Modelová rada športovo ladených maxiskútrov X-MAX je v ponuke Yamahy už pár rokov, no až doposiaľ sa špecializovala na menšie zdvihové objemy (125 a 250 ccm), vďaka čomu sa tieto skútre radili najmä do kategórie komfortných mestských a prímestských skútrov. Najnovší prírastok do tejto rodiny však citeľne rozširuje akčný rádius mestského maxiskútra a nová Yamaha X-MAX400 je pripravená stať sa novým štandardom v strednej triede maxiskútrov.
Evolúcia úspešného druhu Zrod modelovej rady X-MAX priniesol do ponuky Yamahy komfortného športovca, ktorý ideálne napĺňal predstavy o dynamickom mestskom dravcovi K pôvodnej 125-ke čoskoro pribudla aj 250-ka, ktorá dynamikou a výkonom potešila aj jazdcov, ktorí každodenne dochádzajú na väčšie vzdialenosti. Na druhej strane, stále však zostávala pomerne veľká medzera medzi vrcholným TMAX-om a a spomínanou dvojicou rady X-MAX. Práve túto medzeru chce vyplniť nová 400-vka, ktorá so sebou prináša kompaktnosť a ľahké ovládanie menších súrodencov spojené s výkonom veľkého maxiskútra.
Nový štandard pre strednú triedu? X-MAX vsadil na osvedčený štandard strednej triedy v podobe 400-vkového motora, ktorý okrem výbornej akcelerácie ponúka aj vysokú maximálnu rýchlosť, vďaka čomu máte k dispozícii veľmi slušný dynamický a turistický potenciál. V tomto prípade je ale motor uložený v športovom a kompaktnom podvozku 250-ky, ktorý stále ponúka komfort a veľké úložné priestory tradičného maxiskútra strednej triedy. Yamaha X-MAX 400 tak veľmi dobre vystihuje momentálne požiadavky európskych zákazníkov a ponúka široké možnosti využitia, každodennými presunmi do preplneného mesta počnúc a víkendovou turistikou vo dvojici končiac.
Dynamický dizajn Ak by sme porovnali Yamahu s tradičnejšou konkurenciou v tejto kategórii, tak X-MAX už na prvý pohľad pôsobí kompaktnejším a dynamickejším dojmom. Štíhlej čelnej kapotáži dominuje dvojica predných svetlometov v tvare mačacích očí, tradičný poznávací znak športových modelov z dielne Yamahy. V tomto prípade sú naviac doplnené modernou LED technológiou osvetlenia v podobe predných stretávacích a zadných svetiel. Ďalším tradičným poznávacím znakom Yamahy je dvojica postranných kapotáží v tvare bumerangu, ktoré majú podiel na štíhlych stredových partiách.
Pohodlie a úžitkové vlastnosti veľkého maxiskútra Pohodlím nový X-MAX v ničom nezaostáva za konkurenciou a veľké luxusné sedadlo ponúka maximálny komfort pre jazdca a spolujazdca zároveň. Naviac má nemalý podiel na vzpriamenom jazdeckom posede, ktorý uľahčuje ovládanie a manipuláciu so skútrom, čo jazdci ocenia najmä v hustej mestskej premávke. Vysoký čelný štít účinne chráni jazdca pred nápormi vetra a nepriazňou počasia. Elegantný prístrojový panel v automobilovom štýle jazdca zásobuje potrebnými informáciami. Po odklopení sedla ukáže X-MAX svoju praktickú stránku a do hlbokého úložného priestoru sa zmestia dve integrálne prilby, poprípade absorbuje väčší nákup alebo oblečenie a osobné veci na víkendovú turistiku.
Výkonný jednovalec Pod kapotážami sa nachádza kvapalinou chladený štvortakt o objeme 395 ccm, ktorý pochádza z maxiskútra Majesty 400, no bol podrobený menším úpravám. Maximálny výkon 31,5 k dosahuje pri 7 500 ot./min a je to o 54 % viac ako v prípade 250-ky. Podobný nárast vidieť aj v prípade krútiaceho momentu, kde je rozdiel až 60 % v porovnaní s 250-kou. Nárast akcelerácie je samozrejme viac ako citeľný a to isté platí aj v prípade maximálnej rýchlosti. Svižný mestský maxiskúskúter sa tak mení na pohodlné vozidlo schopné prekonávať aj veľké vzdialenosti vo vysokom tempe.
Všestrannosť na novej úrovni Príchod novej 400-vky posúva model X-MAX na novú úroveň všestrannosti. Minimálne rozdiely v rozmeroch a hmotnosti v porovnaní s 250-kou zaručujú novému modelu ovládanie športovca, ktoré môžete vďaka výkonnému motoru teraz využiť naplno. Športové jazdné vlastnosti potom vyvažuje komfort a praktickosť maxiskútra. V prípade, že chcete zvýrazniť športové DNA tohto skútra, tak môžete siahnuť po pestrej palete originálnych doplnkov, kde nechýba športový čelný štít, športové plošiny, koncovka výfuku Akrapovič alebo opierka sedla pre spolujazdca. Potom sú tu doplnky, ako 50 l prídavný kufor, vysoký turistický čelný štít alebo chrániče nôh, ktoré naopak potešia praktického jazdca.
Yamaha X-MAX 400
Motor: 395 ccm, 4 ventily DOHC, R1
Výkon: 31,5 k pri 7 500 ot./min.
Krút. moment: 33,8 Nm pri 6 000 ot./min.
Prevodovka: automatická s plynulým prevodom, remeň
Rozmery (D x Š x V): 2 190 x 780 x 1 385 mm
Rám: jednoduchý, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 220 / 223 kg (ABS) (prevádzková)
Rázvor: 1 565 mm
Výška sedla: 785 mm
Objem pal. nádrže: 14 l
Pneu: vpredu: 120/70-15, vzadu: 150/70-13
Text: Miro Tamáši, foto: archív Motomedia
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 6/2013
Janka