Connect with us

Testy a recenzie

Vysoký štandard – test CF Moto Gladiator X520-A EPS

Publikovaný

on

Tento rok sme už mali príležitosť stretnúť sa s novým Gladiatorom z dielne CF Moto a musíme povedať, že výkonná 400-vka nabitá modernou technikou zanechala ten najlepší dojem. Teraz je však na rade niečo väčšie a výkonnejšie a vďaka importérovi produktov CF Moto pre Českú a Slovenskú republiku, spoločnosti Journeyman s.r.o. sa dostávame k úplne novej 500-vke s označením Gladiator X520-A EPS a od prvých metrov je jasné, že už aj tak vysoko nastavená latka sa posunie o kus vyššie.  


Gladiator je pojem

Pre priaznivcov štvorkoliek sa športovo–úžitkové modely rady Gladiator stali v posledných rokoch pojmom, ktorý sa spočiatku vzťahoval najmä na vynikajúci pomer ceny a kvality, no dnes sa môžeme baviť najmä o modernej technike a výbornej kvalite. Po technickej stránke a jazdnými vlastnosťami dnes modely Gladiator dokážu uspokojiť aj náročného zákazníka, ktorý okrem výkonného motora očakáva aj kvalitný podvozok.Cena samozrejme stále zostáva vynikajúca, no kvalitatívne môžeme hovoriť o vysokom štandarde modelovej rady Gladiator a platí to aj v prípade testovanej 520-ky.    


Jednovalec novej generácie

Základom je v tomto prípade úplne nový kvapalinou chladený jednovalec o objeme 500 ccm. Bližší pohľad odhalí príbuznosť s úspešným motorom z dvojvalca X8 a  vo vnútri novej 500-vky dokonca nájdete ten istý piest aký je aj v 800-vke X8. O prípravu paliva sa stará štvorica ventilov ovládaných pomocou rozvodu SOHC a elektronické vstrekovanie paliva, ktoré dodala renomovaná spoločnosť Bosch. Výkon motora vrcholí na veľmi slušnej hodnote 38 k a najmä svojím priebehom spojením s okamžitým nástupom osloví aj náročného jazdca. Výkon sa na kolesá dostáva pomocou špičkového variátora z dielne kanadskej značky CV-Tech a vďaka absencii rozbehovej spojky sa výkon na kolesá dostáva veľmi rýchlo a efektívne.    


Nadštandardný podvozok

K dispozícii sme mali predĺženú verziu Gladiatora a rozmermi a parametrami je prakticky identický s objemovo menšou verziu 450. V tomto prípade je to však jednoznačne plusom, pretože práve tento podvozok znesie naozaj prísne hodnotenie. Gladiator je vďaka tuhému rámu a nezávisle zaveseným kolesám v teréne sebavedomou štvorkolkou, ktorá je pripravená poradiť si s najnáročnejším terénom. Mäkšie sériové nastavenie pruženia je namierené na jazdecký komfort a sťažovať si v tomto ohľade určite nebudete. Naviac pruženie ponúka možnosť nastavenia predpätia a máte dostatok priestoru na upravenie tuhosti. Podvozok je tak už v sériovom prevedení pripravený bez problémov si poradiť v ľubovoľnom teréne, naviac  v prípade najnáročnejších zákazníkov je tu potom možnosť vybaviť štvorkolku špičkovými komponentmi Elka, čo kvalitatívne posúva podvozok na novú úroveň vyhradenú skôr pre prémiové štvorkolky. Elektronicky aktivovaný náhon 4×4 je samozrejmosťou a na prednej náprave môžete rovnako elektronicky aktivovať aj uzávierku nápravy a maximalizovať tak prejazdnosť náročným terénom. Už v sérii je Gladiator ponúkaný s 12-palcovými duralovými ráfmi kolies, ktoré najmä po stránke dizajnu pridávajú plusové body. Na záver som si nechal jednu z najdôležitejších noviniek na podvozku a tou je elektronický posilňovač riadenia, ktorý výraznou mierou prispieva k ľahkému ovládaniu a zvýšenej bezpečnosti jazdy, vďaka tomu, že posilňovač pomáha absorbovať nárazy do riadenia,    


