Ešte donedávna bola značka Can-Am známa skôr medzi priaznivcami štvorkoliek kde dlhodobo patrí medzi najlepších. Všetko sa však zmenilo v roku 2006, keď sa na svetlo sveta dostali prvé špionážne fotografie trojkolky, ktorá sa v roku 2007 začala vyrábať a predávať pod označením Can-Am Spyder. Do októbra 2007 sa predalo 2 500 kusov a do mája 2009 bolo vyrobených 12 500 kusov Spydera, z ktorých sa 9 932 predalo v USA. Zhruba 21 % predaných kusov si zakúpili ženy a podľa prieskumu 27 % majiteľov Spydera nikdy predtým nevlastnilo motocykel. Myslím, že je na čase označiť Can-Am Spyder za ďalší míľnik motocyklového priemyslu.
Spyder ST, ST-S a ST LIMITED Ako už samotné označenie tejto trojice napovedá, táto vetva Spyderov je zameraná na športovú turistiku. Ako som naznačil, modelových rád je viac a dnes si predstavíme práve radu ST. Spyder ST je športovo-turistický model, ktorý spája dynamickú jazdu s uvoľnenou jazdeckou pozíciou. Jazdcove stúpačky boli posunuté o 12,7 cm dopredu oproti modelu RS, takže nohy by mali byť v uvoľnenejšej pozícii. Tak isto kolená by nemali trpieť pri dlhšej jazde. Riadidlá boli oproti modelu RS posunuté o 10,2 cm bližšie k jazdcovi a o 8,3 cm vyššie. Zaujímavosťou pre turistických nadšencov je nastaviteľný štít v rozmedzí 10 cm. Spyder má vpredu úložný priestor o objeme 44 litrov a ak človek na ceste potrebuje množstvo vecí, vrátane vtáčej búdky a predzáhradky, tak je tu možnosť dokúpiť prívesný vozík s objemom 622 litrov (pre porovnanie, Škoda Octavia Combi má kufor 610 litrov).
Verzia ST-S potom ponúka iné farebné kombinácie, karbónové doplnky a poloautomatickú prevodovku. ST LIMITED je luxusnou verziou modelu ST a poteší aj náročných priaznivcov turistiky. Vo výbave má teda 12-lúčové kolesá, AM/FM rádio s možnosťou pripojenia iPod-u, Garmin Zumo 660, 68-litrový batožinový priestor, vyhrievané rukoväte, zásuvku a tak ďalej.
Pocit jazdy na motocykli a jazdné vlastnosti auta Podvozok bol na rok 2013 kompletne prepracovaný a špeciálna konštrukcia rámu SST, ktorý vlastní firma Bombardier (BRP) zaručuje nízku hmotnosť, zároveň však aj potrebnú tuhosť a nízko položené ťažisko. Usporiadanie podvozku je celkom zrejmé na prvý pohľad, dve kolesá vpredu a jedno vzadu. BRP nazýva toto usporiadanie Y-architektúrou. Myšlienkou bolo skombinovať pocit jazdy na motocykli s vlastnosťami športového auta. Predaj dokazuje, že pôvodný úmysel sa vydaril.
Vpredu sa o pruženie s dráhou 151 mm starajú dvojité A-ramená zaručujúce precízne vedenie stroja a stabilné riadenie v zatáčkach. Zadná kyvná vidlica má jednu pružiacu jednotku, ktorá dostatočne pokrýva nerovnosti na vozovke. O zatáčanie stroja sa stará posilňovač riadenia DPS, ktorý na základe viacerých vstupných faktorov kontroluje smerovanie stroja.
Motor a prevodovka Pohonná jednotka pochádza z dielne Rotax, má objem 998 ccm, 100 koní pri 7 500 ot./min. a 108 Nm pri 5 000 ot./min. Samozrejmosťou u tohto V-Twinu je elektronické vstrekovanie.
Sekundárny prevod je zabezpečený bezúdržbovým remeňom. Medzi zadným kolesom a motorom stojí prevodovka, ktorá je buď manuálna päťstupňová ovládaná nohou (SM5) alebo poloautomatická s označením SE5 ovládaná tlačidlami na riadidlách. Prevody sa v tomto prípade radia palcom ľavej ruky nahor a ukazovákom nadol. Spyder však sám automaticky podraďuje pri znížení rýchlosti, aby bol efektívne využitý výkon. Vo výbave je aj spiatočka pre manipuláciu v úzkych priestoroch.
Dokonalá stabilita za každých podmienok Vďaka spolupráci s firmou Bosch vznikol systém stability vozidla (víťaz ocenenia Automotive News PACE v roku 2010), ktorý pomáha udržať vozidlo pod kontrolou za akýchkoľvek podmienok, ktoré môžu vodiča na ceste prekvapiť. Okrem systému stability má Bosch na svedomí aj kontrolu trakcie a ABS využívajúce senzory priamo na kolesách, ktoré zredukovalo brzdnú dráhu pre rok 2013 o celých 10 %.
Na záver spomeniem ešte zabezpečovací systém D.E.S.S., ktorý zaručuje majiteľovi, že bez elektronického kľúča nebude možné jeho Spyder naštartovať.
Can-Am Spyder
Cena: od 19 860 Eur
Motor: 998 ccm, 8 ventilov, DOHC, V2
Výkon: 100 k pri 7 500 ot./min.
Krút. moment: 108 Nm pri 5 000 ot./min.
Prevodovka: 5-st. manuálna / 5-st. poloautmat. + spiatočka, remeň
Rozmery (D x Š x V): 2 667 x 1 506 x 1 332 mm
Rám: jednoduchý kolískový, pozváraný z oceľ. profilov
Hmotnosť: 392 kg
Rázvor: 1 727 mm
Výška sedla: 737 mm
Objem pal. nádrže: 25 l
Pneu: vpredu: 165/65 – 15, vzadu: 225/50 – 15
Text: Jozef Jambor, foto: archív Motomedia
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 4/2013
Janka
Univerzálny roadster – Predstavenie Can-Am Spyder ST