Testy a recenzie

Test: Honda CBF1000 – Dôverná známa

Publikovaný

on

Je krásna Biela sobota a ja zahajujem tradičný rituál navliekania sa do kombinézy. Nikdy v roku to nie je tak emotívne ako na úvod sezóny. Pocit dojatia po tom, ako sa opäť zmestím do gatí, je to najlepšie, čo sa motorkárovi môže po zime stať. Tak pokračujem v rituáli a začínam sa pripravovať na jazdu.
Aká asi bude? Kade sa preveziem? Kde bude najlepšia a najprázdnejšia cesta?

______________________________________________

Úvod sezóny je už taký. Pre mňa začína jarnou výstavou a prvými pretekmi Superbikov. To vo mne vyhecuje dostatok chuti, aby som ako každý rok porušil svoje predsavzatie, že počkám na suchý, teplý a čistý asfalt. O to je nutkanie ťažšie, ak je prvá motorka na test Honda CBF1000.
______________________________________________

Takže využívam prvé lúče a veľkonočný víkend, aby som sa pustil do testu. Cvakám jednotku. Dlhší plyn je po zime ideálnym bezpečnostným prvkom. Prvý milimeter na plyne sa akosi nič nedeje. Výjazd z parkoviska teda prebehne absolútne komorne a už sa veziem v premávke. Cvak dva, cvak tri, všetko do 3 tisíc otáčok, prvá križovatka – stojím. AHA… prednú brzdu treba na tvrdšie nastavenie, aby ten pán predo mnou už tak nevypliešťal oči do späťákov. Všetko ide ako po masle. Prejdete sotva 100 metrov a máte pocit, že motorku dôverne poznáte. Akoby bola vaša už dve sezóny a zahajujete ďalšiu. Pri nasadnutí vám ovládanie a riadidlá padnú rovno do ruky, posed je presne vyformovaný na vašu postavu a spätné zrkadlá sú už správne nastavené. Ja fakt nechápem ako to v tej Honde robia.
______________________________________________

V meste ako doma
Úvodné metre v premávke naznačujú lepšie manévrovacie schopnosti novej CBF1000. Napriek väčšiemu vzhľadu je chovanie veľkej CBF rovnaké ako u menších sestier. Užšia zadná pneumatika (160 cm) je ideálna na mestské používanie. Je to skôr veľký skúter, než litrová motorka. Vysoký a vzpriamený posed mi zväčšuje rozhľad v mestskej premávke, čo je v našich podmienkach kľúčom k bezpečnosti. Oproti mestskému skútru mi však chýba viac odkladacích miest, ktoré by CBF určite zniesla. Bočná kapotáž je zbytočne prázdna a nevyužitá. Jej úlohou je iba robiť masívny dojem (a samozrejme aerodynamiku). V skutočnosti však celá CBF nie je tak veľký motocykel. A aj vďaka tomu z nej máte pocit hračky v rukách profíka. Trochu prekvapením je pre mňa motor. Napriek litrovému objemu som nevyužíval až tak dokonale spodné otáčky a v meste som používal vždy o jeden nižší stupeň ako bežne. 50-ka je najpríjemnejšia na trojke a do niektorých zákrut som cvakol až jednotku. Napriek tomu, že by to CBF1000 určite zvládla aj na vyššom stupni, mal som pocit, že je pre ňu prirodzenejšie udržať sa nad 2 000 ot./min.
Je to ale ďalší znak jednoduchosti CBF1000, ktorá vám neustále hovorí, čo treba robiť. Pokiaľ iba trochu vnímate, dostanete všetky signály a odozvy z jazdy okamžite ako ich budete potrebovať.
______________________________________________

