Malá, zábavná a všestranná. Asi tak by sa v krátkosti dala opísať novinka z dielne Hondy, ktorá na pár dní oživila našu redakčnú garáž. Pravdou však je, že toto malé endurko si zaslúži oveľa viac pozornosti ako len toto strohé konštatovanie, pretože v sedle tohto malého zázraku si užijete oveľa viac zábavy ako v sedle ľubovoľnej veľkoobjemovej motorky.
Malé objemy sú opäť „in“
Čo si budeme nahovárať, za posledné roky sa z nás stali zhýčkaní a prieberčiví zákazníci, pre ktorých „normálna“ motorka začína až niekde od 600 ccm hore. Neplatí to však len pre nás, ale pre Európu vo všeobecnosti. Ľudia, ktorí ešte ani nemajú poriadne v ruke vodičák už rozmýšľajú či nebude pre nich tá 600-vka predsa len malá a asi by bolo lepšie siahnuť rovno po litrovej motorke. O nezmyselnosti takýchto rozhodnutí sa tu nebudem radšej rozpisovať, ale zdá sa, že situácia na európskom trhu sa predsa len pomaly mení a malé objemy sa v stále väčšej miere začínajú objavovať v ponuke veľkých výrobcov. Samozrejme, nedá sa to pripisovať len zmene v myslení zákazníkov, môžu za to aj zmeny v legislatíve pri získavaní vodičských preukazov, ale aj pokles záujmu Európanov o motorky vo všeobecnosti a práve cenovo dostupné malé objemy by mohli opäť výraznejšie naštartovať záujem ľudí o dve kolesá.
Zaručený recept na úspech
Pre Hondu znamená predstavenie tohto endura tak trochu návrat v čase, presnejšie do druhej polovice 70-tych rokov minulého storočia, keď na trh uviedla modelovú radu XR-L, ktorá priniesla zábavu offroadových motocyklov aj na bežné cesty. Spoľahlivé, vzduchom chladené štvortakty s kvalitným offroadovým podvozkom sa stali mimoriadne obľúbenými na oboch stranách Atlantiku a bola to vlastne premiéra Hondy na trhu cestných endúr. Na tento úspech svojich predchodcov sa bude snažiť nadviazať novinka s označením CRF250L, ktorá prichádza s rovnakou filozofiou cenovo dostupného univerzála, ktorý sa výborne cíti v ľubovoľnom prostredí.
Technika 21. storočia
Tu však podobnosť s pôvodným modelom XR250L končí a čaká na vás moderná technika súčasnosti, ktorá robí z tohto motocykla nielen praktické, ale aj atraktívne zvezenie. Moderný, kvapalinou chladený jednovalec o objeme 250 ccm sa po prvýkrát objavil v úspešnom športovcovi CBR250R a patrí momentálne medzi najmodernejšie pohonné jednotky vo svojej triede. Štvorica ventilov vo valci je ovládaná rozvodom DOHC, vďaka vyvažovacej hriadeli je chod motora mimoriadne hladký. O optimálnu prípravu zmesi sa stará elektronické vstrekovanie paliva PGM-FI. Výkon na hranici 23 k sa na zadné koleso prenáša pomocou novej 6-stupňovej prevodovky, ktorej sprevodovanie zodpovedá charakteru motocykla. Motor vyniká lineárnym priebehom výkonovej krivky a ľahkým dávkovaním výkonu. Krútiaci moment vrcholí na hodnote 22 Nm pri 7 500 ot., no dostatok sily máte k dispozícii už od najnižších otáčok a ešte aj na druhom prevodovom stupni sa dá ísť takmer krokom. Stačí však prudšie pridať a motor okamžite akceleruje. Medzi jeho silné stránky patrí aj spotreba, ktorá podľa výrobcu dosahuje hodnoty 3 l/100 km. Musím potvrdiť, že výrobca neklamal, a aj napriek častému jazdeniu na hranici maximálnych otáčok sa spotreba nikdy príliš neodlišovala od údajov výrobcu. Nádrž o objeme len 7,7 l tak zaručuje dojazd +200 km, čo je naozaj slušné.
