Články užívateľov

ALMANACH MOTORKÁRA alebo Zásady jazdy na motorke

Publikovaný

on

Venované mojej sestre a ostatným začínajúcim motorkárom.

K napísaniu tohto článku ma inšpirovala skutočnosť, že moja sestra sa rozhodla kúpiť si motorku (ako otec a ja, čo ich už máme dávno a dávnejšie). Iste si viete predstaviť ten pocit, že doteraz sme mali mráz na chrbte iba zo strachu o nás samých, prípadne ostatných účastníkov cestnej premávky, alebo spolujazdca. Ale táto skutočnosť úplne mení situáciu. A značne, veď to poznáte. Ako keby chcela začať jazdiť Vaša mama, frajerka, manželka, dobrá suseda, alebo niekto úplne iný blízky. Hrozný pocit. A jediný, kto jej môže odovzdať informácie o tejto krásnej, no nebezpečnej záľube ste Vy.

Vtedy podľahnete pokušeniu a otázkam. Povedal som jej všetko? Upozornil som ju na všetky nástrahy? Nezabudol som na niečo? Dostatočne som ju pripravil? Nebudem si vyčítať, že som jej podstatné veci nezdôraznil? Nenapísal?

Nie!!! Vtedy pripravím podklady sám, opýtam sa otca, ktorý ma motorky snáď odvždy, poprosím celú motorkársku rodinu, aby mi pripomienkovali v diskusii článok, napísali svoje poznatky, nápady, zabudnuté základy, ja ich následne doplním, aby si každý kto si raz kúpi motorku, mohol tento článok prečítať a začať teoreticky podkutý BEZPEČNE JAZDIŤ.

Viem že nikto sa nenaučí jazdiť z jedného článku, ale opakovanie je matkou múdrosti a môže sa k článku kedykoľvek vrátiť, doplniť si ho. Prípravy pred jazdou na motorke, čo si má každý dobrý motorkár pri jazde uvedomovať stále a priebežne, cyklicky si opakovať, aby mal na vedomí nástrahy, ktoré číhajú na každom kroku. A to najdôležitejšie, aby vedel ako sa im vyhnúť.

Raz niekto napísal vetu, s ktorou úplne súhlasím: ?Na motorke si uvedomte to, čo Yossarian z Hlavy 22 -Každý ma chce zabiť" . A aby sa im to nepodarilo, my budeme pripravení. Na všetko.
Pred jazdou:

Kontrola pneu
? aspoň raz do mesiaca na pumpe s manometrom
? vizuálne pred každou jazdou

Kontrola predných svetiel, zadných svetiel, brzdových blinkrov (ukazovateľov smeru jazdy), osvetlenia EVČ.
? aspoň raz do mesiaca
? počas jazdy kontrolky či neblikajú rýchlo, na odrazoch autách pred Tebou, apod.

Kontrola bŕzd
? takmer vždy po prvých metroch jazdy, či fungujú
? Najmä pri zmenách terénu, daždi, po servise, pri výmene motorky a pod .

Oblečenie a výbava
? prilba a okuliare sú predpísané zákonom, prilbu zapnúť
? rukavice, ľadvinový pás, vhodná bunda, vhodná obuv (nie vysoké opätky sestra), sú vhodnou ochranou pred nepriazňami počasia, pomôckou pre pohodlie z jazdy a pasívna ochrana pri páde.
? sada na lepenie defektov, bombička na nafúkanie kolesa, štupeľ, lepidlo
? lekárnička

Alkohol
? buď si istý, že nemáš vypité. Naozaj si buď istý.
? ochraňuješ ostatných nevinných a prirodzene seba.

Kufre
? uzamkni všetky kufre,
? uchyť dobre batožinu,
? kontroluj okolie či ti nič nevypadlo z motorky,

Zohrej motorku
? naštartuj a nechaj zohriať motorku kým Ti nevystúpi teplota nad ?MODRÉ políčko?
? ak nemáš ukazovateľ, aspoň 2 minúty
? ak si skúsenejšia zatiaľ sa možeš baliť, obliekať, chystať

