Testy a recenzie

Test: Reevu – prilba s ktorou vidíte dozadu!

Publikovaný

on

Na trhu je množstvo produktov, ktoré slúžia na zlepšenie vašej schopnosti vidieť, čo sa odohráva za vami (napr. iné, väčšie zrkadlá a pod.). Možno ste už ale počuli niečo o prilbe, ktorá vidí dozadu. Áno, čítate dobre… Na svete existuje prilba s integrovaným spätným zrkadlom. A ako takáto prilba slúži? Vyskúšali sme ju a podrobili redakčnému testu.

========================================

Bezpečnosť, to je slovo, ktorým sa riadili vývojári v americkej firme Reevu
Začneme trošku technicky. Ak niekedy budete mať v rukách túto prilbu, tak vás zrejme trošku prekvapí jej váha – 1 600 gramov. Táto hodnota možno niekoho odradí, ale svoj váhový deficit má opodstatnený. Celá škrupina prilby nie je vyrobená z lacného plastu, ale laminovaním pevnej tkaniny, ktorá sa skladá z organických uhlíkových vlákien, kevlaru a vinylesteu. Reevu taktiež spĺňa aj európsku normu ECE 22.05., ale prilba prešla aj mnohými inými testami, ktoré táto norma už neuvádza (napr. bola testovaná vo vysokých rýchlostiach pri rôznych teplotách).
__________________________________________________

Spätný pohľad – R.V.M.
Skratka R.V.M. znamená „Rear View Mirror“ – v preklade teda spätné zrkadlo. V útrobách tejto prilby sa nachádza skupina zrkadiel poskladaných tak, aby dokázali prekresliť ponad vašu hlavu spätný obraz rovno do očí. Teda, rovno zrovna nie, ale na skontrolovanie situácie, ktorá sa deje za vami vám postačí mierny pohľad očami hore. Samotný obraz je mierne deformovaný a na váš pohľad v asi 8,5 x 1,5 cm zrkadle vidíte obraz na asi 15 x 3 m. Za použitia tohto zrkadla sa vám rozšíri obraz spolu so spätnými zrkadlami na 100% informácií o dianí a situácii za vami.
__________________________________________________

Čo nám ešte upiekol výrobca?
Prilba pri svojej cene (299 Eur) spĺňa tie najžiadanejšie podmienky, a to kompletne vyberateľné komfortné futro, rýchloupínateľné sklo, ktoré má navyše ochrannú fóliu – antifog a ponúka 7 výškových nastavení otvorenia, nosový a bradový deflektor. Vetranie hlavy je pomocou dvoch predných vetracích otvorov s možnosťou nastavenia a dvoch zadných, ktoré ale nie je možné nastaviť, nakoľko sú umiestnené v zadnom priezore. Keď som už pri zadnom priezore, tak ten je zrkadlový a mierne dymový – v praxi by vás teda nemalo oslňovať slnko, alebo svetlá áut v noci. Možno by ste čakali upínanie pomocou „D“ krúžkov, ale to ostalo klasické – viacpolohový rýchloupínač. No a celý tento skvost zakončuje nastaviteľné zrkadlo – nastavenie výšky, aj sklonu. Dobre, technické okienko je za nami, poďme sa s ňou previezť…
__________________________________________________