Dizajn a podvozok v štýle CRF
Priaznivcom offroadových motocyklov asi netreba bližšie predstavovať skratku CRF a Honda patrí dlhé roky medzi najúspešnejšie značky venujúce sa výrobe motokrosových špeciálov. Nový model tak má v motokrosových špeciáloch vynikajúci vzor a minimálne po stránke dizajnu naplno využil príbuznosť k tejto modelovej rade. Atraktívne a štíhle línie motorky priam volajú po výlete do terénu. Na jazdca pritom čaká pohodlný vzpriamený posed. Obavy však nemusí mať ani prípadný spolujazdec a výlety vo dvojici zvládne v pohode. Na rozdiel od hliníkových rámov motokrosových špeciálov je rám modelu CRF250L len oceľový, no svojou tuhosťou plne postačuje a zvláda aj drsné zaobchádzanie v teréne. Pruženie disponuje veľmi slušným zdvihom 250 mm vpredu a 240 mm vzadu. Veľa možností na nastavenie sa neponúka a upraviť si môžete len predpätie pružiny vzadu, no v tejto triede je to bežné. Štandardne nájdete na oboch koncoch kotúčové brzdy, ktoré ponúkajú adekvátny výkon. Nie je to síce agresívna sila motokrosových špeciálov, no na tomto motocykli, ktorý mieri najmä na začiatočníkov plne postačujú.
Na ceste ako doma
V prípade cestných endúr vždy môžeme hovoriť o kompromisoch keď príde na jazdu v rôznom prostredí. Na druhej strane, schopnosť jazdy na ceste aj mimo nej robí z týchto motocyklov skutočných univerzálov. Honda už na prvý pohľad naznačuje, že má bližšie do terénu ako na hladký asfalt, no môžete byť bez obáv, táto motorka sa výborne cíti aj na ceste a je pripravená osloviť naozaj široký okruh jazdcov. Motor zaberá od najnižších otáčok a jazdec má k dispozícii svižný, ľahko dávkovateľný výkon. 250-ka síce nemá prehnané športové ambície, no výkon, ktorý má jazdec k dispozícii plne postačuje do prostredia bežnej premávky a na diaľnici nemá problém dosiahnuť predpisových 130 km/h, aj keď rezerva na ďalšie zrýchlenie tu už nie je. To čo je však asi najväčším plusom jednovalca je ľahkosť s akou sa výkon dávkuje. Je to presne ten typ výkonu, ktorý odporučíte začínajúcemu jazdcovi. K tomu treba pripočítať ľahko pracujúcu spojku a presné radenie. Stačí len nasadnúť a vyraziť. Táto ľahkosť sa prenáša aj do ovládania, ktoré je neuveriteľne hravé. Motorka okamžite reaguje na každý jazdcov podnet. Človek zvyknutý na veľké štvorvalce alebo dvojvalce bude určite ovládaním zaskočený, ale v tom pozitívnom slova zmysle. Riadenie by sa tak dalo označiť ako rýchle a citlivé zároveň. Ak sa potrebujete rýchlo vymotať z preplneného mesta, tak v sedle Hondy je to doslova hračka a vo väčšine prípadov je to oveľa ľahšie ako v sedle ľubovoľnej cestnej motorky. Prekvapivo dobre sa motorka správa aj pri športovom tempe a s istotou sa vrhá do hlbokých náklonov. Chce to však správne prostredie. Dlhé rovinky, kde rozhoduje maximálna rýchlosť, príliš zábavy neprinesú, no stačí nájsť horské sedlo plné ostrých zákrut a krátkych roviniek a Honda napriek výkonovému hendikepu dokáže udržať v dohľade aj ďaleko výkonnejšie stroje.
