Tento rok sme už
mali príležitosť stretnúť sa s novým Gladiatorom z dielne CF Moto
a musíme povedať, že výkonná 400-vka nabitá modernou technikou zanechala
ten najlepší dojem. Teraz je však na rade niečo väčšie a výkonnejšie
a vďaka importérovi produktov CF Moto pre Českú a Slovenskú
republiku, spoločnosti Journeyman s.r.o. sa dostávame k úplne novej
500-vke s označením Gladiator X520-A EPS a od prvých metrov je jasné,
že už aj tak vysoko nastavená latka sa posunie o kus vyššie.
Gladiator je pojem
Pre priaznivcov
štvorkoliek sa športovo–úžitkové modely rady Gladiator stali v posledných
rokoch pojmom, ktorý sa spočiatku vzťahoval najmä na vynikajúci pomer ceny
a kvality, no dnes sa môžeme baviť najmä o modernej technike
a výbornej kvalite. Po technickej stránke a jazdnými vlastnosťami
dnes modely Gladiator dokážu uspokojiť aj náročného zákazníka, ktorý okrem
výkonného motora očakáva aj kvalitný podvozok.Cena samozrejme stále zostáva vynikajúca, no kvalitatívne môžeme hovoriť
o vysokom štandarde modelovej rady Gladiator a platí to aj
v prípade testovanej 520-ky.
Jednovalec novej generácie
Základom je
v tomto prípade úplne nový kvapalinou chladený jednovalec o objeme 500
ccm. Bližší pohľad odhalí príbuznosť s úspešným motorom z dvojvalca
X8 a vo vnútri novej 500-vky dokonca nájdete ten istý piest aký je aj
v 800-vke X8. O prípravu paliva sa stará štvorica ventilov ovládaných
pomocou rozvodu SOHC a elektronické vstrekovanie paliva, ktoré dodala
renomovaná spoločnosť Bosch. Výkon motora vrcholí na veľmi slušnej hodnote 38
k a najmä svojím priebehom spojením s okamžitým nástupom osloví
aj náročného jazdca. Výkon sa na kolesá dostáva pomocou špičkového variátora
z dielne kanadskej značky CV-Tech a vďaka absencii rozbehovej spojky
sa výkon na kolesá dostáva veľmi rýchlo a efektívne.
Nadštandardný podvozok
K dispozícii
sme mali predĺženú verziu Gladiatora a rozmermi a parametrami je
prakticky identický s objemovo menšou verziu 450. V tomto prípade je
to však jednoznačne plusom, pretože práve tento podvozok znesie naozaj prísne
hodnotenie. Gladiator je vďaka tuhému rámu a nezávisle zaveseným kolesám
v teréne sebavedomou štvorkolkou, ktorá je pripravená poradiť si
s najnáročnejším terénom. Mäkšie sériové nastavenie pruženia je namierené
na jazdecký komfort a sťažovať si v tomto ohľade určite nebudete.
Naviac pruženie ponúka možnosť nastavenia predpätia a máte dostatok
priestoru na upravenie tuhosti. Podvozok je tak už v sériovom prevedení
pripravený bez problémov si poradiť v ľubovoľnom teréne, naviac v prípade
najnáročnejších zákazníkov je tu potom
možnosť vybaviť štvorkolku špičkovými komponentmi Elka, čo kvalitatívne posúva
podvozok na novú úroveň vyhradenú skôr pre prémiové štvorkolky. Elektronicky
aktivovaný náhon 4×4 je samozrejmosťou a na prednej náprave môžete rovnako
elektronicky aktivovať aj uzávierku nápravy a maximalizovať tak
prejazdnosť náročným terénom. Už v sérii je Gladiator ponúkaný
s 12-palcovými duralovými ráfmi kolies, ktoré najmä po stránke dizajnu
pridávajú plusové body. Na záver som si nechal jednu z najdôležitejších
noviniek na podvozku a tou je elektronický posilňovač riadenia, ktorý
výraznou mierou prispieva k ľahkému ovládaniu a zvýšenej bezpečnosti
jazdy, vďaka tomu, že posilňovač pomáha absorbovať nárazy do riadenia,
Dizajn a výbava
Gladiator už na
prvý pohľad pôsobí ako moderná a atraktívna štvorkolka, čo samozrejme dnes
už nie je nič výnimočné ani v prípade ázijských výrobcov, no za zmienku
určite stojí kvalita dielenského spracovania, ktorá je na veľmi slušnej úrovni
a len ťažko budete hľadať na Gladiatorovi nedoliehajúce plasty alebo
trčiace zväzky drôtov všetko je na svojom mieste.Súčasťou sériovej výbavy je výkonný
elektronický navijak a zadné ťažné zariadenie, okrem toho nechýbajú
chrániče rukovätí alebo originálny systém upevnenia nákladu na nosič, ktorý
výrobca označuje Lock-N-Ride. Praktickými doplnkami sú vodeodolná úložná
skrinka pod sedlom a dvojica zásuviek na dobíjanie (12V + USB).