Prvé nasadenie, prvá jazda
Prilba so „späťákom“ nie je práve často viditeľná medzi motorkármi, teda… zatiaľ. Pred samotnou jazdou je po nasadení prilby nutné nastaviť si zrkadlo individuálne pre seba. To sa robí jednoducho, pomocou priloženého plastového skrutkovača. Všetko prebieha v sedle motorky. Tu si doladíte zrkadlo na potrebnú výšku pre váš pohľad a samozrejme aj sklon tak, aby ste čo najlepšie videli situáciu pred vami a aby vás neobmedzoval pohľad dozadu. Oči sú snáď najdokonalejším orgánom na našom tele a ani vyspelá technika nedokáže zatiaľ pracovať lepšie, ako samotné ľudské oko. Periférne teda stále vidím aj situáciu predo mnou, aj za mnou. Obrátim kľúčik, naštartujem svoju motorku a poďme ho prevetrať sa do mesta. Chce to niekoľko kilometrov zvyku a cviku, že je v prilbe niečo nové. Snažím sa stále zvykať na to, ako sa dívať dozadu, až prestávam vnímať situáciu predo mnou. Rýchlo späť do reality a von z mesta niekde na kľudnejšiu premávku. Našťastie diaľnica odkláňa množstvo áut, takže mám voľnú cestu a sem tam nejaká tá plechovka. Pomaly sa zoznamujem s technológiou a funkčnosťou tejto prilby. Veľké plus dávam jemne dymovej clone, pretože aj schválny pohľad do slnka je, ako pohľad cez slnečné okuliare a nevypaľuje mi oči. Ďalšou úžasnou vecou bolo ticho, ale naozajstné ticho, žiadne fučanie, pískanie a nepríjemné vibrácie do prilby pri rýchlostiach okolo 100 km/h. Vraciam sa po diaľnici a ani pri rýchlostiach nad 130 km/h moje uši netrpia hlukom a do mesta sa vraciam s čistou hlavou. Stojím na križovatke a za mňa sa radia autá – krásne vidím, či mal chlapík v práci zlý deň, alebo či práve slečna telefonuje. Ale vnímam aj to, že na mňa bliká svetlami a pohľad zo spätného letí na semafor, kde už jasne svieti zelená! Takže prilba vás dokáže aj rozptýliť, ale to nedávam do mínusov, pretože som sa z nej snažil vydolovať všetky informácie, ktoré ponúka. Každopádne, pohľad v spätnom zrkadle vám ponúka komplexný pohľad spolu so späťákmi o tom, čo sa deje za vami cez deň, alebo aj v noci. Jediné, čo mi trošku vadilo bolo to, že na pohľad dozadu som potreboval viac, ako len mierny pohyb očami.
__________________________________________________

Zvyknete si
Chcelo to niekoľko dní na to, aby som si zvykol na to, že mám možnosť pozerať sa za seba prostredníctvom prilby. Inak, toto zrkadlo mi raz veľmi dobre pomohlo, keď mi do oka vletela malá muška. Sami dobre viete, aké je to nepríjemné a ako zle sa hľadá v zrkadle motorky. V prilbe som sklopil zrkadlo tak, aby som si videl na oči, zhodil rukavice a operácia sa mohla začať. V priebehu pár sekúnd som opäť pokračoval v jazde. Tak, ale toto nie je zrovna určenie výrobcov Reevu – aby ste si lepšie videli na mušky v očiach… Časom som prestal vnímať späťáky na motorke, pretože ako viete, vo väčšine prípadov aj tak vidíte minimálne 1/3 až 1/2 vašich ramien, čo je teda pekná bieda. A to je taktiež môj prípad (Kawasaki Z750S). Samotná jazda sa tak stala o niečo komfortnejšia a ja som mal menej starostí. Možno by si takáto prilba našla aj skvelé umiestnenie pri okruhových motorkách, ktorým práve späťáky chýbajú a taktiež sa môžu omnoho lepšie sústrediť na samotnú jazdu a zvyšovať tak svoj časový výkon na kolo. Taktiež to môže byť zaujímavá alternatíva pre inštruktorov autoškoly. Ja som si zvykol. Niekto by možno považoval za vhodný doplnok prednú clonu, ale to by len navýšilo jej váhu a vlastne si neviem predstaviť, kam by sa takáto clona zmestila. Riešenie jednoduché – použil som slnečné okuliare, akurát tie mi trochu zavadzali pri pohľade do spätného, ale nič strašné :-). Výrobca naviac ponúka ďalšie tri farebné možnosti okrem predstavovanej čiernej – metalická čierna, metalická strieborná, titanová a tri farebné plexištíty – dymové, zrkadlové strieborné a modré.
__________________________________________________

Reevu MSX1 Black
Škrupina: Laminovaná z viacerých materiálov (uhlík, kevlar, vinylester)
Váha: 1 600 gramov
Priezor: Odolný voči poškriabaniu a zahmlievaniu sa, rýchlo vymeniteľný
Interiér: Priedušný, ľahko vyberateľný a umývateľný
Norma: ECE 22.05
Upínací systém: Viacpolohový rýchloupínač
Cena: 299 Eur
__________________________________________________

Prilbu na test zapožičal: LUMFIR s r. o., Choustníkovo Hradište
WWW stránka + video: [linka]
__________________________________________________

nehlučná, kompletne vyberateľné futro, zadný dymový priezor, zabudované spätné zrkadlo
váha, mierne deformovaný obraz v zrkadle
__________________________________________________

Text: Števo Hvizdák, foto: V. Brniak
Publikované: Motomagazín 10/2010

Reevu

Pridaj komentár

Najčítanejšie

Exit mobile version