Pri jazde (aj v meste):
? Jazdi asi 1m od pravého okraja vozovky, pravej hrubej čiary až do stredu jazdného pruhu. *V strede, ale aj na kraji zvyčajne môžu byť kamienky, olej, alebo iné nečistoty. Úplne vpravo bývajú otvorené kanály, mriežky na odvod vody, nerovnosti, vytlačený asfalt od autobusov, diery, prach, hrozí nebezpečenstvo pádu.
? Nikdy si nemysli, že autá ťa vidia, ubrzdia. Nie, oni nás nemajú radi. Oni si želajú, aby sme na cestách neboli.
? Väčšinou nedávajú prednosť ani keď majú
? Nechávaj si väčší odstup od auta pred Tebou, ako v aute
? Keď ideš cez koľaje, snaž sa ísť kolmo na ne, pozor na koľajoch sa vždy šmýka, počítaj s podkĺznutím kolesa, prípadne s vpadnutím kolesa do koľaje, mierne spomaľ
? Nerovnosti odpéruj v podrepe, nadvihni mierne zadok
? Prechody pre chodcov podľa možnosti prechádzaj pomedzi biele nafarbené pásy, tie sa šmýkajú, ak musíš ísť cez ne, choď pomaly, snaž sa nebrzdiť na nich
? Vždy v dostatočnej vzdialenosti zapínaj smerovky (ako pri aute aspoň 5 x, aj viac), na poslednú chvíľu vyhadzujú smerovky hlavne obyvatelia malých okresných miest, v dedinách ich skoro nepoznajú.
? Ak vidíš ŠPZ z iného okresu dávaj pozor, vodič nepozná cestu, podmienky. Buď ohľaduplný, spomaľ
? Pred zatočením najskôr uber plyn, motorka brzdí motorom lepšie ako auto, sú rozvážni motorkári, čo brzdu takmer nepotrebujú, až potom brzdia, ale pozor, brzdy na motorke sú horšie ako na aute
? Nikdy sa nedaj znervózniť za Tebou idúcim autom. Na jeho trúbenie a blikanie nereaguj, neuhýbaj sa zbytočne a nebezpečne doprava, nepridávaj, kľudne choď v strede alebo 1 m od pravého kraja, čím viac sa uhneš, tým viac ťa budú vytláčať. Ak chcú nech ťa predbehnú. Si rovnocenný účastník cestnej premávky, máš rovnaké práva a povinnosti,
? V spätných zrkadlách pozeraj 5x viac ako v aute, sleduj situáciu za Tebou,
? Ak sa niekto na Teba tlačí občas ťukni do brzdy jemne, aby si dal odstup. Ak nepochopí, nechaj ho predbehnúť Ťa.
? Nikdy sa nerozčuľuj, neprispieva to k ostražitosti
? Venuj sa dianiu na ceste pred sebou, pozeraj stále všade, vpravo vľavo, je dobré ak vieš, ktorá je pravá a ľavá ruka. Ak ťa to rodičia nenaučili, nauč sa to sám a nauč to svoje deti – budú to potrebovať. (Moja sestra to vie)
? Ak stojíš na semafóroch prvá, stoj ako pri jazde v pravej polke jazdného pruhu, alebo v strede, môže k Tebe prísť ďalší motorkár.
? Ak sa rozbiehaš a si prvá na semafóroch, motorka má zvyčajne vyššiu akceleráciu a tak ideš zvyčajne cez križovatku prvá,
? Nikdy nepreceňuj svoje schopnosti, motorka sa rýchlo rozbehne ale 10 x horšie zastaví,
? Podľa možnosti sa ?neukazuj? a jazdi s triezvou hlavou, si dosť vysoká, všimnú si Ťa, neboj, aj zakývajú zo zastávky autobusu
? Dávaj pozor na tých, ktorí ešte z iných pruhov čo mali zelenú a dostali červenú chcú stihnúť oranžovú ? červenú. Je ich veľa a Tebe už by mohli brániť pri rozjazde.
? Pozor na chodcov, oni si myslia že ide babeta alebo bicykel, alebo ťa vôbec nevidia, chodci sú mnohí trúby, nemajú vodičáky a nevedia čo je to vstúpiť na križovatku pred prichádzajúcim vozidlom a vždy si myslia, že ich vidíš, a majú prednosť,
? V príde potreby sa neboj zatrúbiť, aj keď len na výstrahu
? Brzdi iba keď ideš rovno, vždy až keď uberieš plyn alebo súčasne, lepšie prednou alebo obidvomi naraz, mnohé nové moto majú duálne brzdy, brzdia obe kolesá naraz, podľa typu motorky,
? Neobzeraj sa dozadu, max na 90 stupňov vpravo vľavo aby si si odkryla mŕtvy uhol, vtedy budeš mať dostatočné periférne videnie, využívaj spätné zrkadlá,
? Riadidlá drž pevne, ale nie strnule, ruky maj voľne položené, buď pripravená kedykoľvek zabrzdiť tak, že budeš musieť až zastaviť, mysli na to.
? Pri predbiehaní si dodrž dostatočný odstup od vozidiel pred Tebou, neobmedz vodiča idúceho za Tebou, bočný odstup aspoň 1,5 metra, všímaj si dianie pred vozidlom, chodcov,
? Pri predbiehaní pozor na to či auto neťahá príves, alebo iné auto nie je nalepené na ňom
? Častejšie skontroluj palubovku, či Ti niečo nesvieti, nebliká, či si vypla smerovky