Dizajn a výbava

Gladiator už na prvý pohľad pôsobí ako moderná a atraktívna štvorkolka, čo samozrejme dnes už nie je nič výnimočné ani v prípade ázijských výrobcov, no za zmienku určite stojí kvalita dielenského spracovania, ktorá je na veľmi slušnej úrovni a len ťažko budete hľadať na Gladiatorovi nedoliehajúce plasty alebo trčiace zväzky drôtov všetko je na svojom mieste.Súčasťou sériovej výbavy je výkonný elektronický navijak a zadné ťažné zariadenie, okrem toho nechýbajú chrániče rukovätí alebo originálny systém upevnenia nákladu na nosič, ktorý výrobca označuje Lock-N-Ride. Praktickými doplnkami sú vodeodolná úložná skrinka pod sedlom a dvojica zásuviek na dobíjanie (12V + USB).


 Výkon na každú príležitosť

Vo svete štvorkoliek platí známa fráza: výkon ničím nenahradíš, možno ešte viac ako medzi motorkami. Predsa len fyzicky väčšie rozmery a hmotnosť štvorkoliek okamžite odhalia ak vám chýba sila. Gladiator vám však hneď od najnižších otáčok dáva najavo, že tento problém tu nehrozí a prakticky okamžite dostáva výkon na kolesá. Samozrejme má to na svedomí aj chýbajúca rozbehová spojka, no hlavná časť tejto spontánnej reakcie zostáva na motore a túto ochotu pocítite nielen na pomalom prevode (L) ale aj na rýchlom (H) a v náročnom teréne tak nemusíte príliš rozmýšľať čo máte zaradené, stačí len pridať a idete vpred. Akcelerácia je výborná a prvý dojem je, že motor má minimálne o 100 ccm zdvihového objemu viac. Relatívne nízka hmotnosť, ktorá mení Gladiatora na obratnú a zábavnú štvorkolu tento pocit extra výkonu ešte umocňuje. Podvozok si aj napriek komfortnejšiemu nastaveniu pruženia poradí aj s tvrdšími dopadmi a každodenný pracant sa v náročnom teréne rýchlo zmení na obratného a zábavného športovca. Nemalý podiel na tom má aj posilňovač riadenia, ktorý výrazne zľahčuje riadenie. K posilňovaču sa vzťahuje aj jedna menšia výtka, ktorá sa prejavila najmä na asfalte. Vplyv posilňovača je možno až príliš výrazný a najmä na asfalte mi tuhšie a presnejšie riadenie trochu chýbalo. Na druhej strane je to len otázka zvyku a prínos posilňovača jednoznačne presahuje tento menší nedostatok. Keď už sme na asfalte, Gladiator sa dokáže rozbehnúť niekde na hranicu 100 km/h, čo už je na rýchle presuny dosť. Pochvalu zaslúžia brzdy, ktoré v kombinácii s motorovou brzdou Gladiarora spomalia prakticky okamžite bez ohľadu na povrch.    


Ťažko odolateľná ponuka

Menší Gladiator X-450 sme vďaka výborným parametrom a skvelej cene označili pred pár mesiacmi ako bomba kšeft, no 520-ka je v tomto smere ťažko odolateľná ponuka. Výborný podvozok, kvalitné dielenské spracovanie abohatú výbavu dopĺňa výkonný motor, ktorý všetko zvláda s dostatočnou rezervou. To všetko za cenu, ktorá je len o cca 1 000 Eur vyššia ako 450-ka a to je naozaj len ťažko odolateľná ponuka.    


CF Moto X520-A EPS

Cena: od 5 739 Eur

Motor: 500 ccm, 4-ventily, SOHC, R1

Výkon: 38 k pri 6 800 ot./min (offroad úprava)

Krút. moment: 46 Nm pri 5 800 ot./min.

Prevodovka: automat s plynulým prevodom, kardanový hriadeľ

Rozmery (D x Š x V): 2 300 x 1 100 x 1 350 mm

Rám: kolískový, pozváraný z oceľových rúrok

Hmotnosť: 360 kg (suchá)

Rázvor: 1 460 mm

Objem pal. nádrže: 18,5 l

Pneu: vpredu: 25×8-12, vzadu: 25×10-12

Homologizácia: áno   


ATV na test zapožičal:Journeyman CZ s.r.o., Praha – Strančice    


Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 11/2016

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak

CF Moto Gladiator X520 EPS – album k testu Motomagazin 11 / 2016

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri