Tento rok sme už
mali príležitosť stretnúť sa s novým Gladiatorom z dielne CF Moto
a musíme povedať, že výkonná 400-vka nabitá modernou technikou zanechala
ten najlepší dojem. Teraz je však na rade niečo väčšie a výkonnejšie
a vďaka importérovi produktov CF Moto pre Českú a Slovenskú
republiku, spoločnosti Journeyman s.r.o. sa dostávame k úplne novej
500-vke s označením Gladiator X520-A EPS a od prvých metrov je jasné,
že už aj tak vysoko nastavená latka sa posunie o kus vyššie.
Gladiator je pojem
Pre priaznivcov
štvorkoliek sa športovo–úžitkové modely rady Gladiator stali v posledných
rokoch pojmom, ktorý sa spočiatku vzťahoval najmä na vynikajúci pomer ceny
a kvality, no dnes sa môžeme baviť najmä o modernej technike
a výbornej kvalite. Po technickej stránke a jazdnými vlastnosťami
dnes modely Gladiator dokážu uspokojiť aj náročného zákazníka, ktorý okrem
výkonného motora očakáva aj kvalitný podvozok.Cena samozrejme stále zostáva vynikajúca, no kvalitatívne môžeme hovoriť
o vysokom štandarde modelovej rady Gladiator a platí to aj
v prípade testovanej 520-ky.
Jednovalec novej generácie
Základom je
v tomto prípade úplne nový kvapalinou chladený jednovalec o objeme 500
ccm. Bližší pohľad odhalí príbuznosť s úspešným motorom z dvojvalca
X8 a vo vnútri novej 500-vky dokonca nájdete ten istý piest aký je aj
v 800-vke X8. O prípravu paliva sa stará štvorica ventilov ovládaných
pomocou rozvodu SOHC a elektronické vstrekovanie paliva, ktoré dodala
renomovaná spoločnosť Bosch. Výkon motora vrcholí na veľmi slušnej hodnote 38
k a najmä svojím priebehom spojením s okamžitým nástupom osloví
aj náročného jazdca. Výkon sa na kolesá dostáva pomocou špičkového variátora
z dielne kanadskej značky CV-Tech a vďaka absencii rozbehovej spojky
sa výkon na kolesá dostáva veľmi rýchlo a efektívne.
Nadštandardný podvozok
K dispozícii
sme mali predĺženú verziu Gladiatora a rozmermi a parametrami je
prakticky identický s objemovo menšou verziu 450. V tomto prípade je
to však jednoznačne plusom, pretože práve tento podvozok znesie naozaj prísne
hodnotenie. Gladiator je vďaka tuhému rámu a nezávisle zaveseným kolesám
v teréne sebavedomou štvorkolkou, ktorá je pripravená poradiť si
s najnáročnejším terénom. Mäkšie sériové nastavenie pruženia je namierené
na jazdecký komfort a sťažovať si v tomto ohľade určite nebudete.
Naviac pruženie ponúka možnosť nastavenia predpätia a máte dostatok
priestoru na upravenie tuhosti. Podvozok je tak už v sériovom prevedení
pripravený bez problémov si poradiť v ľubovoľnom teréne, naviac v prípade
najnáročnejších zákazníkov je tu potom
možnosť vybaviť štvorkolku špičkovými komponentmi Elka, čo kvalitatívne posúva
podvozok na novú úroveň vyhradenú skôr pre prémiové štvorkolky. Elektronicky
aktivovaný náhon 4×4 je samozrejmosťou a na prednej náprave môžete rovnako
elektronicky aktivovať aj uzávierku nápravy a maximalizovať tak
prejazdnosť náročným terénom. Už v sérii je Gladiator ponúkaný
s 12-palcovými duralovými ráfmi kolies, ktoré najmä po stránke dizajnu
pridávajú plusové body. Na záver som si nechal jednu z najdôležitejších
noviniek na podvozku a tou je elektronický posilňovač riadenia, ktorý
výraznou mierou prispieva k ľahkému ovládaniu a zvýšenej bezpečnosti
jazdy, vďaka tomu, že posilňovač pomáha absorbovať nárazy do riadenia,
Dizajn a výbava
Gladiator už na
prvý pohľad pôsobí ako moderná a atraktívna štvorkolka, čo samozrejme dnes
už nie je nič výnimočné ani v prípade ázijských výrobcov, no za zmienku
určite stojí kvalita dielenského spracovania, ktorá je na veľmi slušnej úrovni
a len ťažko budete hľadať na Gladiatorovi nedoliehajúce plasty alebo
trčiace zväzky drôtov všetko je na svojom mieste.Súčasťou sériovej výbavy je výkonný
elektronický navijak a zadné ťažné zariadenie, okrem toho nechýbajú
chrániče rukovätí alebo originálny systém upevnenia nákladu na nosič, ktorý
výrobca označuje Lock-N-Ride. Praktickými doplnkami sú vodeodolná úložná
skrinka pod sedlom a dvojica zásuviek na dobíjanie (12V + USB).