? Udržuj si pri jazde vždy väčší rozostup medzi autami ako pri jazde autom, ak sa Ti tam niekto vryje zas uber, on sa Ti tam strčí aj tak.
? Si užšia ako auto, tak si dávaj pozor aby Ťa videl, nechoď podľa možnosti v jeho mŕtvom uhle,
? Najlepšie ťa šofér vidí keď si pred ním alebo priamo vedľa jeho prednej polky auta vľavo
? Vpravo Ta zvyčajne nikto za sebou nevidí, šoféri nie sú naučení pozerať do pravého zrkadla,
? Ak musíš ísť na obrubník, na šikmý choď opatrne zo šikma pozor na podšmyknutie, na klasický vždy zastav, nechaj si odstup tak 30 cm, pomaly vyhupni predné koleso, nohy maj vystreté nad cestou, otom pomaly zadné, dávaj pozor aby si nechytil spodok, zadný blatník, pri vychádzaní a schádzaní,
? Za autobusom, trolejbusom, nákládiakom alebo džípom radšej nechoď, nevidíš nič pred ním, on nevidí Teba, môže vyhodiť kameň,
? Za nákladiakom, traktorom takmer vždy sa na Teba niečo sype, odlieta z korby, spod kolies
? Dávaj si pozor na muchy, ktoré Ti vletia do prilby dokiaľ ju nemáš úplne zavretú, vtady spomaľ, opatrne zastav, žmurkaj aby Ti slzy vyplavili nečistotu z oka, pokiaľ možno nepúštaj riadidlá,
? Na Tvojom skútri, je to malá pravdepodobnosť,
? Nos štít stiahnutý dolu, alebo veľké okuliare, (aspoň pôjdeš so súčasnou módou)
? Za dažďa alebo na mokrej vozovke, ešte viac len na mierne pokropenej vozovke, keď polievajú, keď začína pršať, alebo len keď mierne spŕchne a cesta vysychá, vtedy sa tvorí taký sliz, jazdi veľmi opatrne, vyhýbaj sa kalužiam, pokiaľ možno, cez ne choď vždy pomaly,
? Za dažďa Ťa autá ťa skoro nevidia,
? Ak nemusíš za dažďa nešoféruj, zvyčajne zmokneš do nitky po pár stovkách metrov, ak prší nie si v pohode, nesústredíš sa na jazdu, máš tendenciu ísť rýchlejšie. Ak Ti to čas dovoľuje zastav a počkaj (v kľude na káve alebo niekde pod zástavkou), vybav si telefóny, že budeš meškať. Lepšie meškať pol hodinu, ako 2 týždne na PN.
? Za šera aj za tmy zvýš opatrnosť, uber, alebo radšej nejazdi, nevidíš chodcov, mačky, psov, zajace, srnky, rozsypaný štrk, olej, havárie apod.. Nevidíš takmer nič.
? Nevidíš nič a oni nevidia Teba
? Na štrku nikdy nebrzdi prudko, radšej len motorom, (poznáme kamaráta z Martina, ktorý pri jazde na poľnej štrkovej ceste potrebuje korčuliarske chrániče a lakovníka nepotrebuje ? on je )
? Na tráve sa šmýka veľmi,
? Nejazdi keď mrzne alebo môže mrznúť
Zastavovanie (aj v meste):
? Snaž sa dobrzďovať motorom, potom brzdou
? Pred križovatkou na STOP čiaru, na semafory, choď pomaly, sú tam rolety, vyjazdené koľaje, nemeň prudko smer jazdy v pruhu, môže ťa to rozkývať
? Brzdové páčky stačí zvyčajne ťahať dvoma prstami, ukazovák a prostredník, palcom vždy obopínaj rukoväť, drž riadidlá, nastav si páčky tak aby sa Ti ľahko dočiahli, (ako keď držíš lopatu)
? Niekedy je lepšie zastaviť v koľaji, inokedy v strede
? Ale je možné, že Ti nohy budú musieť padnúť do koľaje a nedočiahneš, hrozí pád. Snáď každý motorkár tento pocit pozná.
? Keď zastavuješ je dobré sa pripraviť na zastavenie, nohy dávaj na zem až keď úplne stojíš, priprav si tzv. odpérovanie nôh, vždy keď zastavíš má motorka snahu sa nakloniť nabok, daj obe nohy naraz dolu aby Ti slúžili ako dva piliere, aby si mala oporu, nepúštaj riadidlá, vyraď, skontroluj si stlačenú spojku, keď svieti zelená kontrolka neutrálu, pusti spojku. (Sestra, na skútri neutrál nie je)
? Nohy maj vystreté, alebo v kolenách mierne pokrčené
? Ak stojíš, je dobré prstom, alebo dvoma mierne držať brzdu, aby sa Ti motorka neposúvala dozadu,
? Priprav sa na pridanie plynu, kontroluj si auto pred sebou, to ďalšie pred ním a ešte pred ním. Na motorke máš zvyčajne lepší prehľad na situáciu pred sebou, všímaj si autá čo robia pred tým autom, ktoré vidíš najbližšie
? Ak sa chceš preplietať medzi stojacimi autami na semafore ako skútre v Taliansku, vždy to rob pomaly a opatrne ak si si istá, že máš dostatok miesta (niekto, môže vystrčiť ruku, dvere, mierne vybočiť). A to iba vtedy pokiaľ nenaskočí zelená a začnú sa autá rozbiehať, vtedy nikto už nepozerá do spätných zrkadiel, vtedy sa zaraď medzi najbližšie autá a opatrne prejdi križovatkou