Motor do pohody
Motor je “víťazom” ankety o najväčšieho „flegmoša“ na trhu. Má absolútne konštantný nástup výkonu, na akomkoľvek stupni sa správa úplne rovnako a je mu úplne jedno, či je zaradená 2-ka alebo 5-ka, záťah vám dá vždy rovnaký v celom rozsahu otáčok. Z toho vyplývalo aj moje časté kontrolovanie, ktorý stupeň mám vlastne zaradený. A nerobím si srandu, vždy som na to prišiel až na jednotke, alebo šestke!!! Ostatné stupne sú absolútne identické, až mám pocit, že je tam jeden 4 krát :)).
Motor je tak čitateľný a priateľský, že si dovolím prvý krát v živote tvrdiť, že aj litrový objem môže byť vhodný pre začiatočníka. Neprekvapí vás v žiadnom režime. Pri plnej jednotke a dvojke sa jemne odliepa predné koleso, ale nič dramatické sa nedeje. Pri plnej trojke a štvorke zase okamžite predbehnete celú kolónu, ale opäť sa nič dramatické nedeje a pri 5 a 6 sa deje už iba vietor. Naozaj je to veľmi príjemné a neúnavné správanie v každej situácií.
______________________________________________

Pravý univerzál
Mimo mesta je teda CBF1000 ideálnym hltačom kilometrov. S možnosťou dokúpenia sady bočných kufrov je to vlastne dovolenková motorka na dlhé trasy. Stačí nastaviť čelný štít na najvyššiu polohu a ani jarné 10 stupňové slnko vám neschladí úsmev na tvári. Bez problémov zvláda aj vysoké rýchlosti a dokonale zakryje akékoľvek postavy.
Asi jediné miesto, kde sa veľká CBF necíti úplne doma, je diaľnica. Nie, ešte po mne nehádžte kamene. Naozaj sa tam nehodí, pokiaľ nechcete počas jazdy lúštiť krížovky. Napriek tomu, že sa dobre hodí do veľkého mesta s množstvom okrajových dediniek, jej absolútna sila sú cesty druhej triedy. Osamotené osady, kdekoľvek mimo civilizácie sú vaším hlavným cieľom. Čím kľukatejšia cesta, tým lepšia. Čím vlnitejší terén, tým väčšia zábava. Podvozok a motor sú ideálne zladený práve v rýchlostiach medzi 80 a 130 km/h. Prevodovka sa bude správať takmer ako automat, stačí využívať stupne od 3 do 5 bez toho, aby ste si vôbec všimli, ktorý je zaradený. Najvhodnejšie pásmo je teda jasné. Od 3 000 do 6 000 otáčok. Pod tri tisíc sa vám to nebude až tak páčiť a nad sedem si CBF začne spomínať, že motor pôvodne pochádza zo superšportovej tisícky. No a pokiaľ sa často nebude premávať vo vysokých otáčkach nad 7 000, budete veľmi milo prekvapený z pomerne nízkej spotreby na litrový objem motora.
______________________________________________

Komfort a športová zábava v jednom
Vďaka novému rámu z hliníkovej zliatiny je ovládanie v týchto rýchlostiach ľahšie a aj presnejšie. Podvozok doslova hltá záplaty na cestách a aj prípadne nerovnosti v náklone budú iba jemne pohupovať celým strojom. Vyváženie nerozhodí ani spolujazdec, ktorý na väčšine motocyklov zmení charakter jazdy. V prípade CBF sa nemení nič, asi iba váš pocit teplejšieho chrbta a trochu stisnutejšieho pásu. Mimochodom náklon na novej CBF1000 je vrcholným pôžitkom z celej jazdy. Budete hľadať tiahlejšie a tiahlejšie zákruty, až nakoniec skončíte na veľkom kruháči. Nekonečné preklápanie zľava doprava a krátke rovinky, namiesto brzdy zavrieť plyn a nechať pracovať podvozok, to je presne to, čo má CBF1000 najradšej.
______________________________________________

CBF1000 je asi najuniverzálnejšia a najjednoduchšie ovládateľná “veľká” motorka, akú poznám. Budete mať pocit, že je to vaša dôverná známa. Nič vás na nej neprekvapí a nič vás na nej nesklame. Proste siahnete po 100 % istote a po pár kilometroch si budete dokonale rozumieť.
______________________________________________