Výkon na každú príležitosť
Vo svete
štvorkoliek platí známa fráza: výkon ničím nenahradíš, možno ešte viac ako
medzi motorkami. Predsa len fyzicky väčšie rozmery a hmotnosť štvorkoliek
okamžite odhalia ak vám chýba sila. Gladiator vám však hneď od najnižších
otáčok dáva najavo, že tento problém tu nehrozí a prakticky okamžite
dostáva výkon na kolesá. Samozrejme má to na svedomí aj chýbajúca rozbehová
spojka, no hlavná časť tejto spontánnej reakcie zostáva na motore a túto
ochotu pocítite nielen na pomalom prevode (L) ale aj na rýchlom (H)
a v náročnom teréne tak nemusíte príliš rozmýšľať čo máte zaradené, stačí
len pridať a idete vpred. Akcelerácia je výborná a prvý dojem je, že motor má
minimálne o 100 ccm zdvihového objemu viac. Relatívne nízka hmotnosť,
ktorá mení Gladiatora na obratnú a zábavnú štvorkolu tento pocit extra
výkonu ešte umocňuje. Podvozok si aj napriek komfortnejšiemu nastaveniu
pruženia poradí aj s tvrdšími dopadmi a každodenný pracant sa
v náročnom teréne rýchlo zmení na obratného a zábavného športovca.
Nemalý podiel na tom má aj posilňovač riadenia, ktorý výrazne zľahčuje
riadenie. K posilňovaču sa vzťahuje aj jedna menšia výtka, ktorá sa
prejavila najmä na asfalte. Vplyv posilňovača je možno až príliš výrazný
a najmä na asfalte mi tuhšie a presnejšie riadenie trochu chýbalo. Na
druhej strane je to len otázka zvyku a prínos posilňovača jednoznačne
presahuje tento menší nedostatok. Keď už sme na asfalte, Gladiator sa dokáže
rozbehnúť niekde na hranicu 100
km/h, čo už je na rýchle presuny dosť. Pochvalu zaslúžia
brzdy, ktoré v kombinácii s motorovou brzdou Gladiarora spomalia
prakticky okamžite bez ohľadu na povrch.
Ťažko odolateľná ponuka
Menší Gladiator
X-450 sme vďaka výborným parametrom a skvelej cene označili pred pár
mesiacmi ako bomba kšeft, no 520-ka je v tomto smere ťažko odolateľná
ponuka. Výborný podvozok, kvalitné dielenské spracovanie abohatú výbavu dopĺňa výkonný motor, ktorý
všetko zvláda s dostatočnou rezervou. To všetko za cenu, ktorá je len
o cca 1 000 Eur vyššia ako 450-ka a to je naozaj len ťažko
odolateľná ponuka.
CF Moto X520-A EPS
Cena: od 5 739 Eur
Motor: 500 ccm, 4-ventily, SOHC, R1
Výkon: 38 k pri 6 800 ot./min (offroad úprava)
Krút. moment: 46 Nm pri 5 800 ot./min.
Prevodovka: automat s plynulým prevodom, kardanový
hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 300 x 1 100 x 1 350 mm
Rám: kolískový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 360
kg (suchá)
Rázvor: 1 460 mm
Objem pal. nádrže: 18,5
l
Pneu: vpredu: 25×8-12, vzadu:
25×10-12
Homologizácia: áno
ATV na test zapožičal:Journeyman
CZ s.r.o., Praha – Strančice
Test bol uverejnený v časopise Motomagazin
11/2016
Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak
CF Moto Gladiator X520 EPS – album k testu Motomagazin 11 / 2016
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.