Výkon na každú príležitosť
Vo svete
štvorkoliek platí známa fráza: výkon ničím nenahradíš, možno ešte viac ako
medzi motorkami. Predsa len fyzicky väčšie rozmery a hmotnosť štvorkoliek
okamžite odhalia ak vám chýba sila. Gladiator vám však hneď od najnižších
otáčok dáva najavo, že tento problém tu nehrozí a prakticky okamžite
dostáva výkon na kolesá. Samozrejme má to na svedomí aj chýbajúca rozbehová
spojka, no hlavná časť tejto spontánnej reakcie zostáva na motore a túto
ochotu pocítite nielen na pomalom prevode (L) ale aj na rýchlom (H)
a v náročnom teréne tak nemusíte príliš rozmýšľať čo máte zaradené, stačí
len pridať a idete vpred. Akcelerácia je výborná a prvý dojem je, že motor má
minimálne o 100 ccm zdvihového objemu viac. Relatívne nízka hmotnosť,
ktorá mení Gladiatora na obratnú a zábavnú štvorkolu tento pocit extra
výkonu ešte umocňuje. Podvozok si aj napriek komfortnejšiemu nastaveniu
pruženia poradí aj s tvrdšími dopadmi a každodenný pracant sa
v náročnom teréne rýchlo zmení na obratného a zábavného športovca.
Nemalý podiel na tom má aj posilňovač riadenia, ktorý výrazne zľahčuje
riadenie. K posilňovaču sa vzťahuje aj jedna menšia výtka, ktorá sa
prejavila najmä na asfalte. Vplyv posilňovača je možno až príliš výrazný
a najmä na asfalte mi tuhšie a presnejšie riadenie trochu chýbalo. Na
druhej strane je to len otázka zvyku a prínos posilňovača jednoznačne
presahuje tento menší nedostatok. Keď už sme na asfalte, Gladiator sa dokáže
rozbehnúť niekde na hranicu 100
km/h, čo už je na rýchle presuny dosť. Pochvalu zaslúžia
brzdy, ktoré v kombinácii s motorovou brzdou Gladiarora spomalia
prakticky okamžite bez ohľadu na povrch.
Ťažko odolateľná ponuka
Menší Gladiator
X-450 sme vďaka výborným parametrom a skvelej cene označili pred pár
mesiacmi ako bomba kšeft, no 520-ka je v tomto smere ťažko odolateľná
ponuka. Výborný podvozok, kvalitné dielenské spracovanie abohatú výbavu dopĺňa výkonný motor, ktorý
všetko zvláda s dostatočnou rezervou. To všetko za cenu, ktorá je len
o cca 1 000 Eur vyššia ako 450-ka a to je naozaj len ťažko
odolateľná ponuka.
CF Moto X520-A EPS
Cena: od 5 739 Eur
Motor: 500 ccm, 4-ventily, SOHC, R1
Výkon: 38 k pri 6 800 ot./min (offroad úprava)
Krút. moment: 46 Nm pri 5 800 ot./min.
Prevodovka: automat s plynulým prevodom, kardanový
hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 300 x 1 100 x 1 350 mm
Rám: kolískový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 360
kg (suchá)
Rázvor: 1 460 mm
Objem pal. nádrže: 18,5
l
Pneu: vpredu: 25×8-12, vzadu:
25×10-12
Homologizácia: áno
ATV na test zapožičal:Journeyman
CZ s.r.o., Praha – Strančice
Test bol uverejnený v časopise Motomagazin
11/2016
Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak
CF Moto Gladiator X520 EPS – album k testu Motomagazin 11 / 2016