Pri páde:
? Vyvaruj sa mu ako čert krížu
? Nespadni
? Ak musíš padnúť, radšej to zober medzi auto a obrubník, ako medzi autá
? Ak padáš snaž sa dostať od motorky, nezachraňuj ju, zahoď ju ako bicykel
? Keď stojíš, nehýbeš sa a padáš s motorkou, pozor na nohy aby si si ich neprivalila, ale zvyčajne sa dá pád tvoj aj motorky stlmiť
? Každá motorka raz spadne, najčastejšie pri manipulácii, prirodzene sa tomu pokiaľ možno vyvaruj, alebo si to natrénuj na tráve za asistencie ostatných, nauč sa ju zdvíhať.
? Nepoznám nikoho komu nepadla motorka
? Najčastejšie padne pri manipulácii, v garáží, otáčaní, pri malých rýchlostiach, na pumpe, pri zastavovaní
? Ak sa otáčaš pomaly, maj pripravenú vnútornú nohu na vyvažovanie alebo oporu,
? Každý pád ťa mrzí


Spolujazdec:
? Nech nasadá až keď mu povieš,
? Nech zosadá až keď mu povieš,
? Nech to robí z ľava, zvyčajne tam nie je výfuk,
? Nech nenasadá ako na kombajn, ale opatrne
? Spolujazdec nech sa vždy drží,
? Nech sa nehniezdi,
? Nech nevykúka raz sprava raz zľava,
? Nech sa neotáča, nenakláňa do strán,
? Nech nevyrovnáva jazdu v zákrutách,
? Nech má prilbu,
? Podľa možnosti sa nerozprávaj so spolujazdcom za jazdy, neotáčaj sa k nemu (dokiaľ nemáš kvalitný interkom)
? Ak potrebuješ hovoriť so spolujazdcom, nech sú to útržkové jasné krátke povely, výstižné vety.

Kamarátstvo a gestá:
? Každý motorkár je Tvoj kamarát
? Kamaráti sa zdravia pri stretnutí (ľavou rukou, zdvihnutými prstami, vystretou dlaňou, pohybom hlavy, niektorí pri predbiehaní nohou)
? Na semafóre, máš čas prehodiť 2 ? 3 vety o počasí
? Ak baba motorkárka stretne chalana motorkára, má ho ihneď pozvať na kofolu (Ivka jasne?)
? Ak vidíš motorkára samého pri ceste ako opravuje, tlačí motorku a pod, pribrzdi a spýtaj sa či nepotrebuje niečo (telefón, benzín, sadu na lepenie) určite Ti pomôže on nabudúce
? Na motorkára nikdy nenadávaj, nekrič, radšej mu veci vysvetli kľudne aby pochopil svoje chyby, ak je opitý buď trpezlivý 2 x toľko


Uviedol som pár nápadov a postrehov, na čo som si spomenul, čo mi utkvelo v hlave viac ako ostatné. Snažil som sa zachytiť podstatné informácie, hlavne pre jazdu v meste a na obchvate mesta, kadiaľ prvé kilometre začínajúceho jazdca budú viesť, kým sa dostane mimo mesta.
Rád by som Vás poprosil, ak Vás napadnú vlastné myšlienky na ktoré som pozabudol, formulujte ich v podobnom kontexte, aby som ich mohol skopírovať a vložiť do textu.
Ak by ste našli na internete náhodou podobný článok, pošite mi link.
Po vašich prvých pripomienkach ho do rád upravím a doplním. Icko

38 komentárov

Najčítanejšie

Exit mobile version