Hor sa za dobrodružstvom
Asfalt som si užíval, ale Honda CRF250L je enduro a práve v teréne by sa mala motorka cítiť ako ryba vo vode. Musím potvrdiť, že malá 250-ka nesklamala a na motorku namierenú na začiatočníkov dokáže toto endurko ponúknuť dostatok zábavy aj rýchlejším jazdcom. Krátky prvý prevodový stupeň odlepil predné koleso od zeme na povel a motor sa veľmi rýchlo vytáčal do maximálnych otáčok. Príjemný spoločník, ktorý sa nechá takmer na voľnobežných otáčkach vodiť po poľnej ceste sa rýchlo zmenil na športovca, ktorý si poradil s náročným terénom. Táto transformácia však vyžadovala trochu zmeniť prístup, otáčky motora je potrebné držať neustále blízko maxima a potom nebolo problémom udržiavať vyššiu rýchlosť aj v strmších sekciách. Limitom boli v tomto prípade skôr pneumatiky, ktoré vďaka univerzálnemu vzoru neboli v teréne ideálnou voľbou. Napriek tomu sa motorka v teréne cíti ako ryba vo vode a dokáže toho prekvapivo veľa. Chvíľami som mal pocit, že motorka sa riadi podľa hesla – čím drsnejšie, tým lepšie a aj tvrdé dopady, kedy išlo pruženie na doraz zvláda bez reptania a čaká kedy príde ďalší prudký náraz. Pravdou je, že v sedle priateľskej a ľahko ovládateľnej Hondy sa človek nechá uniesť a robí veci, ktoré rýchlo odhalia limity podvozku, ale aj motora. Na druhej strane, deje sa to bez toho, aby ste sa báli, že motorka pod vami urobí niečo neočakávané, práve naopak, drsné zaobchádzanie ju nijako nevykoľajilo. Opäť by som však chcel vyzdvihnúť ľahké ovládanie, ktoré vám veľmi ochotne pomáha pri transformácii na „pretekára“, naviac ergonómia je veľmi podobná tej aká je na štandardnom offroade, a aj preto je jazda s touto motorkou v teréne tak zábavná.
Kam mieri Honda CRF250L?
Označiť tento motocykel len ako motorku pre začiatočníkov by nebolo fér, aj keď asi najviac potencionálnych zákazníkov bude práve z tejto skupiny. Ľahké ovládanie a dávkovanie výkonu z neho robí ideálny stroj na získanie potrebných skúseností na ceste ale aj v teréne. Jazda v stúpačkách, kontrolovaný šmyk pri nájazde alebo aj vo výjazde, poprípade podkĺznutie predného kolesa počas brzdenia je len časť z toho, čo sa v sedle Hondy naučíte oveľa ľahšie ako v sedle veľkého dvojvalcového mastodonta a je tak ideálnou prestupovou hranicou pred kúpou veľkého endura. Honda CRF 250L je však oveľa univerzálnejším náradím, ktoré má čo ponúknuť aj skúsenejšiemu jazdcovi, ktorý berie motorku ako praktické náradie na každý deň a chce si spríjemniť jazdu do zamestnania alebo školy, pričom veľa času strávi pri presunoch v ľahšom teréne. Potom sú tu víkendoví dobrodruhovia, ktorí okrem bežných presunov každý víkend vyrážajú za poriadnym bahnom niekam na trať a hľadajú odolné náradie do tohto prostredia. Tých však asi sklamem, nie žeby to Honda nezvládala, ale motor má len 23 k a podvozok má svoje limity. Viem si však predstaviť, že motor by mal o nejakých 100 ccm viac a kvalitné, plne nastaviteľné komponenty pruženia, taká Honda CRF350L to by bolo to pravé.
Máte radi rýchle stroje a radi sledujete dianie okolo nich? Radi si sem-tam na ne vsadíte? Tak prečo neskúsiť stránky bwin.com/sk, kde môžete vsadiť nielen na motocykle, ale nájdete tu i širokú škálu ponúk ďalších športov.
Honda CRF250L 2012
Cena: 4 250 Eur
Motor: 250 ccm, 4 ventily DOHC, R1
Výkon: 22,5 k pri 8 500 ot./min.
Krút. moment: 22 Nm pri 7 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 195 x 815 x 1 195 mm
Rám: kolískový, pozváraný z oceľových profilov
Hmotnosť: 144 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 445 mm
Výška sedla: 875 mm
Objem pal. nádrže: 7,7 l
Pneu: vpredu: 3,00-21, vzadu: 120/80-18
Motocykel na test zapožičal: Honda Slovakia spol. s r. o., Bratislava
Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 10/2012
Janka