikánsky zadný nosič pre kufor, ktorý jednoliatym tvarom prechádza dopredu a tvorí tu masívne madlá pre spolujazdca. Tie madlá sú zvonku eloxované, ale z vnútornej stranymajú textilnú výstelku a spríjemňujú spolujazdcovi držanie sa. Pre spolujazdca sú pripravené okrem priestranného sedadla aj plošiny pre nohy z lesklého hliníku s protišmykovým vzorom. Všimnite si na oboch stranách skútra dva pozdĺžne, lesklé kovové doplnky, jeden na hrane zadnej kapoty, druhý v mieste stúpačky spolujazdca. Majú evokovať určitú dávku luxusu i u tak lacného skútra, ako je tento. A aby som nezabudol, jazdec má pred kolenami na bokoch dve okrúhle, rebrované, mechanicky ovládanéklapky… je to kúrenie na nohy!   


Pod kapotou, nad kapotou

Dva kotúče vpredu, jeden vzadu, absencia ABS, bočný a hlavný stojan v základnej výbave.Pohľad mi zakotvil na zadné tlmiče s nastaviteľným predpätím, sú dosť štíhle na tak veľký skúter, tak somzvedavý ako budú pracovať.Zadné koleso je uchytené obojstranne, pohľad z pravejstrany na motor odhaľuje jeho jednoduchosť, päťlúčové odlievané kolesá sú obuté na pneumatikách s dobre pôsobiacim vzorom, ale divného profilu, aký som ešte asi ani nevidel. Zahúpem na mieste s prednými tlmičmi… vcelku dobré, motorka aj keď mohutne vyzerá, váži iba 150 kg. Sadám teda odvážne za riadidlátohto „lacňáka“, nemám z toho zlý pocit, posed je ergonomický, typický skôr pre veľkoobjemové skútre, riadidlá dobre padli do rúk, rukoväte sú mäkké, pozerám na vedľa stojace ATV CFMOTO X520, tie rukoväte sú presnetie isté. Opačný koniec kľúča je viachranný, dokážem ním mechanicky uzavrieť príklopku otvoru pre kľúč spínacej skrinky, ale prstom som ochrannú plôšku otočil do pôvodnej pozície, tak ide iba o jednoduchý efekt. Nič zložité tu viac nehľadám, tak šup na cestu.  


 Drží, jazdí, funguje

Motor naskakuje v chladnom ráne na prvý šup, otáčky nekolíšu, s radosťou púšťam skryté rádio. Všetko prebieha hladko, prirodzený rozbeh je súčasťou jazdy. Motor sa nezdá, ale koníkov má dosť, okamžite ďaleko za mnou nechávam kolegu, ktorý krotí úplne nového Gladiatora X520. Na začiatok radšej opatrne skúšam brzdný účinok, oboma páčkami, nevidím v brzdení žiaden problém, efekt tlaku prstov na páčky je pre kotúče zrozumiteľný pre mňa i skúter, v tomto ohľade viac veci neriešim. Dynamika je veľmi slušná, rýchlosť 120 km/h dosahujem rýchlo a hlavne lineárne bez výkyvov, dosiahnutie ešte vyššej rýchlosti už potrebuje dlhšíúsek. Opätovné, razantnejšie brzdenie skúter bez problémov zastavuje. Je čas riešiť pružiace jednotky, roztrasené cesty mu nevadia s väčšími jamami na ceste pri vyššej rýchlosti radšej opatrne. Nie, nevrazí to do riadidiel, ale prenesie sa to do tela skútra. Pruženie teda znesie zo stupnice 1-5 známku 3,5čo je veľmi slušné. Tu pomáhajú aj príjemne široké riadidlá, ktoré sú aj garanciou pri pomoci stabilizácie skútra v extrémnych situáciách. Dobre, idem bilancovať v pomere cena / technika:budíkyOK, ovládanie OK, zrýchlenie 2 x OK, brzdenie OK, pruženie OK, dizajn potrebuje modernu, dielenské spracovanie – pár vecí na doladenie by sa tu našlo, aerodynamika OK, odkladací priestor 2 x OK, pohodlie 2 x OK.  


 Pneumatiky vyžadujú samostatnú kapitolu

Prečo? Profil dezénu je vynikajúci, nerozumiem ale zakrivenie profilu v priereze je divné. Zadná pneumatika má divný profila tak pri pomalých zákrutách nie celkom dobre komunikuje s prednou pneumatikou, čo vás v praxi, ak sadáte na skúter po prvý krát, trošku vyľaká. Dostanete v náklone pocit, že skúter do zákruty skôr padá, ako sa nakláňa, to sa deje v naklonení skútra do zákruty, v strede zákruty sa to stabilizuje, návrat do rovnej polohy je bezproblémový. Robí to na obe strany, nie je to nebezpečné, po pár zákrutách som si na to zvykol, ale predtým som zastal a kontroloval, či sú pneu a podvozok v poriadku. Na to, že to robí zadná pneumatika som prišiel až pri kontrolnej prehliadke a zistil som i to, že pneu vpredu i vzadu sú rozličného vzoru dezénu i konštrukcie. Navyše som sa dozvedel, že tie pneu pekne za mokra kĺžu, takže zistenie som odovzdal importérovi a keďže vieme, že v CFMOTO vo fabrike reagujú na podnetu z trhu, som presvedčeným, že túto malú chybičku jednoducho vo výrobe odstránia výmenou za inú zadnú pneumatiku.    


A to je všetko?

Áno, vy si vyberte si čo potrebujete, kebyže mám max 3 100 Eur a chcem skúter pre dvoch, v podstate ani nemám na výber. Pomer cena / kvalita je viac ako len dobrý, je tu množstvo prvkov, ktoré potešia a použité množstvo praxou overenej techniky. CFMOTO nie je žiaden nováčik v oblasti motorovej techniky a v SK i CZ má dlhoročné zázemie. Česká centrála je v domovskej fabrike veľmi vážená a aj keď importér CFMOTO je nováčikom v dovoze CFMOTO motoriek, neznamená to, že tie motorky a skútre sa už dlhé roky nevyrábajú pre iné trhy, akurát k nám dorazili až teraz.  


 CFMOTO JETMAX 250

Cena: 3 100Eur

Motor: 249ccm, 4T jednovalec, SOHC, Euro 3

Výkon: 20 k pri 7 250ot./min.

Rozmery (D x Š x V): 2 259 x 798 a 1 366 mm

Hmotnosť / nádrž: 150 kg/ 12,5l

Max. nameraná rýchlosť: 138 km/h

Pneu: vpredu: 120/70-15, vzadu: 140/60-14  


Skúter na test zapožičal: Journeyman CZ s.r.o., Praha – Strančice


Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 10/16

Autor: Vlado Brniak, fotautor a M. Tamáši    

CF MOTO Jetmax 250 – album k testu MMA 10/2016

Advertisement

1 komentár

1 komentár

  1. devill63

    17. februára 2017 at 5:30

    No teda skutočne vyzerá obrovský…. 😶

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri