Blade už pekných pár rokov patrí medzi najpopulárnejšie pracovné štvorkolky na našom trhu a za naozaj priaznivú cenu ponúka vysokú kvalitu a výborné úžitkové vlastnosti. Pre rok 2013 prešla táto štvorkolka menším faceliftom a ako sme mali možnosť presvedčiť sa počas nášho redakčného testu, tak stále je to výborné pracovné náradie za veľmi priaznivú cenu.
Inovovaný dizajn Inovovaný dizajn štvorkolky si všimnete najmä pri pohľade spredu. Prepracovaná maska ponúka modernejší a atraktívnejší dizajn. Dominantným prvkom sú v tomto prípade úplne nové LED svetlá, ktoré sú určené na denné osvetlenie. Modernú LED techniku nájdete aj v prepracovaných zadných svetlách a smerovkách. Úplné nové sú aj 14-palcové hliníkové ráfy s ostro lomenými lúčmi. Celkovo teraz Blade pôsobí mladším a dynamickejším dojmom.
Moderný jednovalec V útrobách štvorkolky sa ukrýva moderný, kvapalinou chladený jednovalcový motor o objeme 503 ccm. Štvorventilová technika je ovládaná pomocou rozvodu OHC. O prípravu zmesi sa stará elektronický systém vstrekovania paliva, ktorý má zároveň nemalý podiel na lineárnej výkonovej krivke motora. V sérii je výkon motora obmedzený na hranicu 20 k, no v otvorenej „offroad“ verzii dosahuje veľmi slušných 41 k, čo zabezpečuje štvorkolke veľmi slušnú dynamiku. Dvojrýchlostný variátor je štandardom a plusom je, že vám dovolí využiť brzdný účinok motora počas spomaľovania.
Podvozok vhodný do ťažkého terénu Základ podvozku tvorí tuhý oceľový rám. Zárukou veľmi dobrých jazdných vlastností v teréne sú nezávisle zavesené kolesá na oboch koncoch. Kvalitné komponenty pruženia ponúkajú možnosť nastavenia predpätia a upraviť tak tuhosť pruženia. Samozrejmosťou je elektronicky aktivovaný náhon prednej nápravy, ktorý aktivujete tlačidlom na riadidlách. V prípade potreby sa dá rovnako elektronicky aktivovať uzávierka predného diferenciálu a bez problémov sa vyhrabete aj z najťažšieho terénu. Jazdec má k dispozícii výkonný brzdný systém, kde dvojicu kotúčov na predných kolesách dopĺňa jeden kotúč vzadu, ktorý je umiestnený priamo na kardane a je tak veľmi dobre chránený proti poškodeniu.
Krátka verzus dlhá TGB ponúka tento model v dvoch prevedeniach, štandardná (krátka) verzia meria 2 155 mm a je homologovaná pre dve osoby. V prípade, že vozíte pasažiera častejšie, môžete siahnuť po predĺženej verzii LT, ktorá meria 2 360 mm a ponúka samostatné plnohodnotné sedlo spolujazdca, ktoré je vybavené opierkou a dvojicou madiel. Komfort spolujazdca je na oveľa vyššej úrovni ako u štandardnej verzie. Naviac väčšie rozmery len nepatrne ovplyvňujú jazdné vlastnosti, čo rovnako hovorí v prospech predĺženej verzie.
Prémiová výbava už v základnej výbave Jednou z predností, vďaka ktorej je Blade tak obľúbený nielen na Slovensku, ale napríklad aj v susedných Čechách je bohatá sada doplnkov, ktorá na vás čaká už v základnej výbave a ďalšie investície do doplnkov sú minimálne. V tomto prípade tak získavate kevlarové polepy stredových panelov, plne homologizované ťažné zariadenie, 26-palcové pneumatiky Maxxis Bighorn, oceľové hadičky bŕzd, mohutný kovový ochranný rám vpredu, oceľový nosič vpredu aj vzadu, odnímateľné stúpačky spolujazdca a výkonný elektrický navijak TGB 3000.
Práca a zábava v jednom S Bladeom už máme bohaté skúsenosti z minulosti a zanechal dojem poctivého pracanta, ktorého môžete okamžite po práci „vyvetrať“ v nejakom blatistom brode alebo sa môžete venovať iným, zľahka športovo ladeným zábavkám. Nová verzia je pripravená v tomto trende úspešne pokračovať. Testovaná verzia bola vybavená otvorenou verziou motora a dostať štvorkolku do pohybu bolo hračkou. Okamžitá reakcia na plyn a plynulý záber motora dal veci rýchlo do pohybu. Na rýchlom prevode nebol pritom problém udržiavať aj vyššiu rýchlosť a dlhšie presuny tak zvláda bez problémov. Výborne sa cítil aj v teréne, kde máte dosť výkonu aj na zdolávanie náročných prejazdov. V sedle sa tak nenudí ani náročnejší jazdec, ktorý môže pri využití pomalého prevodu a aktívneho náhonu 4×4 bez obáv atakovať extrémnejšie prekážky. Motoru dobre sekunduje podvozok, ktorý vďaka nezávislému zaveseniu kolies poskytuje adekvátny komfort v náročných podmienkach. Limity podvozku odhalíte pri agresívnom tempe a na skákanie na motokrosovej trati to určite nebude, no na druhej strane, podvozok zvláda vyložene svižné tempo bez väčších problémov. Pochvalu zaslúžia brzdy, ktoré reagovali rýchlo a s potrebnou silou, vďaka čomu štvorkolka rýchlo spomalila aj z vysokých rýchlostí.
Blade oslovuje široký okruh užívateľov Blade je plnohodnotným pracantom a vďaka širokej ponuke doplnkov nájdete pre túto štvorkolku široké možnosti pracovného uplatnenia, pričom sa opiera o výkonný motor a robustný podvozok. Na druhej strane, Blade je aj zábavnou hoby štvorkolkou, ktorá je pripravená kedykoľvek vyraziť do náročného terénu a popasovať sa s hlbokými brodmi alebo strmými stúpaniami. Opäť sa pritom spolieha na moderný jednovalec a solídny podvozok. Nakoniec netreba zabúdať na cenu, ktorá je v prípade krátkej verzie, ale aj v prípade predĺženej verzie LT stále viac ako priaznivá a Blade tak stále patrí medzi najdostupnejšie veľké úžitkové štvorkolky na našom trhu.
TGB Blade 550 EFI iRS Cena: 6 274 Eur (6 666 Eur verzia LT)
Motor: 503 ccm, 4 ventily, OHC, R1
Výkon: 20 k pri 7 000 ot./min. (41 k verzia offroad)
Krút. moment: výrobca neudáva
Prevodovka: automat s plynulým prevodom, kardanový hriadeľ
Rozmery: (D x Š x V): 2 155 x 1 235 x 1 250 mm
Rám: kolískový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 364 kg
Rázvor: 1 280 mm
Výška sedla: 920 mm
Objem pal. nádrže: 18 l
Pneu: vpredu: 26×8-14, vzadu: 26×10-14
Homologizácia: áno
ATV na test zapožičal: ASP Group, s. r. o., Žebrák (CZ)
Text: Miro Tamáši, foto: autor a V. Brniak
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 5/2013
Janka