Honda CBF1000 v skratke
1. Motor

Základ je rovnaký ako v predchádzajúcom modeli. Radový štvrovalec o objeme 998 ccm. Modernizáciou elektronického vstrekovania sa zvýšil výkon na 107 koní a znížila spotreba o 7 %. Najväčšiu silu si vychutnáte v stredných otáčkach a to 96 Nm pri 6 500 ot./min. Motor sa správa absolútne vyrovnane v celom rozsahu, ktorý tak môžete naplno využiť.

2. Podvozok
Krátky rázvor dáva CBF výbornú ovládateľnosť a možnosť nastaviť pruženie zase využijete pre ideálne nastavenie vašich potrieb. Najväčšou zmenou je nový chrbticový rám zo zliatiny hliníka. Je ľahší a zvyšuje presnosť podvozku.

3. Brzdy
Klasické Nissini od Hondy, bez náznaku slabosti sú doplnené dobre známym systémom C-ABS, čo výrazným spôsobom zvyšuje bezpečnosť novej CBF1000. Výkon im rozhodne nechýba a poslúchajú na slovo.

4. Dizajn
Nová čelná maska má teraz oveľa športovejší a príťažlivejší vzhľad. Integrované smerovky a „parkovačky“ sú rovnako vkusne zapracované do bočnej kapotáže. Zmenou polohy čelného štítu potom môžete meniť celkový výzor CBF podľa chuti (čelný štít sa nastavuje manuálne). Výraznou zmenou oproti minulému modelu je aj výfukové potrubie stiahnutého do jednej veľkej koncovky, oproti predchádzajúcim dvom.

Sumár
Jedna z najuniverzálnejších motoriek na trhu, s bezkonkurenčne okamžitou prispôsobivosťou všetkým jazdcom. Ničím nesklame, prekvapí svojou všestrannosťou. Každý víkend a každý výlet sa vám bude zdať krátky.

______________________________________________

Honda CBF1000
MOTOR

Typ: kvapalinou chladený štvortaktný radový štvorvalec, rozvod DOHC, 16 ventilov
Vŕtanie x zdvih: 75 x 56,5 mm
Zdvihový objem: 998 ccm
Kompresný pomer: 11,2 : 1
Max. výkon: 107 k pri 9 000 ot./min.
Max. krútiaci moment: 96 Nm pri 6 500 ot./min.
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva
Zapaľovanie: elektronické
Štartovanie: elektrické
Prevodovka: 6-stupňová
Sekundárny prevod: reťaz
PODVOZOK
Rám: jednoduchý chrbticový pozváraný z hliníkovej zliatiny
Rozmery (D x Š x V): 2 210 x 780 x 1 220 mm
Rázvor: 1 495 mm
Výška sedla: 795 ± 15 mm
Objem palivovej nádrže: 20 l
Pneu: vpredu:120/70 – 17, vzadu: 160/60 – 17
Pruženie: vpredu: klasická teleskopická vidlica, priemer klzákov 41 mm, zdvih 120 mm, vzadu: jeden centrálne uložený tlmič pruženia, zdvih 120 mm
Brzdy: vpredu: 2 x kotúčová, priemer kotúča 296 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 240 mm
Hmotnosť: 245 kg (prevádzková hmotnosť)
Cena: 8 990 Eur
______________________________________________

pružný motor, nový dizajn, komfort
výkon motora pod 2 000 otáčok
______________________________________________

Text: Edo „Eddie“ Chudovský, foto: V. Brniak
Publikované: Motomagazín č.: 5/2010 – do 20. mája stále v predaji
______________________________________________

Motocykel na test zapožičal: Honda Slovakia, spol. s r. o., Bratislava

Test: Honda CBF1000 – Dôverná známa

39 komentárov

Najčítanejšie

Exit mobile version